• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت مجموعه‌سازان سهند مطرح کرد

استفاده از فولاد آلیاژی ضربه‌پذیر در قطعات خودرویی

  • کد خبر : 1331
  • 24 بهمن 1398 - 11:39
استفاده از فولاد آلیاژی ضربه‌پذیر در قطعات خودرویی
مدیرعامل شرکت مجموعه‌سازان سهند گفت: برای تولید قطعات خودرویی باید استانداردهای خاصی به کار رود و در این رابطه فولادهای ضربه‌پذیر با آلیاژهای خاص کاربرد زیادی دارند.

مدیرعامل شرکت مجموعه‌سازان سهند گفت: برای تولید قطعات خودرویی باید استانداردهای خاصی به کار رود و در این رابطه فولادهای ضربه‌پذیر با آلیاژهای خاص کاربرد زیادی دارند.

محمدعلی اکبرپور پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت مجموعه‌سازان سهند در زمینه تولید قطعات خودرویی به ویژه شفت‌های جعبه دنده فعالیت می‌کند و برای تولید محصولات خود، فولادهای آلیاژی را به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌دهد. ظرفیت تولید مجموعه ما حدود ۱۰۰ هزار قطعه اکسل خودرو در سال بوده اما در حال حاضر تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این ظرفیت فعال است.

وی افزود: ماده اولیه تولید محصول شرکت مجموعه سازان سهند عمدتا شامل فولاد آلیاژی ۷۱ کروم و CK45 است که فولاد دومی بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد. بخشی از مواد اولیه شرکت ما به صورت شمش و بخشی دیگر به صورت میلگرد است که تولیدکننده اصلی آن شرکت فولاد آلیاژی ایران است. تولید هر قطعه باید مطابق با ویژگی‌ها و کاربردهای آن قطعه انجام شود. به همین دلیل باید آلیاژهای خاصی در تولید به کار برد. به طور مثال، برای تولید قطعات توپی باید از فولاد آلیاژی با گرید CK22 استفاده کرد. علاوه بر این قطعه، در تولید میل پولوس، فولاد با گرید CK45 مورد مصرف قرار می‌گیرد. برای تولید سگ‌دست خودرو نیز از فولادهای آلیاژی کروم‌دار یعنی CHCrMo4 استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مجموعهسازان سهند اضافه کرد: شرکت ما دارای دو مجموعه تولیدی قطعات خودرو است که فولاد آلیاژی مصرف می‌کنند. میزان مصرف فولاد آلیاژی، در شرکت مجموعه‌سازان طبق سفارش مشتریان و شرایط بازار متفاوت بوده و به طور متوسط در هر ماه حدود ۵۰ تا ۶۰ تن است؛ اما در مجموعه آذر پگاه میزان مصرف این محصول به مراتب بیشتر بوده و حتی ممکن است به ۱۵۰ تن در ماه نیز برسد.

تامین مواد اولیه از داخل کشور

اکبرپور پایدار در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: برای دریافت مواد اولیه به ویژه از شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان تامین‌کننده اصلی، معمولا ثبت سفارش انجام می‌دهیم و این شرکت نیز بعد از حدود یک تا دو ماه سفارش ما را تحویل می‌دهد. ضمن اینکه ثبت سفارش می‌تواند هم به صورت نقدی و هم به صورت ال‌سی انجام شود. البته شمش آلیاژی مورد نیاز از شرکت فولاد آلیاژی تامین می‌شود و خرید میلگرد آلیاژی از شرکت‌های معتبر دیگری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه تامین مواد اولیه و تناژ مصرفی مشکلی وجود ندارد اما قیمت این مواد نسبتا بالا است و نوسان زیادی دارد. شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور، محصولات باکیفیتی تولید می‌کند و می‌توانیم حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از نیاز خود را از این شرکت تامین کنیم. با این حال، این شرکت در برخی مواقع ممکن است در تولید آلیاژهای خاص تاخیر کند و آن را با تاخیر تحویل دهد. ضمن اینکه روند قیمت فروش این شرکت نیز مشخص نیست و نوسان نسبتا زیادی دارد. به طوری که ممکن است طی چند روز شاهد افزایش چشمگیر قیمت محصولات این شرکت باشیم.

مراحل تولید قطعات خودرویی

مدیرعامل شرکت مجموعهسازان سهند با اشاره به اینکه مراحل و فرآیندهای تولید قطعات خودرو از فولاد آلیاژی متفاوت است، ابراز کرد: هر قطعه فرآیند تولید مختص خود را دارد اما به طور کلی، ماشین‌کاری، عملیات حرارتی، صاف‌کاری، سنگ‌زنی، برشکاری، فرمینگ، کشش و فورج از اصلی‌ترین مراحل تولید قطعات هستند. به گونه‌ای که ممکن است تولید یک قطعه همه مراحل یاد شده را داشته باشد؛ در حالی که برای تولید قطعه دیگر تنها یکی از این عملیات‌ها انجام شود.

اکبرپور پایدار ادامه داد: پس از تولید قطعه در هر یک از مراحل یاد شده، می‌توان آن را در جعبه دنده به صورت پک کامل تعبیه و به مصرف‌کنندگان ارائه کرد. در عین حال ممکن است پس از تولید، قطعه به صورت تک نیز تحویل مشتریان شود.

مدیرعامل شرکت مجموعهسازان سهند تاکید کرد: نخستین گام در تولید قطعه، انتخاب مواد اولیه و آلیاژ مناسب برای قطعه‌سازی است. قطعات تولیدی مجموعه سازان سهند عموما به دلیل ضربه‌پذیری بسیار بالا در خودرو باید از جنس فولاد آلیاژی ضربه‌پذیر باشند. در صورتی که انتخاب آلیاژ به درستی صورت نگیرد، قطعه نهایی تولیدی نیز از کیفیت مطلوب برخوردار نخواهد بود. در نهایت خودروی تولید شده‌ای که قطعه نامرغوب در آن به کار رفته باشد، ممکن است برای تولیدکننده خودرو و خریدار خسارت‌های زیادی را به بار آورد.

اکبرپور پایدار به تشریح وضعیت بازار قطعه‌سازی پرداخت و تصریح کرد: مشتریان اصلی محصولات شرکت مجموعه سازان سهند، واحدهای خودروسازی‌ هستند و بازار این شرکت نیز کاملا به وضعیت صنعت خودروی کشور بستگی دارد. قطعا همیشه بازار خودروسازی به قطعه نیاز دارد اما وضعیت خودروسازان طی یکی دو سال اخیر چندان مناسب نبوده است.

چالش‌های ساخت قطعات خودرویی

مدیرعامل شرکت مجموعه‌سازان سهند خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش شدید قیمت مواد اولیه، خودروسازان نتوانستند مطابق با رشد قیمت، نقدینگی لازم را تامین کنند و مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. ضمن اینکه تحریم‌ها نیز باعث عدم تامین برخی از قطعات خودروها شد و خودروسازان نتوانستند به موقع سفارش‌ها را به خریداران تحویل دهند. به همین دلیل شرکت ما نیز به عنوان یکی از تامین‌کنندگان قطعات خودرویی همواره با چالش عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان مواجه بوده است.

اکبرپور پایدار اذعان کرد: چالش دیگری که برای قطعه‌سازان وجود دارد، ناپایداری و افزایش شدید قیمت مواد اولیه است. به طور مثال، قطعه‌سازان با خودروسازان قراردادی مدت‌دار را با یکدیگر برمبنای قیمت روز منعقد می‌کنند اما قطعه‌ساز پس از یکی دو ماه ناچار است به دلیل رشد قیمت مواد اولیه، فولاد آلیاژی خود را گران‌تر از قبل خریداری کند. طبیعی است که در این شرایط قیمت تمام شده محصول به مراتب بیش از قیمت فروش خواهد بود و این صنعت را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. حتی اگر قطعه‌ساز قصد افزایش قیمت محصول خود را مطابق با قیمت مواد اولیه داشته باشد، خودروساز توانایی خرید قطعه را نخواهد داشت و زیر بار آن نمی‌رود.

وی با اشاره به واردات برخی قطعات خودرویی بیان کرد: برخی قطعات خودرویی که خاص بوده و در ایران قابل تولید نیستند، به ناچار وارد می‌شوند. به طور مثال، بلبرینگ‌، چرخ‌دنده و سیبک‌های خاص در ایران تولید نمی‌شوند. از آنجا که قطعه تولید شده نیز باید از نظر شکل، اندازه و آلیاژ استاندارد باشد، باید از قطعات مرغوب خارجی استفاده کنیم. به طور مثال، تولید سیبک تنها در دو کشور ایتالیا و ژاپن انجام می‌شود؛ از این رو جهت اطمینان بیشتر نسبت به استاندارد بودن قطعه، قطعه را مستقیما از تولیدکنندگان آن، خریداری و در کشور مونتاژ می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1331

نوشته‌های مشابه