• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین:

پیشبرد اهداف توسعه‌ای در حوزه معدن و صنایع معدنی/ صادرات محصولات نهایی مسی باید در اولویت باشد

  • کد خبر : 3511
  • 21 فروردین 1400 - 12:45
پیشبرد اهداف توسعه‌ای در حوزه معدن و صنایع معدنی/ صادرات محصولات نهایی مسی باید در اولویت باشد
عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین گفت: ما در راستای توسعه و گسترش صنایع معدنی کشور روی کار آمدیم و با تحت پوشش قرار دادن شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان در مسیر توسعه شتاب‌دهی قرار گرفتیم و با جذب سرمایه‌های بیشتر در تلاش هستیم خدمات موثری را در عرصه معدنی و اقتصادی ارائه دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین گفت: ما در راستای توسعه و گسترش صنایع معدنی کشور روی کار آمدیم و با تحت پوشش قرار دادن شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان در مسیر توسعه شتاب‌دهی قرار گرفتیم و با جذب سرمایه‌های بیشتر در تلاش هستیم خدمات موثری را در عرصه معدنی و اقتصادی ارائه دهیم.

حمیدرضا شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت صدر تامین به عنوان هلدینگ معدنی و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا ازجمله هلدینگ‌های بزرگ کشور به حساب می‌آید. بر مبنای استراتژی مدون شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، توسعه صنایع معدنی و صنایع فلزی، جزو ماموریت‌های اصلی این هلدینگ محسوب می‌شود و در واقع برای جریان توسعه به این فکر می‌کنیم که زنجیره ارزش را در حوزه معدن و صنایع معدنی به صورت کامل و جامع در برنامه‌های توسعه‌ای خود ببینیم.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که در تمام حوزه‌هایی که کشور دارای ظرفیت است و با توجه به اولویت‌هایی که بر اساس استراتژی صدر تامین تعیین می‌شود، از مرحله معدن یا صنایع معدنی تا مرحله تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا، در واقع چرخه‌های متوازی از توسعه را شکل ‌دهیم. در حال حاضر، در حوزه مس، طلا، فولاد و فلزات اساسی و همچنین خاک‌های صنعتی و املاح تبخیری، چرخه‌های متوازن توسعه را طراحی کردیم. بخش‌هایی از این چرخه‌ها و زنجیره‌ها از قبل در شرکت هلدینگ صدر تامین وجود داشته و قرار است که بخش‌هایی نیز به تدریج در این چرخه ایجاد شود.

فعال‌سازی پتانسیل‌های بالقوه

عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین تصریح کرد: استراتژی دیگری که ما در دوره جدید مدیریت هلدینگ در حال تعقیب آن هستیم، پرداختن به فرصت‌های خفته و نهفته کشور است. ایران به دلیل تنوع جغرافیایی و سرزمینی ازجمله کشورهایی با ذخایر معدنی فراوان محسوب می‌شود که این ذخایر بعضا در سایه فلزات اساسی و اصلی پنهان شده‌اند. ایران با وجود داشتن منابع دولومیت و منیزیوم، هیچ نقشی را در صحنه تجارت جهانی این فلزات و ترکیبات آن‌ها ندارد. علی‌رغم وجود منابع سیلیسیم وسیع در نقاط مختلف ایران، می‌توان گفت این فلز نقشی را در اقتصاد کشور ندارد که این موضوع را می‌توان به بحث‌های املاح و فلزات دیگر نیز تعمیم داد.

شاهوردی ادامه داد: ما به دو نکته اساسی توجه ویژه داریم؛ اولین مورد افزایش ظرفیت اساسی بالفعل شرکت‌هایی همچون مس باهنر نسبت به آن چیزی که ظرفیت فیزیکی کارخانه برآورد می‌شود، است که این عدد باید طی چند سال متمادی افزایش یابد و ظرفیت بالقوه موجود، بالفعل شود. اگرچه شرکت باهنر با ظرفیت‌های موجود نیز سودده بوده است اما بدیهی است که نسبت به آنچه که موجود است باید کار بیشتری انجام شود و توسعه یابد. نکته دوم نیز توسعه متوازن در چرخه مس است. ضمن اینکه در حال حاضر، سالانه بالغ بر ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تن کاتد مس صادر می‌‌شود.

صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا

وی مطرح کرد: به صورت طبیعی واضح است که صادرات کاتد مس نسبت به خاک و کنسانتره مس یک مرحله جلوتر است و ارزش افزوده بالاتری دارد اما باید به یاد داشته باشیم که کاتد نیز خود در حیطه خام‌فروشی قرار دارد. کشورهایی همچون انگلیس، آلمان و اتریش فاقد منابع معدنی مس هستند و کاتد مس مصرفی خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند اما ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند قابل مقایسه با سایر کشورها نیست. علی‌رغم اینکه سه کشور نام برده ازجمله تولیدکنندگان بزرگ محصولات مسی هستند اما دارای معادن مشخص مس نیستند. در نتیجه طبیعی است که ما نیز در ایران به این موضوع بپردازیم که علاوه بر اینکه بتوانیم ظرفیت‌های موجود را افزایش دهیم، در مسیر توسعه نیز حرکت کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین خاطرنشان کرد: در واقع باید بتوانیم طی یک برنامه مشخص، موادی که در حال حاضر به صورت خام از کشور خارج می‌شود را به محصولاتی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم و این طبیعی است که اگر محصولاتی با ارزش افزوده پایین تولید کرده باشیم، صادرات کاتد مس از لحاظ اقتصادی کاملا معقول به نظر برشد اما اگر بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا تمرکز کنیم، قطعا مس به صورت طبیعی از کشور خارج نخواهد شد.

شاهوردی اذعان کرد: با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه صادرات مس وجود دارد و در کشور با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، سیاست اصلی صدر تامین تاکید بر توسعه صادرات است و همچنان باید در این مسیر کارهای بیشتری انجام شود و برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد اما اگر به چند سال گذشته رجوع کنیم، شاهد افزایش صادرات هستیم که البته این مقوله مشکلات خاص خود را نیز دارد. ما فکر می‌کنیم که شرکت‌های تابع هلدینگ صدر تامین اگر بخواهند بقای خوبی داشته باشند و وارد حیطه توسعه شوند، قطعا باید صادرات خود را افزایش دهند؛ چراکه باید بتوانند توان مالی توسعه خود را تامین کنند.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری‌های توسعه در حوزه صنایع فلزی و معدنی بسیار سنگین است، حجم نقدینگی و منابع در دسترس اعتبارات دولتی و بانک‌ها به قدری نیست که بتوان در حوزه معدن سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داد. منابع زمانی حاصل می‌شوند که شرکت‌ها با سرمایه صادراتی خود بتوانند بخشی از سرمایه توسعه‌ای خود را تامین کنند که در حال انجام آن هستیم. علاوه بر اینکه حوزه‌های عمومی صدر تامین را دنبال می‌کنیم، به طور ویژه بر توسعه شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه صنایع معدنی کار می‌کنیم که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری خوشبختانه شکل گرفته است و اکنون تقریبا یک سال از فعالیت آن می‌گذرد. خوشبختانه با حمایت مستقیم معاونت علمی و فناوری و فعالیت‌های خود مجموعه، شرکت صدر فردا که در واقع متعلق به شرکت شتاب‌دهنده صدر تامین بوده به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت صدر تامین خاطرنشان کرد: شرکت صدر فردا، سه ماموریت اساسی را تعقیب می‌کند؛ اولین مورد، تلاش برای جذب و توسعه استارتاپ‌ها است که آن‌ها تحت پوشش خود قرار دهد و شتاب‌دهی کند تا به یک بلوغ برسند و بتوانند وارد زنجیره توسعه صنعتی این مجموعه بشوند؛ در ادامه نیز جذب سرمایه‌‌گذاری صورت گیرد و سبد محصولات صدر تامین گسترش یابد. از طرفی دیگر، به عنوان یک شتاب‌دهنده سازمانی در حال تلاش است که نیازهایی که در بطن بنگاه‌های تحت پوشش وجود دارد را در قالب صورت مسئله‌هایی بگنجاند که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها روی آن‌ها کار کنند و در واقع یک جریانی از تقاضا را به سمت اکوسیستم نوآوری کشور هدایت کند. ماموریت سوم ابن شرکت صدر فردا نیز این است که بتواند به صورت واسطه و رابط، شرکت‌های دانش‌بنیانی را که قادر هستند در حوزه بومی‌سازی تجهیزات و سامانه‌ها نقشی را ایفا کنند. در این شرایط سخت اقتصادی که کشور از لحاظ دسترسی به دلار در محدودیت قرار دارد و نقل و انتقالات مالی با مشکل مواجه هستند، باید بتوانیم با اتکا بر تولید داخلی، نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را پوشش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3511