• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

آینده روشن در انتظار «ومعادن»

  • کد خبر : 10406
  • 28 دی 1401 - 7:12
آینده روشن در انتظار «ومعادن»
سهم ۷۰ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در طرح «پیشرانان پیشرفت اقتصادی» و پیشرفت قابل توجه بعضی از این پروژه‌ها مانند نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان که در آستانه افتتاح قرار دارد، نویدبخش سودآوری سهام این شرکت در بازار سرمایه است.

سهم ۷۰ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در طرح «پیشرانان پیشرفت اقتصادی» و پیشرفت قابل توجه بعضی از این پروژه‌ها مانند نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان که در آستانه افتتاح قرار دارد، نویدبخش سودآوری سهام این شرکت در بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، کامودیتی کالایی است که قابلیت مبادله با کالاهای مشابه را داشته باشد. کامودیتی‌ها به صورت رایج به سه دسته کامودیتی سخت (یعنی کامودیتی‌هایی مانند طلا، نفت و… که به صورت طبیعی در طبیعت موجود هستند)، کامودیتی نرم (که غالبا در دسته محصولات کشاورزی و تحت شرایط آب‌وهوایی مانند سویا، گندم و… قرار دارند) و کامودیتی فلزات اساسی (مانند فولاد، مس، آلومینیوم و…) تقسیم می‌شوند.

این کالاها عموما مواد اولیه صنایع هستند؛ بازار کامودیتی‌ها شاید تلاطم و سوددهی بازار‌های مالی دیگر را نداشته باشد اما رکن مثبت آن، این است که تحت تاثیر بازار تورمی شرایط خوبی از خود نشان می‌دهد. به بیان دیگر، در شرایط تورمی موفق به حفظ ارزش خود می‌شود.

چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی‌ها در جهان پس از پیدایش ویروس کووید ۱۹، سیاست‌های مختلفی را در تجارت و صنعت پیش گرفت که سیاست کویید صفر از جمله این سیاست‌ها بود اما حالا این کشور، با کنار گذاشتن سیاست کویید صفر، تقاضای خود برای کامودیتی‌ها را افزایش داده و در نتیجه بازار کامودیتی‌ها بازاری با چشم‌انداز مثبت رو به ثبات است.

افزایش تقاضای کامودیتی منجر به افزایش قیمت این کالا می‌شود و شرکت‌های معدنی و کامودیتی‌محور در کشوری همچون ایران که تقریبا ۷۰ درصد اقتصاد آن وابسته به صنعت کامودیتی‌ها است، منتفع خواهند شد.

از میان این شرکت‌ها، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که با نماد «ومعادن» در بازار سرمایه پذیرفته شده است، به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری حوزه معادن در کشور سهم بزرگی در سبد سرمایه‌گذاران این حوزه دارد.

نماد «ومعادن» در تولیدات زنجیره فولاد چشمگیر است. این شرکت با هدف تکمیل زنجیره از بخش‌های بالادست مانند اکتشاف شروع به سرمایه‌گذاری کرده و این سرمایه‌گذاری را تا پایین‌دست ادامه داده است.

تولید ۵۷ درصد از نولیدات کنسانتره، ۳۷ درصد از گندله، ۲۳ از آهن اسفنجی و ۱۳ از فولاد کشور تا کنون در کارنامه «ومعادن» به ثبت رسیده است.

مشتریان این شرکت غالبا شرکت‌های داخلی هستند و با توجه به اینکه سهام‌داران عمده «ومعادن»، خود مصرف‌کنندگان مواد اولیه هستند، ریسک خرید سهم این شرکت و وابستگی فروش آن به بازارهای جهانی کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، ورود محصولات زنجیره تولید فولاد به بورس کالا باعث وابستگی قیمت‌ها به مکانیسم بازار و در نتیجه حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌شود و این یعنی می‌توان آینده‌ای روشن برای سهم‌های کامودیتی محور نظیر «ومعادن» متصور شد.

از سوی دیگر، سهم ۷۰ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در طرح «پیشرانان پیشرفت اقتصادی» و پیشرفت قابل توجه بعضی از این پروژه‌ها نظیر نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان که در آستانه افتتاح قرار دارد، نویدبخش سودآوری سهام این شرکت در بازار سرمایه است.

پروژه‌های اکتشافی «ومعادن» در راستای توسعه معادن کشور با موفقیت‌هایی همراه بوده است که برخی از آن‌ها مانند «افزایش ظرفیت معادن سنگ آهن صبانور» در رسانه‌های کشور بازتاب داده‌ شده‌اند و برخی دیگر پس از رسیدن به مراحل مطلوب، به سهام‌داران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی اطلاع داده خواهد شد.

تمام اقدامات ذکر شده منجر به بنیادین‌تر شدن سهام «ومعادن» در بازار پر تلاطم بورس اوراق بهادار تهران خواهد شد که رشد بیش از ۳۰ درصدی قیمت سهام «ومعادن» طی یک ماه اخیر، نشان از بنیاد قدرتمند این سهم دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10406

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.