سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۱۷ /سه شنبه/۲۷ آبان ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۶:۳۷ /یکشنبه/۲۲ تیر ۱۴۰۴

ضرورت هوشمندسازی معادن؛

چین به دنبال مدرن‌سازی بخش معدن است

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تعدادی از کامیون‌های حمل بار خودران در منطقه مغولستان داخلی از معدن زغال‌سنگ روباز «Yimin» به صورت نمایشی به نشان ورود قدرتمند چین به حوزه مدرن‌سازی بخش معدن رژه رفتند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تعدادی از کامیون‌های حمل بار خودران در منطقه مغولستان داخلی از معدن زغال‌سنگ روباز «Yimin» به صورت نمایشی به نشان ورود قدرتمند چین به حوزه مدرن‌سازی بخش معدن رژه رفتند. این اقدام نشان می‌دهد چین به طور جد تصمیم گرفته است با استفاده از نوآوری‌های آینده‌نگرانه، بخش معدن را به سمت مدرن‌سازی سوق دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روزنامه «South China Morning Post»، رژه کامیون‌های بدون سرنشین حمل زغال‌سنگ از معدن زغال‌سنگ روباز «Yimin»، حاکی از آن است که چین رسما آغاز فصل جدیدی از بخش معدن در این کشور را اعلام کرده است.

معدن «Yimin» واقع در شمال چین، یکی از پنج معدن زغال‌سنگ روباز بزرگ در این کشور به شمار می‌رود که در فصل اوج فعالیت در آن به منظور جابه‌جایی محموله‌های زغال‌سنگ، به حدود ۳۰۰ کامیون و حضور یک هزار و ۲۰۰ راننده به صورت شیفتی و شبانه‌روزی نیاز داشت تا محموله‌ها را به محل‌های ذخیره مواد معدنی منتقل کنند.

شماری از مدیران معدن «Yimin» مطرح کردند که طی حدود چند ماه گذشته و درست در زمان افزایش فعالیت در این معدن هم‌‍زمان با افزایش ظرفیت تولید زغال‌سنگ در آن با کمبود راننده مواجه شدند. در حقیقت، شرایط خطرناک رانندگی در این معدن باعث شده بود تعدادی از رانندگان تصمیم به ترک کار بگیرند. این مشکل با کاهش تمایل نسل‌های جوان به ادامه کار در این منصب شغلی تشدید شد. مشکلات مربوط به سلامت انسان‌ها از جمله مهم‌ترین دلیل ترک کار در معدن «Yimin» ذکر شده است.

در ابتدا به منظور حل این مشکل در اوایل سال ۲۰۲۵، مجوز حضور ناوگانی متشکل از ۱۰۰ دستگاه کامیون خودران مجهز به پنل‌های خورشیدی و باتری‌های الکتریکی صادر شد. طبق ارزیابی‌های انجام شده، این ناوگان بزرگ‌ترین ناوگان کامیون‌های الکتریکی خودران در بخش جهانی معدن محسوب می‌شود. چین با انجام چنین اقدامی نشان داد مصمم است تا با کنار گذاشتن روش‌های سنتی در جابه‌جایی مواد معدنی و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته به عنوان جایگزین علاوه بر رفع مشکل کمبود نیروی کار در بخش حمل‌و‌نقل در معادن، بخش نامبرده را به سمت مدرن‌سازی سوق دهد.

در راستای تلاش‌ چین برای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت زغال‌سنگ خود  که بزرگ‌ترین صنعت زغال‌سنگ جهان به شمار می‌آید، معدن «Yimin» یکی از نخستین‌ معادنی بود که مفهوم پیاده‌سازی معادن هوشمند را به واقعیت تبدیل کرد. سرمنشا اصلی این ابتکار عمل را در واقع می‌توان به دستورالعمل‌های صادر شده در سال ۲۰۲۰ از سوی چندین نهاد دولتی مرکزی، از جمله وزارتخانه‌های مختلف و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین نسبت داد که ساخت معادن هوشمند و ترویج استفاده از خودروهای بدون سرنشین در آن به عنوان یک هدف راهبردی تعیین شده است.

طبق دستورالعمل‌های صادر شده، مقرر شده است تا سال ۲۰۲۶ مفهوم تولید هوشمند حداقل ۶۰ درصد از کل تولید در معادن زغال‌سنگ را به خود اختصاص دهد و قرار بر این است که ۳۰ درصد از فعالیت‌های سنگین در این بخش، از جمله فعالیت‌های پرخطر یا بسیار طاقت‌فرسا تا سال مذکور با تجهیزات خودکار یا ربات‌ها جایگزین شوند.

طبق گزارش‌های منتشر شده در ماه می ۲۰۲۵، تعداد ۱۰۰ دستگاه کامیون خودران وارد ناوگان حمل‌ونقل معدن «Yimin» شد و قرار است طی سه سال آینده، تعداد این کامیون‌ها در راستای رسیدن به نرخ ۱۰۰ درصدی حمل‌ونقل خودران در این معدن به ۳۰۰ دستگاه افزایش پیدا کند. از جمله شرکای کلیدی این پروژه راهبردی می‌توان به شرکت‌ «Huawei Technologies»، گروه ماشین‌آلات ساختمانی «Xuzhou»، شرکت شبکه دولتی برق چین و دانشگاه علم و فناوری پکن اشاره کرد.

از جمله مزایای این تغییر رویه در بخش حمل‌ونقل معدن «Yimin» اینکه به جای استفاده از هزاران نیروی انسانی به عنوان راننده، تنها به ۲۴ نفر که در چهار تیم تقسیم شده مدیریت ۱۰۰ کامیون خودران را بر عهده خواهند داشت، نیاز خواهد بود. این تیم‌های نظارتی در حقیقت از طریق اتاق کنترل از راه دور بر وسایل نقلیه خودران از طریق تصاویر زنده و اطلاعات ترافیکی، به صورت لحظه‌ای روی چندین صفحه نمایش نظارت خواهند کرد.

شماری از تحلیلگران تحول ایجاد شده در بخش حمل‌ونقل معدن «Yimin» را نتیجه مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده از جمله سیاست‌های حمایتی صنعتی در بخش معدن چین ذکر می‌کنند.

به گفته ون شانگ، تحلیلگر شرکت چینی «LeadLeo»، چنین سیاست‌‌گذاری‌هایی نه تنها بر فناوری‌های مشخصی تمرکز دارند بلکه زمینه را برای اعلام حمایت‌های ملموس و ارائه جدول زمانی مشخص برای دستیابی به اهداف چین در بخش معدن فراهم کرده‌اند.

به گفته ربکا آرچساتی، تحلیلگر ارشد موسسه «Mercator Institute for China Studies»، تخصیص یارانه‌های مالی و توسعه شرکت‌ها و آموزش نیروی انسانی در حوزه فناوری‌های پیشرفته، نقش مهمی در تسریع فرایند خودکارسازی و دیجیتالی‌سازی در بخش‌های صنعتی مبتنی بر استفاده از روش‌های سنتی، به ویژه در بخش معدن خواهد داشت.

ژانگ پینگ‌آن، مدیرعامل بخش رایانش ابری شرکت هواوی در مراسم رونمایی از ناوگان کامیون‌های خودران شرکت «Huaneng» که در ماه می ۲۰۲۵ در شهر خولون‌بویر واقع در منطقه مغولستان داخلی چین برگزار شد، اظهار داشت: استقرار این ناوگان، نمونه‌ای بارز از گام بلند چین به سمت استفاده از فناوری‌های جدید در بخش معدن در مقیاس جهانی به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش منتشر شده توسط شرکت «Huaneng»، این کامیون‌های خودران قادر هستند در دمای زیر منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد در زمستان و تا دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد در شرایط فوق‌العاده سرد، بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهند.

فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون شبکه ارتباطات نسل پنجم موبایل، فناوری‌های سنجش از راه دور لیدار، حسگرها، نقشه‌برداری لحظه‌ای، رایانش ابری و هوش مصنوعی، همگی در بهبود عملکرد این وسایل نقلیه خودران نقشی کلیدی خواهند داشت.

به گفته شو، مدیر معدن «Yimin»، نکته قابل‌ توجه در خصوص ناوگان مذکور اینکه تمام فناوری‌ها و قطعات به‌ کار رفته در این کامیون‌ها به طور کامل بومی و ساخت داخل هستند. این وسایل نقلیه نه‌ تنها از نظر فناوری بسیار پیشرفته‌ محسوب شده بلکه از نظر مصرف انرژی و هزینه نیز بسیار بهینه عمل می‌کنند.

براساس برآوردهای انجام شده از سوی شرکت «Huaneng»، این ناوگان ۱۰۰ کامیون‌ خودران مجهز به انرژی خورشیدی دارد که باعث صرفه‌جویی سالانه حدود ۱۵ هزار تن گازوئیل شده و همچنین میزان انتشار دی‌اکسید کربن را نزدیک به ۴۸ هزار تن کاهش خواهد داد.

در ادامه در نمودار شماره یک، تعداد کامیون‌های خودرانی که قرار است در ناوگان حمل‌و‌نقل معادن روباز زغال‌سنگ چین مورد استفاده قرار بگیرند، به تصویر کشیده شده است.

نمودار ۱٫ تعداد کامیون‌های خودران برای حمل‌و‌نقل محموله‌ها در معادن روباز زغال‌سنگ چین تا سال ۲۰۲۶

در پی تلاش‌های گسترده چین به منظور افزایش استفاده از فناوری در صنایع سنتی، به نظر می‌رسد معدن «Yimin» تنها معدن زغال‌سنگ در چین نخواهد بود که ناوگان حمل‌ونقل در آن به سمت استفاده از خودروهای خودران سوق داده خواهد شد. براساس آمار، فناوری‌های هوشمند اکنون نیمی از کل بخش تولید زغال‌سنگ چین را به خود اختصاص داده و طبق گزارش انجمن ملی زغال‌سنگ چین (CNCA)، تعداد معادنی که از این فناوری‌ها بهره می‌برند، از ۲۰۰ معدن به بیش از یک هزار معدن در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

انجمن ملی زغال‌سنگ چین اعلام کرد که بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون خودران در معادن زغال‌سنگ چین تا ماه سپتامبر ۲۰۲۴ فعال بودند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۵، به پنج هزار دستگاه برسد و تا سال ۲۰۲۶ از ۱۰ هزار دستگاه کامیون فراتر رود.

ربکا آرچساتی، تحلیلگر ارشد موسسه «Mercator Institute for China Studies» مطرح کرد: سرمایه‌گذاری بلندمدت چین در زیرساخت‌های دیجیتال، قطعا نتیجه مثبت خود را در آینده بیشتر نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: توسعه بخش هوش مصنوعی، رباتیک، حسگرها و پلتفرم‌های ابری در چین، به‌ طور مستقیم از دستیابی به اهداف توسعه صنایع از طریق افزایش استفاده از ابزارها و خودروهای خودران، بهبود میزان بهره‌وری و افزایش رقابت‌پذیری حمایت خواهد کرد.

علاوه‌براین، اقدامات انجام شده موجب افزایش تقاضا برای ارائه راهکارهایی به منظور رشد تولید داخل و کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی در راستای ایجاد زیرساختی قدرتمند در بخش معدن با هدف رسیدن به خودکفایی شده است.

به گفته آرچساتی، استقرار وسایل نقلیه خودران شرکت «Huaneng» در راستای تلاش گسترده‌تر چین برای یکپارچه‌سازی فناوری‌های نوین در بخش‌های سنتی همچون بنادر، معادن، واحدهای تولیدی و مراکز داده بوده و این استراتژی در حقیقت بازتابی از بلندپروازی این کشور در راستای رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری‌، ترویج مولفه پایداری و افزایش سطح رقابت در مقیاس جهانی است.

در نمودار شمار ۲، می‌توان میزان رشد استفاده از فناوری‌های روز را در بخش زغال‌سنگ چین طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ مشاهده کرد.

نمودار ۲٫ میزان رشد استفاده از فناوری‌های روز در بخش زغال‌سنگ چین

لو شیائومنگ، تحلیلگر موسسه «Eurasia Group» بیان کرد: بخش ساخت و تولید نیز در آستانه تجربه یک تحول دیجیتالی گسترده است. به عنوان یک نمونه بارز از این مسئله، می‌توان به پیاده‌سازی کارخانجات تاریک و بدون حضور انسان توسط شرکت بزرگ لوازم خانگی«Midea» در چین اشاره کرد.

این واحدهای تولیدی پیشرفته که به کارخانجات تاریک نیز معروف هستند، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ربات و فناوری‌های ارتباطی پیشرفته، با حداقل دخالت انسانی در حال فعالیتند. به همین دلیل، میزان بهره‌وری بالایی داشته و هزینه‌های عملیاتی در آن‌ها بسیار پایین گزارش شده است.

وی در ادامه گفت: این نوع پیشرفت دیجیتال، باعث ایجاد دگرگونی در به‌کارگیری فرایندهای سنتی و وابسته به استفاده از نیروی کار شده و اتکا به انجام کار فیزیکی را به‌ شدت کاهش داده است.

برآوردهای انجمن ملی زغال‌سنگ چین نشان می‌دهد که استفاده از ناوگانی متشکل از ۱۰۰ دستگاه کامیون خودران می‌تواند سالانه حدود ۵.۶ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت حقوق رانندگان در روند بهره‌برداری از معادن را به همراه داشته باشد. این میزان صرفه‌جویی می‌تواند مزیتی مهم برای صنعت زغال‌سنگ چین که طی سال‌های اخیر با کاهش درآمد و حاشیه سود مواجه بوده است، محسوب شود. طبق گزارش انجمن مذکور، در سال ۲۰۲۴ میزان درآمد حاصل از فعالیت‌های استخراج و شست‌وشوی زغال‌سنگ در چین به استثنای شرکت‌های کوچک، با افتی ۱۱ درصدی همراه بوده و سود این بخش نیز ۲۲ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

استفاده از فناوری‌های مدرن در معادن کوچک‌مقیاس اقتصادی نیست

لین کیائو، معاون شرکت «Eacon» خاطرنشان کرد: استفاده از ناوگان کامیون‌های خودران در معادن کوچک‌مقیاس به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد و از این رو برای چنین شرکت‌های کوچکی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی به نقل از نشریه دولتی فعال در حوزه انرژی گزارش چین « China Energy News»، بیان کرد: هرچه معدن کوچک‌تر باشد، فعالیت در آن سخت‌تر بوده و پیاده‌سازی ناوگان کامیون‌های خودران دشوارتر خواهد بود.

کیائو یادآور شد: پیاده‌سازی ناوگان کامیون‌های خودران، نیازمند به‌روزرسانی‌های اساسی در زیرساخت‌های موجود است که هزینه‌ استقرار هر کامیون خودران را در معادن کوچک‌تر به طور قابل‌ توجهی افزایش خواهد داد. بر همین اساس، برخی ممکن است به این نتیجه برسند که جنبه‌های اقتصادی پیاده‌سازی چنین سناریویی در معادن کوچک‌مقیاس صرفه اقتصادی نداشته و سرمایه‌گذاری در آن برای این دست از شرکت‌ها غیرقابل توجیه خواهد بود.

برخی تحلیلگران نیز معتقدند که شتاب‌زدگی در پیاده‌سازی زیرساخت‌های دیجیتال ممکن است زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد و پرهزینه فراهم کند.

آرچساتی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: استقرار سریع آنچه که به‌ عنوان زیرساخت‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین در چین شناخته می‌شود، با اتلاف منابع و ناکارآمدی‌های گسترده‌ای همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، بسیاری از فعالان صنعتی به آینده پیاده‌سازی ناوگان کامیون‌های خودران در معادن نه ‌فقط در چین بلکه در سایر مناطق جهان بسیار امیدوار هستند.

جک چن، معاون بخش بازاریابی ارائه راهکار در حوزه نفت، گاز و معدن در شرکت هواوی چین مطرح کرد: پیاده‌سازی ناوگان کامیون‌های خودران در معادن می‌تواند باعث جذب مشتریانی بالقوه از  بازارهای خارجی از جمله آفریقا و آمریکای لاتین شود.

انتهای پیام//

مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های ایمپاسکو:

۷:۳۱ /دوشنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۴

در یازدهمین همایش جایزه بهره‌وری،

۱۱:۴۷ /یکشنبه/۲۵ آبان ۱۴۰۴

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس:

۶:۵۷ /شنبه/۲۴ آبان ۱۴۰۴

ره‌آورد سفر نمایندگان کمیسیون اصل نود؛

۶:۳۱ /شنبه/۲۴ آبان ۱۴۰۴

در بازدید معاون وزیر صمت از منطقه گل‌گهر صورت گرفت؛

۵:۳۳ /شنبه/۲۴ آبان ۱۴۰۴

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۰ /شنبه/۳ آذر ۱۴۰۳

علی خطیبی، مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۳:۲۲ /دوشنبه/۲ مهر ۱۴۰۳

محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۳:۰۵ /شنبه/۲۱ مرداد ۱۴۰۲

محمدحسین بصیری، مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۹:۵۶ /شنبه/۱۴ آبان ۱۴۰۱

علیرضا ضیایی، مدیرعامل شرکت کاوند نهان زمین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۶:۳۳ /شنبه/۷ آبان ۱۴۰۱

مدیر فرآوری شرکت سنگ‌آهن گهرزمین مطرح کرد:

۱۴:۳۱ /شنبه/۷ آبان ۱۴۰۱

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۳:۳۳ /شنبه/۲۸ تیر ۱۴۰۴

عليرضا مظفری، مديرعامل تعاونی معدنی کهران کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۵۳ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۴۰۴

فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۰:۱۹ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

محمدحسين بصيری، کارشناس بخش معدن و صنايع معدنی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۶ /شنبه/۱۷ آذر ۱۴۰۳

مهری عليدوستی، مديرعامل شرکت آتورپات مديا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۰۱ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

جاویدان حاجی‌آقا محسنی، عضو هیئت مدیره شرکت فولاد شاهرود طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۹:۲۵ /دوشنبه/۱۶ مهر ۱۴۰۳

به دنبال فروش زغال‌سنگ و رکوردشکنی در تولید مس،

۱۰:۳۹ /سه شنبه/۶ خرداد ۱۴۰۴

«اپال» در مسیر تحقق توسعه پایدار؛

۹:۳۲ /شنبه/۳ خرداد ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران؛

۵:۴۳ /شنبه/۱۱ مرداد ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس؛

۵:۴۲ /شنبه/۱۰ خرداد ۱۴۰۴

اینفوگرافیک شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان؛

۱۱:۴۵ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

۶:۱۸ /شنبه/۴ اسفند ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات؛

۵:۲۸ /شنبه/۲۲ دی ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

۶:۰۶ /شنبه/۱۵ دی ۱۴۰۳
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/08/26

320333

فلزات آنلاین

1404/08/26

1098000

فلزات آنلاین

1404/08/26

1410000

فلزات آنلاین

1404/08/26

1321040

فلزات آنلاین

1404/08/26

32779

فلزات آنلاین

1404/08/26

17422

فلزات آنلاین

1404/08/26

54539

فلزات آنلاین

1404/08/26

87019

فلزات آنلاین

1404/08/26

56823

فلزات آنلاین

1404/08/26

51144

فلزات آنلاین

1404/08/26

56364

فلزات آنلاین

1404/08/26

42603

فلزات آنلاین

1404/08/26

41830

فلزات آنلاین

1404/08/26

54710

فلزات آنلاین

1404/08/26

47704

فلزات آنلاین

1404/08/26

86384

فلزات آنلاین

1404/08/26

38106

فلزات آنلاین

1404/08/26

62497

فلزات آنلاین

1404/08/26

66083

فلزات آنلاین

1404/08/26

11107000