• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آغاز سال ۲۰۲۳ با موجودی انبار رو به اتمام فلزات پایه

  • کد خبر : 12579
  • 25 بهمن 1401 - 5:56
آغاز سال ۲۰۲۳ با موجودی انبار رو به اتمام فلزات پایه
سطح موجودی فلزات در انبارهای جهانی بورس فلزات لندن «LME» در پایان ماه دسامبر 2022 برابر با حدود 654 هزار و 345 تن فلز بود که کمتر از نیمی از تناژ ثبت‌شده در پایان سال 2021 است.

سطح موجودی فلزات در انبارهای جهانی بورس فلزات لندن «LME» در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ برابر با حدود ۶۵۴ هزار و ۳۴۵ تن فلز بود که کمتر از نیمی از تناژ ثبت‌شده در پایان سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حجم مذکور کمترین موجودی انبار ثبت‌شده در پایان هر سال در سیستم در قرن ۲۱ بوده که منعکس‌کننده دو سال ترخیص مداوم از این انبارها است و باعث شده موجودی انبار بورس فلزاتی مانند سرب و روی رو به اتمام برود.

همچنین حجم موجودی انبار فلزات غیرحواله‌ای بورس فلزات لندن نیز کاهش یافت. منظور از فلزات غیرحواله‌ای، فلزات ثبت نشده در سیستم موجودی انبار بورس فلزات لندن جهت فروش است که البته امکان ثبت و حواله‌ای کردن آن برای عرضه در بازار وجود دارد.

متصدیان انبار بورس فلزات لندن اعلام کردند که به ناچار ظرف ۱۲ ماه گذشته ظرفیت ذخیره موجودی انبار را ۱۵ درصد کاهش دادند؛ چراکه فلز کمتری در بازار برای عرضه وجود دارد. البته این پدیده فقط مختص به بورس فلزات لندن نیست؛ چراکه موجودی انبار بورس آتی شانگهای «ShFE» نیز سال ۲۰۲۲ را در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ به پایان رساند.

حجم ذخایر انبار بورس‌ها، تنها یکی از موارد تاثیرگذار بر موجودی این انبارها است اما می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت به ویژه اختلاف قیمت‌ها داشته باشند. این موضوع که تمام فلزات پایه بورس فلزات لندن در چندین سال گذشته به تناوب محدودیت‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند تصادفی نیست.

این آشفتگی تا زمانی که روند ذخیره‌سازی در انبارها دوباره صورت نگیرد و موجودی انبارها به سطح پایدار گذشته نرسد، ادامه خواهد داشت.

ادامه روند کاهش حجم موجودی انبارها

حجم ذخایر ثبت‌‎شده تمام فلزات پایه بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ به استثنای فلز قلع که با ۹۵۰ تن افزایش به دو هزار و ۹۹۵ تن رسید، کاهش یافت. اکنون هم سطح ذخایر موجودی انبارها نسبت به گذشته بسیار پایین بوده و معادل فقط چند روز از مصرف جهانی است.

حجم ذخایر مس در پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۸۸ هزار و ۵۵۰ تن رسید. به علاوه ذخیره‌سازی موجودی انبار مس در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۲، در نیمه دوم سال حالت معکوس به خود گرفت.

حجم ذخایر نیکل ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵ درصد، حجم ذخایر آلومینیوم ۵۲ درصد، حجم ذخایر سرب ۵۴ درصد و حجم ذخایر روی ۸۵ درصد کاهش یافت.

حتی حجم موجودی انبار پایین حدود ۶۵۴ هزار و ۳۴۵ تن در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ نیز یک رقم مبالغه‌آمیز است؛ چراکه حدود ۴۵ درصد از این میزان در انتظار بارگیری بوده است و حجم موجودی واقعی انبار باید ۳۵۷ هزار تن باشد.

حجم موجودی انبار فلزات غیرحواله‌ای نیز طی دو سال گذشته کاهش یافت. مجموع حجم این فلزات در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۲۳۹ هزار و ۳۸۶ تن رسید که نسبت به سطح یک میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۶۱ تن در پایان سال ۲۰۲۰، کاهش را نشان می‌دهد.

بیشتر موجودی انبار مخفی و ثبت‌نشده مربوط به فلز آلومینیوم است. حجم این موجودی در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۱۸۹ هزار تن رسید که تمامی آن در انبارهای بورس فلزات لندن در کشورهای آسیایی بود. رقم مذکور حجم این فلز در موجودی انبار قابل عرضه و موجودی انبار مخفی و ثبت‌نشده بورس فلزات لندن است و این موضوع در واقع تب و تابی در رابطه با موجودی انبار کالاها و اختلاف قیمت آن‌هاست که سرمایه‌داران ایجاد کرده‌اند.

تنها موجودی انبار مخفی و ثبت‌نشده دیگر برای فلز روی در کشور سنگاپور است که حجم آن در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۳۴ هزار تن رسید. این فلز حداقل تاکنون نتوانسته است راه خود را به بازار فروش حواله‌ای بورس فلزات لندن باز کند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که این اتفاق بیفتد.

رقابت در بازار فیزیکی

بورس فلزات لندن در حال رقابت برای فلزی با زنجیره تامین در بازار فیزیکی است که به دلیل بیماری کرونا و سپس به دلیل بحران انرژی در اروپا به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته بود. مصرف‌کنندگان فلز در بازارهای غربی برای پر کردن شکاف‌های موجود در سیستم ثبت مصرفی ورودی خود آماده پرداخت هزینه‌های چشمگیر بودند.

به عنوان مثال، متوقف شدن فعالیت واحدهای ذوب روی در قاره اروپا به این معنی است که قیمت یک تن روی تصفیه‌شده می‌تواند به بیشتر از ۵۰۰ دلار نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن برسد. وضعیت معاملات در بورس فلزات لندن در حالت بکواردیشن قرار دارد و اختلاف قیمت نقدی به قیمت سه‌ ماهه فلز روی حدود ۲۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

در حال حاضر مراکز خدمات و خرده‌فروشان روی در بازار فیزیکی ارزش بیشتری نسبت به بورس‌ها دارند. به گزارش موسسه «Fastmarkets» پریمیوم سالانه ۲۰۲۳ نزدیک به ارزیابی‌های بازار فیزیکی و تقریبا دو برابر میزان سال ۲۰۲۲ خواهد بود و این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. همین امر در مورد سایر فلزات پایه نیز صادق است.

پریمیوم آلومینیوم در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید. به علاوه پریمیوم یک تن شمش آلومینیوم نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن در غرب میانه ایالات متحده آمریکا به حدود ۵۵۰ دلار و در اروپا به بیش از ۲۰۰ دلار رسید.

پریمیوم آلومینیوم در بازار فیزیکی آسیا در حدود ۸۰ دلار در هر تن است که به انبارداران بورس فلزات لندن اجازه می‌دهد تا برای جذب آلومینیوم بیشتر در انبارها با یکدیگر رقابت کنند.

در جایی دیگر، تعیین پریمیوم بالا برای تمام فلزات در بازار فیزیکی کار دشواری بوده و این امر باعث شده است تا برای خریداران، مراکز خدماتی و خرده‌فروشان نسبت به خرید از بورس در ارجحیت قرار بگیرد.

این بدان معنا نیست که در چند سال گذشته تب و تابی به منظور تعیین پریمیوم برای فلزات موجود در بورس فلزات لندن وجود نداشته است اما بدان معنا است که این تب و تاب‌ها بر مبنایی بوده‌اند که در وهله اول حجم فلز زیادی در مراکز خدماتی و خرده‌فروشان برای تحویل به انبار بورس فلزات لندن وجود نداشته باشد.

حجم قابل توجه صادرات فلزات چین

حجم کل ذخایر ثبت‌شده در شبکه انبارهای بورس آتی شانگهای از ۵۱۲ هزار و ۳۶۸ تن در پایان سال ۲۰۲۱، به ۲۲۸ هزار و ۷۹۷ تن در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ رسید.

این عدد پایین‌ترین رقم اعلام شده از سال ۲۰۰۷ بود؛ هر چند که انجام چنین مقایسه‌ای به دلیل محدود بودن حجم معاملات به فلزاتی همچون آلومینیوم، مس و روی در بورس آتی شانگهای کار درستی نیست. فلز سرب در سال ۲۰۱۱ و فلزات قلع و نیکل در سال ۲۰۱۵ به انبارهای بورس فلزات لندن جهت معامله اضافه شدند.

حجم ذخایر آلومینیوم با ۷۰ درصد، بیشترین میزان کاهش سالیانه را به ثبت رساند و حجم آن برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۱۰۰ هزار تن در ماه دسامبر ۲۰۲۲ رسید. در ماه دسامبر ۲۰۲۱، حجم موجودی انبار روی ۶۵ درصد و حجم موجودی انبار سرب ۵۹ درصد کاهش یافت.

شایان ذکر است که مقادیر قابل توجهی از هر سه فلز طی سال ۲۰۲۲ از چین صادر شدند که در نهایت به سود انبارداران در غرب برای تعیین پریمیوم بالا تمام شد.

حجم صادرات آلومینیوم اولیه به حدود ۱۹۵ هزار تن در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۲ رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۹ بود. همچنین حجم صادرات فلز روی در مدت مشابه به حدود ۸۰ هزار تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود. به علاوه حجم صادرات فلز سرب به حدود ۱۰۰ هزار تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ بود.

ذخیره‌سازی مجدد فصلی

حجم موجودی انبار بورس آتی شانگهای در ابتدای سال ۲۰۲۳ قبل از آغاز سال نو چینی افزایش یافت.

این موضوع یک پدیده فصلی است؛ چراکه مصرف‌کنندگان نهایی بر این باورند که فرایند تولید در یک دوره منتسب به تعطیلات سال نو چینی متوقف می‌شود. ذخیره‌سازی مجدد موجودی انبارها در سال ۲۰۲۳ ممکن است با پایان یافتن سیاست کووید صفر در کشور چین نمایان شود.

این روند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها بر مبنای افزایش از یک حجم پایه بسیار پایین خواهد بود و با توجه با اتفاقات سال‌های گذشته می‌توان بیان کرد که پس از آغاز روند بخش تولید در چین این حالت به صورت معکوس در خواهد آمد.

موجودی انبار بورس فلزات لندن با هر نوع ذخیره‌سازی مجدد چه به صورت فصلی و چه به صورت دوره ای ارتباط دارد. رکود اقتصادی در اروپا در تئوری باید به معنای در دسترس قرار گرفتن فلز بیشتر برای تحویل به متقاضیان باشد و در عین حال نباید احتمال وجود ناخواسته فلزات روسیه در سیستم انبار بورس فلزات لندن را نادیده گرفت.

با این حال، تاکنون عرضه‌های قابل توجه فلزات به دلیل عدم حضور آن‌ها در بازار قابل توجه است و تا زمانی که این موضوع تغییر نکند، موجودی پایین انبارهای قابل رصد، همچنان فلزات پایه بورس فلزات لندن را تحت فشار قرار خواهند داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12579

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.