• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش حجم صادرات زغال‌سنگ از بندر گلادستون استرالیا

  • کد خبر : 8936
  • 07 دی 1401 - 9:46
کاهش حجم صادرات زغال‌سنگ از بندر گلادستون استرالیا
صادرات زغال‌سنگ حرارتی و متالورژیکی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا نوامبر از بندر گلادستون استرالیا، به حدود 56 میلیون و 790 هزار تن رسید که 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2021 و 14 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 کاهش یافت. این کشور پیش از این سالانه حدود 102 میلیون تن از این بندر صادرات زغال‌سنگ داشت.

صادرات زغال‌سنگ حرارتی و متالورژیکی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا نوامبر از بندر گلادستون استرالیا، به حدود ۵۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسید که ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ و ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. این کشور پیش از این سالانه حدود ۱۰۲ میلیون تن از این بندر صادرات زغال‌سنگ داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Argus Media»، این حجم از کاهش علی‌رغم افزایش جزئی حجم حمل محموله در ماه نوامبر به دلیل تقاضای بالای ژاپن اتفاق افتاد.

بر اساس داده‌های بندر گلادستون استرالیا در ماه نوامبر ۲۰۲۲، حدود پنج میلیون و ۳۱۰ هزار تن حمل محموله زغال‌سنگ انجام شد که نسبت به پنج میلیون و ۲۲۰ هزار تن محموله حمل شده در ماه اکتبر ۲۰۲۲ یک روند افزایشی را نشان می‌دهد اما نسبت به حجم محموله پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تنی در نوامبر سال ۲۰۲۱ یک روند نزولی را نشان می‌دهد. با وجود آغاز فصل بارش‌ها در ایالت کوئینزلند استرالیا، مقدار بارش در این ایالت در ماه نوامبر ۲۰۲۲ کمتر از حد متوسط بود. با این حال شرکت‌های ‌معدنی حجم حمل محموله‌ها را در ماه اکتبر ۲۰۲۲ که وضعیت بارش‌ها مناسب‌تر بود، افزایش ندادند.

الگوی پدیده جوی و اقیانوسی لانینا که اغلب موجب بارش باران‌های بیشتر از حد متوسط در مناطقی که معادن زغال‌سنگ ایالت کوئینزلند وجود دارند می‌شود، همچنان نشان از ادامه این روند دارند اما سایر پدیده‌های جوی که موجب بارش باران‌های شدید در ماه اکتبر ۲۰۲۲ در این منطقه شدند، کمتر شده‌اند. این اتفاق ممکن است منجر به کاهش حجم بارش کمتر از حالت معمول خود در ماه دسامبر ۲۰۲۲ شود.

ژاپن در ماه نوامبر ۲۰۲۲، حدود دو میلیون و ۲۹۰ هزار تن زغال‌سنگ از بندر گلادستون خریداری کرد که نسبت به حجم یک میلیون و ۳۷۰ هزار تنی در نوامبر ۲۰۲۲ و حجم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ افزایش را نشان می‌دهد. طبق داده‌های بندر گلادستون استرالیا، این بیشترین حجم زغال‌سنگی بوده است که ژاپن از بندر گلادستون از ماه ژوئن ۲۰۲۱ خریداری کرده است.

حجم خرید تایوان در ماه نوامبر ۲۰۲۲، بیشتر از ۵۷۰ هزار تن بود. این در حالی است که مقدار واردات این کشور در ماه اکتبر، به رکود جدید یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن رسیده بود که تقریبا دو برابر حجم بیشینه خرید پیشین این کشور در اکتبر سال ۲۰۱۶ یعنی ۵۸۹ هزار و ۸۱۷ تن بود. گفتنی است که از بندر گلادستون به طور متوسط ۴۱۰ هزار تن در هر ماه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به تایوان صادرات انجام شد که نسبت به حجم ۳۱۰ هزار تن در ماه سال ۲۰۲۱ و حجم ۱۸۰ هزار تن در ماه سال ۲۰۱۹، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد.

تنها کشور اروپایی که در ماه نوامبر ۲۰۲۲ از بندر گلادستون زغال‌سنگ وارد کرد، هلند بود که قبل از حمله روسیه به اوکراین، روند واردات به این کشور به طور معمول انجام می‌شد و این، نشان‌دهنده این موضوع است که کشورهای اروپایی نسبت به چند ماه گذشته به زغال‌سنگ استرالیا نیاز کمتری داشته‌اند.

در روز پنجم دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۳۰ کشتی در صف بارگیری محموله‌ها در بندر گلادستون قرار داشتند و به موازات آن، عملیات بارگیری این ۳۰ کشتی تا روز هفتم نوامبر ۲۰۲۲ به طول انجامید.

آخرین ارزیابی شرکت «Argus Media» برای زغال‌سنگ حرارتی با عیار بالای حدود ۶ هزار کیلوکالری در هر کیلوگرم با شرط تحویل در بندر نیوکاسل، قیمت ۳۸۳٫۵۱ دلار در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت فوب ۳۶۲٫۲۵ دلار در هر تن در روز چهارم نوامبر ۲۰۲۲ افزایش داشته است اما نسبت به قیمت فوب ۴۴۴٫۵۹ دلار در هر تن در روز ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ کاهش را نشان می‌دهد.

این شرکت قیمت و پریمیوم نوسانی زغال‌سنگ متالورژی را در روز پنجم دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۲۵۶٫۸۰ دلار در هر تن با شرط تحویل در بنادر استرالیا ارزیابی کرد که نسبت به مقدار ۳۲۰٫۸۰ دلار در هر تن در روز چهارم نوامبر ۲۰۲۲ نشان از روند نزولی دارد اما به نسبت مقدار ۲۰۳ دلار در هر تن در روز پنجم آگوست ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8936

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است