• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه عنوان کرد:

استانداردسازی با تکیه بر دانش و توان داخلی

  • کد خبر : 9773
  • 20 دی 1401 - 12:47
استانداردسازی با تکیه بر دانش و توان داخلی
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه، تولید‌کننده انواع سيم و کابل‌ گفت: رشد فزاینده تقاضا برای نیروی برق و در نتیجه نیاز به توسعه شبکه‌های توزیع به صنعت کابل‌سازی اهمیت روز‌افزونی به این صنعت بخشید.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه گفت: رشد فزاینده تقاضا برای نیروی برق و در نتیجه نیاز به توسعه شبکه‌های توزیع، به صنعت کابل‌سازی اهمیت روز‌افزونی بخشیده است و این واحد تولیدی با تکیه بر توان نیروهای بومی، توانسته است خواستن و توانستن را به یکدیگر گره بزند و تولید محصولات با کیفیت و استاندارد را در دستور کار خود قرار دهد.

رحیم مرادی‌پر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به عنوان اولین واحد احداثی در بخش نازلوی ارومیه آغاز کرد. این شرکت توانایی تولید انواع سیم و کابل‌ها از جمله سیم‌های افشان و مفتولی، کابل‌های افشان و مفتولی چندرشته‌ای، کنترل یا فرمان، مخابراتی، کواکسیال , خودرویی مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی را دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: هم‌اكنون شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه با ظرفيت توليد ساليانه بیش از دو میلیون تن انواع سيم و كابل و همچنین با تکیه بر توان نیروهای بومی توانسته است زمینه اشتغال برای جوانان این استان را مهیا سازد و با تولید اجناس استاندارد در سطح جهانی، بازار کشورهایی همچون عراق، آذربایجان و حتی آلمان را نیز تسخیر کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه با اشاره به اینکه کارایی ماشین‌آلات داخلی مناسب است، عنوان کرد: تکنولوژی تاثیر بسزایی در صنعت سیم و کابل دارد و در حال حاضر شرکت تعاونی سیم و کابل رعد الکتریک ارومیه با تکیه بر به‌روزترین دستگاه‌های تولیدی ساخت کشورهای آلمان، اتریش و چین، بهترین و کامل‌ترین بسته متنوع سیم و کابل‌ها را تولید می‌کند. علاوه‌براین، از ماشین‌آلات تولید داخلی نیز برای تولید محصولات این شرکت استفاده می‌شود.

مرادی‌پر تصریح کرد: مصرف‌کنندگان سیم و کابل‌ تولیدی مجموعه، عمدتا پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و صنایع تابلوسازی هستند. مجموعه رعد‌الکتریک با بهره‌مندی از همکاری متخصصان جوان توانسته است محصولات و خدمات خود را به سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های متعددی مانند شرکت فرودگاه‌های کشور، راه‌آهن، مراکز آموزشی و بانک‌ها و همچنین خودرو‌سازان مطرح کشور ارائه دهد.

خودکفایی کشور در تامین مواد اولیه سیم و کابل

وی با بیان اینکه عامل موفقیت صنعت سیم و کابل، خودکفایی در تولید مواد اولیه این محصول است، اظهار داشت: با توجه به قدمت ۵۰ ساله، صنعت سیم و کابل تبدیل به یکی از صنایع موفق کشور شده است. مواد اولیه سیم و کابل داخلی بسیار مرغوب و از کیفیت لازم برخوردارند و کشور را از واردات بی‌نیاز کرده‌اند.

این فعال صنعت سیم و کابل اضافه کرد: شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه، مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس کالای ایران و همچنین شرکت گیل راد شمال، دنیای گرانول و… تامین می‌کند و بنابراین در این زمینه مشکل خاصی نداریم.

مرادی‌پر با اشاره به اینکه سرمایه اصلی هر واحد صنعتی همان نیروی انسانی است، تاکید کرد: یکی از عناصر کلیدی هر صنعتی، منابع انسانی آن مجموعه است و هر کسب‌و‌کاری برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند افرادی شایسته و توانمند است. بنابراین مجموعه ما همواره سعی داشته است نیروی انسانی خود را آموزش دهد تا در زمان نیاز از توانایی‌های آ‌ن‌ها استفاده کند.

به گفته وی، در بحث حامل‌های انرژی نیز با کاستی‌های موجود کنار می‌آییم زیرا ما هم عضوی از این کشور هستیم و باید خود را با شرایط موجود وفق دهیم.

اوراسیا، پل ورود ایران به دروازه‌های جهانی

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه با بیان اینکه شرایط بازار سیم و کابل مناسب است و این امر به میزان تقاضای مصرف‌کننده باز می‌گردد، اذعان کرد: با وجود معضلاتی کـه صنایع مختلف با آن درگیر هستند و شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم است، خوشبختانه در میزان فروش خود کاهشی نداشته‌ایم و طی چند سال اخیر با یک شیب ثابت افزایشی در حال تولید و فروش هستیم؛ چراکه با توجه به تولید محصولات متنوعی از سیم و کابل، مشکلی در زمینه فروش محصولات خود نداریم.

مرادی‌پر ابراز کرد: چند سالی می‌شود که ساخت‌‌و‌‌ساز در کشور راکد بوده و بعید است که تغییری داشته باشد؛ مگر شاهد رشد و رونق اقتصادی باشیم و پروژه‌های زیربنایی افتتاح شود. به غیر از موارد مذکور، مسیر دیگری برای ارتقای تولید وجود ندارد اما عمده بازار ما که روند صعودی دارد، بحث صادرات به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره خواهیم شنید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص اینکه آیا دولت از تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: بی‌شک دولت از افراد با‌سابقه با اطلاعات مالی شفاف و همچنین با مهارت لابی‌گری موثر حمایت می‌کند اما لازم است دولت تمهیدات لازم برای بنگاه‌های کوچک و متوسط را به عمل آورد تا ضمن حمایت از آن‌ها، زمینه اشتغال‌زایی و تولید بیشتر را فراهم کند.

این تولیدکننده سیم و کابل در رابطه با کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی، بیان کرد: تمامی محصولات تولیدی مجموعه رعد‌الکتریک در خط تولید مورد بررسی نمونه‌ای قرار می‌گیرد تا روند تولید محصول از خط‌مشی‌های استاندارد خارج نشود. همچنین تمامی محصولات در بدو ورود به محطوطه کارخانه مورد نمونه‌برداری و آزمایش قرار می‌گیرند و در ضمن، تمامی موارد غیر‌منطبق بر استاندارد که تحت عنوان شکایت مشتری واصل می‌شود، در کمترین زمان ممکن بررسی و ترتیب اثر داده می‌شود.

مرادی‌پر با عنوان اینکه شرکت‌های غیرمجاز با کپی‌برداری از اسم برندهای مطرح و با اضافه کردن پیشوند یا پسوند واحدهای معتبر سیم و کابل تولید می‌کنند، ابراز کرد: تعداد محدودی از واحدهای تولیدی سیم و کابل هستند که به تولید محصول بی‌کیفیت می‌پردازند. خوشبختانه مشتریان ما آگاه هستند و سیم و کابل باکیفیت را از نمونه مشابه بی‌کیفیت آن تشخیص می‌دهند اما به دلیل قیمت پایین‌تر، این واحدها مشتریان خاص خود را دارند.

صادرات و ثبات اقتصادی؛ کلید توسعه کشور

وی در ادامه به اهمیت صادرات محصولات به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: صادرات، بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد و کشورهای عراق و آذربایجان، مقاصد صادراتی محصولات ما هستند. همچنین سیم و کابل بدون روکش را به کشور آلمان صادر می‌کنیم. کارکنان شرکت مصمم‌اند با حضور در رقابتی فعال و موثر در کنار سایر رقبا حرکت کنند و با حضور فعالانه خود در بازارهای جهانی و وارد شدن در عرصه صادرات در جهت اعتلای آن گام بردارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل رعد‌الکتریک ارومیه در پاسخ به این سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه راهکار شما برای رفع مشکلات صادراتی چیست، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل بالایی که برای تولید سیم و کابل در ایران وجود دارد، در صورت فعال‌سازی صادرات کمک بسزایی به واحدهای تولیدی خواهد شد. ایران به دلایل مختلفی همچون معادن غنی مس و تولید مواد عایق، به راحتی می‌تواند بازارهای برون‌مرزی را به خود اختصاص دهد. بنابراین در راستای تسهیل شرایط حاکم بر بازار نیاز است دولت در خصوص بهبود موانع موجود مانند رفع تعهدات ارزی گام بردارد و اگر موانع موجود در زمینه تعهدات ارزی رفع نشود، امکان صادرات مطلوب و در نتیجه توانایی رقابت پایاپای در عرصه بین‌المللی را نخواهیم داشت. تعدد قوانین در کشور، دست‌و‌پای تولیدکنندگان را بسته است؛ چراکه در بحث صادرات ثبات قوانین نداریم و همین عدم ثبات، بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان کشور است.

مرادی‌پر با بیان اینکه از نظر کیفیت، سیم و کابل تولید ایران قابل رقابت با تمام دنیا اسـت، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مس است و معادن مس بزرگی در اختیار دارد، در نتیجه در تولید و رقابت در حوزه صنعت سیم و کابل می‌تواند موفق باشد. سیم و کابل‌های داخلی بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود و توان رقابت با کل دنیا را دارد. همچنین از نظر رقابت‌پذیری، نسبت به کشورهای دیگر دو مزیت‌ اساسی مانند نیروی کار و انرژی ارزان داریم و اگر بتوانیم محصول باکیفیت تولید کنیم، شاهد پیشتازی ایران در این عرصه خواهیم بود.

وی در پایان در خصوص چشم‌انداز صنعت سیم و کابل ایران، یادآور شد: شرایط این صنعت در حال حاضر مناسب است و اگر دسترسی به بازارهای بین‌المللی تسهیل شود و نیز ثبات قوانین و مقررات برقرار باشد، بی‌شک این صنعت قابلیت رشد خواهد داشت و به دلیل کاربردی بودن آن با سودآوری همراه است زیرا تنوع محصولات بسیار زیاد بوده و صنعتی رو به پیشرفت است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9773

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.