• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه:

آلومینیوم در کابل‌های فشار ضعیف جایگزین مس شده است/ عدم کاربرد سیم‌های آلومینیومی در سیم‌کشی ساختمانی

  • کد خبر : 4162
  • 21 شهریور 1398 - 14:00
آلومینیوم در کابل‌های فشار ضعیف جایگزین مس شده است/ عدم کاربرد سیم‌های آلومینیومی در سیم‌کشی ساختمانی
مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه در مورد جایگزینی آلومینیوم به جای مس، گفت: 80 درصد تولیدات شرکت آلوم کابل کاوه، آلومینیومی و تنها 20 درصد آن مسی است، در حقیقت تقریبا آلومینیوم در کابل‌های فشار ضعیف (به غیر از کابل‌های افشان) و کلیه کابل‌هایی که در صنعت ساختمان و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگزین مس شد.

مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه در مورد جایگزینی آلومینیوم به جای مس، گفت: ۸۰ درصد تولیدات شرکت آلوم کابل کاوه، آلومینیومی و تنها ۲۰ درصد آن مسی است، در حقیقت تقریبا آلومینیوم در کابل‌های فشار ضعیف (به غیر از کابل‌های افشان) و کلیه کابل‌هایی که در صنعت ساختمان و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگزین مس شد.

محمدعلی سلیمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص عدم کاربرد سیم‌های آلومینیومی اظهار داشت: جدای از محدودیت‌های افزایش سطح مقطع، امکان استفاده از سیم آلومینیومی به دلیل اینکه آلومینیوم مقاومت الکتریکی بالایی نسبت به مس دارد و این مقاومت الکتریکی موجب حرارت در سیم می‌شود، وجود ندارد چون این افزایش میزان حرارت می‌تواند منجر به وقوع حادثه و آتش‌سوزی شود، همچنین در زمینه کابل‌های انعطاف‌پذیر (FLEXIBLE) که شامل سیم‌های افشان، سیم سیار، دو شاخه و…. می‌شود محدودیت استفاده از آلومینیوم را داریم.

وی در خصوص سوءاستفاده و تقلب‌هایی که در زمینه تولید سیم و کابل ساختمانی صورت می‌گیرد، توضیح داد: بعضی از شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل ساختمانی از آلومینیوم برای تولید سیم‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که مس را به عنوان پوشش‌دهنده به کار می‌برند و از این طریق محصول تولیدی خود را به عنوان یک محصول مسی در بازار به فروش می‌رسانند. در حالی که فلز اصلی برای تولید این محصول آلومینیوم بوده و روکش مس تاثیری بر عملکرد این نوع سیم ندارد و همچنان امکان گرم شدن و حادثه‌آفرینی در این نوع سیم‌های تولیدی وجود خواهد داشت.

مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه در خصوص استفاده از سیم‌های آلومینیومی در سیم‌کشی ساختمانی، اعلام کرد: با توجه به توضیحات فوق گرچه در هنگام خرید و نصب اولیه هزینه کمتری بابت خرید سیم و کابل ساختمانی از جنس آلومینیوم پرداخت می‌شود اما مسلما این اقدام در نهایت موجب تعویض چندین باره سیم‌کشی‌ها شده و مسلما عمر سیم‌های ساختمانی آلومینیومی کوتاه‌تر است.

کمتر از ۱۰ شرکت تولیدکننده مفتول آلومینیومی در ایران وجود دارد

سلیمانی با اشاره به شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل آلومینیومی که تولیدکننده مفتول نیز هستند، بیان کرد: در کشور کمتر از ۱۰شرکت وجود دارد که شمش آلومینیومی خریداری و مفتول می‌سازند و سایر شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل، مفتول مورد نیاز خود را از شرکت‌هایی همانند ما خریداری می‌کنند.

مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه در ادامه توضیح داد: این گروه تولیدی همچنین در واحد دیگری تولیدکننده مفتول آلومینیوم است که شمش خالص را از شرکت ایرالکو خریداری و آن را تبدیل به مفتول می‌کند و این مفتول مواد اولیه سیم و کابل آلومینیومی به شمار می‌آید.

واردات عایق‌ها به صرفه نبود

سلیمانی درخصوص خرید XLPE (عایق)، بیان کرد: در گذشته این عایق‌ها را از سایر کشورها همانند کره، ترکیه و تایوان وارد می‌کردیم که واردات اینگونه محصولات برای ما معضلات بسیاری را به همراه داشت؛ به گونه‌ای که  عایق‌های مورد استفاده در صنایع سیم و کابل، دارای تاریخ انقضا هستند و زمانی که این محصولات را وارد می‌کردیم، زمان زیادی صرف ترخیص از گمرک می‌شد، به همین خاطر تاریخ انقضای محصولات وارداتی به اتمام می‌رسید و آن‌ها غیرقابل استفاده می‌شدند.

وی در ادامه توضیح داد: از آنجائیکه که این گروه تولیدی، تامین‌کننده مفتول آلومینیوم نیز به شمار می‌آید و باید مواد اولیه مورد نیاز خود را که همان شمش خالص آلومینیومی است از بازار آزاد یا بورس خریداری کند، در این زمینه تاکنون با مشکلی مواجه نشده است اما اکثر شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل آلومینیومی، مفتول مورد نیاز خود را به دلیل نداشتن کوره ذوب شمش، باید از سایر شرکت‌ها خریداری کنند، بنابراین شرکت آلوم کابل کاوه یک گام از سایر شرکت‌ها جلوتر است.

مدیر تولید شرکت آلوم کابل کاوه در مورد سفارش و خرید گرانول pvc، توضیح داد: این مواد پوششی را از شرکت‌های گرانول‌سازی خریداری می‌کنیم که آن‌ها نیز باید مواد اولیه مورد نیاز خود را که شامل پودر PVC  و سایر افزودنی‌ها از جمله روغن dup و اسیدها … می‌شود را خریداری و به گرانول pvc تبدیل کنند، به این ترتیب در قسمت هادی‌سازی، خود شرکت، تامین‌کننده مواد اولیه است اما در زمینه عایق و روکش وابسته به شرکت‌های تولیدکننده گرانول داخلی هستیم.

سلیمانی درخصوص عایق PVC که برای روکش سیم‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: شرکت آلوم کابل کاوه تولیدکننده سیم و کابل فشار ضعیف (Low voltage) است که تا ۱٫۲ کیلوولت را نیز شامل می‌شود. عایق اولین لایه است که هادی (آلومینیوم یا مس) را در بر می‌گیرد که این عایق می‌تواند، PVC، HDPE و XLPE باشد، درحقیقت این عایق‌ها هستند که سطح ولتاژ را مشخص می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4162
  • نویسنده : آزادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد