• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان (نیووال):

استانداردهای حداقلی در محصولات وارداتی رعایت نمی‌شود

  • کد خبر : 6285
  • 06 اسفند 1398 - 11:58
استانداردهای حداقلی در محصولات وارداتی رعایت نمی‌شود
مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان (نیووال) گفت: بعد از گذشت بیش از یک دهه از ورود کامپوزیت پانل به بازار کشور، سازمان ملی استاندارد کشور نتوانسته در این زمینه دانش و اطلاعات کافی به دست آورد و استاندارد ایجابی برای تولیدکنندگان و تجار تعیین کند، به همین دلیل اکثر محصولات وارداتی کیفیت لازم را ندارند و نظارتی نیز بر محصولات تولیدی داخل انجام نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان (نیووال) گفت: بعد از گذشت بیش از یک دهه از ورود کامپوزیت پانل به بازار کشور، سازمان ملی استاندارد کشور نتوانسته در این زمینه دانش و اطلاعات کافی به دست آورد و استاندارد ایجابی برای تولیدکنندگان و تجار تعیین کند، به همین دلیل اکثر محصولات وارداتی کیفیت لازم را ندارند و نظارتی نیز بر محصولات تولیدی داخل انجام نمی‌شود.

اصغر مارانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۵در زمینه تولید ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت پانل، لوله و اتصالات پنج لایه فعالیت خود را آغاز کردیم و اولین تولیدکننده کامپوزیت پانل در کشور و تنها تولیدکننده این محصول در اصفهان هستیم.

وی بیان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در زمینه استفاده از کامپوزیت پانل و ممنوعیت‌هایی که ایجاد کرده‌اند موجب کاهش میزان فعالیت‌های ما شده است، در حالی که در کشورهای همسایه مثل امارات استفاده از این محصول بسیار رایج است، به گونه‌ای که بنای بیرونی ساختمان مرتفع ۶۰ طبقه‌‌ای برج العرب دوبی به وسیله این نما، ساخته شده است.

دلیلی برای محدودیت استفاده از کامپوزیت پانل نیست

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان توضیح داد: قانون‌گذاران در اصفهان در توجیه قانون وضع شده، مطرح کردند که استفاده از کامپوزیت پانل به بافت سنتی شهر آسیب می‌رساند و این بهانه‌ها موجب شد که استفاده و مصرف این محصول ورق آلومینیومی که عایق صوتی و حرارتی است، در شهر اصفهان محدود شود.

مارانی در ادامه مطرح کرد: وزن این نوع نما بسیار سبک‌تر از سایر بناهای ساختمانی است، به گونه‌ای که هر متر آن تنها پنج کیلوگرم وزن دارد، در حالی که آجر ۸۰ کیلوگرم و سنگ ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

مارانی اذعان کرد: برای تغییر این قوانین نادرست، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، به این خاطر که تولیدکنندگان کامپوزیت پانل در ایران بسیار محدود هستند اما تولیدکنندگان سنگ و آجر در کشور بسیار زیادند؛ به همین خاطر، قانون‌گذاران برای جلوگیری از بیکاری و اعتراض آن‌ها این قانون را وضع کردند، در حالی که تکنولوژی به کار رفته در تهیه و تولید کامپوزیت پانل آلومینیومی، به روز و جدید بوده و تمام اقدامات صورت گرفته، در جهت سبک‌سازی و مقاوم‌سازی بنای ساختمان‌ها موثر بوده است.

استفاده از کامپوزیت پانل به بافت سنتی شهر آسیب نمی‌رساند

وی تصریح کرد: افرادی که محدودیت‌های استفاده از کامپوزیت پانل را در اصفهان وضع کرده‌اند، تعطیلی مراکز تولیدکننده سنگ و آجر را مهم تلقی کرده‌اند و در جلساتی که با استانداری اصفهان داشتیم، مطرح کردند که نباید در اصفهان با توجه به بافت سنتی که این شهر دارد از کامپوزیت پانل استفاده شود، زیرا این نوع بنا بسیار نوین و زیبا است و به بافت سنتی شهر آسیب می‌زند، اما در حقیقت این پاسخ جواب قانع‌کننده‌ای نیست.

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان افزود: نقش جهان و بناهای باستانی (منطقه یک) همان نمای سنتی خود را دارد اما وضع چنین قانونی برای سایر ساختمان‌های جدیدی که در شهر ساخته می‌شوند، منطقی و درست نیست.

مارانی عنوان کرد: استفاده از نمای کامپوزیت پانل تنها در ۱۰ درصد ساختمان‌های مناطق مختلف شهر اصفهان امکان‌پذیر است، به همین دلیل، میزان تولیدات ما به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، بسیار کمتر از ظرفیت اسمی شده، به گونه‌ای که قادریم روزانه چهار هزار متر کامپوزیت پانل تولید کنیم اما در حال حاضر، به دلیل این شرایط، به حالت نیمه تعطیل در آمده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که استفاده از کامپوزیت پانل هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمان، بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر نماها است زیرا در نمای سنگ، حداقل هفت ماه زمان برای تکمیل و آماده‌سازی ساختمان زمان لازم است، در صورتی که اجرای نمای کامپوزیت پانل، تنها به هفت روز زمان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان تاکید کرد: واردکننده‌ها و تجار نیز یکی دیگر از عواملی هستند که به تولید اینگونه محصولات در کشور آسیب زده‌اند، به گونه‌ای که تجار، ورق‌های بسیار نازکی را به کشور وارد کرده‌اند که استاندارد لازم را ندارد؛ در صورتی که ورق مورد استفاده در نما باید حداقل دارای ضخامت ۰٫۴ میلی‌متر باشد.

تجار محصولات بی‌کیفیت وارد می‌کنند

مارانی بیان کرد: برخی از نماهای وارداتی چینی را بررسی کردیم و به تولیدکنندگان آن‌ها در خصوص عدم استفاده از لایه PVDF در محصولاتشان، اعتراض کردیم و متوجه شدیم که آن‌ها بنا به سفارش تجار ایرانی، این محصولات را با چنین کیفیتی تولید و صادر کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان توضیح داد: در کشور برخلاف اقداماتی که در جهان صورت می‌گیرد، عمل می‌کنیم به این گونه که در سایر کشورها، اکثر ساختمان‌هایی که اخیرا ساخته شده، از کامپوزیت پانل استفاده شده است، اما در کشور ما استفاده از این نوع نما، روند معکوسی به خود گرفته و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

قابلیت‌های کامپوزیت پانل بیشتر از سنگ و آجر است

مارانی مطرح کرد: یکی از قابلیت‌هایی که نمای کامپوزیت پانل دارد این است که به دلیل رنگ آندایزینگی که بر آن انجام شده، با یک بارش تمیز می‌شود؛ در صورتی که نماهای آجر و سنگ سریعا جرم می‌گیرند و قابلیت شست‌وشوی راحتی ندارند، همچنین این نما‌ها ضد صدا، حرارت و خش است.

وی در ادامه عنوان کرد: نماهای کامپوزیت پانل از ۹ لایه متقارن تشکیل شده که شامل ورق آلومینیوم، پلی‌اتیلن، پرایمر، رنگ و PVDF است، به همین دلیل، در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد، در صورتی که سنگ بعد از پنج سال دچار تغییر رنگ می‌شود.

مدیرعامل شرکت بسپار صدف سپاهان مطرح کرد: برای استانداردسازی این نوع نماها، مراجعات پیاپی و مکرری به سازمان استاندارد ملی ایران داشتیم که در نهایت، به دلیل نداشتن اطلاعاتی در این زمینه، استانداردی را مشخص نکردند و برای برطرف شدن این معضل، تنها پیشنهاد استاندارد اختیاری را به ما دادند.

مارانی تصریح کرد: پس از گذشت ۱۳ سال از رواج این نوع نما در کشور، اداره استاندارد ملی ایران توان علمی و تحقیقاتی لازم برای مشخص کردن استانداردهای ضروری را ندارند و به همین خاطر، هر شرکتی با سلیقه‌ای که دارد، کامپوزیت تولید و در بازار عرضه می‌کند که این امر، درست و منطقی نیست.

وی در پایان تاکید کرد: مواد اولیه آلومینیومی را از بورس و سایر مواد اولیه ضروری را که در کشور تولید نمی‌شود، را وارد می‌کنیم که برای واردات این مواد ضروری، ارز لازم به ما تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6285

نوشته‌های مشابه

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد