• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه پست برق در دستور کار است

  • کد خبر : 2331
  • 14 مرداد 1400 - 18:20
احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه پست برق در دستور کار است
مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: احداث نیروگاه‌های برق و پست انتقال جدید در دستور کار منطقه ویژه خلیج فارس قرار دارد تا سرمایه‌گذاران نسبت به زیرساخت تامین برق در این منطقه اطمینان یابند و سال‌های آتی مشکلی در رابطه با قطعی برق به وجود نیاید.

مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: احداث نیروگاه‌های برق و پست انتقال جدید در دستور کار منطقه ویژه خلیج فارس قرار دارد تا سرمایه‌گذاران نسبت به زیرساخت تامین برق در این منطقه اطمینان یابند و سال‌های آتی مشکلی در رابطه با قطعی برق به وجود نیاید.

محمد محبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: هر سال در ماه‌های گرم سال احتمال کمبود برق و خاموشی مقطعی وجود دارد و منطقه ویژه خلیج فارس نیز از این قطعی برق در هر سال مستثنی نبود اما در سال جاری شدت و مدت زمان قطعی برق به ویژه برای صنعت فولاد بسیار زیاد بوده و از پیش‌بینی‌های هر سال فراتر رفته است.

وی افزود: برای مقابله با این وضعیت، منطقه ویژه خلیج فارس برنامه‌های متعددی را مدنظر قرار داده است تا بخشی از برق مورد نیاز منطقه را در قالب نیروگاه‌هایی که بعدا احداث خواهد شد، تامین کند. باید توجه داشت که به منظور احداث نیروگاه، تنها شرکت توانیر مجوز صادر می‌کند که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در راستای توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه خلیج فارس، اقدام به اخذ مجوز احداث نیروگاه برق از سوی توانیر کرد که خوشبختانه این مجوزها صادر شد.

توسعه زیرساخت‌های تامین برق

مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس خاطرنشان کرد: در صورتی که منطقه ویژه خلیج فارس بتواند نیروگاه‌هایی که مصوبه احداث آن‌ها را از توانیر اخذ کرده است را احداث کند، در آینده می‌تواند دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید کند. این میزان تولید برق نیز می‌تواند نقطه قوتی برای منطقه ویژه خلیج فارس در جهت جذب سرمایه‌گذاری باشد.

محبی تاکید کرد: منطقه ویژه خلیج فارس علاوه بر احداث نیروگاه، موضوع توسعه را در پست ۴۰۰ کیلوولت را در دستور کار قرار داده است. لازم به ذکر است که منطقه ویژه خلیج فارس جزو اولین مناطقی است که خود دارای پست اختصاصی ۴۰۰ کیلوولت است. این پست ۴۰۰ کیلوولت دو ترانس ۳۱۵ کاوا (کیلوولت آمپر) داشت که در حال حاضر توسعه آن به سه ترانس ۳۱۵ کاوا در دستور کار است. هنگامی که یک ترانس دیگر به زیرساخت‌های برق اضافه شود، ظرفیت استفاده از این انرژی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که در این رابطه اقدامات مقتضی صورت گرفته است و در حال حاضر در مراحل نصب تجهیزات است. برنامه منطقه ویژه این است که تا پایان سال جاری ترانس جدید به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که در راستای توسعه زیرساخت‌های برق انجام خواهیم داد، وضعیت تامین برق منطقه ویژه خلیج فارس به حالت عادی بازخواهد گشت و سرمایه‌گذاران می‌توانند با آسودگی نسبت به حضور در این منطقه اقدام کنند. ضمن اینکه در سال جاری سرمایه‌گذاران متعددی برای حضور در منطقه ویژه خلیج فارس اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از دلایل این موضوع، برنامه‌های متعدد این منطقه برای احداث پست ۴۰۰ کیلوولت و پست ۲۰۰ کیلوولت است. علاوه‌براین در نظر داریم یک پست ۶۳ کیلوولت را نیز در سایت شمالی قرار دهیم. با انجام این اقدامات، وضعیت تامین برق منطقه برای سرمایه‌گذاران جدید مطلوب خواهد بود.

اقدامات منطقه ویژه خلیج فارس برای جذب سرمایه‌گذاری

مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس عنوان کرد: شرکت‌های زیادی متقاضی حضور در منطقه ویژه خلیج فارس شده‌اند و در مراحل انعقاد و آماده شدن زیرساخت‌ها قرار دارند. به نظر می‌رسد با اقداماتی که از سوی منطقه ویژه خلیج فارس صورت گرفته، آینده بسیار خوبی پیش این منطقه قرار داشته باشد. اقدامات منطقه ویژه خلیج فارس برای جذب سرمایه‌گذار هم در حوزه تامین برق و هم در تامین گاز صورت گرفته و احداث نیروگاه را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و بنابراین با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها در حال حاضر و نیز احداث زیرساخت‌های جدید، همواره متقاضیانی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد.

محبی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه ویژه خلیج فارس، بیان کرد: در سال جاری متقاضیانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست فولاد داشتیم که در این سرمایه‌گذاری‎‌ها، تولید مواد اولیه فولاد هدف‌گذاری خواهد شد؛ چراکه در منطقه ویژه خلیج فارس چندین شرکت فولادی حضور دارند و نیازمند تامین مواد اولیه هستند؛ اگر این سرمایه‌گذاری‌ها محقق شوند، قطعا بخشی از تامین مواد اولیه شرکت‌های فولادی انجام خواهد شد. علاوه بر طرح‌های فولادی، تولید فروسیلیس و فرومنگنز، دیگر سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در این منطقه بوده و تعداد سرمایه‌گذاران در حوزه‌های صنایع معدنی و فلزی نسبتا زیاد است. این سرمایه‌گذاران در سایت شمالی منطقه ویژه خلیج فارس مکان‌یابی شده‌اند و می‌توان گفت سایت شمالی تقریبا پر شده است. به طوری که اکنون در سایت توسعه اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌کنیم.

وی مطرح کرد: سرمایه‌گذاران سال جدید بیشتر از سال قبل هستند و همان‌طور که گفته شد، این سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست فولاد هستند. سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست فولاد بسیار مهم است؛ چراکه وقتی چرخه فولاد در یک منطقه در جریان است، اگر حلقه‌های زنجیره فولاد در آن منطقه وجود داشته باشند، این امر باعث می‌شود روند تولید محصولات مختلف زنجیره وضعیت خوبی به خود بگیرند و تولید فولاد در آن منطقه اقتصادی‌تر باشد. به همین سبب منطقه ویژه خلیج فارس به دنبال آن است که چرخه فولاد را در این منطقه تکمیل کند و مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادسازی در خود منطقه تولید شود. ضمن اینکه با توجه به نزدیکی صنایع فولادی به اسکله اختصاصی، قطعا صادرات فولاد نیز از سوی تولیدکنندگان فولاد صورت خواهد گرفت. همچنین تولیدکنندگان فروآلیاژ علاوه بر اینکه می‌توانند مواد اولیه فولادسازان را تامین کنند، به کشورهای دیگر نیز صادرات خواهند داشت.

آب شیرین در منطقه ویژه خلیج فارس در دسترس است

مدیر انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ابراز کرد: در این منطقه، علاوه بر زیرساخت‌های برق و گاز، انتقال پساب بندرعباس به منطقه ویژه خلیج فارس از سوی ایمیدرو، شرکت‌های منطقه و نیز مدیریت منطقه پیگیری می‌شود و در این رابطه شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس تاسیس شده و این شرکت اقدامات لازم را در رابطه با انتقال پساب بندرعباس به سایت این منطقه انجام خواهد داد. همچنین شرکت‌های فولادی مستقر در منطقه ازجمله فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش آب‌شیرین‌کن نیز در اختیار دارند و می‌توانند پس از مصرف آب مورد نیاز خود، باقی آب شیرین را به دیگر شرکت‌های فولادی و صنایع نیازمند اختصاص دهند.

محبی در پایان تاکید کرد: منطقه ویژه خلیج فارس دو اسکله صادرات و واردات و نیز یک اسکله سنگی دارد که مدت‌ها است که احداث شده اما به بهره‌برداری نرسیده است. با این حال، با توجه به اینکه اسکله مزبور قابلیت نصب پمپ دارد، می‌‌توان در این اسکله آب‌شیرین‌کن نصب کرد زیرا مهم‌ترین مزیت آن نزدیکی به دریا بوده و می‌توان با استفاده از این اسکله، حجم زیادی از آب را برای مصرف صنایع شیرین‌سازی کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2331

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد