• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

استقرار نظام مديريت دانش در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

  • کد خبر : 10416
  • 28 دی 1401 - 8:47
استقرار نظام مديريت دانش در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر
رئیس تحقیق و توسعه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گفت: شركت توسعه آهن و فولاد در راستای چشم‌انداز استراتژیک تکنولوژی، علاوه بر اينكه نظام مديريت استراتژيک را مستقر کرده ، در حال استقرار نظام مديريت دانش است.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گفت: شركت توسعه آهن و فولاد در راستای چشم‌انداز استراتژیک تکنولوژی، علاوه بر اينكه نظام مديريت استراتژيک را مستقر کرده است، در حال استقرار نظام مديريت دانش بوده و همچنین در راستای تحقق هوشمندی تکنولوژی، استقرار نظام مدیریت تحقیق و توسعه را در دستورکار خود قرار داده است.

رضا بهاالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت تکنولوژی و نوآوری در تولید، مطرح کرد:  تکنولوژی و نوآوری به عنوان مهم‌ترین منابعی هستند که به علت ماهیت در حال تغییر محیط سازمان‌ها و از بین رفتن شرایط پایدار گذشته و همچنین با توجه به تحولات عرصه اقتصاد، تجارت و رقابت از اهمیت دو چندان برخوردار شده‌اند. در محیط بازار رقابتی امروز، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای با چالش‌های بهبود محصولات و خدمات خود مواجه شده‌اند تا بتوانند محصولات و خدمات جدید خود را سریع‌تر از رقبا به بازار معرفی کنند. با روند جهانی شدن اقتصاد، شرکت‌ها باید با عصر جدید رقابت شدید و پیچیده مواجه شوند. در یک محیط پویا، بنگاه‌ها باید به ‏طور مداوم انطباق، توسعه و نوآوری داشته باشند و ناتوانی در ایجاد نوآوری، در نهایت می‏تواند باعث رکود کسب‏ و‏کار شود و یا شرکت‌ها از کسب ‏و‏کار خارج شوند. با توجه به کوتاه شدن چرخه‌ عمر محصولات سازمان‌های  تکنولوژی محور، نوآوري و توسعه محصولات جدید و نوآورانه، نقش خون را براي ادامه موفق حیات در این نوع سازمان‌ها ایفا می‌کند و برای تحقق این مهم، واحدهای تحقیق و توسعه نقش بسزایی دارند و باید در راستای هدفمندسازی سبد پروژه‌ها و نیز قابلیت‌سازی این واحدها، اقدامات اساسی به عمل آورد.

وی افزود: تحقیق از نظر لغوی، به معنای بررسی، مطالعه و به حقیقت امری رسیدگی کردن است. تحقیق در اصطلاح به علم و فن یا حرفه‌ای اطلاق می‌شود که در اثر کاربرد آن، مجهولاتی از مسائل علمی، اقتصادی و یا اجتماعی روشن و نمایان شود؛ تا حدی که بسیاری از نتایج حاصل در رفاه و آسایش و رشد سطح زندگی مردم موثر افتاده است و جامعه بشری از چنین کوششی به نفع خویش بهره ببرد. تحقیق علمي ‌مشکل گشایی و پیگیری یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استنتاج‌هاي معتبر از آن‌هاست.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در همین راستا ادامه داد: توسعه به مفهوم تحول کیفی و گذار از دوره‌ای به دوره دیگر است که لازمه آن، ایجاد تغییر همه‌جانبه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. توسعه، فرايندی در هم تنیده و دارای ابعاد گوناگون است و به معنای فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پیدایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عناصر مختلف در اجتماع ومیدان یافتن آن‌ها برای دستیابی به پیشرفت و افزایش توانایی‌های کمي ‌و کیفی در بطن جامعه است. تحقیق و توسعه، اصطلاح عامي ‌است که فعالیت‌های گسترده‌ای را از تکوین تکنولوژی جدید، ابداع، اختراع، بهبود کمي‌ و کیفی محصولات و خدمات تا کاربردهای صنعتی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها به منظور تامین نیازهای روزافزون جوامع بشری را در بر می‌گیرد. به طور کلی، منظور از تحقیق و توسعه، کلیه فعالیت‌هایی است که بر نوآوری، توسعه محصول، بهبود عملیات، فرمول‌بندی نظریه‌های جدید و فراهم آوردن درک بهتری از علوم پایه و مکانیزم بنیادی فرآيند‌هاي انسانی و طبیعی که مبتنی بر علم و تکنولوژی هستند، تمرکز یافته‌اند.

نقش تحقیق و توسعه در پیشرفت تکنولوژی

 بهاالدینی تصریح کرد: توسعه تکنولوژی، فرايند کلی تقویت، ایجاد تکنولوژی و نیز ارتقای سطح تکنولوژی است. در مقام مقایسه با انتقال تکنولوژی که عمدتا به دنبال افزایش کمي ‌ظرفیت‌های تولید است، مقوله توسعه تکنولوژی، افزایش کیفیت و توان خلق، بهبود و ارتقای تکنولوژی را دنبال می‌کند. توسعه تکنولوژی، ایجاد سیستم‌های جدید و بهبود عملکرد سیستم‌های تکنولوژی موجود در بنگاه‌ها تلقی می‌شود که به بسط قابلیت‌های تکنولوژیکی در سطوح بخشی یا ملی می‌انجامد. به عبارتی دیگر، توسعه تکنولوژی ملی، برآیند توسعه تکنولوژی در سطح بنگاه‌های یک کشور است.

وی با بیان اینکه افزايش رقابت و انگيزه بقا، بسياري از سازمان‌ها را برآن داشته است كه فعاليت‌هاي خود را بر توليدات اساسي و شایستگی‌های محوري متمركز كنند، اضافه کرد: اين امر مستلزم سرمايه‌گذاري در تحقيقات و ايجاد نوآوري‌هاي تكنولوژيك است. انجام تحقيقات در سازمان‌ها با هدف حمايت از نوآوري صورت مي‌پذیرد و فعاليت‌هاي تحقیق و توسعه بايد فرصت‌هاي كسب‌وكار جديدي خلق و يا كسب ‌وكار فعلي سازمان را متحول کنند. همچنين شدت يافتن رقابت موجب افزايش حمايت كشورها و ســـازمان‌ها از فعاليت‌هاي تحقیق و توسعه شده است. پيچيدگي‌هاي تحقيقات مبتني بر دانش، تكنولوژي و نوآوري و نيز پويايي كسب‌وكار و بازار، سازمان‌ها را مجبور كرده است تا در حجم، مقياس، موقعيت مكاني و جهت‌گيري فعاليت‌هاي خود تجديدنظر كنند.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر  خاطرنشان کرد: پيشرفت سريع تکنولوژی و تحولات بي‌سابقه در توسعه ارتباطات بين‌المللي در جريان جهاني شدن، موجب شده است كه رويارويي جوامع بشري به طريقي، از شكل برخوردهاي نظامي ‌به رقابت‌هاي تكنولوژيک تبديل شود. در قرن حاضر يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي، دارا بودن واحدهاي تحقيق و توسعه بوده و اين عامل باعث جداسازي كشورهاي غني از كشورهاي فقير شده است. رشد تحقيقات توسعه‌اي در هر كشور با ايجاد فضاي ملي تحقيق و توسعه و افزايش شاخص‌هاي سرمايه‌گذاري، نيروي انساني، اطلاعات و اطلاع‌رساني در تحقيق و توسعه امكان‌پذير خواهد بود. امروزه تحقیق و توسعه تاثير مستقيمي‌ بر نوآوري، بهره‌وري، كيفيت، سطح استاندارد زندگي، سهم بازار و نيز ديگر عواملي كه در افزايش توان رقابتي سازمان‌ها موثر هستند، دارد. با ظهور پديده جهاني شدن، روش‌هاي كسب تكنولوژي نيز تغيير كرده است و روش‌هاي جديدي خلق شده كه به كشورها و سازمان‌ها امكان دستيابي به تحقيقات در سطوح مختلف را مي‌دهد.

چشم‌انداز استراتژيك تكنولوژي شركت توسعه آهن و فولا گل کهر

 بهاالدینی در ادامه تاکید کرد: شركت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در راستای چشم‌انداز استراتژیک تکنولوژی، علاوه بر اينكه نظام مديريت استراتژيک را مستقر کرده است، در حال استقرار نظام مديريت دانش است. همچنین در راستای تحقق هوشمندی تکنولوژی، استقرار نظام مدیریت تحقیق و توسعه را در دستورکار خود قرار داده است.

وی در ارتباط با اهمیت درخت تکنولوژی، تصریح کرد: درخت تکنولوژی، به عنوان یک ابزار بصري‌سازي یک روش مناسب براي ایجاد ساختار منسجم و دسته‌بندي گستره­ زیادي از اطلاعات است. این درخت به تصمیم‌گیری استراتژیک مدیران کمک شایانی می­کند.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر  همچنین  به برخی از مزایاي به کارگیري درخت تکنولوژی اشاره کرد و گفت: ایجاد یک ساختار مشترك براي رویارویی با تکنولوژی ها، کمک به مدیران ارشد با تخصص‌هاي متفاوت در حوزه ي درك راهبردي از تکنولوژی، کمک به مدیریت اثربخش تکنولوژی در سازمان‌ها، سرعت بخشیدن به فرایند آشنایی افراد غیرکارشناس با ادبیات تکنولوژی، ایجاد یک قالب استاندارد براي بررسی و تشریح حوزه‌هاي گوناگون تکنولوژی و امکان دستیابی آسان به کلیات تکنولوژی بدون نیاز به دقیق شدن در جزئیات آن، از جمله این موارد است. ضمن اینکه درخت تکنولوژی داده، اطلاعات و دانش را به صورتی قابل درك براي سامانه دیداري انسان تبدیل می‌کند و نقش موثري در تسریع ادراك و تفسیر اطلاعات در مخاطبان دارد.

بهاالدینی در ارتبط با کاربردهاي درخت تکنولوژی، اذعان کرد: سازماندهی و دسته‌بندي تکنولوژی‌ها، ایجاد ساختار مناسب و جامع در مطالعات تکنولوژی، استفاده در فرایند آینده‌نگاري، شناخت زیرمجموعه‌هاي کلیدي حوزه تکنولوژی مورد نظر به منظور تدوین راهبرد و یا تخصیص منابع در بنگاه و ترسیم نقشه راه، برخی از کاربردهاي درخت تکنولوژی به شمار می‌آیند.

وی در پایان در خصوص اهداف استراتژیک تحقیق و توسعه، یادآور شد: کاهش قیمت تمام شده، افزایش تولید زیر سقفی، مدیریت کارامد دارایی‌های فیزیکی، افزایش ظرفیت تولید، توسعه سبد محصول، استفاده بهینه از ضایعات در راستای اقتصاد چرخشی و آینده‌پژوهشی و تحلیل تکنولوژی‌های روز صنعت فولاد، از جمله اهداف تحقیق و توسعه در سازمان است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10416

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.