• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل موسسه صنعتی طلوع:

آینده تولید به نوسانات قیمت گره خورده است

  • کد خبر : 9198
  • 11 دی 1401 - 10:34
آینده تولید به نوسانات قیمت گره خورده است
مدیرعامل موسسه صنعتی طلوع گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار مصرف، تقاضا از سوی مشتریان و مصرف‌کنندگان به شدت کاهش یافته است. با وجود این شرایط، هنر تولیدکنندگان به حفظ و ادامه مسیر تولید است و گسترش فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

مدیرعامل موسسه صنعتی طلوع گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار مصرف، تقاضا از سوی مشتریان و مصرف‌کنندگان به شدت کاهش یافته است. با وجود این شرایط، هنر تولیدکنندگان به حفظ و ادامه مسیر تولید است و گسترش فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

مرتضی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این واحد تولیدی فعالیت خود را  از سال ۱۳۸۱ در حوزه تولید ورق آلومینیومی آغاز کرده و هم‌اکنون با ۱۲ نفر نیروی انسانی مشغول به تولید است. شمش آلومینیومی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز را از بازار آزاد تامین می‌کنیم و مهم‌ترین چالشی که با آن در این زمینه روبه‌‍رو هستیم، نوسان قیمت در بازار است. طی یک ماه اخیر نیز شاهد اختلاف قیمت شمش آلومینیوم به میزان ۱۳ هزار تومان به‌ ازای هر کیلوگرم بوده‌ایم. البته مشکلات دیگری هم در مسیر تولید شکل گرفته است که رفع اکثر‌ آن‌ها به شیوه و نوع مدیریت مجموعه باز می‌گردد و در چنین مواقعی، بیشتر از تجارب خود برای حل معضلات استفاده می‌کنیم اما تنها معضلی که صبر تمام صنعتگران را لبریز کرده است و مسیر تولید را دشوار ساخته، عدم ثبات قیمت در بازار است.

وی در همین راستا ادامه داد: نوسان قیمت مواد اولیه در نهایت به این موضوع ختم می‌شود که هزینه محصول نهایی هم دستخوش تغییراتی شده و باعث می‌شود طی این جریان، تولید‌کنندگان برای اعلام قیمت نهایی محصول تردید داشته باشند. زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که مصرف‌کنندگان بتوانند با این شرایط خود را وفق دهند، بازار مصرف دچار رکود می‌شود و در پی این اتفاق، سفارش مصرف‌کنندگان کاهش یافته و جابه‌جایی پول افزایش پیدا می‌کند که مشکلات خاص خود را به همراه دارد. بر همین اساس می‌توان گفت تنها عاملی که باعث خروج بازار مصرف از این شرایط می‌شود، کنترل و کاهش نوسانات قیمت در بازار است.

افزایش پنج برابری بهای گاز

مدیرعامل موسسه صنعتی طلوع در رابطه با افزایش بهای‌ حامل‌های انرژی و قطعی برق و تاثیر آن بر روند تولید، تصریح کرد: با افزایش بهای حامل‌های انرژی و به طور کلی هزینه‌های تولید، باید تمام مسائل مالی را در نظر بگیریم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. به طور مثال، بهای گاز مجموعه تا سال ۱۳۹۹ مناسب بود اما در سال ۱۴۰۰، در حدود ۶ برابر افزایش قیمت را مشاهده کردیم که این روند صعودی متوقف نشد و در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هم دوباره بهای گاز افزایش یافت یعنی در مدت زمان یک ۱۸ ماه چیزی در حدود هفت تا هشت برابر بهای گاز افزایش پیدا کرد. البته از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا کنون، بهای گاز برای این واحد تولیدی ثابت بوده است اما افزایش قیمتی که در سال گذشته رخ داد، شوک بزرگی به تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی وارد کرد. در حالی که تا قبل از آن، بهای گاز ماهانه این کارگاه حدود دو تا سه میلیون تومان بود اما اکنون از هشت تا ۱۰ میلیون تومان متغییر است. از طرفی در سال گذشته قطعی برق به کرات تکرار شد اما خوشبختانه در سال جاری به سبب اطلاع قبلی از ساعات خاموشی توانستیم این مانع را هم پشت سر بگذاریم. تمهیداتی که برای این برهه زمانی اندیشیده بودیم، بدین صورت بود که یا در روز قبل با حداکثر توان مشغول تولید بودیم و یا روز جمعه را جایگزین یک روز کاری که از دست داده‌ بودیم، می‌کردیم.

حسینی در رابطه با فرایند تولید در این مجموعه، اذعان کرد: در ابتدا شمش پرایمری آلومینیوم با درصد خلوص ۹۹٫۷ را در کوره ذوب می‌کنیم و مذاب حاصل را داخل قالب‌های چدنی می‌ریزیم و به حالت موزاییکی که به اصطلاح به پایه کار معروف است، درمی‌آوریم. بعد از این مرحله بنا به نوع سفارش مشتری، ضمن به‌کارگیری از ماشین‌آلات نورد، پرس و گیوتین، محصول نهایی یعنی ورق و گرده آلومینیوم و همچنین سایر قطعات آلومینیومی را تولید می‌کنیم.

وی در خصوص شرایط بازار مصرف، ابراز کرد: متاسفانه با افزایش و نوسان قیمت در بازار، فروش محصولات ما هم به سختی انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا گردش مالی افزایش یاید و بانک‌ها نیز با اعمال محدودیت‌هایی برای اعطای تسهیلات، شرایط را برای تولیدکنندگان بغرنج‌تر سازند. به طور مثال در سال گذشته، قیمت شمش آلومینیوم به‌ ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان بود و اگر ۲۰ تن بار خریداری می‌کردیم، یک میلیارد تومان هزینه دربر داشت و هیچ محدودیتی برای جابه‌جایی سرمایه وجود نداشت. در حال حاضر بنا بر اعلام بانک‌ها، حداکثر مبلغی که امکان جابه‌جایی آن در نظر گرفته شده است، یک میلیارد تومان است و زمانی که هزینه‌ خرید شمش آلومینیوم مجموعه به دو میلیارد تومان افزایش یابد، چه باید کرد. از سوی دیگر، با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، آن‌ها هم دیگر توان پرداخت کامل این مبالغ را ندارند و این تنها مشکلی نیست که با آن روبه‌رو هستیم.

حفظ بازار‌های داخلی دشوار شده است

مدیرعامل موسسه صنعتی طلوع با اشاره به اینکه تمرکز  این مجموعه بر تامین نیاز داخلی بوده است و هیچ فعالیتی در زمینه صادرات ندارد، مطرح کرد: با توجه استراتژیک بودن فلز آلومینیوم و کاربرد بسیار آن در صنایع مختلف، تمرکز ما روی تامین نیاز داخلی بوده و عمده مصرف‌کنندگان ورق آلومینیومی در کشور تولیدکنندگان لوازم خانگی مانند یخچال، ظروف آلومینیومی و… هستند. البته با توجه به رکود حاکم بر بازار مصرف، تقاضا از سوی این صنایع به شدت کاهش یافته است. با وجود این شرایط، هنر تولیدکنندگان به حفظ و ادامه مسیر تولید است و گسترش فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

حسینی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا از سوی دولت و بانک‌ها حمایتی از این واحد تولیدی به عمل آمده است یا خیر، یادآور شد: متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت برای تسهیل مسیر ناهموار تولید از صنعتگران نشده است و شرایط اعطای وام از سوی بانک‌ها به قدری دشوار بوده که به هیچ عنوان در صدد اخذ وام نیستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9198

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.