• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت:

اجرای طرح‌های توسعه‌ای دشوار شده است

  • کد خبر : 8894
  • 05 دی 1401 - 19:34
اجرای طرح‌های توسعه‌ای دشوار شده است
مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت گفت: اگرچه با تامین ماشین‌آلات، نیروی انسانی و افزایش شیفت کاری موفق به اجرای طرح توسعه‌ای مجموعه شدیم اما نوسان قیمت شمش آلومینیوم در روزهای پایانی سال گذشته، شرایط ادامه این مسیر را بیش از پیش دشوار کرد.

مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت گفت: اگرچه با تامین ماشین‌آلات، نیروی انسانی و افزایش شیفت کاری موفق به اجرای طرح توسعه‌ای مجموعه شدیم اما نوسان قیمت شمش آلومینیوم در روزهای پایانی سال گذشته، شرایط ادامه این مسیر را بیش از پیش دشوار کرد.

ابوالفضل خلیفه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز و زمینه اشتغال‌زایی برای ۶۰ نفر را در این مجموعه فراهم کرده است. خوشبختانه در تامین مواد اولیه خود یعنی شمش آلومینیوم از بورس کالای ایران مشکلی نداریم اما مهم‌ترین معضلی که با آن مواجه هستیم، نوسان شدید قیمت مواد اولیه در بازار است؛ به طوری که گاهی شاهد تغییر قیمت شمش پرایمری آلومینیوم به میزان ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هستیم و زمانی که شمش را خریداری می‌کنیم، به سبب این موضوع و کاهش قیمت شمش متحمل ضرر‌هایی می‌شویم که در نهایت با مصرف‌کنندگان بر سر قیمت نهایی به سختی به تفاهم می‌رسیم.

وی در ارتباط با فرایند تولید، عنوان کرد: پس از ذوب آلومینیوم در کوره ذوب و در ادامه قالب‌گیری و ریخته‌گری آن، شمش‌های ۱۰ کیلوگرمی مختص به این واحد تولیدی تولید می‌شود. در ادامه پس از نورد و آنیلینگ، به ضخامت دلخواه تبدیل و در ادامه به اشکال مختلف برشکاری می‌‍شود. پس از آنیل مجدد، در نهایت محصول نهایی تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد شد و عمده مصرف‌کنندگان ورق آلومینیومی، صنایعی مانند ظروف‌سازان آلومینیومی و تفلون هستند.

مشکلات کوچک؛ دردسر‌های بزرگ

مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت در رابطه با شرایط بازار مصرف، تصریح کرد: با توجه به نوسان قیمت شمش آلومینیوم طی چند روز اخیر، قیمت این محصول به ۱۰۵ هزار تومان به ‌ازای هر کیلوگرم افزایش یافته و میزان ثبت سفارشات مشتریان کاهش یافته است. مصرف‌کنندگانی هم که از قدرت خرید کافی برخوردار نیستند، با در نظر گرفتن شرایط جامعه و تا زمانی که این نوسانات به حداقل خود کاهش پیدا کند، ثبت سفارشی انجام نمی‌دهند. همین موضوع منجر به کاهش تقاضا و رکود در بازار مصرف شده است و در مقابل به ناچار میزان تولید محصولات مجموعه را کاهش داده‌ایم. ضمن اینکه این شرکت در زمینه صادرات فعالیتی ندارد و تمرکز ما بر تامین نیاز داخلی بوده است اما با توجه به وضعیت بازار مصرف، هم‌اکنون فروش محصولات در بازار‌های داخلی به دشواری صورت می‌پذیرد.

خلیفه در ادامه به راهکار‌های خروج از این وضعیت اشاره کرد و گفت: تنها راهی که بتواند باعث جرقه‌ای در بازار مصرف و ادامه حیات آن شود، ثبات قیمت مواد اولیه است. نظارت سازمان‌های ذی‌ربط و کوتاه کردن دست خریداران عمده شمش آلومینیوم از بورس کالای ایران، عواملی هستند که می‌توانند به ثبات قیمت‌ در بازار کمک شایانی کنند؛ چراکه این خریداران انبوه ضمن کاهش قیمت شمش آلومینیوم در این تالار صنعتی باعث می‌شوند تا واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند و برای رفع نیاز خود، مواد اولیه را از بازار آزاد با قیمتی بالاتر تامین کنند که در این میان، تمام فشار‌ها بر دوش تولیدکنندگان خرد وارد می‌شود.

وی در خصوص تاثیر قطعی برق واحد‌های صنعتی، اذعان کرد: با قطعی برق مجموعه، تمام ماشین‌آلات و کوره‌های این واحد تولیدی خاموش و روند تولید متوقف می‌شد. با این اوصاف و خاموشی کوره‌ها، در میانه روز امکان ادامه تولید وجود نداشت و به ناچار یک روز کاری را از دست می‌دادیم. به همین علت متحمل یک ضرر ۳۰۰ میلیون تومانی شدیم و حتی افراد شاغل در مجموعه نیز با تعطیلی یک روز کاری دچار زیان می‌شدند. همچنین به دنبال این معضل، یکی از ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه از لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکل و در ادامه از خط تولید خارج شود. از آنجایی که این دستگاه از کشور چین وارد شده بود، با توجه به نبود قطعه یدکی، این دستگاه یک ماه بدون استفاده باقی ماند.

طرح‌های توسعه‌ای نافرجام

مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا طرح‌های توسعه‌ای برای افزایش تولید و گسترش فعالیت‌های شرکت در نظر داشته‌اید و موفق به اجرای این طرح‌های توسعه‌ای شده‌اید یا خیر، تاکید کرد: در سال گذشته با خرید ماشین‌آلات جدید و اضافه کردن آن‌ها به خط تولید، افزایش نیروی انسانی و یک شیفت کاری و در مجموع با فعالیت مجموعه در دو شیفت کاری، نتوانستیم به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم و با تمام تلاشی که در این مسیر به کار گرفتیم، در نهایت تا بهمن سال گذشته نتیجه مطلوب را از اقدامات صورت گرفته دریافت کردیم اما متاسفانه در حال حاضر به روال قبلی تولید بازگشتیم. تعدادی از ماشین‌آلات مورد استفاده در طرح توسعه غیرفعال شده است؛ در صورتی که با وجود توانایی برای افزایش میزان تولید به سبب نوسان قیمت‌ها در بازار، قادر به تحقق دائمی آن نشده‌ایم. البته خوشبختانه در رابطه با حمایت از واحد‌های تولیدی و اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها با مشکلی مواجه نبودیم.

خلیفه در پایان با اشاره به چشم‌انداز و آینده صنعت آلومینیوم، خاطرنشان کرد: اگر تغییری در شرایط حاکم بر بازار حاصل نشود، نمی‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود و برای بهبود این اوضاع، باید موانعی که در مسیر تولید قرار گرفته‌اند، مرتفع و تمهیدات لازم در خصوص ثبات قیمت مواد اولیه در بازار اندیشیده شود که در آن صورت می‌توان به آینده این صنعت خوش‌بین شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8894

نوشته‌های مشابه