• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
بازار جهانی نیکل، غوطه در عمق

افت قیمت نیکل در بازار جهانی شتاب گرفت

  • کد خبر : 877
  • 26 آذر 1396 - 18:08
افت قیمت نیکل در بازار جهانی شتاب گرفت
بازار فلز نیکل در یک ماهه گذشته با افت قیمت‌ها مواجه بوده که البته این مسئله شامل حال اکثر فلزات در بازار بورس فلزات لندن و سایر بازارهای کالایی نیز شده است. با پایان سال میلادی جاری قیمت بیشتر ...
بازار فلز نیکل در یک ماهه گذشته با افت قیمت‌ها مواجه بوده که البته این مسئله شامل حال اکثر فلزات در بازار بورس فلزات لندن و سایر بازارهای کالایی نیز شده است. با پایان سال میلادی جاری قیمت بیشتر مواد فلزی پایه رو به کاهش است. البته میزان عرضه توسط ۲ کشور فیلیپین و اندونزی نیز بازار جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.

بنا به گزارش متال بولتن، بازار نیکل با کسری اندکی در ۴ ماه ابتدای سال جاری میلادی رو‌به‌رو بوده است. اما میزان ذخیره فلز نیکل در بورس فلزات لندن در ماه نوامبر سال جاری تا حدودی ثابت مانده که می‌تواند نشانه از بین رفتن این کسری اندک بوده باشد. قیمت فلز نیکل از ابتدای ماه نوامبر تا اواسط هفته دوم دسامبر سال ۲۰۱۷ چیزی بیش از ۱،۸۰۰ دلار در هر تن کاهش داشته است.

در این حین نیز باید دانست که نیکل مانند کبالت از جمله فلزات پر کاربرد در باتری‌ها و در پی آن وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار است و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش تولید در بازار وسایل نقلیه برقی، قیمت‌های این فلز نیز با جایه‌جایی‌هایی عمدتا صعودی مواجه شود. البته کاربردی بودن فلز نیکل در فولادسازی برای تولید فولاد ضد زنگ را نباید نادیده گرفت، چرا که بیش از ۶۰ درصد مورد استفاده نیکل در این صنعت است. از این رو کاهش سطح تولید فولادهای ضد زنگ نیز بر کاهش تقاضای نیکل تأثیر قابل توجهی دارد.

از دیگر عوامل مهم و مؤثر بر قیمت نیکل، وضعیت تولید در فیلیپین به‌عنوان یکی از کشورهای مهم عرضه‌کننده مواد معدنی نیکل است. معادلات سیاسی و محیط زیست در فیلیپین در روند قیمت‌های این فلز پایه، همواره تأثیر‌گذار بوده است. به‌طوری که در چند ماه گذشته بحث‌هایی مبنی بر بسته شدن معادن نیکل در فیلیپین به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی به گوش می‌رسید و تصمیم بر آن بود که فعالیت این معادن  مورد بازنگری قرار گیرد. خانم رجینا لوپز، وزیر سابق محیط زیست و منابع طبیعی فیلیپین و پیگیر سرسخت مسائل محیط زیستی، خواهان منع ادامه فعالیت معادن نیکل بود که البته پس از برکناری وی توسط پارلمان فیلیپین، فعالیت برخی معادن به روند گذشته بازگشت؛ اما با این وجود هنوز هم برخی فعالیت‌ها برای محدود کردن معادن در حال پیگیری است. بدیهی است که توقف فعالیت معادن بر روی افزایش قیمت‌ها تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. فضای رقابتی کشور فیلیپین و اندونزی در بازار عرضه نیکل اندکی به پیچیدگی معاملات افزوده است، طوری که بازار این فلز به‌شدت تحت تأثیر میزان عرضه توسط این ۲ کشور است. شایان ذکر است که چیزی بیشتر از ۳۰ درصد نیکل جهان در کشورهای اندونزی و فیلیپین تولید می‌شود.

در حالی که هنوز معلوم نیست که فعالان محیط زیست فیلیپین تصمیمات خود را برای بستن برخی معادن عملی خواهند کرد یا خیر، بزرگترین نگرانی شرکت‌های حاضر در بازار جهانی در مورد قطع شدن طولانی مدت عرضه از سوی بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان است، البته برخی از تصمیمات پارلمان فیلیپین برای جلوگیری از بسته شدن معادن، نگرانی‌ها در این زمینه را کاهش خواهد داد.

کاهش سطح تقاضا در چین نیز باعث شده است که اندونزی به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نیکل به چین با مشکلاتی روبه‌رو باشد. گفتنی است که چین بیش از نیمی از نیکل جهان را مصرف می‌کند که بیشتر آن در کارخانجات فولاد ضد زنگ این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش تولید این فولاد در چین منجر به کاهش تقاضا در حوزه نیکل نیز می‌شود. نمودار ۱ میزان کاهش قیمت فلز نیکل و ذخیره موجود در بازار بورس فلزات لندن را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=877

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟
21فروردین
تولید ۵۴۰ هزار تنی کنسانتره روی در شرکت «Teck»