• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان مطرح کرد:

احتمال تعطیلی کارخانه پس از ۴۰ سال فعالیت

  • کد خبر : 2599
  • 23 فروردین 1401 - 16:41
احتمال تعطیلی کارخانه پس از ۴۰ سال فعالیت
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان گفت: وضعیت صنعت لوله و پروفیل به گونه‌ای پیش رفته که ممکن است کارخانه را با بیش از 40 سال سابقه فعالیت تعطیل کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان گفت: وضعیت صنعت لوله و پروفیل به گونه‌ای پیش رفته که ممکن است کارخانه را با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت تعطیل کنیم.

سید احمد رضویان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: بر صنعت فولاد کشور به ویژه حوزه لوله و پروفیل رکود حاکم شده است و تنها شرکت‌هایی که قادر به خرید از بورس کالای ایران هستند، می‌توانند در بازار باقی بمانند. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان لوله و پروفیل نمی‌توانند به راحنی مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین کنند و به زودی از بازار حذف می‌شوند.

خرید مواد اولیه بدون نظارت

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان خاطرنشان کرد: این شرکت در گذشته سهمیه ورق فولادی را به صورت اختصاصی از عرضه‌کننده اصلی آن دریافت می‌کرد و هیچ مشکلی در معاملات نداشت. لازم به یادآوری است که سهمیه شرکت‌ها بر اساس میزان ظرفیت و پروانه بهره‌برداری آن‌ها تعیین می‌شده است و از این رو سهمیه شرکت تولیدی و صنعتی رضویان ۱۶ هزار تن ورق گرم فولادی در سال بوده است. متاسفانه این سهمیه قطع شد و مشخص نیست که در اختیار چه افرادی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دست دلالان برای خرید از بورس بیشتر از تولیدکنندگان باز است؛ چراکه آن‌ها سریع‌تر و راحت‌تر از تولیدکنندگان ورق فولادی را خریداری می‌کنند و هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد.

رضویان اضافه کرد: شرکت ما نیز برای باقی ماندن در بازار و جلوگیری از توقف فعالیت، مواد اولیه خود را به ناچار از همین دلالان یا سایر مراکز فروش در بازار آزاد تامین می‌کند. به همین دلیل هیچ‌گاه نمی‌توانیم مطابق با پروانه بهره‌برداری تولید داشته باشیم. در شرایط کنونی هر ماه می‌توانیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن محصول تولید و روانه بازار کنیم که این میزان تولید تنها کفاف هزینه‌های جاری و روزمره را می‌دهد. به این ترتیب تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت واقعی تولید یعنی ۱۶ هزار تن در سال فعال است.

کاهش قیمت و زیان‌دهی تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان با اشاره به عرضه‌های بسیار سنگین ورق فولادی طی چند ماه اخیر، اذعان کرد: تنها حسن عرضه‌های اخیر، کاهش قیمت ورق فولادی در بازار بود اما متاسفانه این کاهش قیمت بیشتر به زیان تولیدکنندگان لوله و پروفیل تمام شد زیرا آن‌ها در عرضه‌های گذشته، ورق فولادی را حتی به قیمت ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرده بودند و برای سوددهی باید محصول خود را به قیمت ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رساندند. در حالی که در عرضه‌هایی که اخیرا صورت گرفته، قیمت ورق حتی تا ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است و تولیدکنندگان پروفیل باید محصول خود را حداکثر به قیمت ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بفروشند. فارغ از بهبود تامین مواد اولیه، این عرضه‌ها زیان تولیدکنندگان را در پی داشته است.

تعدیل نیرو و احتمال تعطیلی کارخانه

رضویان تصریح کرد: شرکت ما انواع محصولات پروفیل مانند زد (Z)، نبشی، ناودانی، تسمه و… را با استفاده از ورق فولادی تولید می‌کند و در فرایند تولید این محصولات از دستگاه‌های خم‌کاری و پرس‌کاری استفاده می‌شود. ضمن اینکه دو دستگاه پرس برک پروفیل در اختیار داریم که این دستگاه‌ها می‌توانند انواع محصولات پروفیل فولادی را با استفاده از کویل ورق فولادی تولید کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا طرح‌های توسعه‌ای در برنامه خود دارید یا خیر، مطرح کرد: هرگز در صدد اجرای طرح توسعه نیستیم؛ چراکه شرایط کنونی اجازه فعالیت بیش از این را به تولیدکنندگان نمی‌دهد. شرکت تولیدی و صنعتی رضویان ۲۲ نفر پرسنل داشت اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مجبور به تعدیل نیروها شدیم و اکنون تعداد شاغلین در کارخانه تنها به پنج نفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی رضویان با گلایه نسبت به بی‌توجهی مسئولان به حوزه تولید، اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ حمایتی از مسئولان و سازمان‌های مرتبط با تولید نمی‌بینیم، ممکن است همین کارخانه در حال فعالیت را نیز پس از ۴۰ سال تعطیل کنیم. تولید در شرایط کنونی سودی برای تولیدکننده ندارد و از طرفی، تولیدکننده مدام باید به سازمان‌های متعددی همچون امور مالیات و بیمه، حساب پس دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2599
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد