• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند:

افزایش تعرفه‌ها واردات را مشکل ساخته است/آمیژان‌های چینی کیفیت لازم را ندارند

  • کد خبر : 7231
  • 04 فروردین 1399 - 11:06
افزایش تعرفه‌ها واردات را مشکل ساخته است/آمیژان‌های چینی کیفیت لازم را ندارند
مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند گفت:گمرک در سال جاری، تعرفه‌ها را چند برابر افزایش داد و واردات آمیژان‌ها با مشکل مئاجه شده است؛ به همین دلیل، قیمت‌ مواد اولیه در داخل کشور چند برابر رشد کرد و نوسانات قیمت ارز و افزایش میزان تقاضا نیز بر قیمت‌ این مواد تاثیر زیادی گذاشته و مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان این مواد ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند گفت:گمرک در سال جاری، تعرفه‌ها را چند برابر افزایش داد و واردات آمیژان‌ها با مشکل مئاجه شده است؛ به همین دلیل، قیمت‌ مواد اولیه در داخل کشور چند برابر رشد کرد و نوسانات قیمت ارز و افزایش میزان تقاضا نیز بر قیمت‌ این مواد تاثیر زیادی گذاشته و مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان این مواد ایجاد کرده است.

فرهاد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در زمینه واردات آمیژان‌های مورد نیاز صنعت آلومینیوم فعالیت می‌کنیم و این مواد اولیه ضروری برای صنعت را به دلیل اینکه در کشور تولید نمی‌شود، همواره وارد کرده‌ایم اما در سال جاری مشکلاتی در خصوص واردات و گمرک برای ما به وجود آمد که واردات این افزودنی‌ها را سخت‌تر از گذشته کرده است.

وی بیان کرد: کیفیت آمیژان‌های تولیدی در کشورهای اروپایی با آمیژان‌هایی که در چین تولید می‌شود، متفاوت است و ما سعی می‌کنیم از کشورهای معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، آمیژان‌ها را وارد کنیم و در حال حاضر، کشور هلند بهترین مواد افزودنی را تولید می‌کند.

صلاحی مطرح کرد: در زمینه تولید و داخلی‌سازی آمیژان‌ها و مواد اولیه ضروری چند بار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است اما به تولید پایدار نرسید؛ به همین دلیل تمام مصرف‌کنندگان در حال حاضر مجبور هستند این آمیژان‌ها را وارد کنند.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان ورق، پروفیل و سیم و کابل به مواد افزودنی و آمیژان‌های با کیفیت بسیار مطلوب نیاز دارند و از آلومینیوم برنز و تیتانیوم برنز برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند افزود: در سال جاری میزان تقاضا و واردات ما کاهش یا افزایش چندانی نداشته البته علاوه بر تقاضا و مصرف داخلی، قوانین و دستورالعمل‌های وضع شده نیز بر میزان فعالیت ما تاثیر می‌گذارد. چنانچه وضع قوانین جدید وارداتی و عوارض گمرکی منجر به کاهش فعالیت ما شده است در حالی که این مواد اولیه در داخل کشور تولید نمی‌شود و واردات آن‌ها ضروری است.

صلاحی تاکید کرد: تولیدکنندگان ورق که مطابق با استانداردهای جهانی فعالیت دارند، نمی‌توانند از مواد اولیه و آمیژان‌های تولید شده در چین استفاده کنند زیرا مواد چینی کیفیت لازم را ندارد و کیفیت محصول نهایی را به شدت کاهش می‌دهد. به همین دلیل، شاهد هستیم که شرکت‌های معتبر ترجیح می‌دهند از کشورهای اروپایی واردات داشته باشند.

وی اذعان کرد: تولیدکنندگان ورق با اینکه مواد چینی اختلاف قیمتی چشمگیری با مواد اولیه هلندی دارند و خرید از کشور چین برای آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است اما نمی‌توانند از آمیژان‌های چینی در فرآیند تولید استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند بیان کرد: در چین چند شرکت در زمینه تولید آمیژان‌ها و مواد اولیه آلومینیومی فعالیت می‌کنند البته تعداد معدودی از آن‌ها تولیداتی با کیفیت دارند و معتبر هستند و به همین دلیل واردات محصولات چینی ریسک زیادی به همراه داد.

صلاحی مطرح کرد: قیمت مواد اولیه آلومینیومی وابسته به قیمت دلار است؛ به همین دلیل در سال جاری که نوسانات قیمتی دلار بسیار زیاد بود، افزایش قیمت این مواد اولیه نیز چشمگیر بود.

وی اظهار کرد: در اواخر سال گشته، در زمینه واردات این مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه شدیم و گمرک اجازه واردات را به ما نمی‌داد؛ بنابراین تولیدکنندگان برای تامین این مواد با چالش‌های بسیاری مواجه شدند و به دلیل تقاضای زیادی که برای خرید آن مواد وجود داشت، محصولات وارداتی موجود در بازار رشد چند برابری پیدا کرد. به نحوی که مواد افزودنی که ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت داشت به ۲۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

مدیرعامل شرکت آداک فلز سهند تصریح کرد: کد وارداتی آمیژان‌ها با آلیاژهای آلومینیومی یکسان بود به همین دلیل، گمرک موانع زیادی را برای ما ایجاد کردند و این مشکلات را با اعضا سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در جریان گذاشتیم تا در نهایت توانستیم این معضل را برطرف کنیم.

صلاحی بیان کرد: گمرک تعرفه‌های وارداتی زیادی را برای آمیژان‌ها و افزودنی‌ها وضع کرده بودند که اینگونه اقدامات موجب افزایش چند برابری قیمت این مواد شد و رشد قیمت پنج برابری را در این زمینه شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: مشکلاتی که در زمینه تبادل ارز، ارتباط‌های بانکی، گمرک، تعرفه‌ها، قوانین منع واردات و… وجود دارد، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است که موجب شده واردات به سختی انجام شود و تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری در زمینه تامین مواد اولیه مواجه شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7231

نوشته‌های مشابه