• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

آغاز بهره‌برداری معدن «Quellaveco» طی سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 17899
  • 14 اردیبهشت 1402 - 10:33
آغاز بهره‌برداری معدن «Quellaveco» طی سال ۲۰۲۲
بررسی عملکرد شرکت «Anglo American» در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که کاهش عیار معادن از عوامل مهم تاثیرگذار بر افت تولید مس این شرکت در شیلی بود. اگرچه بهره‌برداری از معدن «Quellaveco» در پرو، اثرات منفی کاهش عیار معادن شیلی را جبران کرد و تولید مس شرکت را به یک میلیون تن خواهد رساند.

بررسی عملکرد شرکت «Anglo American» در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که کاهش عیار معادن از عوامل مهم تاثیرگذار بر افت تولید مس این شرکت در شیلی بود. اگرچه بهره‌برداری از معدن «Quellaveco» در پرو، اثرات منفی کاهش عیار معادن شیلی را جبران کرد و تولید مس شرکت را به یک میلیون تن خواهد رساند. علی‌رغم بیش از دو سال وقفه ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، بهره‌برداری به‌ موقع از معدن «Quellaveco» در پرو طی سال ۲۰۲۲، یک دستاورد بزرگ برای شرکت «Anglo American» محسوب می‌شود. با بهره‌برداری از معدن، اکنون تمرکز شرکت بر افزایش تولید تا تکمیل ظرفیت و دریافت مجوزهای قانونی لازم جهت احداث کارخانه مولیبدن است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Anglo American»، یک شرکت معدنی چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن قرار دارد. این شرکت در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و محصولات متنوعی دارد. از جمله زمینه‌های فعالیت آن می‌توان به تولید الماس، فلزات پایه و سنگ‌آهن اشاره کرد. مس و نیکل در مجموعه تولید فلزات پایه شرکت قرار دارند. محصولات شرکت در بخش مس شامل کنسانتره، کاتد مس و محصولات جانبی از جمله مولیبدن و نقره می‌شود.

این شرکت در شیلی، مجتمع‌های تولیدی متعددی دارد. سهم ۵۰.۱ درصدی از معدن «Los Bronces» که مدیریت و اداره آن را نیز بر عهده دارد و سهم ۴۴ درصدی از معدن «Collahuasi» که به‌ طور مستقل اداره می‌شود، از جمله بزرگ‌ترین آن‌ها است. همچنین این شرکت بهره‌برداری از معدن «El Soldado» و مدیریت واحد ذوب «Chagres» را نیز با ۵۰.۱ درصد سهم از هر یک در دست دارد. نهایتا، سهم ۶۰ درصدی از معدن «Quellaveco» در پرو که در اواسط سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری رسید، متعلق به این شرکت است.

رشد تولید شرکت به‌لطف معدن «Quellaveco»

تولید مس شرکت در سال ۲۰۲۲، با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن (تولید سال ۲۰۲۱ شرکت: ۶۴۷.۲ هزار تن)، برابر با ۶۶۴ هزار تن بود. نمودار ۱، تولید مس شرکت طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به‌ تفکیک مجتمع‌های معدنی نشان می‌دهد. گفتنی است که به‌ دلیل بهره‌برداری از معدن «Quellaveco» در اواسط سال ۲۰۲۲، تولید این معدن تنها برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ گزارش شده است.

مجموع تولید مس شرکت از معادن شیلی با افت ۱۳ درصدی از ۶۴۷.۲ هزار تن به ۵۶۲.۲ هزار تن همراه بود. در معدن «Los Bronces»، تولید مس با ۱۷ درصد کاهش، از ۳۲۷.۷ هزار تن به ۲۷۰.۹ هزار تن رسید. دلیل اصلی افت تولید این معدن، کاهش عیار سنگ آن از ۰.۷ درصد به ۰.۶۲ درصد بود. علاوه‌براین، افت حجم استخراج سنگ معدن از ۵۰.۷ میلیون تن به ۴۵.۹ میلیون تن به‌ دلیل کمبود آب، افزایش سختی سنگ و وقفه‌های تولیدی، بر افت تولید آن تاثیر گذاشت.

گفتنی است که شرکت موفق شد تا اثر منفی کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را تا حدودی با به حداکثر رساندن بهره‌وری مصرف آب با روش‌های مختلفی از جمله تامین آب صنعتی از خارج مجموعه خنثی کند.

سهم شرکت از تولید معدن «Collahuasi» با افت ۹ درصدی به‌ دلیل کاهش عیار سنگ، از ۱.۲۵ درصد به ۱.۱۱ درصد عامل افت تولید از ۲۷۷.۲ هزار تن به ۲۵۱.۱ هزار تن شد. تولید معدن «El Soldado» نیز با افت ۵ درصدی، از ۴۲.۳ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۴۰.۲ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید. دلیل کاهش تولید این معدن نیز افت عیار از ۰.۷۳ درصد به ۰.۶۵ درصد بود.

بهره‌برداری به‌ موقع از معدن «Quellaveco» واقع در پرو طی سال ۲۰۲۲ علی‌رغم وقفه‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، برای شرکت یک دست‌آورد بزرگ به‌ حساب می‌آید. اولین تولید کنسانتره این معدن در ۱۲ جولای سال ۲۰۲۲ انجام و فروش محموله‌های کنسانتره آن در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۲ عملیاتی شد. معدن «Quellaveco» تا پایان سال ۲۰۲۲ به‌ میزان ۱۰۲.۳ هزار تن مس محتوی کنسانتره تولید کرد.

همان‌ طور که مطرح شد، عامل اصلی رشد تولید مس شرکت برنامه تولید این معدن برای سال ۲۰۲۳، باعث می‌شود که مجموع تولید مس شرکت به یک میلیون تن نزدیک شود. گفتنی است که برنامه تولید معادن واقع در شیلی «Anglo American» برای سال ۲۰۲۳، در بازه ۵۳۰ تا ۵۸۰ هزار تن قرار دارد و برنامه تولید «Quellaveco» در پرو، ۳۱۰ تا ۳۵۰ هزار تن است.

جبران افزایش هزینه‌های نقدی با درآمد محصولات جانبی

به‌ طور کلی هزینه نقدی تولید معادن شیلیایی شرکت با افزایش ۳۱ درصدی طی سال ۲۰۲۲، از ۱۲۰ سنت بر پوند (معادل ۲،۶۴۶ دلار بر تن) به ۱۵۷ سنت بر پوند (معادل ۳،۴۶۱ دلار بر تن) رسید. این افزایش هزینه‌ها عمدتا به‌ دلیل سطوح بی‌سابقه تورم در شیلی، کاهش حجم تولید و هزینه بالاتر سوخت‌های فسیلی و مواد منفجره بود که این افزایش تا حدی با کاهش ارزش پزوی شیلی و افزایش درآمد محصولات جانبی جبران شد.

نمودار ۲، هزینه نقدی تولید مس شرکت را به‌ تفکیک معادن آن نشان می‌دهد. در معدن «Los Bronces» هزینه نقدی تولید با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۱۴ سنت بر پوند (معادل ۴،۷۱۸ دلار بر تن) رسید؛ در حالی که در سال گذشته هزینه‌های نقدی این معدن ۱۵۸ سنت بر پوند (معادل ۳،۴۸۳ دلار بر تن) بود. این افزایش ناشی از تورم بالا، کاهش تولید برنامه‌ریزی شده و افزایش هزینه‌های مدیریت مصرف آب بود که تا حدودی با کاهش ارزش پزوی شیلی و افزایش درآمد محصولات جانبی پوشش داده شد.

گفتنی است که تورم بالا و کاهش تولید در سایر معادن شیلی نیز سبب افزایش هزینه‌های نقدی آن‌ها شد که تضعیف ارزش پزو، اثر مثبتی بر هزینه‌های این معادن نیز داشت. در معدن «Collahuasi» هزینه‌های نقدی با افزایش ۴۳ درصدی از ۶۱ سنت بر پوند (معادل ۱،۳۴۵ دلار بر تن) در سال ۲۰۲۱، به ۸۷ سنت بر پوند (معادل ۱،۹۱۸ دلار بر تن) در سال ۲۰۲۲ رسید. هزینه‌های نقدی معدن «El Soldado»، به‌ میزان ۲۷ درصد افزایش یافت و از ۲۰۶ سنت بر پوند (معادل ۴،۵۴۲ دلار بر تن) در سال ۲۰۲۱، به ۲۶۲ سنت بر پوند (معادل ۵،۷۷۶ دلار بر تن) در سال ۲۰۲۲ رسید. در معدن «Collahuasi» علاوه‌بر تضعیف ارزش پزو، رشد درآمد حاصل از فروش محصولات جانبی نیز به جبران بخشی از هزینه‌های تولید کمک کرد.

گفتنی است که معدن «El Soldado» در سال ۲۰۲۲، اولین سیستم نظارت بر پیش‌بینی کیفیت هوا در صنعت مس شیلی را که برای کاهش اثرات زیست‌محیطی طراحی شده است، راه‌اندازی کرد. این عمل الهام گرفته از ابتکار پیش‌بینی کیفیت هوا در واحد ذوب «Chagres» در سال ۲۰۲۱ بود. در نتیجه این اقدام، آب مصرفی ناشی از مهار گرد و غبار در جاده‌‌‌‌‌‌‌ها تا سطح ۷۵ درصد کاهش یافت.

در معدن «Quellaveco» هزینه نقدی تولید برابر با ۱۳۶ سنت بر پوند (معادل ۲،۹۹۸ دلار بر تن) بود. برنامه‌ریزی معدن برای سال ۲۰۲۳، تولید با هزینه نقدی حدود ۱۰۰ سنت بر پوند (معادل ۲،۲۰۵ دلار بر تن) است که دستیابی به آن مستلزم تولید با ظرفیت کامل و به‌ دور از هرگونه چالش‌های سیاسی اجتماعی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17899

نوشته‌های مشابه

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.