• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

احداث پایانه‌ مکانیزه‌ مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی

  • کد خبر : 16758
  • 31 فروردین 1402 - 8:35
احداث پایانه‌ مکانیزه‌ مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی
مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا گفت: اهمیت و چگونگی تاثیرگذاری احداث پایانه‌ی مکانیزه‌ی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی از چند بعد قابل بررسی است.

مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا گفت: اهمیت و چگونگی تاثیرگذاری احداث پایانه‌ مکانیزه‌ مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی از چند بعد قابل بررسی است؛ از لحظه‌ شروع عملیات احداث تا زمان بهره‌برداری، این پروژه فرصت‌های شغلی زیادی در استان هرمزگان ایجاد کرده است و به تبع آن رونق اقتصادی قابل توجهی را در این منطقه به ارمغان خواهد آورد. همچنین افزایش فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در منطقه نیز تاثیرات مثبتی در اشتغال‌زایی در حوزه‌های مرتبط خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که همواره با رویکرد توسعه‌ محور و با نگاه بلندمدت در زنجیره ارزش صنایع معدنی نقش موثری داشته است، طی سال‌های اخیر در حوزه‌های زیرساختی متعددی چون اکتشاف، حمل‌ونقل، انرژی و توسعه‌ تکنولوژی ورود کرده و همچنان در حال پیشروی است.

حمل‌ونقل و نقش آن در توسعه‌ بخش معدن و صنایع معدنی بر کسی پوشیده نیست. همچنین ضعف‌های موجود در این سیستم از جمله ناوگان فرسوده، هزینه‌ بالا، عدم توسعه‌ متوازن حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی همگام با توسعه‌ صنایع معدنی و فلزی و همچنین آسیب سیستم فعلی به محیط زیست، از جمله موضوعاتی است که به کرات طی سال‌های اخیر از آن صحبت شده است.

در سال ۱۳۹۶، شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزه‌ حمل‌ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی، با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و نقش‌آفرینان دیگر حوزه معدن و صنایع معدنی شامل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ آهن گهرزمین و سرمایه‌گذاری امید تاسیس شد. در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز با بیشترین درصد مالکیت، در ترکیب سهام‌داری این شرکت حضور دارد.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا بیان کرد: ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی از جهات مختلف، تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه دارد. کاهش ترافیک جاده‌ای، استفاده‌ بهینه از فضا، افزایش راندمان و سرعت کار و کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی‌های صوتی و آبی، کاهش گرد و غبار و آلاینده‌های ناشی از تبادل مواد معدنی و آسیب کمتر به آبزیان منطقه، از جمله مزایای زیست‌محیطی اجرای این طرح در بندر شهید رجایی و استان هرمزگان است.

وی افزود: شرکت هیمکو طی قرارداد «BOT» (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) که بین این شرکت و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان منعقد شده، مسئولیت احداث اسکله و پایانه‌ی مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی را در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار، به عهده گرفته است. در فاز اول قرارداد مذکور با مدت ساخت حدود سه سال و سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان (بدون تعدیل)، حمل مواد معدنی به ظرفیت سالانه حدود ۱۰ میلیون تن محقق خواهد شد که باعث می‌شود از این فشار سنگین و آسیب‌زا که روی دوش جاده‌هاست، به میزان چشمگیری کاسته و بخش قابل توجهی از آن به حمل‌ونقل ریلی منتقل شود که هم برای محیط زیست بهتر است و هم به لحاظ اقتصادی ارزان‌تر تمام شده و حاشیه سود بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا عنوان کرد: در حال حاضر فاز یک این پروژه بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملا وارد مرحله‌ی اجرایی شده‌ایم. در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱، عملیات خاکی را آغاز کرده و بخش مهمی از آن را به اتمام رساندیم و اکنون وارد فضای سنگ‌ریزی در دریا و اجرای دایک شده‌ایم. مرحله مطالعات جامع نیز به اتمام رسیده و جمع‌بندی شده است. اکنون در مرحله اخذ تاییدیه واحدهای مختلف سازمان بنادر هستیم تا بتوانیم در سال جاری وارد برنامه‌های عملیاتی بیشتری شویم.

نادری خاطرنشان کرد: در بعد تامین مالی و افزایش سرمایه نیز مصوبات اخذ شده و مجوز تامین مالی به مبلغ حدود پنج هزار میلیارد تومان با ابزارهای مختلف داده شده است که از این میزان، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی از طرف سهام‌داران تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به چالش‌های سنگین و تداخلاتی که وجود داشت، پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه را مثبت ارزیابی و ظرف سه سال آینده پس‌کرانه دریا، خشکی و انبار مکانیزه را فعال می‌کنیم؛ همچنین در این مدت می‌توانیم بخش مهمی از مرحله احداث اسکله‌ها را به صورت موازی جلو ببریم.

مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا خاطرنشان کرد: یکی از مزایای این پروژه نسبت به سایر طرح‌ها، گستردگی آن و امکان انجام عملیات به صورت موازی است. پیش‌بینی ما این است که احداث اسکله‌ها حدودا تا پنج سال آینده به نتیجه می‌رسد. مزیت مهم دیگر این پروژه این است که پس از پیشرفت ۵۰ درصدی، امکان درآمدزایی از آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) رو سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حضور ۹۹.۹۹ درصدی سهام‌داران در محل این شرکت برگزار شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16758

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.