• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
یک کارشناس اقتصادی:

ارز در انحصار دولت است

  • کد خبر : 4040
  • 27 اسفند 1398 - 0:30
ارز در انحصار دولت است
یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌گذاران هر کشوری بر اساس بسترهای اقتصادی خود، سیاست‌های ارزی را اتخاذ می‌کنند که از جمله این سیاست‌ها، معیار عرضه و تقاضا است که متاسفانه چنین روندی در ایران به دلیل انحصار عرضه ارز در دستان دولت و بانک مرکزی، معکوس عمل می‌شود،

یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌گذاران هر کشوری بر اساس بسترهای اقتصادی خود، سیاست‌های ارزی را اتخاذ می‌کنند که از جمله این سیاست‌ها، معیار عرضه و تقاضا است که متاسفانه چنین روندی در ایران به دلیل انحصار عرضه ارز در دستان دولت و بانک مرکزی، معکوس عمل می‌شود،

غلامحسین طاهری در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درباره بازار ارز طی این مدت اخیر اظهار داشـت: با شیوع ‌ویروس کرونا در ایران‌ و بیش از ۱۲۹ کشور دیگر، اقتصاد کشورها دست‌خوش بحران شده و پیش‌بینی قیمت ارز به خصوص دلار با توجه به ادامه بحران کرونا، دشوار شده است.

وی افزود: با توجه به‌‌ بی‌برنامگی مسئولان اقتصادی کشور و بهره بردن عوامل سودجو و رانت‌خوار از این شرایط، به نظر می‌رسد در سال ۹۹‌ نیز رشد اقتصادی کمتری نسبت به سال ۹۸ خواهیم داشت. علاوه بر این  نرخ رشد اقتصاد نیز منفی‌ خواهد شد و به طور کل در سال آینده قیمت دلار به ارقامی بالاتر از ارقام امسال خواهید رسید؛ به نحوی که ‌برخی از تحلیل‌گران اقتصادی، ‌این قیمت را حتی تا ۲۰ هزار تومان پیشبینی می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: با توجه به زیان‌های اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بالا رفتن و پایین آمدن نرخ ارز در داخل کشور، ‌بستگی به اتخاذ‌ سیاست داخلی ما و ترامپ ‌در آستانه انتخابات‌ ریاست جمهوری دارد.

طاهری عنوان کرد: کاهش تقاضا برای سفرهای نوروزی به دلیل گسترش ویروس کرونا، ‌تقاضای ارز را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل ممکن است طی این چند روز پایانی سال، نرخ ‌ارز اندکی کاهش یابد.

علاج ارز با مُسَکن نیست

این کارشناس اقتصادی درباره نوسانات ارزی گفت: کاهش ذخایر ارزی در کنار تحریم‌های بانکی و نیاز کشور به جبران خسارات ناشی از بحران کرونا، از جمله عوامل نوسانات ارزی در کشور محسوب می‌شود که البته ناکارآمدی ‌مسئولان اقتصادی، مهم‌ترین این عوامل است به طوری که آن‌ها می‌خواهند بازار ارزی کشور به مثابه یک بیمار سرطانی، با مُسَکن معالجه کنند.

وی تاکید کرد: تاثیرات نوسانات نرخ ارز، بهبود شرایط اقتصادی کشور را به تاخیر می‌اندازد چرا که این مسئله می‌تواند در کوتاه مدت و بلندمدت، رشد اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

طاهری توضیح داد: رشد اقتصادی در کوتاه مدت و بلندمدت به طور مثبت و در میان‌مدت به طور منفی از تغییرات نرخ ارز اثر می‌پذیرد. از سوی دیگر تراز تجاری کشور نیز با وقفه‌ای کوتاه، از شوک و نوسان نرخ ارز آسیب جدی می‌بیند.

ارز در انحصار دولت

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اتخاذ سیاست‌های ارزی مناسب با توجه به بسترهای اقتصادی، توسط سیاست‌گذاران و اقتصاددانان در هر کشوری انجام می‌شود. در ایران، چون عرضه ارز در انحصار دولت و بانک مرکزی است، به ناچار قیمت ارز برخلاف عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

طاهری یادآور شد: کاهش درآمدهای نفتی یکی از عوامل مهم کاهش درآمد‌های ارزی دولت محسوب می‌شود و از این رو، قیمت ارز در شرایط موجود، نمی‌تواند نشانه‌ای از توان واقعی اقتصاد ایران باشد.

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که دولت باید در کنترل نرخ ارز به آن عمل کند، محاسبه علمی از نوسانات اقتصادی است چرا که این امر می‌تواند جلوی جولان رانت‌خواران و دلالان را در کشور بگیرد.

کنترل نرخ ارز برای تضمین صادرات پایدار

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر قیمت ارز در کشور بالا برود قطعا می‌تواند به نفع صادرکنندگان تمام شود و به تبع آن افزایش صادرات نیز موجب رشد اقتصادی پایدار خواهد شد، گفت: البته که این امر می‌تواند برای صادرکنندگان خوب باشد، اما در داخل کشور اثرات خوبی به همراه نخواهد داشت؛ درواقع کنترل نرخ ارز باید به گونه‌ای مدیریت شود که علاوه بر تضمین توسعه صادرات، تاثیر مخرب آن بر پیکره اقتصاد، به حداقل ممکن برسد.

طاهری اظهار داشت: تمام ارگان‌ها همچون وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، باید به عنوان متولی فعالیتهای اقتصادی در جهت تنظیم بازار به میدان بیایند، ولی متاسفانه مسئولان دولتی در این زمینه این‌گونه عمل نمی‌کنند و باید برای رفع مشکلات ارزی، برنامه‌ریزی مناسبی در بخش‌های دولتی و خصوصی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ دولت با کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد که اگر این کسری از محل بانک مرکزی تامین شود، در حدود ۲۰ درصد تورم (علاوه بر تورم پیش‌بینی شده برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) در پی خواهد داشت.

نوسان بلای نرخ دلار

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: دلار طی ۱۰ روز اخیر در یک دامنه مشخص نوسان داشته است؛ از یکسو توان عبور از سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداده و از سوی دیگر،‌ جسارت کاهش به زیر نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را نیز نداشته است. روز چهارشنبه دلار در همین دامنه نوسان کرد و با ۵۰ تومان افت به بهای ۱۵ هزار و ۳۸۰ تومان رسید. فعالان باور دارند در صورتی که دامنه تغییرات دلار محدود بماند، احتمال افت بیشتر به واسطه خستگی سفته‌بازان وجود خواهد داشت.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: هفته گذشته جدال بازارهای سرمایه‌ای با ویروس کرونا به شدت ادامه داشت و تقریبا همه بازارهای سرمایه‌ای از این موضوع تاثیر گرفته‌اند. از بازار نفت تا بورس و ارزهای کاغذی، دیجیتالی و بازار طلا، همه و همه از این اتفاق تاثیر گرفته و  می‌گیرند و با این روند پیش رو، امید چندانی به تغییر وضعیت این بازارها وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4040
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه