• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ارائه قانون جدید پیشنهادی در رابطه با مواد اولیه حیاتی و استراتژیک

  • کد خبر : 18122
  • 17 اردیبهشت 1402 - 8:10
ارائه قانون جدید پیشنهادی در رابطه با مواد اولیه حیاتی و استراتژیک
قانون مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه 16 مارس 2023 توسط اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد، فهرست جدیدی از مواد اولیه با عنوان استراتژیک و حیاتی را شامل می‌شود.

قانون مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه ۱۶ مارس ۲۰۲۳ توسط اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد، فهرست جدیدی از مواد اولیه با عنوان استراتژیک و حیاتی را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این قانون پیشنهادی اکنون به طور رسمی مواد اولیه با عنوان استراتژیک را مشخص می‌کند.

این فهرست مواد اولیه استراتژیک باید شامل مواد اولیه‌ای باشند که دارای اهمیت استراتژیک بالایی هستند. این مواد اولیه با در نظر گرفتن استفاده و میزان شکاف در حجم عرضه آن‌ها در فناوری‌های استراتژیک، با زیرساخت‌های گذار به انرژی سبز در صنایع دیجیتال یا صنایع دفاعی یا فضایی معرفی می‌شوند.

این استراتژیک شامل بیسموت، بور (عیار متالورژی)، کبالت، مس، گالیوم، ژرمانیوم، لیتیوم (مورد استفاده در تولید باتری)، فلز منیزیم، منگنز (مورد استفاده در تولید باتری)، گرافیت طبیعی، نیکل، فلزات گروه پلاتین، عناصر نادر خاکی برای تولید آهنربا، فلز سیلیکون، فلز تیتانیوم و تنگستن است. این مواد اولیه حیاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا اهمیت بالایی دارند و امکان اختلال در روند آن‌ها وجود دارد.

مواد دیگری همچون آنتیموان، آرسنیک، بوکسیت، باریت، بریلیوم، زغال‌‎سنگ کک‌شو، فلدسپات، فلورسپات، گالیوم، ژرمانیوم، هافنیوم، هلیوم، عناصر نادر خاکی سنگین و سبک، نیوبیوم، سنگ فسفات، فسفر، اسکاندیوم، استرانسیوم، تانتالیوم و وانادیوم نیز در این لیست قرار گرفتند.

همچنین در مقایسه با فهرست این مواد در سال ۲۰۲۰، مواردی از جمله فلدسپات، هلیوم، نیکل (مورد استفاده در تولید باتری) و منگنز به فهرست این مواد اولیه حیاتی اضافه شده است.

نادیا وینک، مدیر بخش بهداشت، سلامت، محیط زیست، انرژی و آب و هوا در شرکت «Euroalliages»، اعلام کرد که از دیدن فلز سیلیکون در هر دوی این لیست‌های اعلام شده خرسند است. وی این فهرست مهم به ویژه فروآلیاژها که شامل منگنز، تنگستن، وانادیوم، نیوبیوم و تانتالیوم می‌شود را حائز اهمیت تلقی می‌کند.

وی افزود: در مواردی که این مواد با ‌عنوان فلز یا مورد استفاده در تولید باتری مشخص می‌شوند، آلیاژها شامل آن نخواهد شد اما در مواردی که تنها با عنوان تنگستن بدون هیچ‌گونه مشخصات دیگری در این فهرست از آن نام برده می‌شود، می‌توان آن را شامل فلز، فروآلیاژ، سنگ معدن و مواد شیمیایی در نظر گرفت.

عنصر تنگستن که از قبل در لیست مواد اولیه حیاتی در سال ۲۰۲۰ قرار داشت، اکنون در فهرستی جدید با عنوان استراتژیک نیز ظاهر می‌شود و تنها ماده استراتژیک معرفی شده در این فهرست است که می‌تواند شامل فروآلیاژها نیز باشد.

وینک در ادامه تصریح کرد که بسیار متاسف است که سایر فروآلیاژهای مهم که در تولید فولاد استفاده می‌شوند و در زنجیره‌های تامین استراتژیک از جمله گذار به انرژی‌تجدیدپذیر و گذار به دنیای دیجیتال بسیار تاثیرگذار هستند، در این فهرست قرار نگرفته‌اند.

در اوایل سال ۲۰۲۳، وینک در مصاحبه‌ای به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که فروآلیاژها، مواد اولیه بسیار مهمی در گذار سبز در اروپا محسوب ‌شوند و باید در چارچوب قانون ارائه شده این اتحادیه به عنوان مواد استراتژیک و حیاتی در نظر گرفته شوند.

قانون پیشنهادی همچنین تصریح می‌کند که ظرفیت‌های اتحادیه اروپا باید در امتداد زنجیره ارزش این مواد اولیه استراتژیک تقویت شود و با معرفی معیارهای ارزیابی، هدف را افزایش ظرفیت برای هر ماده اولیه استراتژیک در هر مرحله از زنجیره ارزش از جمله فرآوری که شامل تبدیل از سنگ معدن به آلیاژ است، تعیین کند.

بخشی از محتوای قانون مرتبط با مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا

بر اساس این قانون، اتحادیه اروپا با تعیین معیارهای ارزیابی برای ظرفیت استخراج، فرآوری، بازیافت و مصرف در امتداد زنجیره تامین مواد اولیه استراتژیک، با ضرب‌الاجل سال ۲۰۳۰ اجرای آن را آغاز خواهد کرد.

در این بازه زمانی، این قانون تصریح می‌کند که ظرفیت اتحادیه اروپا باید بتواند سنگ معدن، مواد معدنی و یا کنسانتره مورد نیاز برای تولید حداقل ۱۰ درصد از مصرف سالانه مواد اولیه استراتژیک تعیین شده خود را تا حدی که ذخایر این اتحادیه این امکان را فراهم کند، استخراج کند.

از نظر ظرفیت فرآوری، این قانون بیان می‌کند که ظرفیت اتحادیه اروپا، از جمله برای تمام مراحل فرآوری میانی باید توانایی تولید حداقل ۴۰ درصد از مصرف سالانه مواد اولیه استراتژیک کشورهای عضو این اتحادیه فراهم شود. برای ظرفیت بازیافت تا سال ۲۰۳۰ نیز باید این اتحادیه بتواند حداقل ۱۵ درصد از مصرف سالانه را تولید کند.

در پیش‌نویس این قانون که به دست موسسه «Fastmarkets» رسید و شامل ۷۰ درصد از این قانون معیارهای ارزیابی می‌شود، بیان شده است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۵ درصد از مصرف سالانه اتحادیه اروپا از هر ماده اولیه استراتژیک در هر مرحله از فرآوری، نباید از یک کشور ثالث تامین شود.

کمیسیون اروپا در اطلاعیه‌ای همراه با این قانون، خواستار ایجاد یک انجمن مواد اولیه حیاتی شد تا کشورهای مصرف‌کننده و غنی از این منابع را برای ترویج عرضه ایمن و پایدار این مواد اولیه گرد هم بیاورد.

در جای دیگر، این قانون همچنین به تاسیس یک انجمن از کشورهای اروپایی برای مواد اولیه حیاتی متشکل از کشورهای عضو و کمیسیون اروپا اشاره می‌کند. وظیفه این انجمن، تجزیه و تحلیل و نظارت بر بازارها، ارزیابی ریسک‌ها و مشاوره در مورد استراتژی‌های کاهش ریسک، کمک به پروژه‌های استخراج استراتژیک و هماهنگی در ذخیره‌سازی این مواد استراتژیک در انبارها خواهد بود.

هدف این قانون همچنین تسهیل اجرای روش‌های صدور مجوز برای پروژه‌های مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا با هدف حمایت از پروژه‌هایی است که استراتژیک تلقی می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به آن دسته از پروژه‌هایی که به تامین امنیت مواد اولیه استراتژیک این اتحادیه کمک می‌کنند، اشاره کرد.

در این راستا، گام بعدی این است که قوانین پیشنهادی قبل از تصویب و تبدیل شدن به قانون توسط پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا مورد بحث و توافق قرار بگیرد. هنوز تاریخ دقیقی برای انجام این کار مشخص نشده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18122

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.