• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افت چشمگیر صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 17964
  • 16 اردیبهشت 1402 - 7:26
افت چشمگیر صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۱
طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان صادرات فولاد ایران در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، افت قابل توجهی را تجربه کرده است.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در سال گذشته، قریب به ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع اقلام فولادی صادر شده که نسبت به میزان صادرات در سال ۱۴۰۰، افت ۴ تا ۱۸ رصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از آمار صادرات فولادی‌ها در سال گذشته و مقایسه آن با حجم صادرات در سال ۱۴۰۰، میزان صادرات کل مقاطع طویل فولادی و شمش فولاد کمترین میزان افت و صادرات آهن اسفنجی بیشترین میزان کاهش صادرات را نسبت به آمار صادراتی در سال ۱۴۰۰ ثبت کرده‌اند.

در سال ۱۴۰۱ از مجموع  دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن کل مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به دو میلیون و ۸۴۱ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ افت ۴ درصدی داشته است، ۱۳۶ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تن میلگرد و ۱۷۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم صادراتی داشته‌اند که به ترتیب تیرآهن ۶ درصد، میلگرد و نبشی، ناودانی و… هر یک ۳ درصد نسبت به میزان صادرت شده آن‌ها در سال ۱۴۰۰ کاهش صادرات ثبت شده است. در سال ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۴۵ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۹۶ هزار تن میلگرد و ۲۰۰ هزار تن نبشی، ناودانی و… صادر شده بود.

میزان صادرات شمش فولاد (فولا میانی) در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، ۴ درصد کاهش داشته و از هفت میلیون و ۶۷۸ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۰، به هفت میلیون و ۳۷۲ هزار تن در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رسیده است که به جزئیات صادرات اسلب با افت ۲۱ درصدی از دو میلیون و ۵۸۱ هزار تن به دو میلیون و ۴۸ هزار تن رسیده است. صادرات بیلت و بلوم، تنها قلم فولادی است که صادرات افزایشی را ثبت کرده و در حالی که در سال ۱۴۰۰، پنج میلیون و ۹۷ هزار تن صادر شده بود، در سال ۱۴۰۱، میزان صادرات آن به پنج میلیون و ۳۲۴ هزار تن رسیده که رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار، صادرات محصولات فولادی از سه میلیون و ۴۰۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰، به سه میلیون و ۱۹۹ تن در مجموع سال ۱۴۰۱ رسیده و افت صادرات ۶ درصدی را ثبت کرده است.

پس از محصولات فولادی، در جزئیات ۴۶۸ هزار تن کل مقاطع تخت فولادی صادر شده، ۳۵۷ هزار تن سهم ورق‌های گرم، ۲۱ هزار تن سهم ورق‌های سرد و ۸۳ هزار تن سهم ورق‌های پوشش‌دار بوده است که در مجموع  نسبت به ۵۶۵ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰، کاهش ۱۷ درصدی صادرات برای این مقاطع دیده می‌شود.

صادرات ورق‌های سرد نسبت به ۴۳۳ هزار تن صادر شده در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۸ درصد و صادرات ورق‌های پوشش‌دار نسبت به ۱۱۵ هزار تن صادراتی، ۲ درصد کاهش داشته‌ است. صادرات ورق‌های گروم در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار تن ثبت شده است، در سال ۱۴۰۱ به ۲۱ هزار تن رسیده و ۲۴ درصد افزایش داشته است.

در نهایت علاوه‌بر اینکه واردات آهن اسفنجی چند سالی است که صفر است، صادرات آن نیز بیشترین کاهش را معادل ۱۸ درصد ثبت کرده و از یک میلیون و ۵۵ هزار تن در مجموع سال ۱۴۰۰، به ۸۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ در حالی که پیش از این طی یکی دو سال اخیر، صادرات آهن اسفنجی بیشترین درصد افزایش صادرات را با میزان بالا به خود اختصاص می‌داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17964

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.