• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیریت فروشگاه فلزات طاهری، مطرح کرد:

از افزایش قیمت‌ها فقط برخی از افراد خاص سود می‌برند

  • کد خبر : 3556
  • 12 خرداد 1398 - 18:54
از افزایش قیمت‌ها فقط برخی از افراد خاص سود می‌برند
مدیریت فروشگاه فلزات طاهری که در زمینه توزیع پروفیل و مقاطع آلومینیوم در بازار فعالیت می‌کند، با اشاره به وضعیت بازار در سال‌های اخیر،گفت: در این مقطع زمانی، بازار فلزات به خصوص آلومینیوم وضعیت مناسبی ندارد و خرید و فروش آلومینیوم تنها در دست افراد خاصی است و با اینکه تمامی فعالین این صنف از وجود چنین مشکلی آگاه‌اند اما نمی‌توانند راه گریزی برای آن، پیدا کنند.

مدیریت فروشگاه فلزات طاهری که در زمینه توزیع پروفیل و مقاطع آلومینیوم در بازار فعالیت می‌کند، با اشاره به وضعیت بازار در سال‌های اخیر،گفت: در این مقطع زمانی، بازار فلزات به خصوص آلومینیوم وضعیت مناسبی ندارد و خرید و فروش آلومینیوم تنها در دست افراد خاصی است و با اینکه تمامی فعالین این صنف از وجود چنین مشکلی آگاه‌اند اما نمی‌توانند راه گریزی برای آن، پیدا کنند.

علی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت‌گذاری‌هایی که در بازار صورت می‌گیرد، تحت تاثیر بورس قرار دارد. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان قادر به تعیین قیمت کالای خود نیستند و معمولا باید منتظر قیمت‌گذاری بازار بورس باشند؛ این درحالی است که بورس ایران نیز وابسته به قیمت‌گذاری بازار بورس لندن است.

وی در ادامه بیان کرد: انتقادی که در این زمینه بر فعالیت قیمت‌گذاری بورس وجود دارد، این است که نباید منتظر و چشم انتظار تعیین قیمت دلار یا بازار بورس فلزات لندن (LME) باشیم چون مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود و برای قیمت‌گذاری محصولات داخلی نباید وابسته به قیمت بورس جهانی بود.

بی‌تاثیری کاهش جهانی قیمت آلومینیوم، در بازار ایران

مدیریت فروشگاه فلزات طاهری درمورد باندبازی‌هایی که در این صنف وجود دارد و بر روی خرید و فروش تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: یک عده خاص بازار را قبضه کرده‌اند و به صورت مافیایی فعالیت می‌کنند، تغییر قیمت‌ آلومینیوم یک سویه و در راستای افزایش آن است؛ به گونه‌ای که کاهش قیمتLME ، هم باید در بازار تاثیر بگذارد نه فقط افزایش آن! در واقع  کاهش قیمت جهانی آلومینیوم هیچ تاثیری بر کاهش قیمت این فلز در بازار ایران ندارد.

طاهری افزود: از افزایش قیمت‌ها فقط برخی از افراد خاص سود می‌برند و به همین دلیل، در راستای افزایش همه روزه تلاش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند قیمت آلومینیوم کاهش یابد و این دیدگاه را در بازار جا انداخته‌اند که افزایش قیمت طبیعی است؛ تا کسی توقع کاهش قیمت نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مواد اولیه تولید شمش وارداتی است، بیان کرد: تقریبا بخش اعظمی از «آلومینا» به عنوان مواد اولیه تولید شمش، از طریق کانال واردات به دست تولیدکننده می‌رسد، اما به این معنا نیست که تولید داخلی نداریم؛ یکی از شرکت‌هایی که در این زمنیه فعالیت می‌کند شرکت آلومینای ایران است که نمی‌تواند تمامی نیاز کشور را برطرف کند.

نوسانات قیمت آلومینیوم فعالیت را برای همه دشوار کرده است

مدیریت فروشگاه فلزات طاهری درخصوص عدم ثبات قیمت‌ مقاطع و پروفیل آلومینیوم، اظهار کرد: قیمت‌ آلومینیوم در بازار به اندازه‌ای متغیر و غیرقابل پیش‌بینی است که فعالان این صنف باید هر دقیقه قیمت را در بازار و بورس چک کنند و این نوسانات قیمت مصرف‌کننده را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، البته این معضل تنها مصرف‌کنندگان را آزار نمی‌دهد بلکه تولیدکنندگان مقاطع و پروفیل آلومینیومی نیز نمی‌توانند در وضعیت موجود تصمیم به انجام کاری بگیرند، تولید یک محصول نیاز به صرف زمان دارد اما تغییر سریع قیمت‌ها، فرصت تجزیه و تحلیل را از تولیدکننده می‌گیرد، به شکلی که آن‌ها نمی‌توانند برای تولید، برنامه‌ریزی کنند.

وی درخصوص محصولاتی که در بازار «پامنار» به فروش می‌رسد، گفت: در این بازار، بیشتر تسمه و میلگرد خرید و فروش می‌شود و بیشتر خریداران ما، صنعت‌گران، تراشکاران و ماشین‌سازان هستند. آلیاژ محصولی که تراشکاران استفاده می‌کنند، معمولا هفت هزار است که البته انواع مشتقات،۷۰۷۵، ۷۰۲۰، ۷۰۰۵ و … را دارد که هر کدام از این مشتقات دارای عناصر متفاوتی هستند.

مدیریت فروشگاه فلزات طاهری تصریح کرد: از ورق‌های آلومینیومی محدوده هفت هزار در صنایع موشک‌سازی، صنایع نظامی و هواپیماسازی استفاده می‌شود و معمولا این محصولات را از درب کارخانجات ورق‌سازی تهیه می‌کنند و فقط زمانی برای خرید این محصولات به بازار می‌آیند که قصد خرید چکی یا اعتباری داشته باشند.

طاهری درخصوص برندهای مطرح تولید مقاطع در کشور، گفت: مهمترین تولیدکننده مقاطع که هم اکنون تحریم نیز شده است «شرکت آلومینات اراک» است که بهترین مقاطع را در کشور تولید می‌کند و بیشتر در زمینه تهیه و تولید مواد اولیه تجهیزات نظامی فعال است.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگان در کنار فعالیت‌های تولیدی که انجام می‌دهند، آزمایشگاهی نیز دایر کرده‌اند که ترکیبات محصولات را بررسی و آنالیز می‌کنند، به طور مثال با اضافه کردن موادی مانند سیلیسیوم، مس، منگنز، تیتانیوم و…، ترکیب شیمیایی آلیاژهای مختلف آلومینیوم را با کوانتومتر آزمایش می‌کنند و همزمان آلومینیوم را نیز اضافه می‌کنند.

استفاده از قراضه در تولید مقاطع آلومینیومی

مدیر فروشگاه فلزات طاهری درخصوص مواد اولیه تولید مقاطع آلومینیومی، گفت: برای تولید مقاطع اکثرا از قراضه‌ها استفاده می‌کنند. پس از ذوب قراضه‌هایی مثل بلوک سیلندر موتور خودرو که از مواد پرایمری ساخته شده است و افزودن عناصر  آلیاژی نهایتا می‌توانیم آلیاژهای دایکست  A4113، C380 و C356 تولید کنیم که برای تولید قطعات مختلف خودرو از آن‌ها استفاده می‌شود.

طاهری افزود: بیشتر کارگاه‌های کوچک برای تولید قطعات از قراضه‌ها، استفاده می‌کنند چون که هزینه‌هایشان کاهش یابد و برخی  نیز پروفیل‌های درب و پنجره را به مقاطع تبدیل می‌کنند.

وی در مورد کیفیت مقاطع تولید شده از قراضه، بیان کرد: کیفیت این مقاطع بیشتر مبتنی بر تراش است، برخی هم جنس‌های براق یا تراش خورده را سفارش می‌دهند که البته این موضوع به سلیقه خریدار بستگی دارد. جنس‌های براق بیشتر برای استفاده در مباحث تزئینی مثل نمای ساختمان کاربرد دارد.

واردات آلومینیوم تنها در مصنوعات محدودی صورت می‌گیرد

مدیر فروشگاه فلزات طاهری با اشاره به واردات برخی از کالاها در گذشته، عنوان کرد: هم اکنون اجازه واردات به کالایی که نمونه داخلی آن موجود است را نمی‌دهند ولی در گذشته و در زمان جنگ صنایع دفاع از سوئد، سوئیس، آلمان و غیره اجناسی را وارد می‌کرد چون در آن زمان دانش فنی تولید آن را نداشتیم ولی هم اکنون به دلیل اینکه دانش فنی لازم را در اختیار داریم، نیاز به واردات اینگونه کالاها نیست و از لحاظ کیفیت هیچ نقص و کاستی در محصولات تولید داخلی وجود ندارد.

طاهری تصریح کرد: البته صنایع دفاع برخی از کالاهایی که کیفیت و استاندارد تولید آن در کشور پایین است را وارد می‌کند، محصولاتی مثل ورق‌های پنج هزار که در داخل هم تولید می‌شود ولی کیفیت آن با تولیدات خارجی قابل مقایسه نیست؛ نیاز به ورق آلومینیوم ۶۰۶۱ ، نیز از طریق واردات تامین می‌شود، زیرا در داخل کشور قادر به تولید آن نیستیم و از طرف دیگر این ورق‌ها جزو اقلام تحریمی نیز به شمار می‌آید که واردات آن را با مشکل مواجه می‌کند. برخی از آلیاژسازی‌ها را در بخش‌هایی نمی‌توانیم انجام دهیم. البته ورق‌های نازک هفت هزار که در داخل کشور تولید نمی‌شود را هم وارد می‌کنیم؛ این ورق‌ها در صنایع موشک‌سازی و هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در داخل بیشتر گروه‌های ۱۰۰۰، ۱۰۵۰، ۳۱۰۵ و ۵۰۰۰ که در صنایع دریایی و کشتی‌سازی استفاده می‌شود، را می‌توانیم تولید کنیم. در بدنه کشتی باید حتما از گروه ۵۰۰۰ استفاده شود چون آلیاژ آلومینیوم منیزیم است که میزان خوردگی آن پایین است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3556

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است