• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

آروبیس، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در اروپا

  • کد خبر : 9455
  • 17 دی 1401 - 6:33
آروبیس، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در اروپا
بر اساس گزارش شرکت آروبیس، حجم تولید سیم و مفتول مس این شرکت در فصل سوم سال مالی ۲۲-۲۰۲۱ حدود ۲۳۹ هزار تن اعلام شد که نسبت به دوره قبل ۵ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش شرکت آروبیس، حجم تولید سیم و مفتول مس این شرکت در فصل سوم سال مالی ۲۲-۲۰۲۱ حدود ۲۳۹ هزار تن اعلام شد که نسبت به دوره قبل ۵ درصد افزایش داشت. میزان تولید کاتد مس در این مدت حدود ۱۵۴ هزار تن بود که برابر با دوره مشابه قبلی اعلام شد. شرکت آروبیس، دومین شرکت تولیدکننده‌ی فلز مس در جهان است. تولیدات مس این شرکت از دو روش ذوب و بازیافت به دست می‌آید. در طول ۹ ماه اول سال مالی این شرکت، حدود ۹۲ درصد از درآمد کل از طریق فروش محصولات مسی به دست آمده که در این بین، سیم و مفتول مسی با ۴۱ درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت آروبیس، بزرگ‌ترین تولید کننده مس در اروپا و بازیافت‌کننده مس در دنیا است. محصولات مسی این شرکت شامل سیم و مفتول مسی، پروفیل، کارنشده‌ و محصولات تخت مس است. این شرکت علاوه بر مس، محصولات متنوع دیگری مانند طلا، نقره، سرب، تلوریوم، سیلیکات آهن، دی‌اکسید تلوریوم، آلیاژ سرب و بیسموت، آلیاژ سرب و آنتیموان، سلنیوم و سولفوریک اسید تولید می‌کند.

به‌ طور کلی تولیدات مس این شرکت از دو روش ذوب و بازیافت به دست می‌آید. بخش ذوب شامل تولید وسایل برای فرآوری کنسانتره و تولید محصولاتی مانند مفتول، کاتد، سیم، کارنشده، ورق، سولفوریک اسید و سیلیکات آهن است. بخش بازیافت شامل تمامی فعالیت‌های بازیافت ضایعات، مواد ارگانیک و غیر ارگانیک حاوی فلز و پسماندهای صنعتی است.

به گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس، میزان مصرف کاتد اولیه در جهان در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰ میلیون و ۶۵۲ هزار تن برآورد شده است. میزان تولید کاتد مس اولیه در شرکت آروبیس در این سال به ‌طور میانگین ۲۴۶ هزار تن بود که توانست حدود ۱.۲ درصد از نیاز بازار جهانی را تامین کند. در حالی که در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳ درصد از حجم تولید کاتد ثانویه در جهان به شرکت آروبیس تعلق داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت، جایگاه بالاتری در زمینه تولید کاتد ثانویه نسبت به اولیه در بازار جهانی دارد.

افزایش ۴۱ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته

با توجه به گزارش ۹ ماه اول سال مالی شرکت آروبیس، میزان درآمد حاصل از فروش بخش ذوب مس حدود ۱۴ میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو اعلام شده که نسبت به دوره مشابه قبلی، ۱۴ درصد افزایش داشته است.

نمودار ۱، حجم درآمد و حاشیه سود بخش ذوب شرکت آروبیس را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، درآمد قبل از کسر مالیات بخش ذوب شرکت آروبیس از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ در هر دوره سه ماهه به ‌طور میانگین ۹۳.۴ میلیون یورو افزایش داشته است. با وجود افزایش درآمد شرکت از بخش ذوب در سه سال اخیر، مقدار حاشیه سود در فصل سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش هزینه تامین انرژی را می‌توان به‌ عنوان مهم‌ترین دلیل کاهش حاشیه سود طی سال‌های اخیر در نظر گرفت.

میزان درآمد قبل از کسر مالیات بخش ذوب در سال مالی ۲۲-۲۰۲۱، حدود ۳۲۳ میلیون یورو اعلام شده‌ که نسبت به دوره قبل ۴۱ درصد رشد داشته است. افزایش قیمت فلزات و سولفوریک اسید، افزایش شدید تقاضای محصولات مسی و سرباره از جمله دلایلی هستند که بیشترین تاثیر مثبت را بردرآمد داشتند.

میزان درآمد قبل از کسر مالیات بخش بازیافت در سال مالی ۲۲-۲۰۲۱، حدود ۱۷۴ میلیون یورو گزارش شده‌ است. با وجود افزایش قیمت فلزاتی مانند مس، نیکل و روی به دلیل کاهش شدید RC ضایعات مس نسبت به سال مالی گذشته، افزایش هزینه تامین انرژی و تعطیلی ۱۱ روزه کارخانه‌ هامبورگ آلمان، درآمد قبل از کسر مالیات این شرکت به میزان ۳ درصد نسبت به دوره قبل کاهش ‌یافته است.

با توجه به نمودار ۲، در طول ۹ ماه اول سال مالی این شرکت حدود ۹۲ درصد از درآمد کل از طریق فروش محصولات مسی به دست آمده است. در این بین، سیم و مفتول مسی با ۴۱ درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. پس از آن فلزات گران‌بها ۱۹ درصد، کاتد ۱۴ درصد، کارنشده ۱۰ درصد، پروفیل ۹ درصد و سایر تولیدات ۸ درصد از درآمد کل را به خود اختصاص دادند. درآمد ۹ ماه اول سال مالی شرکت آروبیس از سیم و مفتول ۴ درصد، فلزات گران‌بها ۳ درصد و کاتد ۲ درصد نسبت به دوره مشابه قبلی رشد داشته است.

بر اساس گزارش شرکت آروبیس، حجم تولید سیم و مفتول مس در نیمه سوم سال مالی ۲۲-۲۰۲۱ حدود ۲۳۹ هزار تن اعلام شده که نسبت به دوره قبل ۵ درصد افزایش داشته است. میزان تولید کاتد مس در این مدت حدود ۱۵۴ هزار تن بوده که برابر با دوره مشابه قبلی است.

تامین ۹۰ درصد از برق مورد نیاز از طریق شرکت  Eneco

شرکت آروبیس، در حال سرمایه‌گذاری روی احداث کارخانه‌ای جدید در شهر آگوستا در ایالت جورجیای آمریکا است. این کارخانه تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. با شروع به کار این کارخانه، شرکت آروبیس می‌تواند سالانه حدود ۹۰ هزار تن از مواد قابل بازیافت مانند بردهای الکترونیکی، کابل مسی و سایر مواد حاوی انباشته‌ مسی را بازیافت کند.

به دلیل روند افزایشی هزینه تامین انرژی در سال‌های گذشته، شرکت آروبیس قرارداد ۱۰ ساله‌ای با شرکت« Eneco» به امضا رساند تا برق مورد نیاز کارخانه منطقه « Olen » در بلژیک را با انرژی توربین‌های بادی تامین کند. با شروع به کار توربین‌های بادی از ابتدای سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۰ درصد از برق مورد نیاز شرکت « Olen » از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد که این امر می‌تواند فشار هزینه‌ای حاصل از تامین انرژی را کاهش دهد. علاوه‌براین، حدود ۴۲ هزار تن از میزان انتشار کربن دی اکسید سالانه این شرکت کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به محدودیت‌های به وجود ‌آمده بر اثر کرونا، پیش‌بینی می‌شود قیمت کنسانتره تا پایان سال مالی این شرکت و در ابتدای سال ۲۰۲۳ همچنان افزایش داشته باشد. علاوه‌براین، انتظار می‌رود افزایش تقاضای سولفوریک اسید و تمام محصولات مس تا پایان سال مالی این شرکت ادامه داشته باشد.

این شرکت قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۵۰، گستره‌ انتشارات کربن نوع ۱و۲ را حدود ۵۰ درصد و گستره‌ انتشارات کربن نوع ۳ را حدود ۲۴ درصد کاهش دهد.

لازم به ذکر است که پیش‌بینی‌های صورت گرفته می‌تواند با توجه به جنگ اوکراین و چالش‌های تامین انرژی و مواد خام تحت تاثیر آن دچار تغییر شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9455

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

02اردیبهشت
رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است
هم‌زمان با کاهش تعرفه‌های ذوب مس،

رقابت‌ واحدهای ذوب در چین افزایش یافته است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.