• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما:

استفاده از مس دیگر به‌صرفه نیست

  • کد خبر : 5856
  • 06 خرداد 1400 - 21:23
استفاده از مس دیگر به‌صرفه نیست
مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما گفت: همزمان با جهش تاریخی قیمت جهانی مس و تاثیر آن بر قیمت این فلز در بازار داخلی، از تولید رادیاتورهای مسی دست کشیدیم و به سراغ استفاده از فولاد رفتیم.
مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما گفت: همزمان با جهش تاریخی قیمت جهانی مس و تاثیر آن بر قیمت این فلز در بازار داخلی، از تولید رادیاتورهای مسی دست کشیدیم و به سراغ استفاده از فولاد رفتیم.

سیروس جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از مهم‌ترین چالش‌هایی که در صنایع مختلف کشور ازجمله در صنعت مس در سال ۱۳۹۹ به واسطه شیوع کرونا و آشوب جهانی در بازارهای خارجی و پیرو آن در بازار داخلی به وجود آمد، می‌توان به رشد بی‌رویه قیمت‌ها هم در بحث ارز و هم در خصوص قیمت تمام شده محصولات اشاره کرد. امسال به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شد اما به جای اینکه مانع‌ها از سر راه تولیدکنندگان برداشته شوند، با بی‌تدبیری و ناتوانی مسئولین در کنترل اقتصاد و نوسانات نرخ ارز، به افزایش مانع در مسیر تولید کمک شد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در این شرکت در زمینه تولید رادیاتورهای مسی فعالیت داشتیم که با آغاز سال جدید و جهش تاریخی قیمت مس هم در بورس فلزات لندن و به تبع آن، در بازار داخلی، به مدت سه ماه است که تولید رادیاتور مسی را به طور کلی کنار گذاشتیم. دلیل اصلی این تصمیم، آن بود که قیمت‌ مس بسیار بالا رفت و نتوانستیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنیم و همین امر باعث خوابیدن روند تولید و به طور کلی، توقف خط تولید محصول مسی شد. بعد از این اتفاق، تصمیم بر این گرفته شد تا نوع مواد اولیه خود را تغییر داده و به جای تولید رادیاتور مسی که همراه با آلومینیوم نیز بود، رادیاتور با ماده اولیه فولاد تولید کنیم.

افزایش هزینه تولید محصولات مسی

این تولیدکننده در ادامه گفت: عدم ثبات نرخ ارز و به دنبال آن، افزایش قیمت مس، مهم‌ترین معضل صنعتگران مس است؛ همزمان با افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی مس، قیمت این فلز در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کرد اما با کاهش قیمت دلار، برخلاف تصور، چیزی از قیمت مس کاسته نشد بلکه رشد نیز پیدا کرد. این عدم ثبات قیمتی تقریبا فعالیت همه تولیدکنندگان محصولات مسی را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داد. به نظر می‌رسد نرخ دلار و قیمت جهانی مس تنها تاثیر فزاینده بر قیمت داخلی این فلز دارند.

جایگزنی فولاد به جای مس

مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما اضافه کرد: با توجه به چالشی که اتفاق افتاد، در حال حاضر رادیاتورهای این شرکت از فولاد ساخته می‌شوند. ظرفیت تولید محصول ما بستگی به میزان سفارش‌هایی دارد که از سوی مشتری تقاضا داده می‌شود. در اواسط سال ۱۳۹۹، رفته‌رفته از میزان سفارش مشتریان کاسته شد و در پی آن، میزان تولید شرکت نیز روند رو به افتی را در پیش گرفت. دلیل این اتفاق می‌تواند کاهش قدرت خرید مردم همزمان با جهش نرخ ارز باشد.

وی تاکید کرد: در تولید رادیاتوربه غیر از مس، از آلومینیوم هم استفاده می‌کردیم که در زمینه تامین مواد اولیه آلومینیومی هم به مشکل برخوردیم چراکه این فلز نیز دارای روند صعودی قیمت را در پیش گرفت و قادر به تامین آن نیز برای تولید محصول خود نبودیم.

استفاده از دانش فنی انحصاری

جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در مورد تکنولوژی تولید رادیاتور، تصریح کرد: ماشین‌آلاتی که برای تولید محصول در خطوط تولید این شرکت به کار گرفته شده، ساخت داخل است. در خصوص خط تولید جدید که همان تولید رادیاتور شوفاژ با جنس فولاد است، باید این نکته ذکر شود که دانش فنی آن در اختیار شرکت بوده و به عنوان اختراع ثبت شده است.

مزیت نسبی محصول جدید

این تولیدکننده در خصوص رادیاتورهای فولادی این شرکت اذعان کرد: این محصول تنها رادیاتور شوفاژ تولید شده‌ای است که دارای برچسب انرژی (A+++) است، حجم آب‌گیری در این محصول تنها یک لیتر است؛ در حالی که در سایر رادیاتورها حجم آب‌گیری پنج لیتر تعیین شده است. راندمان حرارتی که این محصول قادر به منتشر کردن آن است، نسبت به سایر محصولات مشابه، دو برابر بیشتر است و وزن آن نیز در برابر رادیاتورهای ۳۵ کیلوگرمی موجود در بازار، تنها ۱۴ کیلوگرمی است. کاهش وزن محصول و قیمت تمام شده پایین‌تر نسبت به مدت زمانی که رادیاتورهای مسی تولید می‌شد، باعث می‌شود تا بتوانیم در نتیجه کسب درآمد بهتر، سودآوری مطلوب‌تر و فروش محصول بیشتری داشته باشیم.

نگاه به آن سوی مرزها

مدیرعامل شرکت آذر پرتو گرما خبر داد: نمونه‌های تولیدی این محصول را به شرکتی در شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان برای تایید نمونه و عقد قرارداد همکاری طرفین ارسال کردیم و منتظر تاییدیه نهایی از سوی آن‌ها برای آغاز به کار تولید این محصول هستیم. البته این محصول مزیت خاصی نسبت به نمونه مسی خود ندارد حال آنکه رادیاتور مسی از هر نظر مخصوصا در اشاعه گرما نسبت به فولاد برتری دارد اما مهم‌ترین و تنها هدف تولید رادیاتور از جنس فولاد، کاهش هزینه‌های تولید بوده است.

جعفری در پاسخ به این سوال که شرکت آذر پرتو گرما تاکنون آیا فروش صادراتی نیز داشته است یا خیر، تصریح کرد: قبل از اینکه برای تولید دچار مشکل شویم، محصول خود را به کشورهایی نظیر آذربایجان و عراق صادر می‌کردیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5856
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه