• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

آینده روشن برق در گرو توسعه صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 8308
  • 28 تیر 1401 - 22:08
آینده روشن برق در گرو توسعه صنعت سیم و کابل
مدیرعامل شرکت سیم‌کان فارس گفت: با توجه به اهمیت نوسازی شبکه انتقال برق در کشور، ضرورت دارد توسعه صنعت سیم و کابل به ویژه کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی در دستور کار سازمان‌های دولتی مرتبط و تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت سیم‌کان فارس گفت: با توجه به اهمیت نوسازی شبکه انتقال برق در کشور، ضرورت دارد توسعه صنعت سیم و کابل به ویژه کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی در دستور کار سازمان‌های دولتی مرتبط و تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار بگیرد.

محمود اسلامی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی به منظور انتقال جریان برق در شرکت سیم‌کان فارس تولید می‌شود. شمش آلومینیومی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم و از آنجایی که شمش به مقدار کافی در این تالار صنعتی عرضه می‌شود، چالش خاصی در این زمینه نداریم. اگرچه کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن همزمان با قیمت سایر کامودیتی‌ها، باعث رقابت ۱۵ درصدی در تامین شمش از بورس شده است و همین مسئله، منجر به افزایش قیمت کاذب ماده اولیه می‌شود. بر همین اساس ضرورت دارد بازنگری در نحوه ساز و کاز عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران نیز صورت پذیرد تا تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس بتوانند به آسانی شمش مورد نیز خود را تامین کنند.

وی افزود: از آنجایی که اجرای پروژه‌های عمرانی در داخل کشور طی ماه‌های اخیر با کاهش همراه بوده است، بازار فروش کابل‌های خودنگهدار چندان مناسب نیست و بسیاری از تولیدکنندگان با چالش تامین سرمایه در گردش مواجه هستند. ضمن اینکه برق واحدهای صنعتی طی یک روز در هفته قطع می‌شود و  همین مسئله راندمان تولید محصول را کاهش می‌دهد. با این وجود، بعضی از تولیدکنندگان نسبت به تولید در روز جمعه هر هفته اقدام می‌کنند که به نظر می‌رسد این مسئله نیز چندان اثرگذار نباشد؛ چراکه نیروی انسانی از پتانسیل کافی جهت فعالیت در روزهای تعطیل برخوردار نیست و ترجیح می‌دهد که این روزها را در کنار خانواده سپری کند.

ضرورت حمایت از نیروی انسانی متخصص

مدیرعامل شرکت سیم‌کان فارس مطرح کرد: در حالی حقوق نیروی انسانی در سال جاری، ۵۷ درصد افزایش یافته است که کارفرمایان نیز با رشد چشمگیر هزینه‌های تولید روبه‌رو هستند. به نظر می‌رسد اگر تولیدکنندگان بتوانند با تامین نقدینگی مورد نیاز، تولید و فروش محصولات خود را افزایش دهند، قادر به پرداخت این میزان از افزایش دستمزد خواهند شد؛ در غیر این صورت، با مشکل مواجه و ناچار به تعدیل نیروی انسانی شاغل در مجموعه می‌شوند. لازم به ذکر است که قیمت گاز طی یک تا دو سال گذشته، رشد چشمگیری پیدا کرد و متاسفانه اطلاع‌رسانی قبلی نیز در این خصوص انجام نشد. افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ضربه سختی به تولید وارد کرد و به نظر می‌رسد رشد قیمت در این زمینه، همچنان ادامه داشته باشد.

اسلامی‌نژاد در ادامه به اهمیت استانداردسازی در صنعت سیم و کابل اشاره کرد و گفت: تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که جای خالی آن به شدت در صنعت سیم و کابل احساس می‌شود. انواع سیم و کابل غیر استاندارد در یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف تهران تولید و در ادامه در خیابان لاله‌زار به فروش می‌رسد. متاسفانه نظارت‌های لازم در سطح بازار به منظور مقابله با توزیع و فروش محصولات تقلبی انجام نمی‌شود و سازمان‌های مختلف نیز یکدیگر را در این زمینه مقصر می‌دانند.  مشکلات صنعت سیم و کابل بسیار زیاد است که در نهایت به صنعت برق کشور آسیب خواهد زد.

وی در همین راستا اضافه کرد: با توجه به اینکه سیم و کابل‌های تقلبی با قیمت مناسب در سطح بازار به فروش می‌رسد، بنابراین مشتریان بدون دانش و اطلاعات کافی نسبت به خرید آن‌ها اقدام می‌کنند و در ادامه شاهد استفاده از این محصولات در سیم‌کشی واحدهای اداری، تجاری و مسکونی هستیم. در چنین شرایطی، یک اتصال ساده در جریان برق منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای خواهد شد که ممکن است تعدادی انسان بی‌گناه، جان خود را به دلیل نبود نظارت از دست بدهند. متاسفانه سفارش‌هایی مبنی بر تولید سیم و کابل‌های غیر استاندارد به تولیدکنندگان واقعی و دلسوز داده می‌شود تا ضمن افزایش تولید محصولات بی‌کیفیت، نسبت به صادرات آن‌ها به کشوری مانند عراق اقدام کنند؛ در حالی که هیچ تفاوتی میان مشتریان داخلی و خارجی وجود ندارد و استفاده از سیم و کابل‌های غیر استاندارد می‌تواند در هر موقعیتی خطرآفرین باشد. در واقع عده‌ای تلاش می‌کنند تا با وعده سفارش‌های گران‌قیمت بر پایه دلار، تولیدکنندگان را وادار به انجام چنین کاری کنند که خوشبختانه ما هیچ‌گاه چنین اقدامی را انجام نداده‌ایم و همواره به دنبال تولید و توزیع محصولات باکیفیت و استاندارد هستیم.

نقش اساسی کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی در صنعت برق

مدیرعامل شرکت سیم‌کان فارس در خصوص فرایند تولید کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی، تصریح کرد: ابتدا مفتول یا همان راد آلومینیومی به دست آمده، تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد و بنا به سفارش مشتری، به سایزهای مختلف تبدیل می‌شود. سپس رشته مفتول‌های حاصل با توجه به ابعاد کابل مورد نظر تابانده و فشرده می‌شود. در ادامه، پس از روکش‌کاری، محصول نهایی به صورت قرقره، بسته‌بندی و برای مشتریان به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شودضمن اینکه عمده کاربرد کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی، در شبکه توزیع برق کشور است. استفاده از این کابل‌ها در شبکه توزیع نیروگاه‌های برق، ضمن جلوگیری از سرقت سیم‌ و کابل‌های مسی، میزان تلفات و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از این امر را کاهش می‌دهد. با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم، این کابل‌های خودنگهدار می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع کابل‌های مسی گران‌قیمت باشند.

اسلامی‌نژاد ضمن اشاره به حمایت نکردن دولت از تولید، تاکید کرد: به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌های دولتی می‌کنیم اما فرایند دریافت وام به قدری دشوار و زمان‌بر شده است که تمایلی به دریافت آن نداریم. اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت به تولیدکنندگان، کمترین حمایتی است که دولت می‌تواند در این شرایط سخت اقتصادی از آن‌ها داشته باشد و متاسفانه بروکراسی‌های فراوان، این امکان را سلب کرده است. همچنین حوزه صادرات طی ماه‌های اخیر، با چالش‌های فراوانی مواجه شده است و بر همین اساس، دولت باید برای تولیدکنندگانی که اقدام به صادرات محصول خود می‌کنند، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد. کاهش و یا معافیت از پرداخت عوارض صادراتی و مالیاتی، می‌تواند منجر به تشویق تولیدکنندگان برای فعالیت در حوزه صادرات باشد. کشورهای پیشرفته صنعتی جهان مانند استرالیا، تمام زیرساخت‌‎های لازم برای تولیدکننده را فراهم می‌کنند و با حمایت‌های لازم، انگیزه تولیدکنندگان را برای ادامه فعالیت افزایش می‌دهند.

قادر به تامین ماشین‌آلات نو نیستیم

وی اذعان کرد: اگر شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند و دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل نیاورد، بدون شک تا ۲۰ سال آینده، تمام تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی فرسوده‌تر از قبل خواهند شد و تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت. در حال حاضر قیمت واقعی یک دستگاه متوسط چینی، ۱۰۰ میلیون تومان است و تولیدکننده باید ۱۰ برابر هزینه کند تا موفق به وارد کردن آن به داخل کشور شود. ما ماشین‌آلات چینی مورد استفاده را با قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیون خریداری کرده‌ایم و قیمت این تجهیزات در حال حاضر به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. این مبلغ، جوابگوی نیاز مالی ما برای تهیه قالب هم نیست و بر همین اساس سود چندانی عاید تولید نمی‌شود.

این تولیدکننده کابل خودنگهدار آلومینیومی با اشاره به اهمیت این محصول، یادآور شد: ایران، قدیمی‌ترین تولیدکننده سیم و کابل در سطح خاورمیانه است و اگر دولت همکاری‌های لازم را با فعالان این صنعت داشته باشد، می‌توانیم جایگاه خود در بازارهای بین‌المللی را از سایر کشورها به ویژه ترکیه پس بگیریم. این مهم، نیازمند حمایت واقعی دولت در عمل است و نباید در حد شعار باقی بماند. دولت باید از تولیدکنندگان قدیمی که سالیان طولانی است در حوزه سیم و کابل فعالیت دارند، حمایت بیشتری در راستای تامین نقدینگی و توسعه کند تا همچنان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8308

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد