• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ادامه کسری عرضه در بازار جهانی مس

  • کد خبر : 18537
  • 21 اردیبهشت 1402 - 10:42
ادامه کسری عرضه در بازار جهانی مس
بر مبنای گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، بازار جهانی مس یک سال دیگر با کسری عرضه مواجه خواهد بود.

بر مبنای گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، بازار جهانی مس یک سال دیگر با کسری عرضه مواجه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی این گروه مطالعاتی در ماه آپریل ۲۰۲۳، کاهش عرضه ۱۱۴ هزار تنی در سال ۲۰۲۳ پس از پشت سر گذاشتن کسری ۴۳۱ هزار تنی این فلز در سال ۲۰۲۲ است.

زمانی که کمیته آماری گروه مطالعات بین‌المللی مس آخرین جلسه خود در ماه اکتبر ۲۰۲۲ برگزار کرد، پیش‌بینی‌ بر این اساس بود که در سال ۲۰۲۳ کسری عرضه مس تبدیل به مازاد تولید ۱۵۵ هزار تنی خواهد شد. به نظر می‌رسد این تغییر در سال آینده یعنی ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد.

تفاوت محاسبه شده بین حجم کسری جزئی و حجم مازاد جزئی در چارچوب بازار جهانی ۲۶ میلیون تنی یک تفاوت حاشیه‌ای است اما این تغییر وضعیت‌ها، منجر به روایت دو دیدگاه متفاوت در وضعیت حجم تولید مس شده است.

به نظر می‌رسد میزان مصرف به ویژه در چین، سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی در حال افزایش است؛ در حالی که حجم عرضه ناشی از استخراج و تولید مس در معادن طبق پیش‌بینی‌ها پیش نمی‌رود.

در آخرین گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس در روز ۲۸ آوریل ۲۰۲۳، پیش‌بینی این گروه برای سال ۲۰۲۳ کسری مس اعلام شد که تا حدی منطبق با انتظار این گروه در رابطه با میزان مصرف مس در چین در مقایسه با پیش‌بینی قبلی این گروه است.

پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف قابل رصد مس تصفیه‌شده چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ رشد ۲٫۶ درصدی داشته باشد.

این محاسبات پیش‌بینی شده را می‌توان به راحتی نادیده گرفت؛ چرا که این پیش‌بینی بر اساس تغییرات موجودی قابل رصد همراه با حجم واردات خالص فلزات تصفیه‌شده چین است.

حجم واردات خالص فلزات تصفیه‌شده به چین در سال ۲۰۲۲، به طور شگفت‌آوری روند افزایشی داشت و حجم حدود ۳٫۶ میلیون تنی را به ثبت رساند که حدود ۸٫۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. حجم کل واردات سالانه فلزات تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰، رکورد ۴٫۵ میلیون تن را به ثبت رساند.

افزایش حجم واردات خالص فلزات تصفیه‌شده به چین در سال ۲۰۲۲، منجر به افزایش مصرف قابل رصد در این کشور شد. در عین حال حجم واردات خالص فلزات تصفیه‌شده به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، کاهش ۱۶٫۴ درصدی را نشان داد.

با این حال، گروه مطالعات بین‌المللی مس خاطرنشان کرد که تقاضای واقعی در چین که توسط مشاوران و متخصصان این گروه به صورت تخمینی محسابه می‌شود، رشد بین ۲٫۵ درصد تا ۲٫۹ درصد برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد.

طبق گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس انتظار می‌رود سهم رشد مصرف در دیگر نقاط جهان از حدود ۰٫۴ درصد در سال ۲۰۲۲، به حدود ۱٫۶ درصد در سال ۲۰۲۳ برسد که یک روند صعودی را نسبت به زمان قبل از شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد. با توجه به ضعف محسوس در بخش تولید چین، ترس از رکود اقتصادی در اروپا و بحران بانکی در ایالات متحده آمریکا، این پیش‌بینی‌ها خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

گروه مطالعات بین‌المللی مس بر این باور است که علی‌رغم مشکلات چالش‌برانگیز اقتصاد در سطح کلان، انتظار می‌رود فعالیت‌های تولیدی در بیشتر بخش‌های اصلی و مهم زنجیره مصرف‌کننده نهایی مس به روند افزایشی خود ادامه دهد.

رقابت جهانی بر سر فرایند الکتریکی‌سازی در بخش تولید، میزان مصرف مس را در خودروهای الکتریکی افزایش می‌دهد و به همین دلیل به حضور زیرساخت‌های شبکه برق در این رویه نیاز خواهد بود. این مسئله می‌تواند به‌ طور نامحسوسی رابطه سنتی قیمت فلز مس به عنوان قیمت مبنا با چرخه صنعتی جهانی را تغییر ‌دهد.

کاهش شدید حجم استخراج و تولید مس از معادن

در آخرین نشست گروه مطالعات بین‌المللی مس در ماه اکتبر ۲۰۲۲، این نشست پیش‌بینی کرد که مقدار تولید جهانی مس از معادن، حدود ۳٫۹ درصد در سال ۲۰۲۲ و حدود ۵٫۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

این گروه معتقد است مقدار رشد تولید جهانی مس در سال ۲۰۲۲، در واقع ۳ درصد بوده است به همین دلیل این گروه پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۳ را به ۳ درصد کاهش داد. لازم به ذکر است که تنها دو معدن بزرگ مس بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و چهار معدن بزرگ دیگر نیز به طور هم‌زمان مقدار تولید خود را افزایش دادند.

در همین رابطه معدن «Kamoa Kakula» در کنگو و معدن «Quellaveco» پروژه‌های نوپا محسوب می‌شوند. در عین حال معادن «Quebrada Blanca II» و «Spence-SGO» در شیلی با تغییر رویه تولید از سنگ معدن اکسیدی به سولفیدی، مقدار تولید خود را افزایش دادند. با این حال پیش‌بینی می‌شود مشکلات متعدد در روند تولید مس، منجر به بی اثر شدن افزایش حجم عرضه آن شود.

گروه مطالعات بین‌المللی مس دلیل کاهش پیش‌بینی خود در رابطه با رشد تولید از معادن را مسائل عملیاتی و ژئوتکنیکی، خرابی تجهیزات، آب و هوای نامساعد، رانش زمین، دستورالعمل بازنگری شده شرکت‌ها در چندین کشور و کنش‌های هدفمند جمعی در پرو عنوان کرد.

گروه مطالعات بین‌المللی مس و هر تحلیلگر بازار مس دیگری در پیش‌بینی‌های عرضه معدن خود، جبران اختلال در روند عرضه این فلز را لحاظ می‌کنند اما در ۶ ماه گذشته با توجه به عملکرد ضعیف فعالیت معادن مس و در نظر گرفتن استانداردهای فلز مس، این موضوع مشکل‌ساز بوده است.

بر اساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس و با در نظر گرفتن کاهش اثر مشکلات عرضه در دوره پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود رشد تولید از معادن در سال ۲۰۲۴ به ۲٫۵ درصد کاهش یابد؛ چراکه اثر افزایش رشد تولید در زمان حال در اواخر سال ۲۰۲۳ خود را نشان می‌دهد.

روایتهای متناقض از وضعیت قیمت فلز مس

صحبت از وضعیت فعلی مس در حال حاضر نقل محافل فعالان این بازار است. شرکت «Goldman Sachs» بر این باور است موج عرضه مس از معادن جدید در سال ۲۰۲۳ رخ نخواهد داد و هشدار داد که موجودی انبار این فلز به سطوح بحرانی رسیده است که می‌تواند شکاف عرضه را تشدید ‌کند.

این شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکداری با پیش‌بینی قیمت ۱۲ ماهه ۱۱ هزار دلاری در هر تن، در مقایسه با قیمت فعلی هشت هزار و ۵۰۰ دلاری مس، افزایش ۲۵ درصدی قیمت را در سال ۲۰۲۳ برای این فلز هدف‌گذاری کرده است.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکداری «Citi» در دیگر سو، معتقد به کاهش قیمت‌ها‌ در بازار مس است. این شرکت در روز سوم ماه می ۲۰۲۳ اعلام کرد از نظر این شرکت کاهش موجودی انبارها در سال ۲۰۲۳ بسیار بعید به نظر می‌رسد.

این شرکت مالی با اشاره به کاهش تقاضای جهانی، کاهش شدید موجودی انبار کالاها و بهبود روند عرضه این فلز، پیش‌بینی قیمت خود برای مس برای سه ماه آینده را از هشت هزار و ۵۰۰ دلار به هشت هزار دلار در هر تن کاهش داد.

قمیت سه ماهه مس بورس فلزات لندن از ماه فوریه ۲۰۲۲ همچنان در محدوده هشت هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۲۰۰ دلار قرار دارد. بورس فلزات لندن دلیل این تغییر نیافتن قیمت طولانی‌مدت مس را مواردی همچون نامشخص بودن وضعیت بازیابی اقتصاد چین و کاهش مقدار تولید غرب، ضعف در بخش‌های صنعتی قدیمی و افزایش نیاز گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به فلز مس اعلام کرد.

در حال حاضر بازار مس در یک حالت مابین روند نزولی و صعودی قرار دارد. آخرین پیش‌بینی‌های گروه مطالعات بین‌المللی مس، نشان از پویایی روند عرضه و تقاضای متعادل‌تر طی دو سال آینده نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی دارد.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18537

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.