• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

افزایش تقاضای جهانی برای خرید لیتیوم

  • کد خبر : 10372
  • 27 دی 1401 - 13:19
افزایش تقاضای جهانی برای خرید لیتیوم
جهان امسال با کمبود لیتیوم مواجه بود و افزایش حجم عرضه آن نتوانست همپای رشد حجم تقاضای خودروهای الکتریکی (EV) افزایش یابد.

جهان امسال با کمبود لیتیوم مواجه بود و افزایش حجم عرضه آن نتوانست همپای رشد حجم تقاضای خودروهای الکتریکی (EV) افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، وجود قیمت‌های منطقه‌ای متفاوت و بالا برای لیتیوم، از مواردی است که این کمبود لیتیوم را تایید می‌کند اما واضح‌ترین علامت کمبود آن در بازار افزایش قیمت لیتیوم است. از سنگ معدن اسپودومن و کربنات لیتیوم گرفته تا هیدروکسید لیتیوم، قیمت‌ها در سال جاری پس از یک رشد قیمت بالا در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر افزایش یافت.

میانگین قیمت باتری کربنات در آسیا در ماه گذشته توسط موسسه «Fastmarkets»، حدود ۸۰ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که از ابتدای سال گذشته بیش از یک هزار درصد افزایش داشت.

حتی شرکت گلدمن ساکس که از روند پیش‌بینی صعودی بازار لیتیوم در ماه می ۲۰۲۲ بر آشفته و خواهان کاهش قیمت آن بود، اکنون بر این باور است که حجم عرضه جهانی لیتیوم در سال جاری ۸۴ هزار تن کمتر از حجم تقاضا خواهد بود.

هرچند که کاهش شتاب افزایش قیمت در هفته‌های اخیر نشان از کند شدن روند صعودی قابل توجه آن دارد اما قیمت لیتیوم همچنان به اوج خود نزدیک است. در عین حال، قیمت سایر فلزات صنعتی به دلیل ترس از رکود اقتصادی روند کاهشی را تجربه می‌کند.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت‌ها بایستی در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد اما زنجیره تامین لیتیوم به قدری با سرعت در حال تحول است که نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد هر پیش‌بینی اظهار نظر کرد.

افزایش حجم تقاضا برای لیتیوم

در همین راستا حجم عرضه لیتیوم به سرعت در حال افزایش است و شرکت‌ها به تدریج ظرفیت تولید موجود خود را افزایش می‌دهند و فعالیت پروژه‌های جدید و فرایند تولید در آن‌ها آغاز می‌شود. در عین حال، حجم تقاضا برای لیتیوم با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه «Adamas Intelligence»، مجموع ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی جدید تولیدشده در جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲، به حدود ۱۹۵٫۵ گیگاوات ساعت رسید که ۷۹ درصد افزایش را نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

عدد مذکور معادل ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ تن کربنات لیتیوم است که ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

همچنین حجم تقاضای لیتیوم در باتری خودروهای الکتریکی به دلیل قیمت بالای نیکل و کبالت که باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در آسیا به سمت باتری‌های کم هزینه‌تر لیتیوم آهن فسفات روی بیاورند، افزایش یافت.

میزان نیکل و کبالت به‌کار رفته در خودروهای الکتریکی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به ترتیب حدود ۵۰ درصد و ۴۴ درصد افزایش یافت اما هر دو به نسبت لیتیوم افزایش کمتری را تجربه کردند.

تولید خودروهای الکتریکی با باتری‌های لیتیومی در حال افزایش و درکنار آن، زنجیره عرضه این خودروها نیز به سرعت در حال گسترش یافتن است.

در همین رابطه، کارخانه‌های تولید این نوع از باتری‌ها در حال گسترش و دولت‌ها به‌ دنبال گذار از استفاده از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

تمامی این کارخانه‌ها به مواد اولیه برای تولید باتری نیاز دارند و بنابراین افزایش ذخایر موجودی تولیدکنندگان برای تامین حجم تقاضای افزایشی خودروهای الکتریکی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

بررسی احتمال ایجاد ثبات در قیمت لیتیوم

قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی در ماه دسامبر ۲۰۲۲، با در نظر گرفتن وضعیت فعلی بخش خودروهای الکتریکی در چین اندکی کاهش یافت.

چین، بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان به شمار می‌آید و همچنان این بازار در حال گسترش است. فروش وسایل نقلیه با انرژی نو در ماه نوامبر ۲۰۲۲، حدود ۷۲٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. این در حالی است که حجم کل فروش خودروهای سواری ۷٫۹ درصد کاهش داشت که اولین روند کاهشی سالانه از ماه می ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

فروش خودروهای الکتریکی با پرداخت یارانه‌های دولتی قرار است تا پایان سال جاری انجام شود که با در نظر گرفتن ضرب‌العجل پرداخت این یارانه‌ها، می‌توان انتظار افزایش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی در آینده را داشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که ممکن است زمان پرداخت یارانه‌ها تمدید شود اما عدم تایید رسمی این موضوع از سوی باتری‌سازان موجب می‌شود حجم تقاضای خودروهای الکتریکی در ماه‌های آینده در بازار چین به‌ طور قابل‌ توجهی با کاهش مواجه شود.

سیاست‌های کشور چین در کاهش محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا و تلاش این کشور جهت چلوگیری از موج جدید این بیماری در چین، موجب ایجاد یک وضعیت بلاتکلیفی در سطح خرد بازار شده است.

وجود این چشم‌انداز، وضعیت بلاتکلیفی کوتاه مدت موجب طرح سوالاتی از سوی تحلیل‌گران بازار همچون چرایی افزایش قیمت لیتیوم بعد از رسیدن به یک ثبات نسبی در قیمت و پیش‌بینی کاهش قیمت آن در سال آتی شد. البته که بازار لیتیوم به چنین تحلیل‌هایی نیاز دارد. افزایش قیمت‌های کنونی لیتیوم، منجر به افزایش قیمت در باتری‌ها شد که در نتیجه آن هزینه ساخت وسایل نقلیه با انرژی نو افزایش یافت.

این افزایش هزینه موجب ایجاد مشکلاتی برای خودروسازان الکتریکی که به دنبال ایجاد فضای رقابتی در مبحث قیمت‌ها در مقایسه با خودروهای با سوخت‌های فسیلی بودند، شد.

بررسی امکان ایجاد تعادل در حجم عرضه و تقاضای لیتیوم

در همین راستا، تعیین قیمت‌های پایین‌تر نیازمند رشد در روند عرضه با نرخی به نسبت بالا است.

تحلیل‌گران موسسه «Fastmarkets NewGen» تخمین می‌زنند که حجم تولید جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، حدود ۳۶ درصد افزایش داشته است و انتظار می‌رود حجم عرضه کل از حدود ۵۴۰ هزار و ۵۰۰ تن لیتیوم کربنات معادل در سال ۲۰۲۱، به بیش از سه میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های زیادی درباره حجم عرضه لیتیوم وجود دارد. این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری در ظرفیت جدید تولید لیتیوم بسیار افزایش یافته است و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاشند که زنجیره‌های تامین داخلی لیتیوم خود را گسترش دهند که همین موضوع باعث رشد بیشتر حجم عرضه لیتیوم خواهد شد.

در این حین مشکلی که مطرح می‌شود، این است که مواد معدنی صنعتی در پروژه‌های نوپا مستعد استخراج بیش از اندازه هستند که موجب برجسته شدن پتانسیل از دست رفتن زمان‌بندی تایید خلوص لیتیوم مورد نیاز مشتریان می‌شود.

علاوه‌براین، بیشترین رشد عرضه لیتیوم از استخراج منابع جدیدی مانند ذخایر لپدولیت چین حاصل می‌شود که امکان ایجاد مشکلات در روند عرضه آن نیز وجود دارد.

از میان مهم‌ترین مشکلات به وجود آمده می‌توان به امکان آلودگی رودخانه جین جیانگ که از منطقه ییچین در استان جیانگشی می‌گذرد، اشاره کرد.

بر اساس گزارشی از شرکت «Benchmark Mineral Intelligence»، شرکت «Yongxing Special Materials» ماه نوامبر ۲۰۲۲ مجبور شد فرایند تولید خود را به حالت تعلیق درآورد؛ چراکه آزمایش‌های دولتی نشان از غیر عادی بودن آب رودخانه مذکور داشت.

استان جیانگشی هم‌اکنون به عنوان مرکز معادن لپدولیت در چین مطرح است اما شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» اشاره می‌کند که عیار لپدولیت این استان چین، پایین‌تر از اسپودومن استرالیا است و به همین دلیل منجر به انتشار کربن و تولید ضایعات بیشتری خواهد شد.

مداخله مقامات چین در این رابطه در ماه نوامبر ۲۰۲۲ ممکن است منجر به ایجاد کشمکش‌های زیست‌محیطی بزرگ‌تر با توجه به فرایند پردازش تغلیظ لپیدولیت در معادن اطراف منطقه ییچین در استان جیانگشی در آینده شود.

خطوط تولید و عرضه لیتیوم، متاثر از عوامل شناخته‌شده و ناشناخته زیادی است. به همین دلیل گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تغییرات قیمت آن در آینده وجود دارد.

در همین رابطه، موسسه «Fastmarkets NewGen» پیش‌بینی می‌کند که با رشد حجم عرضه، بازار با مازاد عرضه از سال ۲۰۲۵ روبه‌رو خواهد شد.

این موسسه در یادداشت تحقیقاتی در روز هشتم دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که بازار همچنان با محدودیت در عرضه لیتیوم مواجه است و احتمال ایجاد نوسانات بین کسری و مازاد عرضه و در نتیجه نوسانات قیمتی در برخی از سال‌ها در آینده وجود دارد.

به عبارت دیگر، راه رسیدن به مازاد عرضه چندان هموار نخواهد بود. همچنین بازار با ریسک احتمال کاهش و افزایش قیمت مواجه است. بنابراین ثبات در قیمت لیتیوم ممکن است چندان ادامه نداشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10372

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.