• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین مطرح کرد:

آموزش؛ چوب دو سر طلای تولید

  • کد خبر : 20618
  • 17 خرداد 1402 - 7:46
آموزش؛ چوب دو سر طلای تولید
مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین، تولیدکننده قطعات خودرویی گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم آموزش عملی و تئوری نیروی انسانی در بخش‌های مختلف شرکت را مطابق با نیاز روز تولید به‌روزرسانی کنیم.

مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین، تولیدکننده قطعات خودرویی گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم آموزش عملی و تئوری نیروی انسانی در بخش‌های مختلف شرکت را مطابق با نیاز روز تولید به‌روزرسانی کنیم زیرا معتقدیم این مهم نه تنها برای مجموعه بلکه برای جامعه و در نهایت تولید، صنعت و اقتصاد کشور مفید واقع خواهد شد و امیدواریم توسعه آموزش نیروی انسانی در دستور کار واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس قرار بگیرد.

ابراهیم نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ما فعالیت خود را در زمینه قالب‌سازی از سال۱۳۶۱ در شرکت پویش پارت سیمین آغاز کردیم و سه سال بعد موفق به تولید گلگیر موتورسیکلت‌ شدیم. شرکت‌های بزرگ موتورسیکلت‌سازی در آن زمان شامل تیزرو و ایران دوچرخ، جزو مشتریان دائمی محصولات ما بودند و با توجه به تجربیاتی که طی آن سال‌ها در تولید قطعات موتورسیکلت کسب کرده بودیم، در ادامه تصمیم به تولید قطعات خودرویی گرفتیم و در سال ۱۳۷۵، وارد صنعت خودروسازی شدیم. فریم صندلی پشتی ۲۰۶ تا پیش از آن زمان، در داخل کشور تولید نشده و در حالی از کشور فرانسه وارد می‌شد که ما ضمن دریافت تاییدیه تولید از کشور فرانسه و تاییدیه تست عملکرد از کشور انگلیس، موفق به تولید نمونه استاندارد و باکیفیت این محصول شدیم و همچنان هم به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهیم.

وقتی فرصت صادرات به قاره سبز از دست رفت

وی تصریح کرد: در حالی که شرکت‌های بزرگ خودرویی مانند سایپا و ساپکو جزو مشتریان دائمی محصولات ما بودند، به دنبال تولید قطعات تقلبی و بی‌کیفیت و فروش آن در بازار، تصمیم به خروج از بازار خودرو در سال ۱۳۹۰ گرفتیم. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که طراح صندلی خودروی ۲۰۶ از خط تولید مجموعه در سال ۱۳۸۴ بازدید و مطرح کرد که خواهان فرم صندلی تولیدشده در شرکت ماست؛ بدون شک  اگر می‌توانستیم میزان تولید خود را در آن زمان افزایش دهیم، این محصول به کشور فرانسه صادر می‌شد. بنابراین در ادامه اقدام به اجرای طرح‌های توسعه در راستای افزایش فضای کارخانه، افزایش ماشین‌آلات، رشد تولید و… کردیم اما متاسفانه این مسئله با اعمال تحریم‌های شدید سیاسی و اقتصادی علیه کشور در سال ۱۳۹۰ همراه شد و در نتیجه موفق به صادرات تولیدات خود نشدیم.

مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی ایران طی ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر با فرصت‌های فراوانی مواجه بوده که متاسفانه همگی از دست رفته است، عنوان کرد: قیمت خودروی داخلی در حالی سر به فلک کشیده است که سیاست‌های غیرکارشناسانه گمرکی به منظور جلوگیری از واردات خوردوی خارجی و کنترل قیمت در بازار که وضع عوارض ۸۰ تا ۹۰ درصدی بر واردات خودرو تنها یکی از آن‌هاست، صنعت خودروسازی را به کمای مطلق فرو برده است؛ در حالی که قاعده عوارض واردات خودرو در سراسر جهان تنها ۵ درصد است، متاسفانه صنایع خودروسازی کشور ما با وضع عوارض هنگفت، نه تنها با هیچ رشد و پیشرفتی همراه نبوده بلکه با زیان انباشته ۲۵۰ همتی مواجه شده است.

نظری در ادامه مطرح کرد: در سال ۱۳۹۰، پس از بررسی و تحلیل بازار یراق‌آلات متوجه این موضوع شدیم که در آن زمان ۹۰ درصد یراق‌آلات از کشور ترکیه و ۱۰ درصد باقی‌مانده از کشور آلمان وارد می‌شد. متاسفانه فرهنگ نادرستی طی آن زمان در کشور شکل گرفته بود که کیفیت نمونه خارجی یک محصول، به مراتب از نمونه مشابه داخلی آن بیشتر است. علاوه‌براین، واردکنندگان نیز همچون سدی محکم در مقابل تولیدکنندگان داخلی ایستاده بودند که مبادا به رقیبی سرسخت و شکست‌ناپذیر برای آن‌ها تبدیل شده و منافعشان به خطر بیفتد. بنابراین ما تصمیم به فعالیت و رقابت در این بازار گرفتیم و تا به امروز به جایگاه خوبی دست یافته‌ایم.

ضرورت ثبات نرخ ارز در مرکز مبادله ارزی

وی در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، اظهار داشت: نوسان نرخ ارز، توانایی تولید و صادرات انواع محصولات را به شدت کاهش داده است. زمانی نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به منظور مبادلات تجاری تعیین شده بود و هم‌اکنون نرخ ارز مرکز مبادله ارزی به ۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. این در حالیست که اگر یک تولیدکننده موفق به صادرات محصولات خود شود، در ادامه باید ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کند و در این شرایط سودی برای وی به همراه نخواهد داشت. محصولات شرکت پویش پارت سیمین به کشورهایی همچون آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و عمان صادر می‌شود و در حال حاضر به دنبال افزایش فعالیت‌های بازاریابی و صادرات خود به کشورهای پاکستان و قرقیزستان هستیم. اگر قرار باشد سیاست دولت در حوزه صادرات به همین شکل ادامه پیدا کند و نرخ ارز هم به یک ثبات نسبی نرسد، ناچار به کاهش فعالیت خود در این زمینه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی فعال در این مجموعه ۱۵ نفر است، ابراز کرد: واحدهای مختلفی اعم از طراحی، بازاریابی، تعمیرات و نگهداری، ساخت و تولید، آبکاری، ریخته‌گری و … در مجموعه وجود دارد و آموزش‌های لازم جهت آشنایی نیروی انسانی با هر یک از این واحدها به صورت مداوم انجام می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر افزایش حقوق در سال جاری، برای تمامی افراد شاغل در شرکت به ویژه کارگران خط تولید پاداش ماهیانه در نظر گرفته‌ایم تا انگیزه و میل و اشیاق آن‌ها به ادامه فعالیت در بخش تولید را افزایش دهیم.

نظری در ارتباط با تجهیزات و دستگاه‌های مجموعه، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در خط تولید وارداتی بوده اما از آنجایی که تحریم و در ادامه عدم واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز، شرایط تولید را دشوار ساخته است، بنابراین تصمیم به بومی‌سازی و ساخت داخل برخی تجهیزات و قطعات گرفتیم و در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم. لازم به ذکر است که به منظور آشنایی با دانش و تکنولوژی تولید شرکت‌های ترکیه‌ای که طی سالیان اخیر رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، از خطوط تولید برخی از این شرکت‌ها  بازدیدهایی داشتیم و در تلاشیم که دانش و اطلاعات خود را به منظور افزایش بازدهی تولید، به‌روز کنیم.

وی با اشاره به اینکه خطوط آبکاری در ایران با معضلات زیست‌محیطی همراه بوده‌اند، یادآور شد: آبکاری در داخل کشور ما به صورت سنتنی انجام می‌شود که با یک سری آلایندگی‌های زیست‌محیطی نیز همراه است. بنابراین اگر بخواهیم واحد آبکاری مجموعه که هم‌اکنون در تهران قرار دارد را به استان قزوین منتقل کنیم، باید مجوزهای لازم محیط زیستی را دریافت و آماده پاسخگویی برای هرگونه مشکل در این زمینه باشیم.

مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین در پایان یادآور شد: پیش از اینکه به عنوان یک تولیدکننده در بخش تولید فعالیت کنیم، سابقه حضور در شرکت‌های فراوانی را داشته‌ایم و باور ما بر این است که از توسعه و پیشرفت طی سالیان اخیر جا مانده‌ایم. معضل بیکاری روزیه‌روز در کشور در حال افزایش و علاقه‌مندی به فعالیت در بخش تولید در حال کاهش است. باید توجه داشت که حضور مدیران کارشناس و دلسوز، یکی از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت کشور است که متاسفانه جای خالی آن به شدت احساس می‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت مادامی که از خلاء حضور چنین مدیرانی در بخش تولید رنج می‌بریم، نمی‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20618

نوشته‌های مشابه

10دی
وقتی تکنولوژی به ضرر تولید تمام می‌شود!
یک فعال صنعت ریخته‌گری در گفت‌وگو با «فلزات آنلابن»:

وقتی تکنولوژی به ضرر تولید تمام می‌شود!

09دی
توليد ۱۰۰ هزار تن قطعه سالم را هدف‌گذاري کرده‌ايم/حرکت در مسير صنعت سبز با ريخته‌گري لاست فوم
بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توليد ۱۰۰ هزار تن قطعه سالم را هدف‌گذاري کرده‌ايم/حرکت در مسير صنعت سبز با ريخته‌گري لاست فوم

06دی
در مسیر توسعه مانع‌تراشی نکنید
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

در مسیر توسعه مانع‌تراشی نکنید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.