• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

چادرملو؛ بی‌توقف در مسیر رشد و توسعه

  • کد خبر : 18972
  • 27 اردیبهشت 1402 - 12:25
چادرملو؛ بی‌توقف در مسیر رشد و توسعه
به دلیل رشد و تکامل بیش از پیش جوامع بشری و افزایش مصرف فولاد در جهان، اکنون این موضوع که صنعت فولاد نقش بی‌بدیلی در توسعه صنایع و اقتصاد کشور‌ها دارد، بیش از هر برهه زمانی دیگری به چشم می‌خورد.

به دلیل رشد و تکامل بیش از پیش جوامع بشری و افزایش مصرف فولاد در جهان، اکنون این موضوع که صنعت فولاد نقش بی‌بدیلی در توسعه صنایع و اقتصاد کشور‌ها دارد، بیش از هر برهه زمانی دیگری به چشم می‌خورد؛ در حال حاضر سنگ‌آهن به عنوان خوراک اولیه تولید فولاد، یکی از گلوگاه‌های اصلی این صنعت به شمار می‌رود. همچنین با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ و رشد چشمگیر تقاضای آن، طبعا تکمیل زنجیره تولید مسئله مهمی است که می‌توان از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از پیشگامان این موضوع یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره سنگ‌آهن در کشور و همچنین یکی از اولین مجموعه‌هایی که موفق به تکمیل زنجیره تولید فولاد در یک منطقه شده است، با تولید محصولات متنوع و اشتغال‌زایی برای پنج هزار و ۹۳۹ نفر، نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور و محرومیت‌زدایی از استان یزد دارد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۳۷۱ در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، در استان یزد تاسیس شد اما با افزایش روز‌به‌روز میزان تقاضای فولاد، این شرکت در جهت تکمیل زنجیره تولید، ارزش‌آفرینی بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان و اعتلای صنعت فولاد کشور، با نگرشی جدید از سال ۱۳۸۳ در اوج تحریم‌های اقتصادی اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را شروع کرد. هم‌اکنون شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با در اختیار داشتن ذخیره معدنی ۴۰۰ میلیون تنی سنگ‌آهن، پنج خط تولید کنسانتره جمعا به ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن، کارخانه فولاد‌سازی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع شمش فولادی، واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی، یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت فولاد به حساب می‌آید.

ترکیب سهام‌داران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بدین صورت است که شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید با سهم ۳۹٫۴۳ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم ۱۷٫۵۳ درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به روش غیرمستقیم با سهم ۱۲٫۶۸ درصد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سهم ۱۰٫۴۴ درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به روش مستقیم با سهم ۷٫۶۸ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری سپه با سهم ۲٫۳۲ درصد، سهام‌داران عمده آن محسوب می‌شوند. همچنین ارزش بازار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بورس اوراق بهاردار با نماد «کچاد» ۲۷۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

در حال حاضر این شرکت در زمینه استخراج و تولید آهن اسفنجی، فولاد، کنسانتره آهن، گندله، سنگ‌آهن دانه‌بندی، آپاتیت و انرژی برق فعالیت دارد. گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۱ موفق به تولید یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۵ تن آهن اسفنجی، یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۸۷ تن فولاد، ۱۰ میلیون و ۸۷ هزار و ۹۰۳ تن کنسانتره و ۶۰ هزار و ۲۰۳ تن آپاتیت شد. همچنین مجموع تولید این مجموعه در سال ۱۴۰۱، ۱۶ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۸۲ تن انواع محصول و جمع فروش داخلی و صادراتی شرکت، ۱۵ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۱۱۲ تن بوده است؛ مجموع درآمد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۱، به ۴۱۰ هزار و ۵۱۰ میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال رسید.

چادرملو از سردمداران توسعه صنعت فولاد کشور

این شرکت بالغ‌بر ۴۰ طرح‌ توسعه‌ نظیر تولید ورق‌های خاص، تولید محصولات طویل فولادی با ارزش افزوده بالا «Special Bar Quality»، میلگرد‌های ساختمانی و… را با سرمایه‌گذاری بیش از چهار میلیارد یورو در دستور کار خود دارد.

علاوه‌براین پروژ‌‌ها، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از اعضای کارگروه پیشرانان پیبشرفت ایران انتخاب شده است؛ این کارگروه متشکل از هفت شرکت بزرگ بورسی بوده که اجرای ۴۸ ابرپروژه ملی، جهت رشد اقتصادی ایران با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیار تومانی را بر عهده دارد. از عمده دلایل انتخاب این شرکت به عنوان عضوی از این کارگروه، دسترسی به منابع مالی کافی جهت سرمایه‌گذاری و سرمایه ۲۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی آن است که این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در کشور تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی‌های این شرکت می‌توان به‌ نیروی انسانی متخصص و جوان، در اختیار داشتن زنجیره کامل تولید، سلامت و شفافیت مالی و برند و اعتبار چادرملو اشاره کرد.

بهره‌برداری از معدن «D19» و تولید هفت میلیون تن سنگ‌آهن در سال، احداث کارخانه گندله‌‌سازی به ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن، احداث کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره آهن به ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن، احداث کارخانه فرو‌آلیاژها جهت تولید ۲۰ هزار تن فروسیلیکو منگنز و ۱۵ هزار تن فرومنگنز، احداث فولادسازی سرمد ابرکوه، احداث دو نیروگاه سیکل ترکیبی هرکدام به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات و پرعیارسازی دو میلیون ۵۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۱۰ طرح توسعه‌ای هستند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان عضوی از کارگروه پیشرانان پیبشرفت ایران اجرای آن‌ها را بر عهده دارد.

گفتنی است که تمامی بنگاه‌های اقتصادی در کنار ارزش‌آفرینی بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود، اهداف دیگری را از اجرای طرح‌های توسعه‌ای دنبال می‌کنند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بازو‌های قدرتمند صنعت فولاد کشور، در نظر دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای نقش پررنگ‌تری در اشتغال‌زایی، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی روند تولید، توسعه بازار‌های داخلی و صادراتی و از همه مهم‌تر محقق کردن شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و تولید پایدار در صنعت فولاد داشته باشد.

به دلیل تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده و همچنین اهمیتی که صنعت فولاد در رشد صنایع پایین‌دستی دارد، مقوله بومی‌سازی و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هر زمان دیگری، جهت خودکفایی در دانش فنی و صرفه‌جویی ارزی احساس می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که همواره بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، با بومی‌سازی ۳۰ هزار قطعه، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد و همچنین تاسیس مرکز توسعه و پشتیبانی نوآوری و فناوری چادرملو در پارک علم و فناوری یزد بر این مسئله صحه گذاشته است.

ارزش‌آفرینی همگام با فعالیت‌های عام‌المنفعه

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی همگام با فعالیت‌های اقتصادی خود، با اقداماتی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به دنبال نفع جمعی، ارتقا کیفی و بهبود زندگی افراد جامعه هستند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم با توجه به این موضوع، اقدامات گستره‌ای همچون تامین اکسیژن بیمارستان‌های شهید صدوقی یزد و ضیایی اردکان در اوج دوران کرونا، مشارکت در خرید دستگاه تشخیص تست «PCR» کرونای بیمارستان ضیایی اردکان، کمک‌های مالی بـه این دو بیمارستان‌ جمعا به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال، مشارکت در ضد‌عفونی اماکن، سطوح و معابر شهرستان اردکان در طی دوران شیوع کرونا، مشارکت در محرومیت‌زدایی شهرستان اردکان و کمک به دانشگاه علوم پزشکی استان یزد جهت انجام واکسیناسیون عمومی کرونا بالغ‌بر ۷۰ میلیارد ریال، را انجام داده است. در کنار مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اقداماتی در رابطه با افزایش سطح رفاهی، بهداشت و ایمنی کارکنان، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی، صرفه‌جویی انرژی و مسائل زیست‌محیطی را هم در دستور کار خود داشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18972

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.