• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

ارتقای جایگاه جهانی ایران در تولید مس کاتد

  • کد خبر : 9828
  • 20 دی 1401 - 12:56
ارتقای جایگاه جهانی ایران در تولید مس کاتد
صنعت مس با توجه به ذخایر در اختیار برنامه تولید یک میلیون تن کاتد را پیش‌بینی کرده تا با دستیابی به این عدد جایگاه جهانی خود در تولید این محصول را ارتقا دهد، اتفاقی که علاوه بر افزایش تولید دستاوردهای دیگری هم به همراه دارد.

صنعت مس با توجه به ذخایر در اختیار برنامه تولید یک میلیون تن کاتد را پیش‌بینی کرده تا با دستیابی به این عدد جایگاه جهانی خود در تولید این محصول را ارتقا دهد، اتفاقی که علاوه بر افزایش تولید دستاوردهای دیگری هم به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در روزهای اخیر تاکید دولت بر توسعه صنعت مس افزایش پیدا کرده است. علاوه بر سید رضا فاطمی‌ امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌ جمهور نیز بر توسعه صنعت مس و دستیابی به تولید یک میلیون کاتد تاکید کرد. این در حالی است که سال‌های گذشته تمرکز دولت‌ها بیشتر بر توسعه صنعت فولاد و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد تا سال ۱۴۰۴ بود.

با رشد قیمت جهانی مس و همچنین افزایش تقاضا برای این محصول در صنایع مختلفی همچون خودروسازی تولید خودروی برقی، میزان تقاضا برای فلز سرخ بیشتر می‌شود. از سوی دیگر رکورد‌شکنی تاریخی قیمت مس نیز محرک دیگری بود تا توسعه در این صنعت با قدرت بیشتری کلید بخورد.

نگاه به آمارهای منتشر شده در سال‌های اخیر از سوی شرکت ملی مس ایران که پرچم‌دار توسعه این صنعت در کشور محسوب می‌شود، نشان می‌دهد در حوزه اکتشافات و افزایش عمق حفاری‌ها و تولید و فروش، این شرکت رکوردشکنی‌های تاریخی انجام داد که توانست نقش مس در توسعه صادرات غیر‌نفتی را افزایش دهد.

هم‌اکنون صنعت مس به دنبال برنامه دیگری است تا بتواند با تحقق تولید کاتد مس را در پنج سال پیشرو به یک میلیون تن برساند. هر چند نقدهایی به این هدف‌گذاری وارد است اما آغاز بهره‌برداری از فرصت‌های موجود می‌تواند دستاوردهای دیگری هم به همراه داشته باشد.

بر اساس آمارهای منتشر شده ایران در تولید کاتد رتبه هجدهم جهانی را از آن خود کرده است، در حالی که از نظر ذخیره معدنی این جایگاه به پنجم جهانی می‌رسد.

در واقع از نظر میزان ذخایر در اختیار تحقق این هدف امکان‌پذیر است اما بدون شک بهره‌برداری از این ذخایر نیازمند سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید و همچنین جذب نیروی انسانی متخصص خواهد بود.

حال با در اختیار داشتن این ذخایر، دولت به کمک شرکت ملی مس در تلاش است تا با بهره‌برداری از مس، محتوا و تحقق این برنامه به افزایش تولید دست پیدا کند و سهم خود از بازارهای صادراتی که در سال‌های پیشرو چشم‌انداز روشنی دارند را افزایش دهد که این توسعه می‌تواند فاصله میان کاتد تولیدی و ذخایر در اختیار را در تراز جهانی کاهش دهد و حضور ایران در بازارهای صادراتی را مستحکم کند.

کیفیت مس کاتد تولیدی می‌تواند رمز موفقیت حضور در عرصه جهانی باشد. از سوی دیگر، اجرای این برنامه علاوه بر افزایش تولید داخلی، منجر به اشتغال‌زایی جدید در صنعت مس می‌شود.

بر اساس گزارشی از ایراسین، صنعت مس در تلاش است تا با توجه به ذخایر در اختیار به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و این فرصتی است که در اختیار اقتصاد ملی گرفته تا به واسطه صنعت مس وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. از سوی دیگر، بهره‌برداری از این پتانسیل فرصت جدیدی برای اشتغال‌زایی، مشکل دیرینه تمامی دولت‌ها خواهد بود اما به هر حال نباید فراموش کرد که اجرای این برنامه نیازمند سرمایه‌گذاری در حجم بالا است و باید دید دولت و شرکت مس برای این موضوع چه تدابیری در نظر گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9828

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.