• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک:

آرامش قبل از طوفان در بازار آلومینیوم

  • کد خبر : 3604
  • 01 تیر 1398 - 17:24
آرامش قبل از طوفان در بازار آلومینیوم
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین تولیدکننده پروفیل در شهر اراک در مورد وضعیت بازار محصولات خود در سال 98، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار محصولات آلومینیومی مطلوب است اما شاید این آرامش قبل از طوفان باشد و شرایط به همان وضعیت سال 97 باز گردد که امیدوارم این اتفاق نیفتد.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین تولیدکننده پروفیل در شهر اراک در مورد وضعیت بازار محصولات خود در سال ۹۸، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار محصولات آلومینیومی مطلوب است اما شاید این آرامش قبل از طوفان باشد و شرایط به همان وضعیت سال ۹۷ باز گردد که امیدوارم این اتفاق نیفتد.

جواد شاه صنمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مورد عوامل موثر بر رونق یا رکود بازار پروفیل آلومینیومی، اظهار داشت: وضعیت کسب‌وکار ما نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته است و اگر بتوانیم مواد مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنیم، اوضاع از این نیز بهتر می‌شود اما اگر بخواهیم میزان تولیدات کشور را در زمینه دسترسی به بیلت و شمش آلومینیومی با سال ۹۰ مقایسه کنیم، متوجه کاهش چشمگیر میزان تولیدات این نوع شمش‌ها خواهیم شد که این کاهش‌ منتج از افزایش قیمت و کاهش تقاضای خرید شمش است.

وی در تشریح محصولات تولیدی شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک، اظهار کرد: این شرکت تولیدکننده بیلت، پروفیل، انواع درب و پنجره، درب‌های کرکره‌ای اتومات، انواع مقاطع صنایع نور و روشنایی است که عمدتا از این بیلت‌ها به عنوان مواد اولیه تولید پروفیل و از پروفیل نیز برای تولید انواع درب و پنجره استفاده می‌کنیم. ما از سال ۷۵ در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند و تاکنون تمام توان خود را برای تولید بیلت‌های مرغوب و باکیفیت به کار برده‌ایم چون در غیر این صورت کوچک‌ترین خطا در تولید بیلت موجب کاهش کیفیت تمامی محصولات ما می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک در خصوص وضعیت بازار محصولات آلومینیومی در کشور، توضیح داد: وضعیت بازار تا حدی بحرانی است که هیچ کدام از سه گروه تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده در این فضای بیمار توان فعالیت ندارند، تولیدکنندگان پس از تحریم‌ها به دلیل معضلات مختلفی از جمله عدم دسترسی به مواد اولیه، امکان‌پذیر نبودن به‌روزرسانی تجهیزات و نوسانات قیمت؛ مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت محصولات آلومینیومی و توزیع‌کنندگان متاثر از مشکلات دو گروه قبلی، فعالیت‌های خود را محدودتر کرده‌اند.

شاه صنمی تصریح کرد: در ابتدای سال گذشته، صنعت تولید بیلت و شمش آلومینیوم، دچار رکود سنگینی شد به شکلی که تولیدکنندگان امکان تولید و خرید هیچ محصولی را نداشتند، تصور بر این بود که وضعیت بازار در ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ بهبود ‌یابد و به همین خاطر فعالان صنعت دست نگه داشتند و خرید نکردند ولی هم‌اکنون پس از گذشت یک سال، متوجه شدند که وضعیت آلومینیوم در کشور از لحاظ قیمت یا کیفیت بهبودی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته این تصور وجود داشت که قیمت دلار در ماه‌های آتی کم میشود و لذا خریداران فعالیت‌های خود را متوقف کردند و امیدوار بودند که در ۶ ماه دوم سال، بتوانند محصولات مورد نیاز خود را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند اما زمانی که این امید، به حقیقت تبدیل نشد، شرایط عادی شد و همه به رویه سابق خود بازگشتند و محصولات ضروری خود را سفارش دادند.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک درخصوص خرید محصولات آلومینیومی در سال گذشته، بیان کرد: مصرف‌کنندگان هیچ‌وقت آلومینیوم را به عنوان کالای لوکسی که قابلیت حذف شدن از کالاهای اساسی را داشته باشد، در نظر نمی‌گیرند ولی مشکلات مالی در سال گذشته به اندازه‌ای زیاد شد که مصرف‌کنندگان ترجیح دادند اندک درآمد خود را برای تهیه اقلام ضروری هزینه کنند؛ در نگاه عام سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محصولات آلومینیومی پرخطر به نظر می‌رسد به همین دلیل تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند.

شاه صنمی با بیان اینکه میزان فعالیت‌ ما در سال گذشته به شدت کاهش داشت، عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری شاهد بهبود وضعیت تولید محصولات آلومینیومی هستیم و امیدواریم این روند تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

وی درخصوص رونق نسبی بازار تشریح کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که این روند صعودی کوتاه مدت و کاذب و نشات گرفته از رکود بازار سال گذشته است. منطقی است که نوسانات ارزی تاثیرات خود را بر رکود بازار در بلندمدت بگذارد چون در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که اگر توزیع‌کننده با وجود این نوسانات ارزی، اقدام به فروش کند، ضرر کرده و اگر نفروشد، مجرم و محتکر است؛ اگر بازار باثبات شود تولیدکنندگان با خیال آسوده محصولات خود را روانه بازار کنند، توزیع‌کنندگان نیز بدون دغدغه از ضرر حاصل از افزایش قیمت‌ها به خرید و فروش محصولات آلومینیومی می‌پردازند.

بورس به کمک تولیدکنندگان آلومینیوم آمد

شاه صنمی در مورد تاثیر بورس بر بازار آلومینیوم، اظهار کرد: وضعیت بازار آلومینیوم پس از ورود بورس به این حوزه بهبود یافت. به طور مثال، با ورود بورس به حوزه فعالیتی ما، بسیاری از معضلات این حوزه در رابطه با قیمت‌گذاری محصولات، برطرف شد و شکل سازمان یافته‌ای به خود گرفت، به طور‌ی که در ماه‌های گذشته شاهد نوسانات قیمتی شدیدی نبودیم و از متضرر شدن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آلومینیوم با این روش، تا حدودی جلوگیری شد و خوشبختانه یک ثبات نسبی در بازار بوجود آمده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در ماه‌های اخیر توسط دولت صورت گرفته، بازار خرید و فروش شمش و بیلت آلومینیومی به یک تعادل نسبی رسیده است و بسیاری از تولیدکنندگان توانسته‌اند وضعیت کاری خود را بهبود بخشند، البته بورس در زمنیه توزیع محصولات و سهمیه‌بندی مواد اولیه، مشکلات بی‌شماری دارد اما با وجود این معضلات، توانسته از نوسانات شدید آلومینیوم جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک درمورد تاثیرات مثبت بورس بر روی صنایع آلومینیومی کشور، بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته، تولیدکنندگان شاهد ثبات قیمت در بازار مواد اولیه و محصولات خود هستند و احساس خطر نمی‌کنند؛ در چنین شرایطی که ریسک کاهش می‌یابد، تقاضا نیز افزایش یافته و سبب رونق بازار می‌شود.

شاه صنمی در مورد تولید شمش و بیلت آلومینیومی، اظهار کرد: شرکت صنایع آلومینیوم زرین پروفیل اراک تولیدکننده بیلت نیز هست و این شرکت می‌تواند شمش‌های خالص مورد نیاز خود را از بورس تهیه ‌کند، اما میزان سهیه‌ای که بورس برای تولیداتی مانند پروفیل و مقاطع آلومینیوم به ما تخصیص داده است، کافی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3604

نوشته‌های مشابه