• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

احتمال افزایش قیمت قراضه آهنی در بازار طی ماه می ۲۰۲۳

  • کد خبر : 18133
  • 17 اردیبهشت 1402 - 9:12
احتمال افزایش قیمت قراضه آهنی در بازار طی ماه می ۲۰۲۳
کاهش ارسال محموله‌های قراضه آهنی در امتداد بخش بالایی رودخانه می‌سی‌سی‌پی به دلیل وقوع سیل، ممکن است برخی از تاثیرات منفی ناشی از ابطال حواله‌های فروش پایان ماه می 2023 توسط کارخانه‌های آمریکایی برای تامین‌کنندگان را از بین ببرد.

کاهش ارسال محموله‌های قراضه آهنی در امتداد بخش بالایی رودخانه می‌سی‌سی‌پی به دلیل وقوع سیل، ممکن است برخی از تاثیرات منفی ناشی از ابطال حواله‌های فروش پایان ماه می ۲۰۲۳ توسط کارخانه‌های آمریکایی برای تامین‌کنندگان را از بین برده و وضعیت را به حالت تعادل برساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این حجم از ابطال حواله‌ها بر اساس محاسبات قبلی، کاهش ۲۰ دلاری به ازای هر تن ناخالص ماهانه برای قراضه عیار پایه و حدود ۳۰ دلار در هر تن برای عیار قراضه کهنه و خرد شده در ماه می ۲۰۲۳ را نشان داد. فروشندگان قراضه خردشده در ایالات متحده آمریکا از قبل، قیمت مواد اولیه خود را مطابق با این پیش‌بینی کاهش داده‌اند.

هنوز کورسوی امیدی در میان برخی از فروشندگان در ایالت‌های جنوب و جنوب شرقی آمریکا وجود دارد و آن‌ها معتقدند که ممکن است از شدت اختلال به وجود آمده در حمل محموله‌ها در امتداد حوضه بالایی می‌سی‌سی‌پی تا حدی کاهش یابد. اگر ارسال محموله‌های حمل شده با کشتی باری همچنان با اختلال مواجه باشند، ممکن است کارخانه‌ها مجبور شوند برای تهیه مواد اولیه از راه ارسال بار از طریق خشکی اقدام کنند.

از سوی دیگر، اگر فروشندگان در ایالت‌های شمال و غرب میانه که معمولا محموله‌های با حجم بالا را از طریق رودخانه ارسال می‌کنند، نتوانند این اختلالات را رفع کنند، ممکن است بازارهای محلی آن‌ها از قراضه اشباع شود. این بدان معناست که حجم کاهش در این مناطق می‌تواند شدیدتر باشد.

ایمی آندرس، مدیر اجرایی شرکت «Inland Rivers, Ports and Terminals Inc» در روز اول می ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» گفت: حوضه رودخانه می‌سی‌سی‌پی که دارای ۲۷ آب بند است و از دو ایالت مینه‌سوتا و ویسکانسین آمریکا سرچشمه گرفته و تا امتداد یک هزار و ۲۵۰ مایلی به ایالت‌های میسوری و ایلینویز می‌ریزد، از روز جمعه ۲۸ آپریل ۲۰۲۳ شاهد کاهش حجم بارش‌ها و سیل بود.

آب‌‎بند شماره ۱۵ که شهر راک‌آیلند در ایالت ایلینوی و شهر دونپورت در ایالت آیووا را به هم متصل می‌کند و در میانه این رودخانه قرار دارد، در روز جمعه پس از اینکه سطح آب از میزان ۲۰٫۸ فوت فراتر رفت، مسدود شد. بدین معنا که امکان ارسال محموله از این طریق وجود نداشت.

آب‌بندهای شماره ۱۸ و ۲۰ و سدهای مرتبط با آن‌ها در روز ۳۰ آپریل ۲۰۲۳ بسته شدند و انتظار نمی‌رود تا روز هشتم می ۲۰۲۳ بازگشایی شوند؛ این در حالی است که آب‌بندهای شماره ۲۱ و ۲۲ از روز دوشنبه اول می ۲۰۲۳ با اینکه سطح آب آن از میزان مجاز فراتر نرفته اما ممکن است به دلیل آب شدن برف ایالت مینه‌سوتا با بسته شدن قریب‌الوقوع مواجه شود. بسته شدن این آب‌بند، موجب توقف کل جریان آب از ایالت ایلینوی تا ایالت میسوری می‌شود.

حرکت جریان آب افزایش یافته این رودخانه ممکن است در چند روز آینده، موجب بسته شدن دیگر آب‌بندهای موجود در این رودخانه شود و متعاقبا، آب‌بندهای مسدود شده نیز بازگشایی شوند. آندرس در مورد تحولات این رودخانه گفت که موضوع کاهش حجم ارسال محموله‌ها به دلیل اختلال در جریان ارسال محموله‌ها در حوزه این رودخانه، به صنایع پایین‌دستی نیز گسترش می‌یابد و با گذشت زمان بر مناطق مختلف و دیگر بازار قراضه‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

انتظار می‌رفت که مسدود شدن ۱۲۰ روزه سه آب‌بند در ایالت ایلینوی که برای ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است، مشکلات حمل‌ونقل را برای کشتی‌های حمل کالا و مواد اولیه در آبراه می‌سی‌سی‌پی در آغاز تابستان ۲۰۲۳ تشدید کند.

غلات، زغال‌سنگ و محصولات معدنی، بیشترین حجم محموله‌های ارسالی از طریق رودخانه می‌سی‌سی‌پی را شامل می‌شوند. از مدت‌ها پیش نیز این رودخانه مسیر تردد بارکش‌های حمل قراضه بوده است که از بازارهای ایالت‌های غرب میانه به ایالت‌های جنوبی آمریکا که در حال حاضر یکی از مراکز بسیار فعال فولادسازی با استفاده از کوره قوس الکتریکی (EAF) است، ارسال می‌شوند.

وضعیت نامشخص ارسال محموله‌های قراضه و مواد اولیه مورد نیاز تولیدی‌ها

بر اساس آخرین داده‌های شرکت «Inland Rivers, Ports and Terminals Inc»، حدود ۱۱۴ میلیون تن کالا تنها از طریق حوضه بالایی رودخانه می‌سی‌سی‌پی در سال ۲۰۲۰ ارسال شد. آهن و محصولات فلزی، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این حجم را شامل می‌شدند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن این حجم فلزات نیز مربوط به قراضه و سنگ معدن بود. از میان محصولات آهنی و فلزی، می‌توان به محصولاتی چون چدن خام، فروآلیاژها و محصولات فولادی ساخته‌شده از جمله ورق، شیت، میلگرد و لوله اشاره کرد.

در حال حاضر وضعیت ثبت سفارش‌ قراضه‌ها مناسب نیست و اگر قرار باشد به دلیل مشکلات رودخانه می‌سی‌سی‌پی امکان ارسال آن از طریق این آب‌راه فراهم نباشد، بهتر است اقدامات لازم جهت ارسال محموله‌ها از طریق زمینی فراهم شود؛ هر چند که این کار ممکن است موجب تشدید اختلالات این آبراه در آینده شود. یک فروشنده محلی در آب‌راه می‌سی‌سی‌پی درباره تاثیری که وقوع سیل می‌تواند بر بازار ماه می ۲۰۲۳ داشته باشد، بیان کرد که اگر حمل این قراضه‌ها از طریق این رودخانه صورت نگیرد، نمی‌توان نیاز بازار داخلی را به طور کامل تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی فروشندگان به دلیل مشکلات این آب‌راه ممکن است به صادرات روی آورند و آن دسته از فروشندگانی که ارسال محموله‌های آن‌ها از طریق این آب‌راه انجام نمی‌شود، ارسال محموله‌های خود را با کمک کامیون‌های حمل بار انجام و یا اینکه این کامیون‌ها را با محموله‌های درون کشتی حمل بار قرار دهند.

البته برخی از مشکلات ایجاد شده در بازار قراضه‌ها را می‌توان به عدم حضور کارخانه‌های ترکیه به دلیل تعطیلات عید فطر که روز ۲۱ ماه آپریل به اتمام رسید، در بازار قراضه صادراتی آمریکا عنوان کرد. انتظار می‌رود که عدم حضور موقت ترکیه در بازار قراضه آمریکا به کارخانه‌های تولیدی داخلی انگیزه بدهد تا قیمت‌ قراضه‌ها را بیشتر  کاهش دهند.

فروشندگان که از قبل از کاهش ۳۰ دلار در هر تنی محموله‌ قراضه‌ها مطلع بودند، اکنون احتمال کاهش کمتر از ۳۰ دلار در هر تن را مطرح می‌کنند. یکی از معامله‌گران در بازار قراضه‌ها در ایالت‌های جنوب شرقی آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر، هیچ اشاره‌ای به عیار قراضه‌ها در بازار وجود ندارد.

ترکیه ماه آپریل ۲۰۲۳ را با خرید حداقل هشت محموله از ایالات متحده آمریکا به پایان رساند که از نظر حجمی، تقریبا برابر با حجم واردات مواد اولیه ترکیه از ایالات متحده آمریکا در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ بود؛ این در حالی است که کارخانه‌های ترکیه محموله‌های رزرو شده در ماه آپریل ۲۰۲۳ را با قیمت‌های بسیار پایین‌تری به ثبت رساندند. قیمت صادرات قراضه آهنی ایالات متحده آمریکا به ترکیه با کاهش جزئی، به حدود ۲۹ دلار در هر تن در انتهای ماه مارس ۲۰۲۳ تا پایان مله آپریل همین سال کاهش یافت.

متعاقبا کارخانه‌های ترکیه در روز ۲۴ آپریل ۲۰۲۳، دو محموله قراضه آهنی ایالات متحده آمریکا که حمل آن به وسیله شرکت حمل‌‎ونقل  «Baltic» انجام شد را به قیمت ۴۰۳ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار با ترکیب ۸۰ درصد قراضه دیرگداز درجه یک و ۲۰ درصد قراضه دیرگداز درجه دو معادل ۴۰۸ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار رزرو کردند که نشان می‌دهد هزینه ارسال محموله‌های با منشا تولید آمریکا کاهش بیشتری پیدا کرده است.

چشم‌انداز قیمت قراضه و مواد اولیه در ماه می ۲۰۲۳

قیمت قراضه خرد شده صادراتی ایالات متحده آمریکا بر اساس دو محموله مذکور معادل ۴۲۸ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار تعیین شد. به این دلیل که ۲۰ دلار در هر تن اختلاف قیمت میان عیار این قراضه‌ها  با ترکیب ۸۰ درصد قراضه دیرگداز درجه یک و ۲۰ درصد قراضه دیرگداز درجه دو وجود دارد.

انتظار می‌رود که قراضه عیار پایه در ماه می ۲۰۲۳ عملکرد بهتری نسبت به قراضه برش‌خورده و خرد شده داشته باشد. در این میان گزارش‌هایی مبنی بر محدودیت نسبی عرضه این محصولات شنیده شد.

به نظر می‌رسد قیمت ورق کویل نورد گرم در بازار در حال افزایش است؛ در حالی که قیمت ورق کویل نورد گرم در روز ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود از اوایل ماه مارس ۲۰۲۳ رسیده بود. قیمت‌های پایین‌تر به کارخانه‌ها این انگیزه را می‌دهد تا علی‌رغم کاهش ثبت سفارش‌ها، بتوانند قیمت‌های بوشل را نیز کاهش دهند.

کاهش قیمت چدن خام که جایگزین اصلی قراضه‌ها است و قیمت‌های وارداتی آن نیز روند نزولی به خود گرفته است، می‌تواند موجب افزایش اختلاف قیمت آن با قراضه عیار پایه در ماه می ۲۰۲۳ شود.

منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود اختلالات به وجود آمده در ارسال محموله‌ها در آب‌راه می‌سی‌سی‌پی، موجب افزایش قیمت چدن خام در تابستان ۲۰۲۳ شود و قیمت قراضه آهن جایگزین، در حال حاضر بعید است بیشتر از این کاهش یابد.

یکی از معامله‌گران فلزات در ایالت‌های غرب میانه آمریکا اعلام کرد با وجود مسدود کردن آب‌بندها به علت وقوع سیل، تغییر قیمت چدن خام در محدوده قیمتی مذکور در اکثر روزهای سال ۲۰۲۳، حتی با در نظر گرفتن کاهش قیمت‌ قراضه‌ها و فولاد خواهد بود.

یکی دیگر از معامله‌گران فلزات در ایالت‌های غرب میانه آمریکا اظهار داشت که مسدود شدن آب‌بند ایالت ایلینوی به دلیل انجام تعمیرات و نگهداری در ماه ژوئن ۲۰۲۳، بدین معناست که امکان ارسال محموله‌ها از این آب‌بند به شهر شیکاگو وجود ندارد. اساسا امکان ارسال محموله از طریق این آب‌بند با توجه به وقوع سیل و مسدود شدن برنامه‌ریزی شده آن در ماه ژوئن ۲۰۲۳ وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18133

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.