• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

احتمال افزایش تقاضای مواد اولیه جهت تولید باتری‌‌ها

  • کد خبر : 20207
  • 10 خرداد 1402 - 9:27
احتمال افزایش تقاضای مواد اولیه جهت تولید باتری‌‌ها
کشور چین که سریع‌ترین رشد را در بازار خودروهای الکتریکی (EV) در جهان به خود اختصاص داده است، قصد دارد تا صنعت استراتژیک خودروهای الکتریکی خود که در سال‌های اخیر به عنوان یک عامل قدرتمند در تقویت رشد اقتصاد این کشور عمل کرده است را این بار در مناطق روستایی توسعه دهد.

کشور چین که سریع‌ترین رشد را در بازار خودروهای الکتریکی (EV) در جهان به خود اختصاص داده است، قصد دارد تا صنعت استراتژیک خودروهای الکتریکی خود که در سال‌های اخیر به عنوان یک عامل قدرتمند در تقویت رشد اقتصاد این کشور عمل کرده است را این بار در مناطق روستایی توسعه دهد. منابع بازار نسبت به اتخاذ این استراتژی کشور چین و افزایش تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در کوتاه‌مدت هنوز تردیدهایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این اقدام چین پس از آن اعلام شد که این کشور در سال ۲۰۲۲ بیشترین افزایش را در حجم تقاضای خودروهای الکتریکی در جهان به ثبت رساند که ناشی از رشد سریع نفوذ در کلان‌شهرها و شهرهای با جمعیت بالا در چین بود.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) و اداره ملی انرژی چین (NEA) به عنوان آژانس‌های برنامه‌ریزی اقتصادی و انرژی چین در روز چهارشنبه ۱۷ می ۲۰۲۳ سندی را منتشر کردند که در آن مجموعه‌ای از سیاست‌ها از جمله راه‌اندازی سریع ایستگاه‌های شارژ در مناطق روستایی در هر بخش و شهرستان در آن شرح داده شده است.

در این سند اعلام شده است که مشکلاتی مانند ایستگاه‌های شارژ ناکافی، پتانسیل مصرف خودروهای الکتریکی را در مناطق روستایی محدود می‌کند. همچنین در این سند، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) و اداره ملی انرژی چین از مقامات محلی درخواست کرده‌اند زمینه برای پرداخت مشوق‌های مالی برای خریداران خودروهای الکتریکی را در مناطق روستایی فراهم کنند. آن‌ها همچنین از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی درخواست کرده‌اند تا محصولات خود را مطابق با نیاز مناطق روستایی، مانند کامیون‌ها و وانت‌های کوچک تولید کنند.

این اقدام دولت مرکزی چین، تلاشی برای رفع مشکلات در جهت افزایش ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی چین در صنعت خودروسازی است. در عین حال آمارها بیانگر کاهش حجم تقاضای خودروهای الکتریکی در ماه‌های اخیر پس از کاهش مبلغ یارانه‌های پرداختی به این صنعت طی ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲ است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط انجمن خودروسازان چین (CAAM)، ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی در این کشور در پایان آپریل ۲۰۲۳، به حدود ۲۷ درصد نسبت به حجم کل خودروها رسید.

منگ وی، معاون بخش مطالعات سیاست کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی که در روز ۱۷ می ۲۰۲۳ برگزار شد، بیان کرد که چین تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳٫۱ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی تولید کرد که بیش از نیمی از کل حجم تولیدی این خودروها در جهان است. با این حال، بازار خودروهای الکتریکی در مناطق روستایی هنوز در آغاز راه خود قرار دارد.

عدم تمرکز چین بر چشم‌انداز رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی در مناطق روستایی

پس از اعلام خبر دولت چین مبنی بر عدم پرداخت یارانه به خودروهای الکتریکی در پایان سال ۲۰۲۲ که باعث روند نزولی فروش خودروها در بازار شد، به نظر می‌رسد بازار مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌ آن‌ها نیازمند توجه و ارائه مشوق‌های بیشتری از سوی دولت چین است.

عدم پرداخت یارانه به خودروهای الکتریکی و همچنین عواملی چون بلاتکلیفی وضعیت اقتصادی و درآمدهای شخصی، باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی در ماه آپریل ۲۰۲۳ نسبت به ماه مارس همین سال شد. در عین حال حجم فروش این خودروها به دلیل عوامل مرتبط با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲، برابر با ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو و دو برابر ارقام سال ۲۰۲۱ بود.

منابع مطلع از وضعیت بازار بر این باورند که اجرای سیاست‌های ابلاغی اخیر چین برای بهبود فروش خودروهای الکتریکی و افزایش تقاضای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها زمان‌بر خواهد بود.

این منابع افزودند که به نظر آن‌ها حجم فروش خودروهای الکتریکی طی ماه‌های می تا جولای ۲۰۲۳ افزایش چندانی نخواهد داشت. یکی از تحلیلگران شاغل در یک شرکت تجاری تولیدکننده مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که ممکن است وضعیت فروش در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بهتر شود.

یکی از فعالان صنعت با ابراز امیدواری نسبت به وضعیت فروش خودروهای الکتریکی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که بازار خودروهای الکتریکی چین در حال تغییر از رویکرد مبتنی بر ارائه خطی‌ مشی به سمت رویکرد تقاضامحورانه بوده و تاکنون حجم بهبود تقاضا به اندازه مطلوب نرسیده است.

یکی دیگر از فعالان بازار بیان کرد: علاوه بر ارائه مشوق‌ها از سوی دولت چین، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی باید به سمت طراحی و تولید خودروهای مناسب جهت استفاده در مناطق روستایی حرکت کنند.

یکی از معامله‌گران عنصر لیتیوم اعلام کرد که به طور کلی، مدل‌ خودروهای الکتریکی موجود با نیازهای مردم در مناطق روستایی مطابقت ندارد و ابلاغ سیاست‌های فعلی از سوی دولت ممکن است تاثیر محدودی در افزایش فروش خودروهای الکتریکی در چین داشته باشد.

وی افزود: تنها مدل خودروهای الکتریکی نیستند که با نیاز مناطق روستایی مطابقت مطابق ندارند بلکه عامل قیمت هم تاثیر شگرفی در میزان فروش این خودروها در مناطق روستایی دارد. بنابراین قیمت این خودروها باید به تناسب قدرت خرید ساکنان این مناطق کاهش پیدا کند.

یکی از تولید‌کنندگان باتری‌ها اعلام کرد: قیمت متوسط یک خودروی الکتریکی حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان (۱۴,۲۶۵٫۷۰ تا ۲۸,۵۳۱٫۴۰ دلار) بوده که بسیار گران‌تر از لوازم خانگی است. ابلاغ این سیاست‌ها، تاثیر محدودی در افزایش سهم بازار خودروهای مبتنی بر انرژی‌‌های نو در مناطق روستایی خواهد داشت و تاثیر اجرای این سیاست‌ها کمتر از تاثیر سیاست‌های ابلاغی برای بازار لوازم خانگی چین خواهد بود.

این تولیدکننده در ادامه با اشاره به رشد آهسته در پذیرش خودروهای الکتریکی در مناطق روستایی از زمانی که دولت چین سیاست‌های ابلاغی خود به منظور فروش بیشتر خودروهای الکتریکی در این مناطق را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد، اضافه کرد که میزان کارساز بودن این سیاست‌ها در مناطق روستایی مشخص نیست.

قبلا نیز سیاست‌های مشابهی در این خصوص اجرا شده بودند که در افزایش فروش خودروهای الکتریکی مؤثر واقع نشدند.

افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات

به نظر می‌رسد ابلاغ سیاست‌های دولت برای استفاده بیشتر از خودروهای الکتریکی در مناطق روستایی، موجب افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیم آهن فسفات نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز که هزینه تولید آن‌ها بالاتر است، خواهد شد.

این مسئله بدان معنا خواهد بود که اجرای این سیاست‌ها می‌تواند مصرف لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی را افزایش ‌دهد اما منابع مطلع بازار اعلام کردند که در این سیاست‌ها، به بازارهای سولفات نیکل و کبالت مورد استفاده در تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز تا حد زیادی بی‌توجهی شده است. تاثیر این بی‌توجهی در روند نزولی مداوم تقاضا برای مواد اولیه جهت تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز قابل مشاهده است.

یکی از کارشناسان صنعت تولید باتری عنوان کرد: به تازگی تقاضا برای باتری‌های لیتیم آهن فسفات افزایش یافته اما در مقابل، همچنان تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز ضعیف است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده چین، برای چهارمین هفته متوالی نشان از روند صعودی داشت و قیمت آن در روز ۱۸ می ۲۰۲۳، به حدود ۲۷۰ هزار تا ۳۲۱ هزار یوان رسید که در مقایسه با قیمت ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار یوان در روز ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ روند صعودی را نشان می‌دهد.

قیمت کربنات لیتیوم در روز ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ برای اولین بار در یک دوره پنج ماهه تا پایان نوامبر ۲۰۲۲، یک رکورد را به ثبت رساند. از آن زمان به بعد هنگامی که قیمت کربنات لیتیوم حدود ۵۷۰ هزار تا ۵۹۰ هزار یوان در هر تن بود، روند افزایش قیمت‌ها آغاز شد.

بازار کبالت تحت تاثیر افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات در چین قرار گرفته است و کاهش حجم تقاضا برای سولفات کبالت و تداوم کاهش قیمت‌ها برای این ماده ادامه دارد.

یکی از تولیدکنندگان کبالت بیان کرد: با توجه به هزینه‌های تولید ارزان‌تر، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی مایل هستند به جای باتری‌های نیکل کبالت منگنز، از باتری‌های بدون کبالت ارزان‌تر استفاده کنند که همین موضوع تقاضا برای کبالت را کاهش می‌دهد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات کبالت با غلظت کبالت ۲۰ درصد، با شرط تحویل محصول درب کارخانه‌های تولیدکننده چین در روز چهارشنبه ۱۷ می ۲۰۲۳، قیمت ۳۶ هزار تا ۳۶ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۴ هزار و ۵۰۰ تا ۳۵ هزار یوان در هر تن در روز اول می ۲۰۲۳، حدود یک هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن افزایش داشت. قیمت این ماده در اوایل سال ۲۰۲۳، حدود ۴۶ هزار تا ۴۷ هزار یوان در هر تن بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20207

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.