• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ارتقای بهره‌وری همگام با توسعه تولید در آلومینای ایران

  • کد خبر : 12188
  • 18 بهمن 1401 - 9:11
ارتقای بهره‌وری همگام با توسعه تولید در آلومینای ایران
شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا و همچنین تنها شرکت دارنده چرخه کامل تولید شمش آلومینیوم در کشور، اقداماتی نظیر افزایش ارزش افزوده را به منظور ارتقای هرچه بیشتر بهره‌وری در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا و همچنین تنها شرکت دارنده چرخه کامل تولید شمش آلومینیوم در کشور، اقداماتی نظیر افزایش ارزش افزوده، ارتقای بهره‌وری سرمایه، ارتقای بهره‌وری انرژی، ارتقای بهره‌وری سرمایه‌های انسانی، ارتقای بهره‌وری مواد، اهتمام به صیانت از محیط زیست و استقرار نظام‌های مدیریتی و فرایندگرایی را به منظور ارتقای هرچه بیشتر بهره‌وری در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در طی سال­های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸، با کمک سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «UNIDO» مطالعات اولیه احداث کارخانه آلومینا انجام شد. طرح احداث این كارخانه با ظرفيت سالانه ۲۸۰ هزار تن آلومينا در دستور كار وزارت معادن و فلزات سابق قرار گرفت‌. با شكل­گيري طرح تجهيز معدن و احداث كارخانه آلومينا در سال ۱۳۶۹، قرارداد احداث كارخانه در تابستان سال۱۳۷۰ با شركت تكنو اكسپورت جمهوري چك منعقد شد. به دنبال عدم موفقيت پيمانكار اوليه در راه‌اندازي كارخانه‌، اصلاحات واحد انحلال و ساير واحدهاي فرايندي با همكاري شركت « NFC» چين انجام شد و این طرح در سال ۱۳۸۱ به مرحله بهره‌برداري با بوكسيت وارداتي و در سال ۱۳۸۲ به مرحله بهره‌برداري با بوكسيت جاجرم رسيد‌.

حضور و فعالیت شرکت­هایی نظیر شرکت آلومینای ایران که تنها تولیدکننده محصولات استراتژیکی چون آلومینا و تنها شرکت دارنده چرخه کامل تولید شمش آلومینیوم است، برای کشور یک فرصت مغتنم و یک پدیده دلگرم‌کننده و ثبات‌بخش است. این شرکت توانسته است با تکیه بر دانش بومی کارکنان و تجارب صاحب نظران کشور بر مشکلات عدیده‌ای که پیش روی صنعت کشور به خصوص صنعت آلومینا قرار گرفته است، فائق آید و به حیات پایدار همراه با رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

دستاوردهای کلیدی شرکت آلومینای ایران

در سال‌های اخیر، شرکت آلومینای ایران از تولید صرف یک محصول، به توسعه در تمام جنبه‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی تغییر یافته است. بهره‌برداری از کارخانه تولید شمش آلومینیوم، دستیابی به منابع قابل اتکای بوکسیت، کسب دانش فنی تولید با بوکسیت مدول ۳٫۷، ثبت نماد شرکت در بورس اوراق بهادار، کسب رتبه برتر در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ داخلی  IMI100 در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و کسب تندیس برنزین جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در سال  ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تنها بخشی از دستاوردهای کلیدی این شرکت بوده است. در خصوص فعالیت‌های اکتشافی به منظور توسعه ذخایر بوکسیت مورد نیاز شرکت، حفاری اکتشافی از حدود میانگین سالانه چهار هزار متر تا قبل از سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۱ هزار متر افزایش یافته و طی همین مدت، پنج پروانه بهره‌برداری در یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده است.

بهره‌وری، نتیجه انجام درست کار درست است؛ به عبارت دیگر، ترکیب مناسب کارایی و اثربخشی منجر به بهره‌وری می‌شود. موفقیت شرکت آلومینای ایران، حاصل تدوین مناسب استراتژی و اهداف توسعه‌ای و مدیریت صحیح منابع، در کنار تلاش، تعهد و همدلی کارکنان است. اقدامات این شرکت از منظر بهره‌وری را می‌توان شامل اقدامات در جهت افزایش ارزش افزوده، ارتقای بهره‌وری سرمایه، ارتقای بهره‌وری انرژی، ارتقای بهره‌وری سرمایه‌های انسانی، ارتقای بهره‌وری مواد، اهتمام به صیانت از محیط زیست و استقرار نظام‌های مدیریتی و فرایندگرایی برشمرد.

افزایش ارزش افزوده

اقدامات در جهت افزایش ارزش افزوده شامل بهره‌برداری از کارخانه شمش آلومینیوم، اجرای طرح تولید هیدرات ویژه، طرح واحد فرآوری کربنات سدیم و فاز دوم تولید آلومینا به روش سینترینگ است.

به منظور افزایش ارزش افزوده و قدرت رقابتی شرکت و همچنین دستیابی به زنجیره کامل تولید آلومینیوم از معدن تا شمش در روز ۲۰ اسفند ۱۳۸۵، اجرای طرح احداث کارخانه شمش تصویب شد. بهره‌برداری از پروژه در اسفند ماه ۱۳۹۷ با راه‌اندازی دو دیگ در سالن احیا با موفقیت آغاز شد. بهره‌برداری رسمی کارخانه روز ۲۳ تیر ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت صمت انجام شد. در ادامه با راه‌اندازی دو دیگ باقی‌مانده در اردیبهشت ۱۴۰۰، ظرفیت کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم به ۴۰ هزار تن در سال (در فاز اول) رسید و شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها شرکت دارای زنجیره کامل تولید فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور معرفی شد.

علاوه‌براین، طرح تولید هیدرات ویژه با دانش انحصاری در اختیار شرکت در حال انجام است. هیدرات ویژه یک محصول جانبی بوده که هم‌اکنون در مقیاس صنعتی با عنوان طرح تولید هیدرات ویژه در حال احداث است. این محصول پیش‌تر در مقیاس آزمایشگاهی توسط متخصصان باتجربه شرکت تولید شده است. در دنیا فقط سه کشور موفق به تولید این محصول شده‌اند. این ماده استراتژیک با ارزش افزوده سه برابر آلومینا به عنوان کندسوزکننده‌ در تولید کابل برق استفاده فراوانی دارد.

به دلیل کاهش مدول خوراک ورودی و افزایش باطله گل قرمز ایجادشده در پی آن، میزان هدررفت آب و سود کاستیک افزایش یافته است. بازیابی آب به منظور کاهش هدررفت آب در شرایطی که محدودیت منابع آب وجود دارد، بسیار ضروری است؛ همچنین بازیابی سود مصرفی باقی‌مانده در گل قرمز که قیمت بسیار بالایی دارد و با در نظر گرفتن مشکلات زیست‌محیطی که این ماده به وجود می‌آورد، اجتناب‌ناپذیر است. با هدف کاهش هدررفت آب و سود کاستیک، طرح واحد فرآوری کربنات سدیم و کربنات کلسیم به ارزش ۶۷ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به ذخیره بالای بوکسیت شیلی و کم‎عیار (۷۰ میلیون تن در حال حاضر) و فقر بوکسیت پرعیار در ایران و همچنین با عنایت به هدف‌گذاری تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم در افق ۱۴۰۴ در اسناد بالادستی کشور، مطالعات پروژه فاز دوم تولید آلومینا به روش سینترینگ در دستور کار قرار گرفت. این پروژه با هدف تهیه گزارش پیش امکان‌سنجیPFS  تولید آلومینا به روش سینترینگ با استفاده از بوکسیت شیلی جاجرم، به شرکت NFC   چین واگذار شد. گزارش نهاییPFS  این پروژه در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ در جاجرم توسط شرکت NFC ارائه شد و امکان‌پذیر بودن تولید آلومینا با این روش مورد تایید قرار گرفت. عقد قرارداد مطالعات امکان‌سنجی فنی اقتصادی تولید سالیانه ۵۰۰ هزار تن آلومینا به روش سینترینگ، پس از گزارش مثبت پیش امکان‌سنجی توسط شرکت NFC در دستورکار است. بدون شک با اجرای این طرح ملی، ارتقای جایگاه شرکت در مقیاس ملی و منطقه‌ای چشمگیر خواهد بود.

ارتقای بهره‌وری سرمایه

اقدامات در جهت ارتقای بهره‌وری سرمایه شامل شناسایی ذخایر جدید، توازن خط تولید و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات است.

شرکت آلومینای ایران تنها تولیدکننده‌ آلومینا در سطح کشور است و به همین دلیل وظیفه‌ سنگین تامین بخشی از خوراک واحدهای ذوب آلومینیوم داخلی و همچنین شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک کشور را به دوش می‌کشد. اقدامات بزرگ و زیرساخت مناسبی در معادن بوکسیت انجام شده است. افزایش سطح پی‌جویی­ها در قالب طرح اکتشاف سراسری بوکسیت و توسعه پهنه­های اکتشافی از جمله اقدامات اساسی بوده که نتیجه آن شناسایی ۳۷ میلیون تن ذخیره قابل استخراج بوکسیت با عیار مناسب و همچنین ۷۰ میلیون تن بوکسیت شیلی و کم‌عیار بوده است. علاوه‌براین، افزایش میزان حفاری‌های اکتشافی تا ۲۰ هزار متر در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

با توجه به نیاز داخلی کشور به محصول استراتژیک آلومینا و در راستای اهداف و چشم‌انداز شرکت آلومینای ایران، پروژه افزایش ظرفیت تولید کارخانه فعلی تعریف شده است. در ابتدا بررسی‌های کارشناسی اولیه در حوزه‌های مختلف و در نهایت در کمیته راهبردی تحقیق و توسعه برای شناسایی گلوگاه‌ها و نیازهای تجهیزاتی لازم انجام شد و مطابق تصمیم کمیته، گزارش فنی اقتصادی آن باید توسط یک شرکت فنی و معتبر بین‌المللی تهیه می‌شد. با توجه به روند افزایشی شدت تحریم‌ها و ایجاد موانع در استفاده از شرکت‌های خارجی در این طرح (تحریم صنعت آلومینیوم و صنایع مربوطه) جهت تسریع در اجرا شدن این پروژه، برگزاری مناقصه بین‌المللی از دستور کار خارج و استفاده از توان و دانش داخلی جایگزین شد. بنابراین پروژه‌های توسعه واحد سود و تبخیر (Stageو (Air Coolerو توسعه واحد گل قرمز (فاز۱و۲) در راستای مطالعات و تصمیمات اتخاذ شده فوق، با توجه به برآورد ظرفیت تولید فعلی این مجتمع و نیز بازدهی سریع برای تحقق امر افزایش تولید، در دستور کار قرار گرفت.

در زمینه افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات نیز استقرار نرم‌افزار CMMS یعنی نظام تحلیل خرابی‌ها و حل مسئله و تحلیل ریسک به روش FMEA پمپ گهو واحد انحلال در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

ارتقای بهره‌وری انرژی

اقدامات در جهت ارتقای بهره‌وری انرژی شامل تامین پایدار حامل‌های انرژی و کاهش مصرف انرژی است. مشکلات به وجود آمده در بخش انرژی کشور و عدم توسعه مناسب این بخش براساس نیاز کشور از یک سو و خشک‌سالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، تامین پایدار حامل‌های انرژی را در حال حاضر به بزرگ‌ترین ریسک شرکت‌های تولیدی تبدیل کرده است. به منظور مدیریت این ریسک، اقداماتی مانند احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت  ۱۶۰ مگاوات و انجام مطالعات امکان‌سنجی استفاده از پساب شهرهای جاجرم و گرمه در شرکت آلومینای ایران انجام شده است. همچنین در راستای کاهش مصرف انرژی نیز اقداماتی مانند ممیزی فنی جامع انرژی مجتمع تولید آلومینا و شمش جاجرم و طراحی، تهیه، نصب و راه‌اندازی واحد اصلاح ضریب قدرت و حدف هارمونیک کارخانه انجام شده است.

ارتقای بهره‌وری سرمایه‌های انسانی

در حال حاضر در مجموع سه هزار و ۶۱۲  نفر به صورت قراردادی، راهبری (تامین نیروی انسانی) و پیمانکاری در شرکت مشغول به فعالیت هستند. از سال ۱۳۹۷، روند جذب نیرو به صورت قرارداد مستقیم و یا در قالب تامین نیروی انسانی از طریق آزمون سرعت گرفته است؛ به طوری که در این بازه زمانی یک هزار و ۵۲۲ نفر نیرو جدید جذب شرکت شده‌اند.

ارتقای بهره‌وری مواد

ارتقای بهره‌وری مواد شامل تامین پایدار بوکسیت با توانمندسازی بخش خصوصی، فرآوری بوکسیت به روش واسطه سنگین، کسب دانش فنی تولید آلومینا با مدول ۳٫۷ و بومی‌سازی مواد مصرفی و قطعات کلیدی است. در فرایند بومی‌سازی شرکت آلومینای ایران، تجهیز، قطعه، تکنولوژی و یا روش ساخت بررسی می‌شود و بر اساس نیاز حال یا آینده، به توسعه و یا تغییر منجر می‌شود. در سال ۱۳۸۶، دپارتمان ساخت و خودکفایی با هدف رسیدن به خودکفایی در ساخت تجهیزات و شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی ایجاد شد. به علاوه در این واحد، ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی سازندگان تجهیزات و قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه، فروشندگان، پیمانکاران، مشاوران و متخصصان معادن و صنایع فولادسازی و فناوری‌های مربوطه نیز پیگیری شده است. شرکت آلومینای ایران دارای تکنولوژی منحر به فرد در ایران بوده و در توسعه تکنولوژی مربوطه نیز به تنهایی قدم برداشته است. در ابتدا تمرکز شرکت بر برآورد کردن نیازهای روز به کمک متخصصان خارجی بود اما با تعریف مسیر بومی‌سازی به کمک متخصصان داخلی، در جهت توسعه و نیازهای آینده گام برداشته است.

اهتمام به صیانت از محیط زیست

شرکت آلومینای ایران در زمینه اهتمام به صیانت از محیط زیست نیز اقداماتی همچون امضای تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای حفظ منابع طبیعی شهرستان جاجرم و پیگیری اجرای ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر نصب سیستم پایش آنلاین خروجی دودکش‌های مجتمع و اجرای فاز اول آن در سال  ۱۳۹۳ را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12188

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.