• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد:

چادرو بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد

  • کد خبر : 43814
  • 10 اردیبهشت 1403 - 10:37
چادرو بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد
رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری در بخش معدن و صنعت، ایجاد بستر مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانش را امری ضروری خواند و گفت: مسیر توسعه نوآوری در چادرو ایجاد شده است اما باید این مسیر تداوم داشته باشد.

رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری در بخش معدن و صنعت، ایجاد بستر مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانش را امری ضروری خواند و گفت: مسیر توسعه نوآوری در چادرو ایجاد شده است اما باید این مسیر تداوم داشته باشد. این رویداد مسیری برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است که تنها از این طریق می‌توان به استخر دانش کشور متصل شد؛ مسیر توسعه نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی را تقویت کرد و به سطح جدیدی از نوآوری رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، احمدرضا فقیه خراسانی در خصوص فرصت‌های ایجاد شده توسط رویداد چادرو در زمینه معرفی و پرورش نوآوری‌ها و حمایت از شرکت‌‍‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، یک رویداد ارزشمند و یادماندنی برای کسانی است که تمایل دارند ارتباط خود را با شرکت‌ معدنی و صنعتی چادرملو گسترش دهند و با طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی با این مجموعه همکاری کنند. این شرکت از طریق مرکز نوآوری نوچاد نیاز خود را به طرح‌های فناورانه و نوآورانه مطرح می‌کند که این مسئله به منزله تحول عظیمی است که در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال وقوع است و امید می‌رود که مسیر ایجادشده به سمت توسعه نوآوری و فناوری ادامه‌دار باشد.

وی تصریح کرد: حضور شرکت‌های مختلف با طرح‌های متنوع نوآورانه، برجسته‌ترین ویژگی رویداد چادرو به شمار می‌آید و در واقع از این مسیر، ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیران ارشد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تسهیل می‌شود. با برگزاری این رویداد اغلب شرکت‌ها موفق شدند تا طرح‌ها و ایده‌های خود را به این مجموعه بزرگ ارائه دهند. کیفیت طرح‎‌ها و ایده‌ها در سطح بسیار مناسبی قرار داشت. به علاوه ایده‌های ارائه‌ شده طیف گسترده‌ای از موضوعات روز در بخش معدن و صنعت را پوشش می‌دهند. برخی از این طرح‌ها، ایده‌هایی در مقیاس آزمایشگاهی بودند که پتانسیل اجرا شدن در مقیاس صنعتی را داشتند؛ در حالی که برخی شرکت‌های دانش‎‌بنیان با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در بازار نیز با محصول جدیدی برای ارائه به فعالان بخش معدن و صنعت در این رویداد حضور داشتند. در مجموع طیف وسیع طرح‌های نوآورانه، حضور گسترده تیم‌های دانش‌بنیان و کیفیت بالای طرح‌ها و ایده‌های ارائه‌شده توجه داوران را به خود جلب کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه یزد در ارتباط با اهداف شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از فراهم کردن شرایط جذب ایده‌ها در این رویداد، اظهار داشت: هنوز قضاوت و اظهار نظر کردن درباره تحقق این هدف بزرگ امکان‌پذیر نیست، اما مرکز نوآوری نوچاد به تنهایی قادر به تحقق این مهم نیست. با این حال، باید در نظر داشت که این مرکز یک مجموعه تازه متولدشده است و باید از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو حمایت شود. در واقع برای تحقق اهداف فناوری و نوآوری در مجموعه چادرملو باید اکوسیستم نوآوری در این مجموعه شکل بگیرد و روند جذب و استفاده عملی از ایده‌ها تداوم یابد تا در سال‌های آینده این هدف مهم محقق شود. به عبارت دیگر، اگر مرکز نوآوری نوچاد بتواند با حمایت مدیران شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، موجب اتصال شرکت‌های فناورمحور به مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و «Knowledge Pool» (استخر دانش) شود، یعنی موفق شده است تا هدف بزرگ خود یعنی شرایط جذب ایده‌های نوآورانه و فناورانه را محقق کند.

فقیه خراسانی در پاسخ به این سوال که در طرح‌ها و ایده‌های در حال ارائه، چه مولفه‌هایی برای داوری اهمیت بیشتری دارد، گفت: مهم‌ترین قسمت از داوری در حوزه فناوری این است که یک ایده بتواند نیاز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را برطرف کند و نباید یک ایده به سرعت به بخش معدن و صنعت تحمیل شود؛ بنابراین برطرف کردن نیاز این شرکت در اولویت داوری قرار گرفته است. اگر طرح و ایده‌ای نیاز یک شرکت را برطرف می‌کند، شرکت‌های نوظهور و نوپا در اولویت دوم داوری و بررسی قرار می‌گیرند. در برخی موارد، یک شرکت دانش‌بنیان بازار و فروش محصول دارد اما از طریق رویدادهای فناوری فرصتی در اختیار دارد که بتواند آن را گسترش بدهد و اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بتواند با کمک مرکز نوآوری نوچاد بتواند پیوندی را با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران که در حوزه شرکت‌داری وارد شدند و نوپا محسوب می‎‌شوند، برقرار کند، با منتورینگ مناسب، مسیر بزرگتر کردن شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌کند. در واقع، اولویت دوم در داوری این بود که کدام شرکت‌ها واقعا نوپا هستند و قابلیت «Scale Up» دارند. اگر داور بتواند امتیاز خوبی را به شرکت نوپا بدهد و آن را به مرکز نوآوری نوچاد معرفی کند، رسالت خود را انجام داده است.

وی دز خصوص اهمیت نوآوری و حمایت از ایده‌های نوآورانه که در رویداد چادرو جریان داشته است، مطرح کرد: اساسا باور و اعتقاد به توسعه نوآوری در کنار حمایت از ایده‌های فناورانه می‌تواند بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهد. تجربه در حوزه فناوری نشان می‌دهد که بازار، بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های فناوری است. به طور کلی مجموعه‌ای از نهنگ‌های فناوری در کشور وجود دارند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از آن‌ها است. به عبارت دیگر، اگر این شرکت بتواند یکی از متقاضیان و مشتریان بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان کشور باشد، (مطابق با سیاست معاونت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان) می‌تواند به این مهم کمک کند زیرا در سال‌های اخیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح بوده اما توسعه بازار این شرکت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موجب شکل‌گیری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان شود، به موفقیت بزرگی دست یافته است. با گسترش بازار هدف، شرکت‌های دانش‌‎بنیان دیگر نیازی به ارائه تسهیلات ندارند و از طریق این بزرگ می‌توانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. به بیانی دیگر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از طریق مرکز نوآوری نوچاد در حال برقراری پل ارتباطی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های معدنی و صنعتی است که این مسئله تحول بزرگی را در مجموعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور و حمایت از آن به وجود می‌آورد.

این داور رویداد چادرو ادامه داد: به طور کلی استان یزد، استان معدن‌خیزی است و چه در داخل این استان و چه در سایر استان‌ها، معادن مختلفی وجود دارند اما تفکرات در حوزه مدیریت معادن کشور سنتی است. بنابراین انتظار می‌رود که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با برگزاری رویداد فناوری بتواند تفکرات مدیریتی در این حوزه را متحول کند. در واقع بخش معدن و صنایع معدنی چاره‌ای به جز حرکت به سوی فناوری و نوآوری ندارد و ادامه فعالیت با روش‌های سنتی به معنای شکست فعالیت این بخش است. در واقع در چنین شرایطی نه فقط در حوزه معدن بلکه تمامی صنایع محکوم به شکست هستند. اگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بتواند به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا این شرکت‌ها راه خود را به سوی بازار معدن پیدا کنند و آن را گسترش دهد، یک تحول بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی رخ داده است. بنابراین، به صورت خاص در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله فولاد و زنجیره ارزش شرکت معدنی و صنعتی چارملو نیاز دارد که از ایده‌های نوآورانه و فناورانه حمایت کند.

فقیه خراسانی در پایان ضمن اشاره به اهمیت فناوری و نوآوری در دنیای امروز، یادآور شد: در حال حاضر رویدادهای فناوری و نوآوری در سطوح مختلفی در کشور در حال برگزاری است اما این مسئله به تنهایی کافی نیست. به عبارتی دیگر، صرفا برگزاری رویداد به تنهایی به معنای ورود به توسعه نوآوری در کشور نیست. در حال حاضر مخاطبان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال افزایش هستند و مراکز نوآوری و پژوهشی هر روز ایده‌های جدیدی را پذیرش می‌کنند. بنابراین برگزاری رویدادها نباید محدود به مرحله اول باشد زیرا افراد از این طریق می‌توانند مسیر نوآوری در بخش معدن و صنعت را بیابند. علاوه‌بر این، برگزاری رویدادها ممکن است فقط برای تعدادی از افراد مفید باشد و پل ارتباطی را میان دانش و صنعت ایجاد کند؛ در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در رویدادهای نوآورانه تجربه کسب می‌کنند و با تجربه‌ شکست در رویدادهای قبلی، به دنبال وسیله‌ای برای برقراری ارتباط دوباره هستند تا بتوانند به شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ متصل شوند. بنابراین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قطعا باید رویدادهای فناوری را به طور سالانه و مستمر برگزار کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43814

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش میزان تولید گندله
در نشست کمیته تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح شد‌‌؛

ارائه راهکارهای مختلف برای افزایش میزان تولید گندله

30اردیبهشت
تولید بیش از ۵۶ هزار تن شمش آلومینیوم
در نخستین ماه 1403 رقم خورد؛

تولید بیش از ۵۶ هزار تن شمش آلومینیوم

30اردیبهشت
شرکت فولاد هرمزگان به عنوان کافرمای برتر استان برگزیده شد
در سی و پنجمین جشنواره امتنان از واحدهای نمونه استان هرمزگان،

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان کافرمای برتر استان برگزیده شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.