• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

آغاز عملیات ساخت یک پالایشگاه لیتیوم توسط شرکت تسلا

  • کد خبر : 18544
  • 21 اردیبهشت 1402 - 11:03
آغاز عملیات ساخت یک پالایشگاه لیتیوم توسط شرکت تسلا
شرکت تسلا با اشاره به آغاز عملیات ساخت یک پالایشگاه لیتیوم در تگزاس، از طریق ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که این پالایشگاه قابلیت تامین باتری مورد نیاز برای ساخت حدود یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی (EV) تا سال 2025 را دارد.

شرکت تسلا با اشاره به آغاز عملیات ساخت یک پالایشگاه لیتیوم در تگزاس، از طریق ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که این پالایشگاه قابلیت تامین باتری مورد نیاز برای ساخت حدود یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی (EV) تا سال ۲۰۲۵ را دارد. این حجم از فرآوری، این پالایشگاه را به بزرگ‌ترین واحد فرآوری لیتیوم در آمریکای‌شمالی تبدیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، این واحد پالایشگاهی تمرکز شرکت تسلا را از تولید خودرو به حوزه پیچیده پالایش و فرآوری لیتیوم سوق خواهد داد. از دیدگاه ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، چنین اقدامی برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه افزایش فروش خودروهای الکتریکی ضروری است.

ایلان ماسک در روزهای اخیر در مراسم افتتاحیه با اشاره به آغاز عملیات ساخت این پالایشگاه لیتیوم، مطرح کرد که با نگاه به وضعیت صنعت خودروهای الکتریکی در آینده، نقطه ضعف اساسی در پیشرفت خودروهای الکتریکی را دسترسی به لیتیوم به‌کار رفته در تولید باتری می‌داند.

وی افزود: شرکت تسلا قصد دارد ساخت این پالایشگاه را در سال ۲۰۲۴ به پایان برساند و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۲۰۲۵، این پالایشگاه وارد مرحله تولید ‌شود.

این اقدام شرکت تسلا را به تنها خودروساز بزرگ در آمریکای‌ شمالی تبدیل خواهد کرد که لیتیوم مورد نیاز را خود پالایش می‌کند. در حال حاضر فرآوری بیشتر مواد معدنی حیاتی از جمله لیتیوم در چین انجام می‌شود.

گرگ ابوت، فرماندار ایالت تگزاس در افتتاحیه این مراسم با اشاره به نیاز این ایالت به لیتیوم اعلام کرد که ایالت تگزاس در تلاش است بر خود متکی باشد و برای تامین نیازهای خود، به هیچ کشور متخاصم خارجی همچون چین وابسته نباشد.

ایلان ماسک، حجم لیتیومی را که تاسیسات این پالایشگاه در هر سال فرآوری خواهد کرد، اعلام نکرد؛ چراکه شرکت تسلا همچنان به خرید فلز لیتیوم از شرکت‌های Albemarle Corp (ALB.N) و «Livent Corp» ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به ادامه روند خرید مواد مورد نیاز از تامین‌کنندگان لیتیوم خود، بیان کرد که شرکت تسلا، به دنبال قطع این همکاری‌ها و تولید همه لیتیوم مورد نیاز خود نیست.

شرکت Albemarle Corp (ALB.N) در نظر دارد یک واحد فرآوری لیتیوم را در ایالت کارولینای جنوبی بسازد که سالانه ۱۰۰ هزار تن از فلز لیتیوم را پالایش می‌کند. پیش‌بینی می‌شود ساخت این واحد فرآوری در سال ۲۰۲۴ آغاز و در سال ۲۰۳۰ وارد فاز تولید شود.

ایلان ماسک، هیچ گونه اشاره‌ای به منبع تامین کنسانتره اسپودومن لیتیوم مورد استفاده در این تاسیسات فرآوری نکرد؛ هرچند باید عنوان کرد که شرکت تسلا، قراردادهای تامین این ماده را با شرکت Piedmont Lithium Inc (PLL.O) و دیگر شرکت‌ها دارد.

ادعای شرکت تسلا مبنی بر پالایش لیتیوم مبتنی بر روش‌های تولید زیست‌پایشی

شرکت تسلا مطرح کرد که از فرایند پالایش مرسوم در صنعت لیتیوم که بر استفاده از مواد اسید سولفوریک و سایر مواد شیمیایی غلیظ متکی است، اجتناب خواهد کرد و در عوض از موادی مانند کربنات سدیم که ضرر کمتری برای محیط زیست ضرر دارد، استفاده می‌کند.

وی با اشاره به استفاده از مواد سازگار با محیط‌ زیست در ساخت و پالایشگاه این شرکت، اعلام کرد که حتی خیال ساکنان نزدیک به این پالایشگاه هم بابت تاثیر نپذیرفتن از نحوه تولید در آن جا و اثراتی که می‌تواند بر سلامتی آن‌ها داشته باشد، راحت خواهد بود! البته در همین رابطه، رسانه‌های محلی گزارش‌هایی را در رابطه با نگرانی‌های برخی از حامیان محیط‌ زیست در مورد نحوه فعالیت این تاسیسات مطرح کردند.

در مراسم افتتاحیه آغاز روند ساخت این پالایشگاه، شرکت تسلا اعلام کرد که این اولین اقدام این شرکت در راستای سرمایه‌گذاری در بخش عنصر لیتیوم نیست. لازم به ذکر است که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۰، به سهام‌داران این شرکت اعلام کرده بود که شرکت تسلا ۱۰ هزار هکتار زمین را در ایالت نوادا برای تولید لیتیوم از نهشته‌های رسی در نظر گرفته است. باید توجه داشت که چنین روش تولیدی، پیش‌تر هرگز در مقیاس تجاری انجام نشده است.

در حالی که ایلان ماسک به فرایند اختصاصی این شرکت برای تولید لیتیوم زیست‌پایشی از نهشته‌های رسی در ایالت نوادا می‌بالد اما هنوز خبری از به‌‎کاری‌گیری این فرایند توسط شرکت تسلا وجود ندارد.

وی از کارآفرینان درخواست کرده است که وارد تجارت پالایش لیتیوم شوند؛ چراکه این کار برای آن‌ها سود فراوانی را به ارمغان خواهد آورد. شرکت تسلا در ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که کاهش اخیر قیمت لیتیوم و سایر کالاها، به افزایش حاشیه سود این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کمک خواهد کرد.

این پالایشگاه جدیدترین تلاش توسعه‌محورانه شرکت تسلا در ایالت تگزاس پس از انتقال دفتر مرکزی این شرکت از کالیفرنیا در سال ۲۰۲۱ است. دیگر شرکت‌های ایلان ماسک از جمله اسپیس ایکس و شرکت «The Boring Company» نیز در ایالت تگزاس آمریکا فعالیت دارند.

فرماندار ایالت تگزاس تاکید کرد که این ایالت مفخر است که ایلان ماسک آن را خانه خود می‌پندارد. شرکت تسلا و ایلان ماسک از طلایه‌داران اقتصاد ایالت تگزاس محسوب می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18544

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.