• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
رئیس حسابداری شرکت جنرال:

از «جنرال» فقط نام آن باقی مانده است

  • کد خبر : 6009
  • 22 آبان 1398 - 0:08
از «جنرال» فقط نام آن باقی مانده است
رئیس حسابداری شرکت جنرال گفت: اگرچه نام شرکت جنرال همچنان به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی کشور با حدود ۸۰۰ سهامدار در این فهرست وجود دارد ولی فعالیت خط تولید کولرهای آبی این شرکت، از ابتدای دهه ۹۰ متوقف شده و در حال حاضر هیچ فعالیت تولیدی در آن انجام نمی‌شود.
رئیس حسابداری شرکت جنرال گفت: اگرچه نام شرکت جنرال همچنان به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی کشور با حدود ۸۰۰ سهامدار در این فهرست وجود دارد ولی فعالیت خط تولید کولرهای آبی این شرکت، از ابتدای دهه ۹۰ متوقف شده و در حال حاضر هیچ فعالیت تولیدی در آن انجام نمی‌شود.

حسین عطاردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نام جنرال یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در بین تولیدکنندگان کولرهای آبی است و این شرکت از سال ۴۰، نزدیک به نیم‌قرن در صنعت کشور حضور داشته است اما به دلیل مشکلات متعدد، فعلا از بازار رقابت کنار رفته و خط تولید آن متوقف شده است.

حفظ کیفیت اولویت جنرال بود

وی یکی از مهم‌ترین عوامل تعطیلی خط تولید این کارخانه را افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش تقاضا دانست و افزود: یکی از اولویت‌های جنرال برای تولید کولرهای آبی، حفظ کیفیت بود؛ به همین دلیل با افزایش قیمت مواد اولیه‌ای چون ورق‌های فولادی، موتور، پمپ و تسمه، قیمت تمام شده این محصول نیز بیشتر شد. از طرف دیگر، ورود محصولات متفرقه با کیفیت نازل‌تر و قیمت کمتر، خریداران را به سمت آن محصولات سوق داد و به بازار فروش جنرال آسیب زد.

عطاردی در توضیح این مسئله و تفاوت‌های بارز بین محصولات شرکت جنرال در مقایسه با شرکت‌های متفرقه، بیان کرد: فعالان حوزه تولید کولرهای آبی می‌دانند که وقتی از ورق فولادی پنج میلی‌متری، موتور کولر موتوژن، پمپ الکتروژن و تسمه کفش ملی صحبت می‌کنیم، تاکید بر کیفیت است و شرکت جنرال تا آخرین روز حضور خود در عرصه تولید، برای حفظ این استانداردها و تامین کیفیتی که از جنرال انتظار می‌رفت، تلاش کرد. این شرکت برای کاهش قیمت تمام شده و فروش بیشتر، کیفیت محصول خود را کاهش نداد.

رئیس حسابداری شرکت جنرال درباره ادامه فعالیت شرکت‌های متفرقه تولید کولر در کشور، اظهار کرد: شرکت‌های متفرقه نیز در بازار ماندگار نشدند و به تدریج از این عرصه کنار رفتند ولی حضور موقت آن‌ها در بازار تولیدات داخلی، صدمه جبران‌ناپذیری به خط تولید شرکت‌های باسابقه‌ای مثل جنرال وارد کرد که در نهایت باعث تعطیلی خط تولید این شرکت شد.

تامین ورق از شرکت فولاد مبارکه

وی در مورد منابع خرید ورق‌های فولادی مورد نیاز شرکت جنرال، خاطرنشان کرد: ورق‌های فولادی یکی از اصلی‌ترین نیاز‌ها در تولید کولرهای آبی هستند و کیفیت آن‌ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول دارد. بیشترین خرید ورق‌های فولادی مورد نیاز این شرکت، ورق فولادی پنج میلی‌متری بود که عمدتا از شرکت فولاد مبارکه و به ندرت از فولادسازان آذربایجان انجام می‌گرفت. میزان خرید ورق فولادی، با کاهش نقدینگی و به خاطر اینکه خرید باید به صورت نقدی انجام می‌گرفت، کاهش یافت و روند تولید را دچار مشکل کرد.

کاهش نقدینگی، باعث کاهش تولید شد

عطاردی در مورد دلایل کاهش نقدینگی در شرکت‌ جنرال، اذعان کرد: قیمت همه قطعات و مواد اولیه مورد نیاز ما افزایش یافت و برای جلوگیری از توقف خط تولید، پرداخت حقوق کارکنان، تامین هزینه‌های مربوط به امور بانکی و هزینه‌های جاری دیگر، مجبور بودیم محصولات خود را پیش‌فروش کنیم که گاهی این پیش‌فروش حتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده محصول و تنها برای تامین نقدینگی انجام می‌گرفت؛ ادامه این روند، شرکت ما و بسیاری از شرکت‌های دیگر را که در همین مسیر قرار گرفته بودند، تحت فشار گذاشت. در نهایت در سال ۹۰، با توجه به زیانی که در پایان هر سال مالی متوجه شرکت می‌شد و افزایش مداوم این زیان‌دهی، با تصمیم مدیریت، تعطیلی خط تولید کارخانه در دستور کار قرار گرفت.

وام برای ما سودی نداشت

رئیس حسابداری شرکت جنرال در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلاتی از سوی دولت یا بانک‌ها برای خارج‌ شدن این شرکت‌ها از بحران وجود داشت یا خیر، ابراز کرد: البته امکان دریافت وام‌های بانکی برای ما وجود داشت ولی مشکل، این بود که با توجه به بهره‌های بالای این وام‌ها و کم بودن زمان بازپرداخت آن، دریافت این تسهیلات، نه تنها گره‌ای از مشکلات شرکت باز نمی‌کرد بلکه بار مضاعفی هم روی مشکلات مالی ما اضافه می‌کرد.

تولید دوباره، وابسته به شرایط اقتصادی است

عطاردی در مورد شرایط لازم برای بازگشت شرکت جنرال به حوزه تولید کولرهای آبی، عنوان کرد: بنده امیدوار هستم روزی شرکت‌های تولیدکننده قدیمی، از جمله شرکت جنرال بتوانند دوباره وارد عرصه تولید شوند ولی تحقق این امر، به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار بستگی دارد. شرکت‌های تولیدی به خصوص در بخش خصوصی، زمانی می‌توانند در این بازار کمر راست کنند که تعادل معقولی بین هزینه تمام شده تولید محصول و قیمت فروش آن برقرار باشد و حاشیه سود مناسبی برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده ایجاد شود. رسیدن به این شرایط مطلوب، سبب می‌شود تا علاوه بر افزایش میزان تولید، فرصت‌های شغلی زیادی نیز در کشور ایجاد شود و نرخ بیکاری کاهش یابد.

جنرال؛ یک خاطره خوب

وی در پایان اضافه کرد: امروز از حدود ۷۰ نفر شاغل ثابت در این شرکت، تنها سه نفر از جمله بنده، یک نگهبان و یک تکنسین تاسیسات باقی مانده‌اند؛ تجهیزات خط تولید و ماشین‌آلات موجود در شرکت، مثل دستگاه‌های برش و پرس، همگی به فروش رفته و به نظر می‌رسد برای بازگشت احتمالی این شرکت به عرصه تولید، نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد وجود دارد. در حال حاضر، از حدود ۵۰ سال حضور موفق شرکت جنرال در عرصه تولید کشور، تنها تابلویی بر سردر کارخانه و خاطره‌ای در ذهن مردم باقی مانده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6009
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد