• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی عنوان کرد:

چشم‌انداز روشن طلای سرخ در ایران

  • کد خبر : 8571
  • 28 آبان 1401 - 19:22
چشم‌انداز روشن طلای سرخ در ایران
مدیر کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی گفت: با توجه با حاشیه سود بالا در صنعت مس و افزایش روزافزون قیمت جهانی آن، آینده صنعت مس در ایران درخشان خواهد بود و حمایت دولت با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، موجب می‌شود چرخ این صنعت سریع‌تر حرکت کند.
مدیر کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی گفت: با توجه با حاشیه سود بالا در صنعت مس و افزایش روزافزون قیمت جهانی آن، آینده صنعت مس در ایران درخشان خواهد بود و حمایت دولت با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، موجب می‌شود چرخ این صنعت سریع‌تر حرکت کند.

احمد پور‌نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با زمینه فعالیت این کارگاه، بیان کرد: این کارگاه به صورت حق‌العمل مشغول ذوب و ریخته‌گری مس است. یعنی کنسانتره مس را از تولیدکنندگان این محصول خریداری و سپس مات مس را تولید می‌کنیم. همچنین قابلیت تولید شمش مس با عیار ۹۷ درصد تا ۹۹ درصد در این کارگاه وجود دارد. البته به دیگر فعالیت‌های این کارگاه، می‌توان ریخته‌گری چدن را هم اضافه کرد. کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی از سال ۱۳۶۵ با دریافت پروانه بهره‌برداری آغاز به کار کرد و از اولین واحد‌های تولیدی مات مس در منطقه رفسنجان بوده‌ است. ضمن اینکه ما در سال ۱۳۹۷ به ‌عنوان کارآفرین برتر استان شناخته شده‌ایم. ظرفیت تولید این واحد در زمینه مات مس، یک هزار و ۳۰۰ تن و در زمینه ریخته‌گری چدن، یک هزار و ۵۰۰ تن است.

وی به مشکلات تهیه کنسانتره مورد نیاز این کارگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ما به صورت حق‌العمل مشغول فعالیت هستیم، بروز هرگونه اختلال در واحدهای تولیدی کنسانتره مس، منجر به ایجاد معضلات فراوانی در تولید ما خواهد شد. تعلل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در تحویل کنسانتره، سرباره و کمبود نقدینگی، از دیگر مشکلاتی است که با آن‌ها مواجه هستیم. افزون بر این، کمبود نیروی انسانی نیز چالشی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. این کارگاه در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۳۰ نفر نیروی فعال در اختیار داشت اما با افزایش حقوق‌، بیمه و مالیات، این کارگاه نیرو‌های خود را از دست داد و تعداد افراد مشغول در این کارگاه به ۶۰ نفر کاهش پیدا کرد.

فرایند تولید مات مس از سرباره‌

مدیر کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی در رابطه با فرایند تولید، عنوان کرد: این کارگاه از شرکت ملی صنایع مس ایران سه نوع سرباره تحویل می‌گیرد. نوع اول، مواد سرد است که میزان مس موجود در آن‌ به ۴۵ درصد می‌رسد. نوع دوم، سرباره‌های پرعیار است که میزان عیار مس موجود در آن‌ها به ۶ تا ۷ درصد می‌رسد. نوع سوم نیز مواد نسوز است که عیار آن به ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌رسد. با توجه به میزان عیار موجود در سرباره‌های تحویل گرفته از این شرکت، کارگاه موظف است به همان میزان و البته با مقدار یک تا ۲ درصد هدررفت و ضایعات، شمش مس با عیار مشخص را تحویل دهد. البته یک سری شرکت‌ها همچون کیان مس جوزم و مدوار نیز کنسانتره مس خود را در اختیار کارگاه قرار می‌دهند و ما پس از پرعیارسازی از ۹۷ تا ۹۹ درصد مس، نسبت به فروش آن اقدام می‌کنیم.

پورنجفی ادامه داد: البته از توانمندی‌ها و پیشرفت‌های این کارگاه، می‌توان به تولید مازاد مس از میزان سرباره‌های تحویلی در حدود ۰٫۴ تا ۰٫۷ درصد مس اشاره کرد. این مازاد سهم کارگاه تولیدی ماست و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانیم اما متاسفانه در حال حاضر چنین مازادی در تولید شمش مس وجود ندارد و از یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تن سرباره تحویل گرفته شده در ماه، حدود هفت تا هشت تن مس و یا یک تا ۲ درصد از میزان عیار موجود در سرباره نیز با کسری همراه می‌شود اما در نهایت این سرباره‌ها داخل کوره ریخته می‌شود و تبدیل به مات مس با عیار ۸۰ تا ۷۸ درصد می‌شود. بعد از تولید مات مس، این مواد به داخل کوره‌های بلیستر ریخته و پس از گذراندن چند مرحله هوا‌دهی، تبدیل به شمش مس با عیار ۹۷ تا ۹۹ درصد می‌‌شود.

وی در رابطه با تاثیر افزایش بهای انرژی بر روند کاری این کارگاه ریخته‌گری، اظهار کرد: افزایش بهای گاز، تاثیر بسزایی بر عملکرد کارگاه داشته است اما با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و شرکت گاز استان، وعده‌های همکاری و حمایت برای تسهیل فرایند تولید و کاهش بهای انرژی داده شده است. قیمت گاز مصرفی مجموعه تا پیش از آغاز سال جدید، ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در ماه بود که به یک باره به حدود دو تا سه میلیارد تومان در ماه افزایش پیدا کرد و بر همین اساس امیدوار هستم قول‌های مساعدی که داده شده است، عملی و بار مضاعفی از روی دوش ما برداشته شود؛ چراکه کارگاه‌های کوچک تولیدی که قادر به پرداخت این حجم از افزایش قیمت گاز نبوده‌اند، زمینه فعالیت خود را به بازیافت تغییر داده‌اند و ما امیدوار هستم با مساعدت سازمان محیط زیست، بتوانیم بدهی‌های هزینه گاز خود را هرچه سریع‌تر تسویه کنیم.

به دنبال راه‌‎اندازی واحد فلوتاسیون مس هستیم

این فعال صنعت مس در خصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ابراز کرد: استان کرمان و منطقه‌ رفسنجان، به عنوان مهد مس ایران شناخته می‌شود و بهترین‌ها و حرفه‌ای‌ ترین‌های صنعت مس ایران در این منطقه مشغول فعالیت هستند. این کارگاه با داشتن یک طرح توسعه‌ای برای ساخت کارخانه فلوتوسیون مس در آینده نزدیک، در صدد آن است که کنسانتره مورد نیاز خود را تامین و آن را به شمش مس تبدیل کند. در این رابطه، رایزنی‌هایی با دو معدن بزرگ در سطح منطقه صورت گرفته است و در تلاش هستیم به نتایج مطلوبی برای راه‌اندازی واحد تولید کنسانتره مس دست پیدا کنیم.

پورنجفی در ادامه آینده صنعت مس را روشن خواند و مطرح کرد: به امید خدا اگر مسیر پیشرفت و توسعه هموار باشد و قیمت مس با کاهشی ناگهانی روبه‌رو نشود، آینده روشنی در انتظار صنعت مس خواهد بود. افزایش قیمت مس در بورس فلزات لندن که از مرز هشت هزار دلار به ازای هر تن عبور کرده است، مهر تاییدی بر اهمیت این فلز سرخ به شمار می‌آید ایران، جزو پنج کشور برتر جهان در حوزه معادن مس قرار دارد و بر همین اساس می‌توانیم بگوییم آینده این صنعت در کشور درخشان است.

وی در رابطه با حمایت‌های دولت از این صنعت، تاکید کرد: حمایت‌های دولت از صنعت مس و همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاتد مس در قاره کهن، بسیار موثر بوده و موجب تسهیل در فرایند تولید در صنایع پایین‌دستی مس و همچنین کارگاه‌های کوچک ریخته‌گری شده است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری پور‌نجفی در پایان یادآور شد: ماشین‌آلات و کوره‌های مورد استفاده در این کارگاه ساخت داخل است و از کوره‌های دوار گازی در این مجموعه استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که این کوره‌ها در ابتدا نفت‌سوز بوده که با دستور شرکت نفت، آن‌ها را به کوره‌های گازی تغییر داده‌ایم. لازم به ذکر است که این امر با مزایایی همراه بود و عملکرد این کوره‌ها بسیار آسان‌تر از کوره‌های نفت‌سوز است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8571

نوشته‌های مشابه