• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری هدایتی:

از تکنولوژی روز تولید دور شده‌ایم

  • کد خبر : 8462
  • 06 مهر 1401 - 14:58
از تکنولوژی روز تولید دور شده‌ایم
مدیر کارگاه ریخته‌گری هدایتی گفت: اگرچه تلاش‌های فراوانی در راستای توسعه تولید طی سالیان اخیر صورت پذیرفته است اما از نظر پیشرفت تکنولوژی، فاصله بسیاری با ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در گذشته خریدار محصولات آلومینیومی ما بودند، ایجاد شده است.
مدیر کارگاه ریخته‌گری هدایتی گفت: اگرچه تلاش‌های فراوانی در راستای توسعه تولید طی سالیان اخیر صورت پذیرفته است اما از نظر پیشرفت تکنولوژی، فاصله بسیاری با ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در گذشته خریدار محصولات آلومینیومی ما بودند، ایجاد شده است.

حمید هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را در سال ۱۳۹۳ با ظرفیت تولید ۹۸۰ تن شمش آلومینیومی آغاز کرده ‌است. در حال حاضر با توجه به شرایط نامناسب بازار عرضه و تقاضا، کمبود مواد اولیه و افت صادرات، تنها با ۲۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: با توجه به جابه‌جایی محل کارخانه و آغاز فعالیت مجدد از اردیبهشت ماه سال جاری، روند تولید در پنج ماهه گذشته بسیار ناامیدکننده بوده و کاهش جهانی قیمت فلزات و نوسانات دلار در داخل باعث شده است تولیدکنندگان آلومینیوم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری هدایتی در خصوص نوسان قیمت آلومینیوم، عنوان کرد: قیمت فلزات به ویژه آلومینیوم در بازار داخلی، همراستا با بورس فلزات لندن است و کاهش قیمت فلزات در بازارهای جهانی، قیمت‌ها در بازارهای داخلی را نیز با کاهش روبه‌رو می‌کند. همچنین قیمت آلومینیوم آلیاژی بر اساس نرخ آلومینیوم نرم در بورس فلزات لندن تعیین و بر اساس یک فرمول مشخص، قیمت آلومینیوم خشک نیز مشخص می‌شود.

هدایتی در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، مطرح کرد: قیمت شمش آلومینیومی در بورس بر اساس یک فرمول از پیش تعریف شده تعیین می‌شود و کاملا ضابطه‌مند و شفاف است اما گاهی اوقات با توجه به نوسان در عرضه و تقاضا، ممکن است دستخوش تغییراتی شود و شمش با قیمت واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد.

ضرورت تامین ضایعات آلومینیومی

وی ضمن اشاره به استفاده از ضایعات آلومینیومی به عنوان ماده اولیه، تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان شمش آلومینیوم برای تامین ماده اولیه مورد نیاز با چالش جدی روبه‌رو هستند؛ چراکه در صورت کاهش قیمت، تامین‌کنندگان حاضر به فروش ضایعات خود نخواهند بود و همزمان با افزایش قیمت، این نگرانی وجود دارد که نتوانند ضایعات فروخته شده خود را جایگزین کنند و همین مسئله باعث تردید آن‌ها برای فروش ضایعات می‌شود که در هر دو صورت، ما با چالش تهیه مواد اولیه مواجه هستیم. اگرچه پیش‌تر امکان واردات ضایعات آلومینیومی از کشور عراق وجود داشت اما در حال حاضر چنین شرایطی فراهم نیست و واحدهای ریخته‌گری آلومینیوم با کمبود مواد اولیه مواجه هستند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری هدایتی در خصوص فرایند تولید شمش آلومینیوم، اذعان کرد: ضایعات خشک تهیه شده بعد از ورود به کارگاه در کوره‌های دوار ذوب و پس از قالب‌گیری در قالب‌های چدنی، تبدیل به شمش آلومینیومی می‌شود. در ادامه آهن و خاک باقی‌مانده تخلیه و جداسازی می‌شود تا فرایند تولید شمش آلومینیومی تکمیل شود. البته گاهی ممکن است نیاز به آلیاژسازی در بین مراحل تولید باشد که این مهم با توجه به نوع کوره صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که مشکل خاصی در استفاده از قالب‌های چدنی نداریم و همواره به دنبال استفاده از قالب‌های باکیفیت هستیم.

کمبود تقاضا در بازار محصولات آلومینیومی

هدایتی در ادامه به شرایط نامناسب صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: صنعت آلومینیوم در شرایط مناسبی قرار ندارد؛ چراکه قیمت محصولات نهایی تولیدشده رو به کاهش است و تقاضای چندانی در سطح بازار برای خرید آن‌ها وجود ندارد. متاسفانه میزان فروش واحدهای تولیدی به شدت کاهش یافته است و مشخص نیست روند فعلی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از بخش خصوصی، تاکید کرد: کاهش قیمت محصولات آلومینیومی و عدم حمایت دولت، باعث دلسردی فعالان این صنعت شده است. متاسفانه دولت‌ نه تنها حامی تولید‌کنندگان بخش خصوصی نیست بلکه گاهی اوقات پیش پای فعالان این بخش نیز سنگ‌اندازی می‌کند. مدیریت نامناسب دولت در زمینه حمایت از تولید داخلی، تحریم‌های بین‌المللی و عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان در خصوص ارائه تسهیلات بانکی، باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه به سمت تعطیلی و یا کاهش تولید پیش روند.

این فعال صنعت آلومینیوم در ارتباط با دریافت تسهیلات حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک‌ها و موسسات مالی، شرایط بسیار دشواری را برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان از جمله بهره بالای بانکی و ضمانت‌نامه معتبر در نظر گرفته‌اند و از سوی دیگر، زمان‌بر بودن این فرایند و بروکراسی‌های اداری موجود نیز باعث شده است که تولیدکنندگان تمایل چندانی به استفاده از تسهیلات بانکی نداشته باشند.

جای خالی تکنولوژی در تولید

هدایتی با تاکید بر اهمیت به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز تولید، خاطرنشان کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه، همگی تولید داخل هستند و علی‌رغم تلاش‌هایی که در راستای توسعه تولید طی سالیان اخیر صورت پذیرفته است اما از نظر پیشرفت تکنولوژی، فاصله بسیاری با ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در گذشته خریدار محصولات آلومینیومی ما بودند، ایجاد شده است. بر همین اساس ضرورت دارد با رفع تحریم‌ها و گسترش تجارت خارجی، استفاده از دانش و تکنولوژی روز تولید در دستور کار تولیدکنندگان مختلف به ویژه شمش آلومینیومی قرار بگیرد.

وی در پایان در ارتباط با چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، یادآور شد: کاربرد آلومینیوم در صنایع مختلف بسیار گسترده است و با توجه به خواص کم‌نظیری همچون سبکی و مقاوت به خوردگی بالا، به نظر می‌رسد از چشم‌انداز روشنی در جهان برخوردار خواهد بود. هرچند در حال حاضر با توجه به درگیری روسیه و اوکراین و افت ساخت‌وساز در چین به دلیل همه‌گیری کرونا، مصرف این فلز با کاهش روبه‌رو شده است اما بدون شک در آینده شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8462

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد