• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان مطرح کرد

گستردگی بازار مصرف لوله‌های بدون درز

  • کد خبر : 1884
  • 19 آبان 1399 - 14:04
گستردگی بازار مصرف لوله‌های بدون درز
مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان گفت: لوله‌های بدون درز به دلیل خاصیت فیزیکی آن یعنی مقاومت در برابر فشار سیال، کاربردهای زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان و... دارند

مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان گفت: لوله‌های بدون درز به دلیل خاصیت فیزیکی آن یعنی مقاومت در برابر فشار سیال، کاربردهای زیادی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان و… دارند

فرزام مرشدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بازار لوله‌های فولادی به ویژه انواع بدون درز، با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، رونق نسبتا خوبی یافته است و تولیدکنندگان این حوزه پس از مدت‌ها توانسته‌اند محصولات خود را با رونق بیشتری نسبت به گذشته در بازار به فروش برسانند.

وی افزود: علاوه بر اینکه تحریم علیه کشور ما باعث کاهش شدید واردات شده، دولت نیز سیاست حمایتی از تولیدکنندگان لوله‌ فولادی به ویژه انواع بدون درز را در جهت کاهش واردات و ممنوعیت آن در پیش گرفته و مانع واردات این محصول شده است. پیش از این، به اندازه دو برابر نیاز کشور، لوله‌های بدون درز وارد شده است. به طوری که در حال حاضر با وجود گذشت دو سال از توقف واردات این لوله‌ها، هنوز برخی از لوله‌های بدون درز وارد شده به فروش نرفته‌اند و به تدریج توسط شرکت‌های واردکننده در بازار عرضه می‌شوند.

مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان خاطرنشان کرد: شرکت ما توانسته است از فرصت پیش آمده تا حد امکان استفاده کند و به جبران کاهش واردات بپردازد. هرچند که هنوز لوله‌های وارداتی در بازار مانده، رقیب محصولات شرکت محسوب می‌شوند اما در سایزهایی که توان تولید و ظرفیت آن را داریم، توانستیم نیاز بازار را تامین کنیم.

تامین مواد اولیه از منابع داخلی

مرشدیان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان ۵۰ هزار تن در سال است، بیان کرد: ماده اولیه تولید لوله بدون درز عموما میلگرد و بعضا شمش است. ضمن اینکه مواد اولیه لوله‌های بدون درز شرکت ما به طور کامل از داخل کشور و عمدتا از شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، فولاد آلیاژی اصفهان و فولاد اسفراین تامین می‌شود و به همین دلیل چالش نسبتا کمی در این خصوص داریم اما در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمتی، تامین مواد اولیه کمی دشوار شده است که یکی از دلایل آن، به افزایش تقاضا برمی‌گردد و به همین دلیل تامین‌کنندگان شرکت ما نیز در تحویل سفارش‌های دریافتی خود دچار مشکل شده‌اند. البته با توجه به تدابیر اندیشیده شده، چالش تامین مواد اولیه را به حداقل رسانده‌ایم.

بازار مصرف لوله‌های بدون درز تنوع دارد

مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان در خصوص بازار مصرف لوله‌های بدون درز این شرکت، عنوان کرد: بازار لوله‌های بدون درز بسیار گسترده بوده و تمامی صنایع پتروشیمی، گاز، نفت، خودرو، کارخانه‌های سیمان، قند، نیروگاه‌ها و بسیاری از صنایع نیازمند لوله، مشتری این محصول محسوب می‌شوند.

مرشدیان اضافه کرد: لوله‌های بدون درز به انواع کم‌قطر و قطور تقسیم‌بندی می‌شوند؛ به این صورت که لوله‌های کم‌قطر تا سایز چهار اینج بوده و قطر لوله‌های قطور بودن درز نیز چهار تا ۱۴ اینچ است. ضمن اینکه لوله‌های بدون درز آلیاژهای مختلفی دارند که البته در ایران عموما فولادهای با آلیاژ کم‌کربن برای تولید آن‌ها به کار می‌رود و به آن لوله سیاه گفته می‌شود. شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان، لوله‌های بدون درز با قطر کمتر از چهار اینچ را تولید می‌کند و بالاتر از آن تا ۱۴ اینچ توسط مجتمع صنعتی اسفراین تولید می‌شود.

وی مطرح کرد: یک شرکت دیگر نیز لوله بدون درز در استان خوزستان با روش ریخته‌گری تولید می‌کند که نحوه تولید این شرکت با مجتمع صنعتی اسفراین و لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان متفاوت است. این نوع لوله‌ها تنها در خطوط انتقال سیالات کاربرد دارند.

لوله‌های بدون درز، بدون جانشین هستند

مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه با بیان اینکه لوله‌های درزجوش که بعضا در برخی شرکت‌ها به عنوان بدون درز معرفی می‌شوند، با لوله‌های بدون درز واقعی یا مانیسمان تفاوت دارند، بیان کرد: لوله‌هایی که با استفاده از ورق فولادی تولید می‌شوند، همگی درزجوش هستند. در حالی که لوله‌های بدون درز واقعی با سوراخ‌کردن و تراش‌کاری میلگرد تولید می‌شوند.

مرشدیان تصریح کرد: لوله‌های بدون درز به این دلیل در صنایع یاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرند که بتوانند فشار بالا را تحمل کنند. بنابراین در مواردی که فشار محیطی بالا است، تنها لوله بدون درز به کار می‌رود زیرا در صورت استفاده از لوله‌های درزجوش، ممکن است لوله از محل درز به دلیل فشار بالا دچار از هم گسیختگی شود.

وی اذعان کرد: با توجه به نیاز صنایع مصرف‌کننده، حدود ۹۰ درصد از بازار لوله‌ کشور، به لوله‌های درزجوش اختصاص دارد و تنها ۱۰ درصد آن متعلق به لوله‌های بدون درز است.

چالش بزرگ تامین قطعات یدکی

مدیر بازرگانی شرکت لوله‌های دقیق کاوه در خصوص چالش‌های تولیدکنندگان لوله‌های بدون درز، بیان کرد: تامین قطعات یدکی، مهم‌ترین چالش بسیاری از تولیدکنندگان است. متاسفانه بسیاری از قطعات یدکی ماشین‌آلات تولید لوله‌های بدون درز در کشور قابل تولید نیست و تنها راه برای تامین آن واردات است.

مرشدیان خاطرنشان کرد: هم فرایند واردات در شرایط تحریمی با دشواری انجام می‌‌شود و هم اینکه با توجه به افزایش شدید نرخ ارز، واردات هزینه‌های سرسام‌آوری را به واردکنندگان قطعات یدکی تحمیل می‌کند. ضمن اینکه بروکراسی‌های اداری باعث افزایش هرچه بیشتر دشواری‌های واردات می‌شود. به طوری که نه دولت به عنوان متولی صنعت و نه گمرک به عنوان متولی واردات، هیچ کمکی به تولیدکنندگان در جهت واردات قطعات یدکی مورد نیاز نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند در عملکرد ماشین‌آلات فعال در خطوط تولید، اخلال ایجاد کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1884

نوشته‌های مشابه