• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا مطرح کرد:

استفاده از تکنولوژی خاص برای تولید محصولات خاص

  • کد خبر : 2725
  • 10 شهریور 1398 - 18:05
استفاده از تکنولوژی خاص برای تولید محصولات خاص
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا گفت: با اینکه تولید برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لوله و پروفیل در کشور بومی شده است اما همچنان برای تولید محصولات خاص صنایع ویژه همچون خودروسازی، به واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات خاص نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا گفت: با اینکه تولید برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لوله و پروفیل در کشور بومی شده است اما همچنان برای تولید محصولات خاص صنایع ویژه همچون خودروسازی، به واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات خاص نیاز داریم.

مهدی صادقی جزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: قطعی برق در صنعت فولاد مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه پدید می‌آورد. اکنون شرایط تولید بسیار دشوار و کشنده و قطعی برق نیز مزید بر علت همه مشکلات موجود شده است.

وی افزود: با توجه تامین مواد اولیه، هزینه‌های بالای تولید و تورم اقتصاد، ممکن است تولیدکننده یک پروژه یا فعالیتی را با چشم‌انداز مشخصی آغاز کند اما در میانه کار، قطعی برق گریبان تولیدکننده را بگیرد. به طور مثال، اگر در هنگام تولید برق یک کارخانه لوله و پروفیل قطع شود، تنظیمات خط تولید به هم می‌خورد.

زیان جبران‌ناپذیر قطعی برق

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا اذعان کرد: تولیدکننده لوله و پروفیل در هر شروع یا توقف خط تولید خود، بخشی از مواد اولیه را از دست می‌دهد و هدررفت دارد. برخی از اوقات، به دلیل قطعی برق در هنگام فرایند تولید، درز جوش لوله‌ها با مشکل مواجه است و یا دو سر ورق برای تولید لوله جوش داده نمی‌شود یا اینکه جوش ضعیف است. لوله مورد نظر از نظر مشتری قابل قبول نیست و تولیدکننده باید لوله را به ضایعات آهنی تبدیل کند. ضایعاتی که از این طریق تولید می‌شود، بهای بسیار کمتری در مقایسه با ورق دارد. در حال حاضر قیمت ورق گالوانیزه در بازار بیش از ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و ورق سرد حدود ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است اما قیمت ضایعات آهنی حداکثر به ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. بنابراین تولیدکننده با هدررفت ورق فولادی، زیاد نسبتا قابل توجهی را متحمل می‌شود.

صادقی تصریح کرد: اگر قطعی برق برای تولیدکننده تکرار شود، زیان‌های جبران‌ناپذیری به شرکت‌ها و صنعت وارد خواهد شد. متاسفانه تولیدکنندگان راهی برای خروج از این وضعیت و چاره‌ای جز پذیرش ندارند. کمر تولیدکننده زیر بار قطعی برق و زیان‌های ناشی از آن خم شده است.

کاهش تقاضای لوله و پروفیل

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا با اشاره به وضعیت نابه‌سامان صنعت لوله و پروفیل فولادی در کشور، خاطرنشان کرد: لوله و پروفیل به طور معمول مصرف ساختمانی و صنعتی دارد که وضعیت تقاضا و مصرف این محصولات در کشور رو به کاهش است. به طور مثال لوله‌های گالوانیزه برای ساخت سازه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شوند. هنگامی که سرمایه‌گذار در یک گلخانه از یک سو نتواند به موقع تامین مالی پروژه خود را از طریق بانک‌ها انجام دهد و از سوی دیگر، براوردهای آن‌ها در موعد مقرر انجام نشود، قطعا نمی‌تواند ریسک خرید لوله گالوانیزه را بپذیرد و تقاضایی برای این محصول داشته باشد. به همین سبب، تولیدکننده لوله گالوانیزه نیز با مشاهده کاهش تقاضا، میزان تولید خود را کاهش خواهد داد. در صورتی که وضعیت به همین منوال پیش برود، نمی‌توان آینده روشنی را برای صنعت لوله و پروفیل متصور شد.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت مد نظر خریداران لوله و پروفیل در بازارهای جهانی بسته به نوع محصول، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو به ازای هر تن درب کارخانه است؛ در حالی که یک تولیدکننده در ایران که محصول فولادی با بالاترین کیفیت را تولید می‌کند و کیفیت آن نیز مورد تایید خریداران قرار گرفته است، محصول خود را با قیمت تمام شده یک هزار یورو به ازای هر تن تولید می‌کند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که تولیدکننده در این شرایط چگونه می‌تواند محصول خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند؟ در حال حاضر صادرات به هیچ عنوان برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و قیمت فروش صادراتی محصولات لوله و پروفیل در کشور ما حدود ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های جهانی بالاتر از انتظار خریداران خارجی است. بنابراین تولیدکنندگان ایرانی شانسی برای صادرات ندارند.

کمبود ورق فولادی

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا در خصوص تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل گفت: انواع ورق فولادی ماده اولیه تولید لوله و پروفیل به شمار می‌رود. متاسفانه ظرفیت تولید انواع ورق‌های فولادی به ویژه ورق گرم در کشور متناسب با تقاضا و مصرف پیش نرفته است و همواره شاهد فزونی تقاضا بر عرضه در بازار بودیم. ناگفته نماند که شرکت پوشش لوله رضا از ورق گالوانیزه و ورق سرد برای تولید محصول استفاده می‌کند اما ماده اولیه این دو نوع ورق نیز ورق گرم فولادی است. در گذشته برای خرید ورق از بورس کالا، سهمیه‌بندی خرید برای مصرف‌کنندگان اعمال می‌شد که در مورد ورق‌های مورد نیاز شرکت ما بیشتر این ورق‌ها به خودروسازها می‌رسید و آنچه که از مواد اولیه به شرکت پوشش لوله رضا می‌رسید، کفاف نیاز تولید و بازار داخلی را نمی‌داد. در ضمن خرید این ورق‌ها از بورس نیز با چالش‌هایی همراه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به کم بودن عرضه، افزایش تقاضا و رقابت، افزایش قیمت و وجود برخی شرکت‌های غیر تولیدکننده و دلال اشاره کرد. بنابراین مجبور هستیم بخشی از نیاز خود را که سهمیه قانونی شرکت بود، از بازار آزاد و از دست همین دلال‌ها تهیه کنیم.

صادقی یادآور شد: چند سال قبل برای تامین مواد اولیه به ویژه ورق سرد واردات از قزاقستان نیز انجام می‌دادیم. در آن زمان می‌توانستیم به اندازه نیاز و مصرف ورق فولادی سفارش دهیم و مشکلی بابت کمبود مواد اولیه وجود نداشت اما با تحولات رخ داده در کشور به ویژه افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها، ناچار به تغییر مسیر تامین مواد اولیه شدیم که از آن زمان تاکنون با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا با تاکید بر کاهش میزان تولید لوله و پروفیل فولادی، تصریح کرد: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه با تنها ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و در صورت ادامه این شرایط، باز هم شاهد کاهش تولید و حتی تعطیلی برخی کارخانه‌ها خواهیم بود. تقاضا برای محصولات لوله فولادی بسیار کم است و رونق چندانی در این حوزه مشاهده نمی‌‌شود. با این حال برای همین تقاضای کم نیز مشکلات تامین مواد اولیه وجود دارد.

وی بیان کرد: شرکت پوشش لوله رضا در حال حاضر تمرکز خود را بر تولید لوله گالوانیزه از ورق گالوانیزه و لوله‌های صنعتی از ورق سرد فولادی گذاشته است. در ورق سرد از گرید ST12 استفاده می‌کنیم. همچنین ورق گالوانیزه با پوشش روی سنگین یعنی حدود ۲۷۵ گرم بر متر مربع با ضخامت‌های یک، ۱٫۵ و دو میلی‌متر را برای تولید لوله به کار می‌بریم.

تکنولوژی تولید محصولات خاص بومی نشده است

صادقی در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در صنعت لوله و پروفیل، گفت: خوشبختانه از تکنولوژی روز دنیا برای تولید لوله درزدار استفاده می‌کنیم که از خارج تامین می‌شوند. متاسفانه در این زمینه به واردات وابسته هستیم که برخی اوقات تامین قطعات از خارج مشکل است زیرا با افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، خرید دستگاه‌ها و قطعات یدکی مرتبط با آن‌ها برای برخی تولیدکنندگان دشوار شد و در همین حال نمی‌توان برای یک یا دو قطعه کوچک اقدام به سفارش‌گذاری و واردات کرد.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا اضافه کرد: دستگاه‌های تولید لوله و پروفیل بسیار بزرگ هستد و واردات آن‌ها به ویژه اخذ مجوزهای لازم ممکن است زمان زیادی به طول انجامد. همچنین اختصاص ارز نیمایی و یا ارز آزاد به واردات این دستگاه‌ها نیز محل سوال است. اگر ارز نیمایی برای واردات تعلق گرفت، تامین ماشین‌آلات و دستگاه‌ها ارزان‌تر انجام می‌شود. همچنین در صورتی که ارز نیمایی یافت نشود، واردکننده ناچار به تامین ارز از بازار آزاد است و در نتیجه، تامین ماشین‌آلات گران‌تر خواهد بود که حتی ممکن است واردکننده از واردات صرف نظر کند.

وی عنوان کرد: با توجه به دشواری‌های واردات، برخی سازندگان ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید لوله و پروفیل بومی‌سازی شده‌اند. با این حال تفاوت‌هایی میان دستگاه‌های وارداتی و داخلی وجود دارد و آن به روز بودن دستگاه‌های وارداتی است. ضمن اینکه با دستگاه‌های بومی شده نمی‌توان محصولات خاص صنعت لوله و پروفیل را تولید کرد. در این رابطه شرکت پوشش لوله رضا از به روز‌ترین دستگاه‌های وارداتی استفاده می‌کند و می‌تواند بهترین و دقیق‌ترین لوله‌ها را برای مصارف صنعتی تولید کند.

تولید محصول با بالاترین استاندارد

صادقی با اشاره به مشتریان شرکت پوشش لوله رضا، خاطرنشان کرد: در شرکت پوشش لوله رضا، محصولات لوله با استاندارد آلمان تولید می‌شوند. از آنجا که تکنولوژی شرکت ما وارداتی است، ناچار هستیم همه قطعات را نیز از طریق واردات تامین کنیم. شرکت ما با توجه به اینکه از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کند، قادر به تولید بهترین و باکیفیت‌ترین لوله‌ها برای مصرف‌کنندگان صنعتی به ویژه تولید خودرو است و لوله‌های شرکت ما برای تولید کمک‌فنر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی مهم لوله‌های تولید شده این است که محصول باید از صافی سطح مناسب برخوردار بوده و داخل آن نیز پلیسه برداری شده و بدون اوولیته باشد. همچنین لوله گالوانیزه نیز به عنوان دیگر محصول، برای ساخت سازه‌های ساختمانی به ویژه گلخانه‌ها به کار می‌رود.

تامین مواد اولیه رونق را تضمین می‌کند

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل رضا تاکید کرد: صنعت لوله و پروفیل به تامین مواد اولیه وابستگی زیادی دارد. اگر تامین مواد اولیه در این صنعت به خوبی انجام شود، رونق خواهد داشت و در غیر این صورت، شاهد تعطیلی تدریجی تعطیلی آن خواهیم بود. برای ایجاد رونق در این صنعت، نیازمند افزایش تولید مواد اولیه یعنی انواع ورق‌های فولادی به ویژه ورق گالوانیزه و ورق سرد هستیم. همچنین در صورتی که تولید داخلی کفاف تامین مواد اولیه را نداد، مجوز واردات را به تولیدکنندگان لوله و پروفیل بدهند تا تولید تداوم یابد.

وی در پایان مطرح کرد: شرایط صنعت به طور کلی به تصمیم‌گیری‌های دولتمردان بستگی دارد. انتظار می‌رود شرایط برای رونق تولید با تصمیم‌های اساسی از سوی دولتمردان مهیا شود. اکنون به دلیل شرایط تحریم واردات ورق فولادی به کشور امکان‌پذیر نیست زیرا مشکل انتقال ارز وجود دارد. بنابراین برخی مسائل از اختیار تولیدکنندگان خارج است و به تصمیم‌گیری‌های اساسی از سوی دولتمردان نیاز دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2725

نوشته‌های مشابه