• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ادامه روند نزولی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

  • کد خبر : 12383
  • 23 بهمن 1401 - 6:12
ادامه روند نزولی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی
افزایش صادرات غیررسمی آلومینیوم روسیه به بازارهای جهانی، منجر به حرکت خریداران به سمت شمش‌های آلومینیوم ارزان قیمت روسی در بازارهای غیررسمی شده است که می‌تواند منجر به ادامه روند ریزشی قیمت شود.

افزایش صادرات غیررسمی آلومینیوم روسیه به بازارهای جهانی، منجر به حرکت خریداران به سمت شمش‌های آلومینیوم ارزان قیمت روسی در بازارهای غیررسمی شده است که می‌تواند منجر به ادامه روند ریزشی قیمت شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از بازار، بازگشایی مجدد کارخانه‌ها در چین که در پی توقف اجرای سیاست کووید صفر در این کشور رخ داد، در کنار بسیاری از عوامل مهم دیگر همچون بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و اروپا، منجر به افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله فلزات صنعتی و ساختمانی در سطح جهان شده است.

بازگشت بسیاری از کارخانه‌های بزرگ چینی و آمریکایی به چرخه تولید، منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای اولیه شده و این در حالی است که به دلیل شکل‌گیری جنگ اوکراین، شاهد غیبت دو تولیدکننده بزرگ بسیاری از فلزات همچون آلومینیوم و آهن یعنی اوکراین و روسیه هستیم و این به معنای کاهش عرضه در عوض افزایش تقاضا در بازار است.

از سوی دیگر، قیمت انرژی از ابتدای سال جاری میلادی در قیاس با نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کاهش چشمگیری را تجربه کرد که همین موضوع منجر به افزایش توان و ظرفیت تولید کارخانه‌های بزرگ صنعتی و افزایش تقاضای آن‌ها برای مواد اولیه شده است. یکی از مهم‌ترین فلزات صنعتی کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، خودرو، هواپیماسازی و… آلومینیوم است که علی‌رغم بازدهی نامطلوب خود برای سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۲، بار دیگر در حال تجربه افزایش قیمت در بازارهای مختلف است.

بازدهی صنعت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲

در پایان سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاران روی صنعت آلومینیوم همچنان منتظر افزایش قیمت‌ها و بهبود وضعیت بازار با توجه به کاهشی شدن همه‌گیری کرونا و آماده شدن صنایع وابسته به آلومینیوم برای بازگشت به بازار بودند.

با این حال، با گذشت چند ماه از سال ۲۰۲۲، آلومینیوم نتوانست انتظارات سرمایه‌گذاران خود را برآورده ساخته و در نتیجه، قیمت هر تن شمش آلومینیوم در بازار بورس لندن از چهار هزار دلار در ماه مارس ۲۰۲۲ به دو هزار و ۷۹ دلار در ماه سپتامبر همان سال کاهش یافت.

امی شیکوار، تحلیلگر ارشد هلدینگ مکنزی معتقد است که شکست قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ و ریزشی شدن روند آن، نتیجه مستقیم ادامه و تشدید جنگ اوکراین، بحران سوخت در اروپا و البته ترس از شکل‌گیری رکود گسترده اقتصادی در چین بوده است؛ موضوعی که بازار این فلز را مانند ارزهای دیجیتال با ریزشی چشمگیر مواجه ساخت.

به گفته وی، آنچه در سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم، کاهش هم‌زمان عرضه و تقاضا برای آلومینیوم بوده که منجر به ریزش شدید بازار شد.

علی‌‎رغم وجود فاکتور مهم بازگشایی کارخانه‌های صنعتی در چین و روند رو‌ به بهبود اقتصاد جهانی طی یک ماه اخیر که منجر به رشد قیمت چشمگیر برخی فلزات صنعتی و اولیه از جمله آهن در بازارها شده است، سرمایه‌گذاران آلومینیوم به دلیل بی‌رونقی بازار این فلز، همچنان در انتظار بهبود شرایط هستند. برای بهبود شرایط، باید به لحاظ تکنیکال، منتظر شکست روند و کانال نزولی فعلی قیمت شویم.

از نگاه فاندامنتال، مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر ادامه روند قیمت نزولی آلومینیوم، محموله ۴۰ هزار تنی صادراتی آلومینیوم روسیه به کره جنوبی بوده که از طریق کارگزاری‌های مجاز بورس فلزات لندن به بنادر کره جنوبی روانه شده‌ است.

ماجرا از این قرار است که چند ماه پیش شرکت متال ماینر با انتشار گزارشی از وضعیت بازار آلومینیوم، پیش‌بینی کرده بود که با وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات فلزات روسیه، بورس فلزات لندن نیز این تحریم‌ها را علیه آلومینیوم روسیه اعمال خواهد کرد اما پس از گذشت اندک زمانی، بورس لندن با تحریم فروش آلومینیوم روسیه در این بورس مخالفت و اعلام کرد که چنین تصمیمی منجر به افزایش قیمت‌های فعلی در بازار خواهد شد و به این اقدام به معنای خودتحریمی خواهد بود.

رویترز با انتشار گزارشی مدعی شده که یک محموله ۴۰ هزار تنی آلومینیوم روسیه توسط کارگزار رسمی این کشور یعنی شرکت گلنکور «Glencore» وارد کره جنوبی شده است. همین موضوع منجر به ادامه روند ریزشی در پی تزریق بیشتر آلومینیوم در بازارهای جهانی شد. همچنین گفته می‌شود، گلنکور در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نیز محموله‌هایی از آلومینیوم روسیه را وارد بازارهای جهانی کرده است که البته حجم آن‌ها مشخص نیست.

با این حال، شرکت دولتی روسال که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در روسیه محسوب می‌شود، صادرات هرگونه آلومینیوم به مقصد بورس لندن را تکذیب کرده است. از سوی دیگر، گلنکور قرارداد تجاری بلند‌مدتی با روسال امضا کرده که بر اساس آن، روسال موظف است ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آلومینیوم را در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به گلنکور تحویل دهد. از آنجایی که تاکنون هیچ‌گونه شکایت رسمی از سوی گلنکور علیه روسال در خصوص عدم تحویل محموله‌های آلومینیوم طرح نشده است، به نظر می‌‎رسد این همکاری همچنان ادامه داشته باشد و به احتمال زیاد، مقصد نهایی این شمش‌ها، بورس لندن به عنوان بزرگ‌ترین بازار فلزات جهان خواهد بود.

به هر حال، علی‌رغم عدم شفافیت‌های لازم در خصوص صادرات آلومینیوم روسیه به بازارهای جهانی، آنچه مسلم است اینکه روند قیمت آلومینیوم در بازار برای کوتاه‌مدت همچنان نزولی است و علی‌رغم خروج قیمت‌ها از کف سالانه خود در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۲ پس از یک ریزش سنگین، قیمت فعلی همچنان ۱۲۵ درصد پایین‌تر از اوج قیمت این فلز در سال ۱۹۷۹ است.

آیا آلومینیوم نیز به سرنوشت نفت دچار خواهد شد؟

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفتی روسیه، علی‌رغم آنچه تصور می‌شد، قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت بلکه به دلیل روانه شدن نفت قاچاق روسیه به بازارهای جهانی، روندی ریزشی هم در پی‌ گرفت. در خصوص آلومینیوم نیز به نظر می‌رسد که وضعیت به همین شکل است.

به عنوان مثال، ایالات متحده برای افزایش فشار بر بخش صادرات روسیه، تعرفه واردات آلومینیوم روسیه به این کشور را ۲۰۰ درصد افزایش داده است. هرچند روسیه تنها ۹ درصد از سهم واردات آلومینیوم آمریکا را به خود تخصیص داده بود اما اعمال این تعرفه منجر شده تا این سهم به ۳ درصد کاهش یابد. گزارش‌ها همچنین حاکی از احتمال وضع سیاست مشابه با واشنگتن در اتحادیه اروپا است که در این صورت، اوضاع وخیم تر خواهد شد.

به همین دلیل طی هفته‌های آتی، باید شاهد ورود محموله‌های احتمالی سنگین آلومینیوم روسیه به بازارهای جهانی آن هم در شرایطی که مشتری رسمی برای آن وجود ندارد، باشیم. در صورت وقوع این سناریو، همان ماجرای نفت بار دیگر تکرار خواهد شد. افزایش تزریق آلومینیوم ارزان قیمت و البته قاچاق روسیه با قیمت‌های بسیار نازل‌تر از قیمت رسمی جهانی به بازار. این روند در نهایت منجر به گرایش بیشتر مشتریان به سمت یافتن و خرید آلومینیوم ارزان قیمت روسیه در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای آلومینیوم رسمی صادراتی کشورهای دیگر در بورس لندن یا شانگهای خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12383

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.