• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان:

آسیب خودتحریمی بیشتر از تحریم‌ها است

  • کد خبر : 6403
  • 24 شهریور 1400 - 13:41
آسیب خودتحریمی بیشتر از تحریم‌ها است
مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان گفت: کشور ما 90 درصد دچار خود تحریمی شده است و در واقع، این خود مسئولین کشور هستند که با وضع تحریم‌های مستقیم از طریق بیمه، مالیات و بهره بانکی، بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان وارد می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان گفت: کشور ما ۹۰ درصد دچار خود تحریمی شده است و در واقع، این خود مسئولین کشور هستند که با وضع تحریم‌های مستقیم از طریق بیمه، مالیات و بهره بانکی، بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان وارد می‌کنند.

پرویز قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، شرکت آریا صنعت فرد سبلان در زمینه تولید قطعات سیستم تعلیق خودرو، برای خودروهای سبک فعالیت دارد. در واقع، برای تولید این قطعات، عملیات ریخته‌گری و ماشین‌کاری انجام می‌دهیم و با توجه به مشتریان مطلوب شرکت در بازار، محصولات خود را هم برای کارخانه‌های داخلی تولید می‌کنیم و هم برخی محصولات به‌ صورت فله‌ای از طریق شرکت‌های بازرگانی به کشورهای همچون عراق و سوریه با عنوان و برندهای دیگر صادرات صورت می‌شود..

وی افزود: بیشتر در حال تولید چدن خاکستری هستیم. ظرفیت تولید مجموعه ما با توجه به اینکه از کوره القایی استفاده می‌کنیم که فرکانس متوسط است و تنها یک تن ظرفیت دارد، قادر به تولید محصولاتی همچون چدن خاکستری، چدن داکتیل و فولاد هستیم. در حال حاضر، با توجه به اینکه اخیرا بازار تا حدودی دچار رکود شده است، در یک شیفت کاری فعال هستیم. اگر به‌ صورت سه شیفت فرایند تولید قطعات خودرو را به طور کامل انجام دهیم، میزان تولید شرکت چیزی نزدیک به ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن در ماه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان در ادامه با ذکر مواد اولیه، شرکت عنوان کرد: اساسی‌ترین مواد اولیه مجموعه تولیدی ما، ضایعات چدنی، کربن سیلیس، بنتونیت و پودر زغال‌ است. اکثر مواد اولیه‌ای که در شرکت برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد، داخلی است اما بخشی از کربن سیلیس از چین تامین می‌شود؛ هر چند که برای این ماده اولیه نیز تامین‌کننده داخلی وجود دارد.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان

قاسمی ضمن انتقاد از مسئولین کشور در خصوص عدم حمایت کافی از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. متاسفانه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان، مسئولین کشور هستند که با بی‌توجهی و عدم حمایت از قشر تولیدکننده، آسیب فراوانی را به صنعت کشور وارد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان تصریح کرد: تولیدکننده در کشور ما ۹۰ درصد دچار خود تحریمی می‌شود و تحریم‌های خارجی تنها ۱۰ درصد بر صنعت داخلی کشور تاثیرگذار است. در واقع این خود مسئولین کشور هستند که با وضع تحریم‌های واقعی و مستقیم از طریق بیمه، مالیات و بهره بانکی، بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان وارد می‌کنند و موجب کاهش نقدینگی آن‌ها می‌شوند.

تیشه به ریشه تولید داخلی

قاسمی تاکید کرد: سوال مهمی که در زمینه عدم حمایت از تولید داخلی وجود دارد این است که چرا باید مشابه محصولی که در داخل کشور وجود دارد، توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از سایر کشورها وارد شود؟ با وجود اینکه قطعات خوروهایی همچون سمند، سایپا، پژو و… در داخل کشور تولید می‌شود، چه لزومی به واردات این قطعات از خارج از کشور است؟ مگر خودرویی همچون پراید در چین تولید می‌شود؟ ضرورت دارد دولت هر چه سریع‌تر، از واردات قطعات مشابه محصولات داخلی و سایر محصولات فولادی و فلزی که در داخل تولید می‌شود، جلوگیری کند؛ در این صورت گامی در جهت حمایت از محصولات داخلی برداشته خواهد شد.

وی عنوان کرد: «وزارت صنعت، معدن، تجارت» پروانه و جواز فعالیت را به تولیدکننده برای تولید محصولات از پیش تعیین شده صادر کرده‌ و در واقع دولت کاملا آگاه است که در کشور چند تولیدکننده مشغول به فعالیت بوده و در حال تولید چه نوع محصولی هستند. راهکاری که دولت باید انجام دهد، ارزش‌یابی و بررسی همخوانی و یا عدم همخوانی عرضه و تقاضای واقعی در کشور است که بعد از آن در صورت کمبود مواد اولیه و محصولات صنایع  مصرف‌کننده در داخل کشور، اقدام به واردات کالا از سایر کشورها یا صدور مجوز این فرایند کند.

خواهان اعطای تسهیلات با کارمزد پایین هستیم

مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان بر ضرورت اعطای تسهیلات با کارمزد پایین تاکید کرد و گفت: اگر دولت تسهیلاتی با کارمزد پایین برای تامین نقدینگی به مجموعه اعطا کند، می‌توانیم ماشین‌آلات جدیدی را وارد کنیم و نیز تولید خود را توسعه دهیم. همچنین قادر خواهیم بود شیفت‌های کاری را افزایش دهیم که در نتیجه سبب افزایش تولید محصولات شرکت خواهد شد.

خسارت هنگفت، نتیجه بی‌نظمی دولت در اجرای ساعات خاموشی

قاسمی بیان کرد: متاسفانه قطعی برق در سال ۱۴۰۰ خسارت‌های فراوانی به مجموعه ما وارد کرده است و نتیجه بی‌نظمی دولت در اجرای برنامه ابلاغ شده ساعات خاموشی برق صنایع، منجر به سوخته شدن یکی از کوره‌های مجموعه و دستگاه تراش CNC آلمانی، پاورها و الکتروموتورها شد. در واقع، قطعی برق، با توجه به میزان تولید مجموعه، حداقل حدود ۲۰ میلیون تومان در یک مرحله برای شرکت خسارت به بار گذاشته است.

دولت، ضد تولیدکنندگان است

مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان با بیان اینکه کشور به شدت نیازمند دولت و مسئولان دلسوز است، اظهار کرد: حوزه تولید در کشور، همچون کودکی است که نیازمند مراقبت مداوم و ۲۴ ساعته دارد اما متاسفانه دولت بخش تولید را به فراموشی سپرده است. در شرایط فعلی، همه افراد در چرخه تولید، به دنبال دلالی و منفعت خود هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم، وضعیت تولید در کشور به شدت رو به افول سوق پیدا کرد. تا زمانی که دولت جدید به شعارهای خود جامه عمل نپوشاند و اقدامات و راهکارهای مثبتی را در صنعت کشور عملیاتی نکند، شاهد تغییرات مثبتی در اقتصاد کشور نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آریا صنعت فرد سبلان در پایان، دولت را مقصر اصلی مشکلات تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: اقداماتی که دولت‌ها انجام داده‌اند، نشان می‌دهد آن‌ها ضد تولیدکنندگان هستند! اگر دولت از قشر تولیدکننده حمایت کند، نه تنها مشکلات این بخش برطرف می‌شود بلکه سبب رشد و توسعه کشور نیز خواهد شد. با حمایت همه جانبه دولت از تولیدکنندگان، بدون شک ایران به خودکفایی در صنعت دست می‌یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6403
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه