• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج:

افتتاح خط تولید کنسانتره تا دو ماه آینده

  • کد خبر : 5270
  • 08 مرداد 1398 - 21:58
افتتاح خط تولید کنسانتره تا دو ماه آینده
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج گفت: تا دو ماه آینده خط تولید کنسانتره در مجموعه فعال می‌شود. ظرفیت تولید این خط 30 تن در روز است، البته در حال حاضر کاتد به روش لیچنگ تولید می‌کنیم که بدین منظور مستقیما از سنگ معدن استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج گفت: تا دو ماه آینده خط تولید کنسانتره در مجموعه فعال می‌شود. ظرفیت تولید این خط ۳۰ تن در روز است، البته در حال حاضر کاتد به روش لیچنگ تولید می‌کنیم که بدین منظور مستقیما از سنگ معدن استفاده می‌شود.

عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما برای تولید کاتد سه فاز در نظر گرفته‌ایم و از صفر تا ۱۰۰ مراحل تولید کاتد از منابع سولفیدی را با راه‌اندازی فاز بعدی مجموعه، خود انجام خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر کاتد لیچنگی تولید می‌کنیم؛ از پاییز ۹۷ این پروژه به بهره‌برداری رسیده است که ظرفیت تولید روزانه ۱۰ تن کاتد را دارد؛ مجموعه ما خود معدن دارد و مواد اولیه تولید کاتد را مستقیما از معدن به کارخانه آورده و سنگ را به کاتد تبدیل می‌کنیم.

خرید با نرخ آزاد؛ فروش به نرخ نیمایی

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما در بحث تولید این است که تمامی تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را باید بر مبناب ارز آزاد خریداری کنیم اما محصولات خود را با ارز نیمایی به فروش برسانیم؛ با اینکه ما خودمان معدن داریم اما تنها سنگ برای تولید کاتد و کنسانتره کافی نیست بلکه هزینه خرید اسید، هزینه حمل‌ونقل سنگ از معدن یا ارسال محصول از کارخانه نیز وحود دارد؛ همچنین مواد شیمایی مختلفی برای تولید مورد نیاز است که همگی را با نرخ آزاد در اختیار ما قرار می‌دهند و انتظار دارند ما محصول را با نرخ ارز نیمایی در اختیار خریداران قرار دهیم. جدای از مواد مصرفی مورد نیاز، قطعاتی که برای تعمیر تجهیزات نیاز داریم را نیز با ارز آزاد خریداری کنیم.

دولت هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان کاتد ندارد

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند تولیدکنندگان کاتد و کنسانتره را حمایت کند، توضیح داد: باید موادی همچون اسید و سولفات‌های مختلف را با شرایط خاص و با تخفیف در اختیار ما قرار دهند. جدای مشکل پرداخت با نرخ ارز آزاد، افزایش قیمت ارز نیز مشکلاتی را برای ما به همراه آورده است، به طور مثال ما پتاسیم یدید را پیش از این کیلویی ۲۵۰ هزار تومان می‌خریدیم ولی با افزایش قیمت‌ها باید کیویی چهار میلیون تومان برای خرید آن پرداخت کنیم.

بخشی از مواد اولیه مورد نیاز ما، وارداتی است

وی درخصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: بخشی از مواد و تجهیزات مورد نیاز صنعت ما مانند مواد شیمیایی باید از طریق واردات تامین شود؛ البته بخشی از این مواد را در داخل کشور نیز می‌توان یافت اما برخی را خیر؛ حتما باید وارد کنیم. دولت هیچ‌گونه یارانه‌ای به تولیدکنندگان برای خرید مواد تخصیص نمی‌دهد، به طور مثال فلوکولانت را با قیمت آزاد خریداری می‌کنیم، اگر دولت بخشی از هزینه خرید را پرداخت کند، آن‌وقت کمک بسیار شایانی به ما کرده است اما هیچ حمایتی از تولیدکنندگان کنسانتره ندارد.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج، بیان کرد: تبدیل سنگ به کاتد ایجاد ارزش افزوده می‌کند، به طور مثال اگر سنگ را بخواهیم بفروشیم؛ سنگ ۱ درصد تنی  ۸۰ هزار تومان قیمت دارد، اما با ایجاد ارزش افزوده،سنگ معدن ۱ درصد تنی چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزش خواهد داشت. به همین دلیل تنها داشتن معدن به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آبادانی و رشد کشور داشته باشد.

بازارهای جهانی مقصد کاتدهای ایرانی

ابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه تولید کاتد همواره بازار خوبی داشته است و تولیدکنندگان نگرانی از بابت فروش محصول خود ندارند، بازار کاتد مس ایران جهانی است و محدود به مرزهای کشور نمی‌شود، به همین دلیل هرچقدر بتوانیم کاتد تولید کنیم به فروش خواهد رفت. این بازار پویا موجب می‌شود که بستر لازم برای فعالیت تمامی تولیدکنندگان کاتد وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاتد ایران صادر می‌شود، توضیح داد: بله، همواره بازارهای جهانی خواهان کاتدهای ایرانی بوده‌‌اند و تحریم‌ها نیز هیچ تاثیری منفی بر میزان فروش کشور نداشته است و ما قبل از تحریم‌ها نیز کاتد به کشورهای دیگر صادر می‌کردیم و همچنان نیز با همان روال سابق به صادرات ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج با اشاره به اینکه بازار داخلی نیز بسیار پویا است، افزود: جدای از بازارهای جهانی، بازارهای داخلی نیز ظرفیت بالایی دارند و به راحتی می‌توانند سهم زیادی در مصرف کاتد داشته باشند؛ به طور مثال بازار داخلی برای کاتدهای مجموعه ما به قدری خوب است که هرگز به فکر صادرات این محصولات نبوده‌ایم و هر میزان که تولید کنیم در همین بازار به فروش می‌رسد.

تکنولوژی تاثیر مستقیم بر کیفیت کاتد دارد

ابراهیمی درخصوص صنایع مصرف‌کننده کاتد، گفت: مس فلز پر مصرفی است و در بسیاری از صنایع مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ صنایعی همچون صنعت تولید سیم و کابل، صنعت خوردوسازی، صنایع تولیدی و مصرف‌کننده برنج و … از مصرف‌کنندگان مس هستند و کاتد مس نیز اولین محصول این زنجیره به حساب می‌آید، پس طبیعی است همواره تقاضا برای خرید این محصول وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نقش تکنولوژی در تولید کاتد با کیفیت بسیار پررنگ است، توضیح داد: هر چقدر تکنولوژی مورد استفاده برای تولید کاتد به‌روز و منطبق بر دانش روز دنیا باشد، کاتد تولید شده با این روش‌های به‌روز نیز کیفیت بیشتری دارد، در واقع تکنولوژی بر کیفیت کاتد تاثیر مستقیمی دارد. تفاوت کاتدهای شرکت‌های مختلف نیز متاثر از تکنولوژی‌هایی است که این تولیدکنندگان به‌کار می‌گیرند. یکی از دلایلی که برخی از شرکت‌ها نمی‌توانند در رقابت با رقبای خود باقی بمانند استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی است که هزینه تولید را بسیار افزایش می‌دهد.

استفاده از روش بایو لیچنیگ به کاهش آلودگی کمک می‌کند

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج گفت: ما هم خاک سولفیدی و هم خاک اکسیدی برای تولید کاتد استفاده می‌کنیم، با توجه به اینکه ما از لیچنگ استفاده می‌کنیم هر دو مدل خاک را می‌توانیم به کاتد تبدیل کنیم؛ البته به زودی در فاز سوم امکان تولید کاتد به روش بایو لیچنگ را خواهیم داشت، با توجه به آلایندگی که این صنعت دارد، استفاده از تکنولوژی بایو لیچنیگ کمک فراوانی به کاهش این آلایندگی‌ها می‌کند. البته تکنولوژی بایولیچینگ را تغییراتی داده‌ایم که منحصر به فرد شده است و امیدواریم بتوانیم این دانش را در اختیار باقی شرکت‌های تولیدکننده قرار دهیم. به صورت معمول نحوه تولید کاتد از کنسانتره مس روش پیرومتالوژی است اما در روش بایولیچنگ باکتری فعال، سولفور را تبدیل به اکسید می‌کند که با این روش یدهای مس بدون کوچک‌ترین آلایندگی آزاد می‌شود.

ابراهیمی اذعان کرد: با راه‌اندازی معادن می‌توان از ذخایر طبیعی در راستای اشتغال‌زایی استفاده کرد؛ در حال حاضر ما ۱۳۵ نفر پرسنل داریم که در صورت راه‌اندازی فاز دو و سه مجموعه این تعداد نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی فاز دوم مجموعه شما چقدر سرمایه نیاز دارد، بیان کرد: راه‌اندازی فاز دوم مبلغی بالغ ۴۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته است و تا دو ماه آینده نیز این فاز که تولید کنسانتره خواهد کرد، راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج با اشاره به حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از فعالان معدن داشته باشد، سخنان خود را پایان داد: ما از مسئولان انتظار داریم تا فعالیت در معادن را تسریع کنند تا فعالان صنعت ما بتوانند بهتر در مسیر رشد و توسعه گام بردارند؛ کمک کنند معادن غیر فعال احیا شود، در زمانی که ما نیاز داریم که وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم، بهترین اقدام حمایت از صنایع معدنی است. احیا و راه‌اندازی معادن هزینه چندانی نیاز ندارد. اخذ مجوز بسیار زمان‌بر است و یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از فعالان حوزه معدن داشته باشد این است که نهایتا ظرف مدت دو ماه مجوزهای لازم را صادر کند. اخذ تسهیلات نیز بسیار دشوار است، اگر بانک‌ها بتوانند شرایطی را فراهم کنند که ما بتوانیم با سهولت وام دریافت کنیم، راحت‌تر نیز می‌توانیم در راستای بهبود وضعیت و بیرون رفت از این بحران اقتصادی، به کشور کمک کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5270
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است