• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران:

از صادرات کنسانتره سولفیدی جلوگیری شود

  • کد خبر : 8172
  • 12 خرداد 1401 - 16:57
از صادرات کنسانتره سولفیدی جلوگیری شود
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران گفت: خام‌فروشی کنسانتره سولفیدی، چالش بسیار مهمی است که تولیدکنندگان شمش سرب با آن مواجه هستند و ضرورت دارد تا تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از صادرات آن اندیشیده شود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران گفت: خام‌فروشی کنسانتره سولفیدی، چالش بسیار مهمی است که تولیدکنندگان شمش سرب با آن مواجه هستند و ضرورت دارد تا تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از صادرات آن اندیشیده شود.

حسین جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی « فلزات آنلاین» عنوان کرد: شمش، محصول نهایی به دست آمده در صنعت سرب است که بخش عمده‌ای از آن در کارخانجات باتری‌سازی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقی‌مانده نیز به سایر کشورها صادر می‌شود. کنسانتره سرب با دو ماهیت اکسیدی و سولفیدی از معادن استخراج می‌شود که کنسانتره اکسیدی، ماده اولیه اصلی برای تولید شمش سرب بوده است و کنسانتره سرب سولفیدی به کشورهای دیگر صادر می‌شود؛ چون تا به امروز امکان مصرف آن برای تولید شمش در ایران وجود نداشته است. اگرچه در ماه‌های اخیر، یکی از شرکت‌های داخلی موفق شده است به صورت گسترده، از کنسانتره سولفیدی در تولید شمش استفاده کند. بنابراین با گسترش دانش و تکنولوژی فرآوری کنسانتره سولفیدی در داخل کشور، می‌توانیم حجم عمده‌ای از خاک معدنی موجود را به شمش سرب تبدیل کنیم که به دنبال آن، ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه امکان فرآوری کنسانتره سولفیدی برای تولید شمش سرب تا پیش از این فراهم نبود، بنابراین چاره‌ای جز صادرات آن به خارج از کشور وجود نداشت. در حال حاضر و با وجود اینکه دانش فرآوری کنسانتره سولفیدی در داخل فراهم شده است، باید از صادرات آن جلوگیری به عمل آید.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران بیان کرد: در حال حاضر، ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری برای کنسانتره اکسیدی در داخل کشور وجود دارد و این در حالی است که بخش عمده‌ای از ذخایر اکسیدی معدن انگوران رو به پایان است و به لایه‌های سولفیدی این معدن برای تولید کنسانتره رسیده‌ایم. با این وجود، استفاده از کنسانتره سولفیدی بیش از پیش در صنعت سرب اهمیت پیدا کرده است و باید از ذخایر سولفیدی موجود برای تولید شمش استفاده کنیم.

جوادی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان شمش باید از کنسانتره اکسیدی استفاده کنند و  این ذخایر نیز رو به کاهش است، بنابراین بسیاری از واحدهای فعال از حداقل ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، کنسانتره سولفیدی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود و ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان فراهم نیست. این در حالی است که فلز سرب کاربردهای فراوانی در سایر صنایع به ویژه باتری‌سازی دارد و مادامی که شاهد صادرات کنسانتره سولفیدی به خارج از کشور هستیم، شرایط حاکم بر این صنعت ادامه خواهد یافت اما هنگامی که دانش فرآوری کنسانتره سولفیدی در داخل کشور گسترش پیدا کند و شرکت‌های مختلف بتوانند از این ماده اولیه در تولید شمش استفاده کنند، بنابراین بخش عمده‌ای از معضلات موجود رفع خواهد شد.

وی مطرح کرد: زمانی که یک شرکت تولیدکننده شمش سرب پروانه بهره‌برداری را از سازمان‌های مختلف دریافت می‌کند، نمی‌توان نگرانی خاصی نسبت به آلایندگی صنعت سرب داشت؛ چراکه این شرکت تحت پایش محیط زیست قرار گرفته است. بنابراین باید استانداردهای لازم جهت تولید شمش سرب در نظر گرفته شود تا بتوانیم استفاده بهینه‌ای از این فلز مهم در سایر صنایع داشته باشیم. ضمن اینکه واردات خاک معدنی به منظور تولید شمش نیز می‌تواند در ادامه حیات صنعت سرب تاثیرگذار باشد؛ به شرطی که از صادرات کنسانتره سولفیدی جلوگیری و تمهیدات لازم در خصوص مقابله با خام‌فروشی اندیشیده شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران در پایان یادآور شد: اگر برنامه‌ریزی‌های لازم جهت رشد و پیشرفت صنعت سرب در دستور کار قرار بگیرد، می‌توانیم آینده روشنی را برای آن متصور شویم. در حال حاضر، ایران صادرکننده باتری است و پیش از این باتری مورد نیاز به داخل کشور وارد می‌شد. اگر اقدامات لازم جهت مقابله با خام‌فروشی کنسانتره سولفیدی انجام شود و مواد اولیه کافی در اختیار تولیدکنندگان شمش سرب قرار بگیرد، بدون شک روزهای خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8172

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است