• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عطارد گودرزی، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

استفاده حداکثری از توان داخلی در اجرای پروژه‌ها

  • کد خبر : 2319
  • 02 مرداد 1400 - 17:47
استفاده حداکثری از توان داخلی در اجرای پروژه‌ها
یکی از استراتژی‌های بسیار مهم برای پیشرفت صنعت فولاد کشور، تامین به موقع مواد اولیه است و در این رابطه، طرح‌های متعددی در نظر گرفته شده است. افزایش تولید و اجرای طرح‌های متعدد در حلقه‌های تولید گندله و آهن اسفنجی در زنجیره فولاد می‌تواند آینده صنعت این فلز استراتژیک را از نظر خوراک تضمین کند. کشور ما اکنون یکی از 10 تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا است و اگر قرار باشد این روند تداوم یابد و در عین حال به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 دست پیدا کنیم، باید روند اجرای پروژه‌ها در این صنعت تسریع شوند. با توجه به تحریم‌ها و افزایش توانمندی کشور در زمینه طراحی فنی و مهندسی زنجیره فولاد و نیز تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها به سمت بومی‌سازی پروژه‌ها رفته‌اند که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عطارد گودرزی، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

یکی از استراتژی‌های بسیار مهم برای پیشرفت صنعت فولاد کشور، تامین به موقع مواد اولیه است و در این رابطه، طرح‌های متعددی در نظر گرفته شده است. افزایش تولید و اجرای طرح‌های متعدد در حلقه‌های تولید گندله و آهن اسفنجی در زنجیره فولاد می‌تواند آینده صنعت این فلز استراتژیک را از نظر خوراک تضمین کند. کشور ما اکنون یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا است و اگر قرار باشد این روند تداوم یابد و در عین حال به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم، باید روند اجرای پروژه‌ها در این صنعت تسریع شوند. با توجه به تحریم‌ها و افزایش توانمندی کشور در زمینه طراحی فنی و مهندسی زنجیره فولاد و نیز تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها به سمت بومی‌سازی پروژه‌ها رفته‌اند که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عطارد گودرزی، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص وضعیت جاری شرکت احیا استیل فولاد بافت بفرمایید.

متاسفانه از ۱۵ تیر ماه سال جاری با توجه به ابلاغیه وزارت نیرو به تولیدکنندگان زنجیره فولاد مبنی بر استفاده از حداکثر ۱۰ درصد برق اختصاص یافته، به طور کلی فعالیت تولیدی تعطیل شده است. با این وجود تا ۱۵ تیر ماه توانستیم با تولید ۲۴۲ هزار تن آهن اسفنجی، حدودا ۳ درصد بیش از برنامه پیش‌بینی شده فراتر برویم. در برنامه‌ها لحاظ کرده بودیم تا ۱۵ تیر ماه، ۲۳۰ هزار تن تولید کنیم که میزان تولید واقعی حدود ۱۲ هزار تن بیش از برنامه پیش‌بینی شده بود. با این حال، اگر وزارت نیرو به تولیدکنندگان زنجیره فولاد اجازه دهد، از هفته نخست مرداد فعالیت تولیدی را از سر خواهیم گرفت. هر چند که اگر برق مجموعه مجددا وصل شود، نمی‌توان در همان لحظه تولید را انجام داد؛ چراکه کوره آهن اسفنجی برای آماده شدن جهت تولید به بیش از دو روز یعنی حدود ۶۰ ساعت زمان نیاز دارد تا گرم شود و بتوان مواد اولیه را به آن وارد کرد و تولید را از سر گرفت. ضمن اینکه در همان ابتدای کار نمی‌توان از حداکثر توان آن بهره برد. با این وجود امیدوار هستیم شرایط بی‌برقی پایان یابد و تولید مجددا آغاز شود. لازم به ذکر است که در سال جاری در بحث حامل‌های انرژی تلاش کردیم مصرف خود را کنترل کنیم و صرفه‌جویی داشته باشیم. به طوری که در مصرف آب حدود ۱٫۵ درصد و در مصرف گاز یک درصد کاهش را تجربه کردیم.

خوشبختانه در بحث کیفیت محصول از ابتدای امسال تا پیش از قطعی برق، هیچ شکایتی از مشتریان بابت کیفیت آهن اسفنجی نداشتیم و این موضوع نشان می‌دهد علاوه بر اینکه توانستیم رضایت مشتریان را بابت فروش محصول کسب کنیم، تولید آهن اسفنجی در شرکت ما کاملا مطابق با استانداردها با مشخصات فنی تعیین شده در پیش‌فاکتور انجام شده است. به این ترتیب، به طور کامل با مشتریان در تعامل هستیم. البته به طور طبیعی ممکن است در ابتدای فعالیت تولیدی، بخشی از محصولات با استانداردها اندکی فاصله داشته باشند اما این موضوع به تدریج با گذشت زمان حل شده و در حال حاضر محصولات این شرکت مطابق با استانداردها هستند. گفتنی است که می‌توان گستره محصولات را تغییر داد و حتی کیفیت را بالاتر برد اما این مهم تنها با درخواست مشتریان امکان‌پذیر است.

آیا برنامه‌ای برای عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا دارید؟

شرکت احیا استیل فولاد بافت به دنبال فروش بخشی از محصول خود در بورس کالا است و در این رابطه به دنبال ثبت کد در بورس کالا هستیم. ناگفته نماند که شرکت فولاد بافت قسمت عمده آهن اسفنجی خود را به شرکت فولاد بناب، دیگر شرکت هم‌گروه در هلدینگ ماهان و مصرف‌کنندگان دیگر عرضه می‌کند. البته اگر شرایط مهیا شود و کد بورسی را اخذ کنیم، همه آهن اسفنجی تولیدی را در بورس عرضه خواهیم کرد.

وضعیت تامین مواد اولیه به چه صورت است؟ آیا تامین مواد اولیه به موقع انجام می‌شود؟

با توجه به تغییر و تحولات سال جاری در زمینه قیمت‌گذاری، تامین مواد اولیه رضایت‌بخش نبوده است. به طور مثال، یکی از تامین‌کنندگان ادعا کرد که کنسانتره از تولیدکنندگان سنگ‌آهن به میزان کافی دریافت نکرده است و همین امر نیز موجب شد نتوانیم از این شرکت مواد اولیه خود را تامین کنیم. یکی دیگر از شرکت‌ها نیز شرایطی را در پیش‌فاکتور خود قرار داد که متناسب با شرایط بازار نبود و با اینکه از شرکت مزبور سهمیه داشتیم، ترجیح دادیم، مواد اولیه خود را از این شرکت تامین نکنیم؛ چراکه خرید گندله از بازار آزاد به مراتب ارزان‌تر از تامین آن از شرکت مورد نظر می‌شد. در همین حال، یکی دیگر از تامین‌کنندگان بزرگ نیز در پیشنهادات خود برای فروش گندله قیمت بالایی ارائه داد که در حال رایزنی با این شرکت هستیم و امیدواریم با این شرکت با یک قیمت معقول به توافق برسیم.

طرح‌های توسعه شرکت فولاد بافت در چه مرحله‌ای هستند؟

شرکت احیا استیل فولاد بافت، دو طرح توسعه‌ای در دستور کار قرار داده است که یکی از آن‌ها احداث کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن و دیگری یک واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن خواهد بود. مراحل اجرایی هر دو طرح آغاز شده و با تمام توان در جریان است. خوشبختانه قراردادهای هر دو پروژه با پیمانکاران به امضا رسیده است. پروژه احیا مستقیم بیش از ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در خصوص پروژه گندله‌سازی بخش مهندسی پایه حدودا از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و به دنبال آن هستیم که روند اجرای پروژه سرعت بیشتری یابد.

نکته مهم در خصوص اجرای دو پروژه فولاد بافت، بومی‌سازی حداکثری و استفاده از توان داخل برای اجرای پروژه‌ها است. هر دو طرح در حوزه مهندسی و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، به صورت کاملا به صورت بومی انجام خواهند شد. به طوری که در حوزه مهندسی هر دو حوزه ۱۰۰ درصد از توان داخلی استفاده کرده‌ایم. در حوزه تامین، پروژه احیا بیش از ۸۵ درصد و پروژه گندله‌سازی ۸۰ درصد از توان داخلی استفاده خواهیم کرد. با این حال، برای هر دو پروژه در نظر داریم آن بخش از تجهیزات که قرار است از طریق واردات تامین شوند، در صورت وجود تامین‌کننده توانمند داخلی، حتما از توان داخلی استفاده کنیم. در این رابطه برای پیمانکار در صورتی که بتواند تجهیز داخلی را جایگزین تجهیز وارداتی کند، مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

برای سال جاری چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

در سال جاری در نظر داشتیم با توجه به شروع خوب روند تولید در ابتدای سال جاری، حدودا ۳ تا ۵ درصد بیش از ظرفیت اسمی تولید کنیم که با توجه به روند تامین برق احتمالا این هدف دور از دسترس خواهد بود. با این وجود، در صورت وصل شدن مجدد، تولید را با تمام توان از سر خواهیم گرفت.

دو پروژه در حال اجرا در اولویت‌های اصلی خواهند بود و بنا داریم این دو پروژه را با حداکثر توان پیش ببریم. در بحث زیست‌محیطی نیز کارخانه بازیافت پساب را احداث کرده‌ایم و قصد داریم ۸۰ درصد از پساب کارخانه را مجددا به خط تولید بازگردانیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2319
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

23اسفند
شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خوش درخشید
در جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی،

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خوش درخشید

22اسفند
چالش قطعی گاز را به فرصتی برای توسعه تبدیل کردیم
مدیر کارخانه احیا مستقیم شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان:

چالش قطعی گاز را به فرصتی برای توسعه تبدیل کردیم