• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

آینده تجارت فروکروم تحت شعاع جنگ اوکراین

  • کد خبر : 9608
  • 18 دی 1401 - 8:17
آینده تجارت فروکروم تحت شعاع جنگ اوکراین
میانگین تجارت جهانی فروکروم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، حدود هفت میلیون تن بوده و به‌ طور متوسط حدود ۴ درصد سالیانه رشد داشته‌ است. چین با واردات حدود دو میلیون و 600 هزار تن فرو کروم در سال ۲۰۲۱ صدرنشین بوده است.

میانگین تجارت جهانی فروکروم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، حدود هفت میلیون تن بوده و به‌ طور متوسط حدود ۴ درصد سالیانه رشد داشته‌ است. چین با واردات حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن فرو کروم در سال ۲۰۲۱ صدرنشین بوده است. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ با صادرات چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن فروکروم از سایر کشورها پیشی گرفته‌ است. در بخش تقاضای فروسیلیکوکروم به‌ طور میانگین در پنج سال گذشته، آمریکا ۲۸ درصد، آلمان ۲۲ درصد، کره جنوبی ۱۴ درصد، اسپانیا ۱۲ درصد و ژاپن ۹ درصد از کل واردات جهان را به انجام رسانده‌اند. حال آنکه در بخش عرضه، قزاقستان با سهم ۶۴ درصدی عمده صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. هلند و در ادامه روسیه، ایتالیا و آفریقای جنوبی، دیگر صادرکنندگان بزرگ جهانی به‌ شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، فروکروم بر اساس میزان کربن به دو دسته فروکروم پرکربن و فروکروم کم کربن دسته‌بندی می‌شود. فروکروم کم کربن جایگزینی مناسب و کم هزینه برای کروم فلزی است. فروکروم پرکربن از طریق ذوب سنگ معدن با کک و در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. از فروکروم برای تولید فولادهای ضدزنگ، فولادهای دما بالا و همچنین در صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که کاربرد فروکروم پرکربن در صنعت بیشتر از فروکروم کم کربن است.

در نمودار یک، تجارت جهانی فروکروم در پنج سال اخیر به نمایش گذاشته‌ شده‌ است. در آمار تجارت فروکروم، مجموع تجارت فروکروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی و فروکروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی در نظر گرفته شده‌ است. در سال ۲۰۲۱، میزان تجارت فروکروم حدود هشت میلیون تن بوده است که بیشترین مقدار ثبت شده از سال ۲۰۱۷ به‌ شمار می‌رود و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از سال ۲۰۲۰ بیشتر است.

در بازه پنج ساله مورد بررسی، تجارت فرو کروم از روند مشخصی پیروی نکرده و با افت و خیزهای مختلفی همراه بوده است. میزان تجارت فرو کروم در سال ۲۰۱۷، حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود و با افزایش ۵ درصدی در سال ۲۰۱۸، به مقدار هفت میلیون تن رسید و در سال ۲۰۱۹ دوباره با کاهش تقریبی ۲۰۰ هزار تنی، به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت که کاهش واردات کشورهای اندونزی، ژاپن و امارات، بیشترین تاثیر را در کاهش واردات در این سال داشت.

در واردات فروکروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی، چین با میانگین مقدار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن بزرگ‌ترین واردکننده محسوب می‌شود. اندونزی با واردات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فروکروم پر کربن در سال ۲۰۲۱، آمار واردات جهانی این محصول را تغییر داد. با افزایش ۷۰ درصدی واردات اندونزی در پنج سال‌ اخیر، واردات فروکروم پرکربن به‌ طور فزاینده‌ایی رشد یافته است. ژاپن، سومین کشور برتر واردات فروکروم پرکربن است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴۴ هزار تن از این محصول را وارد کرده‌‌ است. در واردات فروکروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن عنوان بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده را به خود اختصاص داده‌اند و مجموع واردات این سه کشور حدود ۱۴۳ هزار تن است.

صادرات فروکروم با کربن بیش از ۴ درصد وزنی را کشورهای آفریقای جنوبی، قزاقستان و هند با میانگین واردات به ترتیب حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ۷۷۸ هزار تن در اختیار دارند. سهم سایر کشورها به مراتب کمتر است. روسیه با صادرات ۷۲ هزارتن فروکروم با کربن کمتر از ۴ درصد وزنی، بیشترین میزان صادرات را در اختیار دارد که کشور ترکیه و هلند با صادراتی حدود ۳۱ هزار تن و ۱۲ هزار تن، جایگاه‌های دومی و سومی را از آن خود کرده‌اند.

بازارهای فروکروم پرکربن و کم کربن به طور چشمگیری تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند. روسیه، منبع مهمی برای تامین فروکروم به ویژه برای فروکروم کم کربن است. «Fastmarkets» طی روزهای اخیر قیمت فروکروم پرکربن را در حدود ۳.۹۰ تا ۴.۱۵ دلار به ازای هر پوند ارزیابی کرد که بالاترین قیمت ثبت شده فروکروم پرکربن به‌شمار می‌رود. طبق آخرین ارزیابی، برآورد می‌شود که قیمت فروکروم تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه داشته‌ باشد، روند افزایشی را ادامه خواهد داد.

تسلط قزاقستان بر صادرات فروسیلیکوکروم

نمودار دو، واردات و صادرات فروسیلیکوکروم کشورهای برتر را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده فروسیلیکوکروم آمریکا، آلمان، کره جنوبی، اسپانیا و ژاپن بوده است و پیشتازان در صادرات فروسیلیکوکروم کشورهای قزاقستان، هلند، روسیه، آفریقای جنوبی و ایتالیا هستند.

آمریکا، دارنده رتبه اول واردات فروسیلیکوکروم است که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ همواره روند ثابتی را طی کرده و به‌ طور میانگین ۱۸ هزار تن واردات فروسیلیکوکروم داشته است. واردات این کشور در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۹ هزار تن و کمترین مقدار واردات آن در اوج همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۵ هزار تن بوده است.

آلمان با ثبت نرخ رشد متوسط سالانه معادل ۸ درصد، خود را به رده دوم بزگ‌ترین واردکنندگان فرو کروم در جهان رسانده است. کرونا تاثیر خود را در آلمان نیز به شکل چشمگیری به نمایش گذاشت؛ به‌ طوری که واردات فروسیلیکوکروم این کشور در سال ۲۰۲۰، با کاهش ۷۹ درصدی از ۱۴ هزار تن به حدود چهار هزار تن رسید. البته این کاهش در سال ۲۰۲۱ جبران شد؛ به‌ طوری که در این سال واردات ۱۸ هزار تنی برای آلمان به ثبت رسیده است.

کره جنوبی در جایگاه سوم واردات فروسیلیکوکروم به‌ طور میانگین در بازه پنج ساله مورد بررسی قرار داشته است و اسپانیا در رده بعدی قرار دارد. هرچند روند نزولی شدید واردات کره جنوبی و روند افزایشی واردات اسپانیا در بازه مورد بررسی، موجب شده است تا در سال آخر، اسپانیا واردات بیشتری را نسبت به کره جنوبی ثبت کند. نام ژاپن نیز با واردات نزدیک به دو کشور مذکور (بین پنج تا هشت هزار تن) در رده پنجم قرار گرفته است.

قزاقستان به‌ عنوان برترین کشور صادرکننده فروسیلیکوکروم در پنج سال اخیر، روند منفی را طی کرده و از ۴۲ هزار تن در سال ۲۰۱۷، به ۳۴ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده‌ است. بیشینه صادرات این کشور در سال ۲۰۱۸، به مقدار ۴۶ هزار تن سیلیکوکروم رقم خورد و کمترین مقدار صادرات قزاقستان در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۷ هزار تن اتفاق افتاد. کشورهای آمریکا، اسپانیا و ژاپن، مقاصد اصلی صادرات فروسیلیکوکروم قزاقستان هستند.

هلند و روسیه با اختلاف نسبت به قزاقستان، در رده‌های بعدی کشورهای صادرکننده فرو سیلیکو کروم قرار دارند. با این تفاوت که صادرات هلند در بازه مورد بررسی روندی نزولی داشته اما صادرات روسیه با جهش روبه‌رو بوده است. روند افزایش واردات سنگ کروم روسیه، موجب افزایش صادرات این کشور شده است. باید منتظر ماند که آیا در سال‌های آتی، جنگ اوکراین و روسیه تاثیری بر صادرات این کشور خواهد داشت یا نه. آفریقای جنوبی و ایتالیا با سهم حدود ۲ درصد از مجموع تجارت، در رده‌های بعدی کشورهای صادرکننده فروسیلیکوکروم قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9608

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.