• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان:

آینده صنعت سیم و کابل کشور در خطر است!

  • کد خبر : 16096
  • 22 فروردین 1402 - 14:55
آینده صنعت سیم و کابل کشور در خطر است!
مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان گفت: تولیدکنندگان سیم و کابل کشور با دو چالش اصلی تهیه مواد اولیه و دریافت به‌موقع مطالبات خود از شرکت‌های توزیع برق کشور مواجه هستند؛ وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار و تمایل مشتریان به خرید آن‌ها تنها به دلیل قیمت پایین‌، باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات باکیفیت بیش از بیش تحت فشار قرار گیرند.

مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان گفت: تولیدکنندگان سیم و کابل کشور با دو چالش اصلی تهیه مواد اولیه و دریافت به‌موقع مطالبات خود از شرکت‌های توزیع برق کشور مواجه هستند؛ وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار و تمایل مشتریان به خرید آن‌ها تنها به دلیل قیمت پایین‌، باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات باکیفیت بیش از بیش تحت فشار قرار گیرند.

فرخنده دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ در شهرستان انار واقع در استان کرمان آغاز کرد. شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان با بهره‌گیری از متخصصان زبده، تجهیزات تولیدی و آزمایشگاهی مدرن به تولید انواع کابل‌های فشار ضعیف همچون کابل‌های ساختمانی، کابل‌های مسی و آلومینیومی، کابل‌های خودنگهدار، کابل‌های کم دود و هالوژن فری و همچنین کابل‌های آرموردار، کنترل، تخصصی و دیگر کابل‌های سفارشی مشغول است. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ در راستای طرح‌ توسعه‌ای خود برای تولید کابل‌های برق با سطح مقطع ۵۰۰ میلی‌متر مربع و انواع کابل‌های مخابراتی تا ۲۴۰۰ زوج، اقدام به ساخت سالن‌های تولید به مساحت هفت هزار متر مربع و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی کرد. همچنین این مجموعه در مسیر تحقق اهداف کیفی خود موفق به اخذ تاییدیه‌ها و استاندارد‌های معتبر ملی و بین‌المللی همچون، تاییده از استاندارد ایران (ISIRI)، ISO9001:2008، ISO4001:2004، ISO18001:2007، ISO 1702 و دریافت مجوز آزمایشگاه همکار شد. شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان طی سال‌های متمادی دستاورد‌های ارزشمندی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که می‌توان به انتخاب این مجموعه به عنوان واحد نمونه کیفی استان در سال ۱۳۹۰، کارفرما و کارآفرین برتر استان کرمان و دریافت لوح تقدیر از سوی وزارت نیرو در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد؛ این دستاورد‌ها، افزایش بیش از پیش اعتماد مصرف‌کنندگان و مطرح شدن برند سازمانی مجموعه را به دنبال داشته است. لازم به ذکر است که این شرکت به دلیل ظرفیت و توان تولیدی خوبی که داراست، می‌تواند مقدار بالایی از نیاز بازار را برطرف کند.

وی در خصوص اینکه چه میزان از اهداف شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان در سال گذشته محقق شده است، اظهار کرد: باید گفت که متاسفانه به دلیل نوسانات لحظه‌ای قیمت مواد اولیه، هیچ کدام از واحد‌های تولیدی امکان اینکه به طور ۱۰۰ درصدی به اهداف خود دست پیدا کنند را ندارد اما با وجود این شرایط، در سال ۱۴۰۱ شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان توانست در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از هدف‌‌گذاری‌ها و برنامه‌ریز‌های خود را محقق کند.

افزایش نجومی قیمت‌ها

مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان در رابطه با چالش‌هایی که تولیدکنندگان سیم و کابل با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، توضیح داد: با توجه به اینکه مواد اولیه اصلی ما برای تولید محصولات، مفتول مسی و آلومینیومی است، عدم نظارت بر تعیین قیمت‌ آن‌ها سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شود. سال گذشته به یکباره با افزاش ناگهانی قیمت مس مواجه شدیم؛ البته این موضوع درباره آلومینیوم هم صدق می‌کند اما نوسانات قیمت مس در سال گذشته بسیار شدید‌تر بود. همچنین تامین‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، چندین مرتبه از فروش آن‌ها امتناع کردند و این موضوع در یک ماه اخیر شدت پیدا کرد به طوری که بعد از اعلام قیمت از سوی تامین‌کنندگان، تنها دو ساعت زمان برای خرید مواد اولیه داشتیم در غیر این صورت معامله کنسل می‌شد. این مشکلات بر میزان فروش محصولات مجموعه بسیار تاثیر‌گذار بود زیرا باید مواد اولیه کافی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم محصولی تولید کرده و به فروش برسانیم؛ باید گفت که تامین مواد اولیه، چالش بزرگی برای تولیدکنندگان سیم و کابل محسوب می‌شود.

دهقان با بیان اینکه این مجموعه ۳۲ سال است در زمینه تولید سیم و کابل فعالیت دارد و در زمینه تولید کابل‌های آلومینیومی نیز توانسته برند خود را در بازار مطرح کند، عنوان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با توجه به قابلیت‌های شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان، بتوانیم میزان تولید و فروش مجموعه را افزایش دهیم؛ در کنار افزایش تیراژ محصولات، بازار‌یابی و شناسایی مصرف‌کنندگان جدید در اقصی نقاط کشور و مطرح کردن بیش از بیش برند سازمانی از اهداف ما برای سال جاری است. لازم به ذکر است که تمام این اهداف وابسته به تامین پایدار مواد اولیه است و اگر تامین‌کنندگان به دلیل نوسان نرخ دلار از فروش خودداری کنند، کاری از دست تولیدکنندگان ساخته نیست و مسئولان باید برای رفع این امور گام بردارند. اگر مواد اولیه در بورس کالا با یک قیمت تقریبا ثابت و بدون نوسانات شدید و همچنین به صورت دائمی عرضه شود، چالش اصلی تولیدکنندگان سیم و کابل رفع خواهد شد.

وی با اشاره به عدم انجام معاملات مفتول مسی در بورس کالا، مطرح کرد: این موضوع باعث شد تا به ناچار برای تهیه مفتول مسی به بازار آزاد روی بیاوریم و فروشندگان هم به دلیل عدم معامله مفتول مسی در بورس کالا، قیمت آن را ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بالاتر اعلام می‌کنند. تولیدکنندگان به سبب تعهداتی که طبق قرارداد‌های خود با مشتریان دارند، مجبور به خرید مفتول مسی با قیمت بالاتر هستند و به دلیل خریداری مواد اولیه با قیمتی بالاتر و عدم افزایش مبالغ قرارداد‌ها، متضرر می‌شوند.

شرکت‌های دولتی بزرگ‌ترین بدهکاران صنعت سیم و کابل

مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان در خصوص مشکلات دیگری که در مسیر تولید وجود دارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه اصلی‌ترین مشتریان ما شرکت‌های توزیع برق کشور هستند، برای اینکه بتوانیم با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشیم باید در وندور لیست آن‌ها قرار بگیریم. تمامی تولیدکنندگانی که در وندور لیست شرکت توانیر قرار دارند و درای تاییدیه هستند، می‌توانند در وندور لیست شرکت‌های توزیع برق قرار بگیرند اما علی‌ر‌غم داشتن تاییدیه شرکت توانیر، مهندسان ناظر شرکت‌های توزیع برق اعلام می‌کنند که باید از آن‌ها هم تاییدیه داشته باشیم. به همین دلیل باید گواهینامه و نمونه کابل‌های تولیدی مجموعه را برای آن‌ها ‌ارسال کنیم، علاوه‌براین باید در مناقصه‌های شرکت‌های توزیع برق شرکت کرده و برنده بشویم اما متاسفانه قرارداد‌های این مناقصه‌ها از شرایط مطلوبی برای تولیدکننده برخوردار نیستند. در کنار مشکل تامین مواد اولیه، عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی این شرکت‌ها و تعلق نگرفتن تعدیل به مبالغ قرارداد‌ها، چالش‌های دیگر هستند که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. تولیدکنندگان باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا به صورت نقدی خریداری کنند؛ در صورتی که وصول مطالبات ما از این شرکت‌ها، نزدیک به یک سال به طول می‌انجامد و تعدیل مبالغ قرارداد نیز پرداخت نمی‌شود.

کیفیت، خط قرمز شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان

دهقان در رابطه با وجود سیم و کابل‌های غیراستاندار در بازار مصرف و تاثیر آن‌ها بر میزان فروش شرکت‌های معتبر، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه مشتریان و پیمانکاران، قیمت محصولات را اولویت قرار داده و به دنبال سود هستند، استفاده از محصولات غیراستاندارد به سبب عدم نظارت نهاد‌های ذی‌ربط در بازار بسیار رواج یافته است. این موضوع تاثیر مستقیمی بر میزان فروش محصولات شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل استاندارد دارد. استفاده از سیم و کابل‌ها غیراستاندارد، آسیب‌های جدی را به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند؛ به عنوان مثال به خطر افتادن جان افراد و متحمل شدن خسارات مالی سنگین، تبعات خرید محصولات بی‌کیفیت است.

وی به بیان اقدامات شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان در زمینه تولید محصولات باکیفیت، پرداخت و گفت: یکی از عوامل موثر بر کیفیت، استفاده از مواد اولیه مرغوب برای تولید محصولات است. این مجموعه با خط قرمز‌های سخت‌گیرانه‌ای که برای کیفیت محصولات مشخص کرده، به طور جد بر تهیه مواد اولیه مرغوب از تامین‌کنندگان معتبر و دارای تاییدیه از شرکت توانیر و تولید محصولات طبق استاندارد پایبند است.

مدیر فروش شرکت سیم و کابل پیشرو رفسنجان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای مجموعه، اذعان کرد: در حال حاضر این مجموعه طرح‌های توسعه‌ای را در دست اقدام دارد اما برخی مشکلات مانع از اجرایی شدن آن‌ها شده است؛ به عنوان مثال به دلیل اینکه برخی ماشین‌آلات اصلی تولید سیم و کابل، توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته نشده‌ است، باید از کشور‌های چین و آلمان تامین شود اما نوسان شدید بهای دلار و تحریم‌های وضع شده علیه کشور، مانع از انجام این کار شده‌ است. در آخر باید خاطرنشان کنم که با پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات از سوی شرکت‌های توزیع برق، عدم تعدیل مبالغ قرارداد‌ها، عدم نظارت بر قیمت مواد اولیه و عدم امکان تامین پایدار آن، آینده صنعت سیم و کابل کشور در خطر خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16096

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.