• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

ارائه مدل جدید بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان سال جاری

  • کد خبر : 10913
  • 04 بهمن 1401 - 10:07
ارائه مدل جدید بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان سال جاری
دبیر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در دولت سیزدهم، تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری 3.5 درصد هدف‌گذاری شده است که باید برای دست‌یابی به آن برنامه‌ریزی کرد.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در دولت سیزدهم، تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری ۳٫۵ درصد هدف‌گذاری شده است که باید برای دست‌یابی به آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری در نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: بهره‌وری رکن اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و برای توسعه آن، فرهنگ‌سازی بسیار مهم است. دولتمردان با نهادینه‌سازی این فرهنگ، می‌توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای بهره‌وری در کشور داشته باشند.

وی افزود: تا ۱۰ سال گذشته، رشد اقتصادی منفی یک درصد بوده است اما از دو سال گذشته، این شاخص مثبت شده و در سال ۱۴۰۰، به ۲٫۹ درصد رسیده است. در دولت سیزدهم تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری ۳٫۵ درصد هدف‌گذاری شده است که باید برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کرد.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و منابع مالی محدود در کشور، رشد اقتصادی از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید با محدودیت جدی مواجه است. از این رو، به منظور رشد اقتصادی باید از منابع موجود و ظرفیت‌های در دسترس استفاده کرد.

ملاطاهری ادامه داد: به عبارت دیگر، ارتقای بهره‌وری کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر موجود برای کشور است. بنابراین، بهره‌وری دیگر یک فرصت نیست و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در ایمیدرو دو وظیفه توسعه‌ای و توانمندسازی حوزه معدن و صنایع معدنی را دنبال می‌کنیم، تاکید کرد: در بخش توسعه، سرمایه‌گذاری در اکتشاف تا بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای صنایع معدنی و در بخش توانمندسازی، حمایت از پژوهش‌های کاربردی، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری و رقابت‌پذیری مطرح است.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: این سازمان، پیاده‌سازی نسل چهارم انقلاب صنعتی (هوشمندی معادن و صنایع معدنی) را پیگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی، می‌تواند شاخص بهره‌وری بخش معادن و صنایع معدنی را حداکثر تا ۳۰ درصد ارتقا دهد.

ملاطاهری با اشاره به ثبت‌ نام ۶۰ شرکت در فرایند ارزیابی جایزه بهره‌وری، ابراز کرد: در نهایت، ۴۰ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این فرایند،  هشت ‌هزار و ۳۵۰ ساعت دوره آموزشی برای نمایندگان شرکت‌های متقاضی و ۸۴۰ نفر ساعت برای دوره تربیت ارزیاب برگزار شد.

وی یادآور شد: در این فرایند، جلسات توجیهی‌ ذی‌نفعان‌ جایزه، کالیبراسیون‌ ارزیابان و توجیهی ‌نمایندگان‌ تعالی برگزار شد. همچنین در این فرایند، ۱۶۳ نفر ارزیاب حضور داشتند و ۷۴۰ نفرروز کار ارزیابی شرکت‌ها را انجام دادند.

دبیر نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص نتایج ارزیابی، مطرح کرد: از میان دریافت‌کنندگان جایزه، چهار شرکت موفق به دریافت تندیس، ۱۶ شرکت دارای افزایش امتیاز، ۶ شرکت کاهش امتیاز یا بدون تغییر و یک شرکت تنزل سطح داشته‌اند. نتایج نظرسنجی از شرکت‌های ارزیابی‌شونده حاکی از این است که ۸۳ درصد از عملکرد دبیرخانه، جایزه و ۸۲ درصد از عملکرد تیم‌های ارزیابی، رضایت کلی داشته‌اند.

ملاطاهری درباره محورهای موثر در ارتقای عوامل تولید در بخش معدن و صنایع معدنی، اذعان کرد: استفاده از روش‌های نوین و توسعه فناوری کاربردی در کل زنجیره ارزش از اکتشاف تا بازار، هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی و کاهش مصرف نهاده‌های تولید به‌ ویژه آب و انرژی، از جمله این محورها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از تجهیزات و ماشین‌آلات موجود بخش و برنامه‌ریزی اصولی و دقیق در حوزه تعمیر و نگهداری و اهتمام ویژه به مخاطرات زیست‌محیطی و ایمنی کار، بخش دیگری از این محورها بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10913

نوشته‌های مشابه

29فروردین
شرکت «Codelco» به دنبال مشارکت با بخش خصوصی است
با هدف افزایش تولید در سال 2024،

شرکت «Codelco» به دنبال مشارکت با بخش خصوصی است

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.