• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مس نیک زنجان

افراد نابلد به صنعت ظروف مسی آسیب می‌زنند

  • کد خبر : 2965
  • 21 دی 1398 - 12:16
افراد نابلد به صنعت ظروف مسی آسیب می‌زنند
مدیرعامل شرکت مس نیک زنجان گفت: زمانی که در صنعت رابطه جایگزین علم و تخصص می‌شود، رشد و ترقی از صنعت فاصله می‌گیرد. اقتصاد هر کشوری وابسته به صنعت است و سر کار آمدن افراد نابلد و بی‌سواد موجب ضعیف شدن فعالیت‌های صنعتی و به دنبال آن، باعث نابودی اقتصاد کشور می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت مس نیک زنجان گفت: زمانی که در صنعت رابطه جایگزین علم و تخصص می‌شود، رشد و ترقی از صنعت فاصله می‌گیرد. اقتصاد هر کشوری وابسته به صنعت است و سر کار آمدن افراد نابلد و بی‌سواد موجب ضعیف شدن فعالیت‌های صنعتی و به دنبال آن، باعث نابودی اقتصاد کشور می‌‌شود.

صفی‌اله فیضی مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت مس نیک زنجان در سال ۱۳۶۹ ثبت شد و فعالیت خود را با تولید ظروف آلومینیومی آغاز کرد؛ اما از ۱۵ سال پیش با تغییر مواد اولیه از آلومینیوم به مس، ساخت ظروف مسی را در برنامه تولیدی خود قرار داد. در حال حاضر، ۱۶ سایز سینی، هفت سایز قابلمه، پنج سایز دیگ، قابلمه شکمی در پنج سایز، قابلمه تیانچه در چهار سایز، پارچ، ظرف دیزی، انواع کاسه، لیوان، شیر و قهوه جوش را تولید می‌کنیم.

وی افزود: ما برای ساخت ظروف مسی از مس با خلوص  ۹۹٫۹۹ درصد استفاده می‌کنیم. مس را به صورت شمش و قراضه مسی خریداری و در داخل کوره ذوب می‌کنیم. بعد از آن، مس مذاب را درون قالب‌های قوس با ضخامت دو سانتی‌متر می‌ریزیم. مواد بعد از سرد شدن از قالب‌های قوس خارج و وارد مرحله نورد می‌شوند. ورق‌های مسی تحت عملیات کشش و فشار قرار می‌‌گیرند و ضخامت آن‌ها کاهش می‌یابد؛ به طوری که ورق مسی دو سانتی‌متری تا ضخامت نیم میلی‌متی نازک می‌شود. ورق‌ها بعد از مرحله نورد، تابیده شده تا نرم شوند. هدف تمام این مراحل، نازک شدن بیشتر ورق مسی و رسیدن به ضخامت قابل قبول است. بعد از آماده شدن ورق‌های مسی با قیچی و گیوتین آن‌ها به اندازه‌های دلخواه برای ظروف مختلف برش می‌دهیم و سپس تحت عملیات پرس قرار می‌گیرند تا به حالت گرد درآیند که به این حالت از ورق، گرده می‌گویند.

ساخت ظروف مسی به دو روش مدرن و سنتی

مدیرعامل شرکت مس نیک زنجان اظهار کرد: قطر گرده‌هایی که برای ساخت ظروف به کار می‌گیریم از هشت تا ۵۳ سانتی‌متر بوده و برای هر یک از انواع ظروف، ضخامت و قطر ورق و گرده‌ها متفاوت بوده و اندازه ضخامت ورق‌ها با دستگاه نورد قابل تنظیم است. تولید ظروف مسی به دو صورت سنتی و مدرن انجام می‌شود؛ در روش سنتی، ورق به شکل شاخه‌شاخه برش می‌دهند که به آن دندانه می‌گویند و سپس موادی به نام بار را به سر شاخه‌ها می‌زدند و گرده را در داخل کوره می‌گذارند تا جوش بخورد و به حالت گرده در‌آید. بعد از آن، با چکش گرده را می‌کوبند تا به شکل دلخواه تبدیل شود. به عنوان مثال، برای ساخت دیگ که دارای دهانه باریک و کف پهن است از چکش برای حالت‌دهی به دهانه و کف دیگ استفاده می‌کردند.

فیضی مرعشی در ادامه تصریح کرد: برای تولید ظروف مسی به روش مدرن، از دستگاه پرس استفاده می‌کنند. به طوری که ورق را در داخل قالب قرار داده و تحت دستگاه پرس و با اعمال فشار، ورق شکل قالب را به خود می‌گیرد. در این روش نقش نیروی انسانی به شدت کاهش می‌یابد و اغلب امور توسط دستگاه نورد و پرس انجام می‌گیرد. در این روش برای تزئین بعضی ظروف از چکش‌کاری نیز استفاده می‌کنند. همچنین قلع‌کاری و پرداخت‌ در ادامه ساخت ظروف مسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت ظروف مسی به شدت تحت تاثیر قیمت جهانی مس است، مطرح کرد: در دو سال اخیر به دلیل تغییر روزانه و نوسانات قیمت مس در خرید مواد اولیه و فروش محصول نهایی با مشکل مواجه شده‌ایم. با وجود این شرایط نمی‌توانیم ریسک کنیم و مواد اولیه زیادی را تهیه کنیم؛ در نتیجه، تولید محصول نهایی نیز کاهش خواهد یافت. ما محصولات خود را طبق نرخ روز می‌فروشیم و با افزایش قیمت، مشتری‌های خود را به مرور زمان از دست می‌دهیم. اغلب مشتریان، محصولات ما را به صورت عمده خریداری می‌کنند و چون نقش توزیع کننده در بازار را دارند با تغییر نرخ قیمت‌ها، خرید و فروش آن‌ها نیز دچار چالش می‌شود. در کل، نوسان قیمت در میزان تولید، خرید و فروش شرکت، به طور جدی تاثیر می‌گذارد. با وجود شرایط نابسامان قیمتی و اقتصادی کشور، میزان فروش داخلی به شدت کاهش یافته و تا کنون نیز فروش صادراتی نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مس نیک زنجان در رابطه با مشکلات موجود در صنعت ظروف مسی، یادآور شد: صنعت تولید ظروف مسی تخصص خود را می‌طلبد که برای تسلط و یادگیری آن، باید سال‌ها ممارست کرد؛ اما متاسفانه دولت بدون توجه به مهارت افراد، به هر کسی که سرمایه کافی برای احداث کارگاه دارد مجوز و پروانه کسب می‌دهد. افزایش تعداد کارگاه‌های تولیدی، باعث ورود محصولات مختلفی از لحاظ قیمت و کیفیت به بازار می‌شود و در این صورت مشتریان ناخودآگاه بدون توجه به کیفیت محصول به سمت کالای ارزان‌تر می‌روند.

افراد متخصص باید در راس امور قرار گیرند

فیضی مرعشی ادامه داد: پیشنهاد ما برای رشد این صنعت این است که اتحادیه متخصص تشکیل شود و مهارت و دانش جایگزین روابط شوند. اگر افراد غیرمتخصص که در راس کار قرار گیرند به دلیل عدم تشخیص کیفیت محصولات، ضرر زیادی از لحاظ فروش به شرکت‌هایی که محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند، وارد می‌‌شود. زمانی که از رشد اقتصادی کشوری مانند چین حرف می‌زنیم و به حال آن‌ها غبطه می‌خوریم، ابتدا باید ببینیم چینی‌ها چه مشکلاتی داشتند و برای حل آن‌ها چه روش‌هایی را اتخاذ کردند و با توجه مشکلات و شرایط اقتصادی موجود در کشور و با استفاده از راه‌حل‌های درست در مسیر رشد اقتصادی گام برداریم؛ اما متاسفانه ما فقط غبطه خوردن و شعار دادن را یاد گرفتیم.

وی در پایان اضافه کرد: با شروع شرایط سخت اقتصادی از سال ۱۳۹۷، بسیاری از تولیدی‌های ظروف مسی در فاز یک شهرک صنعتی علی‌‌آباد زنجان تعطیل شده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید به کمک تولیدکنندگان بیاید و پای حرف آن‌ها بنشیند. اگر در صورت پرداخت تسهیلات، مشکلات حل می‌شود دولت از پرداخت آن دریغ نکند و اگر مشکل با تسهیلات حل نمی‌شود، کسب و کار آن‌ها را در اختیار افراد توانمندتری قرار دهد. عمدتا مسئولان در هنگام بازرسی‌ها و بازدیدهای دولتی، با دادن وعده‌ و موکول کردن امور به آینده، از هر گونه حمایت دریغ می‌کنند؛ به عنوان مثال، دو سال پیش دو مدیر ارشد دولتی از کارگاه مس نیک زنجان بازدید کردند که در این دیدار از نیاز ۶۰۰ میلیون تومانی ما جهت گسترش کارگاه و کارآفرینی آگاه شدند و قول وام ۶۰۰ میلیونی با بهره کم را به ما دادند؛ اما بعد از آن، هرچه برای گرفتن وام به آن‌ها مراجعه کردیم، سودی نداشت و در نهایت، گفتند بیشترین مبلغی که می‌توانیم در اختیار شما قرار دهیم ۸۰ میلیون تومان است!

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2965

نوشته‌های مشابه